Niesmann+Bischoff Flair 880 LE onder de loep

Door Leo van Dooren (tekst en foto's)

Decennia geleden kwam Niesmann+Bischoff met de Clou: een voor die tijd revolutionaire camper, boordevol nieuwe ideeën. De typenaam bestaat niet meer, maar de ideeën leven voort in de Arto en de Flair. Onlangs startte de productie van de vernieuwde Flair, waarvan het proefmodel het predicaat Kampeerauto van het jaar 2015 heeft gekregen.

Niesmannplusbischoff Flair 880 8

Clou inside, is het motto waarmee de bouwer van luxe campers de nieuwste modellen heeft ingericht. Het proefmodel van de Flair staat te pronken in de showroom van de firma van Van Venrooy Motorhomes te Oss. De eerste blik valt op de voorkant: met het zwarte front met veel chroom en ledlampen het lijkt wel een kopie van de Arto. Ook de rest van de buitenkant lijkt erg veel op de kleine broer: stoer en elegant, alleen zit de Flair wat ruimer in zijn vel. Dat komt door het formaat: hij is bijvoorbeeld 35 centimeter hoger dan de Arto, maar ook door het zwaardere onderstel van Iveco. Met dubbellucht kan dit een gewicht van maar liefst 7.200 kilogram aan. Deze echt grote jongen is met een rijklaargewicht van 5.500 kilogram dan ook geen camper voor een B-rijbewijs. Wat aan de buitenkant verder opvalt, is dat de scharnieren van de onderluiken onzichtbaar zijn weggewerkt en dat de striping sober en dus chic is. Dat de achteruitrijcamera is weggewerkt in het logo, is een smaakvolle verrassing.

Het openen van de deur heeft een verrassing in petto: de deur zit namelijk elektrisch vergrendeld door het zogeheten ZuziehTür-mechanisme van de Duitse firma Tegos. Vier treden hoger, overigens met een laatste stapje dat net even aan de hoge kant is, ontvouwt zich een gezellige huiskamer met veel licht en veel losse kussens, in contrasterende kleuren op de twee banken. Luxe en toch knus, voor zes tot zeven personen aan de ruime tafel met twee pilootstoelen, die niet alleen heerlijk zitten, maar ook in alle standen en hoogtes verstelbaar zijn. Het ontbreken van een hefbed en de glanzend wit gespoten bovenkastjes rondom, geven een gevoel van ruimte, terwijl het panoramadakluik en de ramen een enorme lichtopbrengst geven. Zo’n hefbed is overigens wel optioneel leverbaar. De vlakke vloer loopt helemaal door tot in de cabine, die aan het oog kan worden onttrokken door plisséverduistering. Een traploos elektrisch te bedienen isolatierolluik kan de voorruit afschermen. Kunstlicht is ruim voorhanden met spotjes en leeslampjes.

Kookgerief in de camper

Het corian werkblad met geïntegreerde afwasbak is fraai, maar aan de krappe kant voor de kok die flink wil uitpakken. De drie gaspitten staan lekker ruim uit elkaar, zodat grote pannen er ook op passen. De kraan met uittrekkop is verzonken in een echte leisteenwand. Kookluchtjes kunnen verdwijnen door het uitzetraam of via de ventilator in het dakluik. Twee grote bovenkastjes, vier enorme lades en een besteklade kunnen alle potten, pannen en dergelijke gemakkelijk bergen.

De keuken heeft veel bergruimte.

De laden kunnen met één druk op de knop worden vergrendeld. Tegenover al dit kookgerief staat een koel-vriescombinatie, plus een oven om de keuken compleet te maken.

Er is veel licht in de dinette.

Badkamer

De drie aparte ruimtes voor douche, toilet en wastafel mogen met recht een badkamer heten, want ze zijn met de toiletdeur en een schuifdeur geheel af te sluiten van de rest van de camper.

De badkamer is af te sluiten van het woongedeelte.

Met een tank van 370 liter schoon water is het met een gerust hart genieten van de rainshower of van de gewone handdouche. De wastafelruimte en het toilet zijn ruim en mooi afgewerkt, met voldoende kastruimte en spiegels. Zelfs een designradiator voor het drogen van handdoeken ontbreekt niet. Voor de ventilatie zorgen het centrale dakluik en het uitzetraam in de toiletruimte. Naast de toiletdeur is een grote hangkast met aflegruimte eronder.

Enorme garage

Het in de lengte geplaatste tweepersoonsbed met tussenstuk is toegankelijk met een trapje, dat omhoog geklapt een flinke bergruimte onthult. De op een Froli-systeem rustende matrassen liggen vorstelijk, met links en rechts uitzicht door flinke uitzetramen. Maar in bed kijken kan ook naar de televisie, die aan het voeteneind is geplaatst. Bovenkasten rondom bieden heel veel ruimte en spotjes en leeslampjes geven sfeervol licht. Een dakluik zorgt voor toevoer van frisse lucht.

Slapen als een vorst in de lengtebedden.

De ruimtes onder de beide zitbanken zijn wat lastig toegankelijk, maar er kan veel in. In de zes bovenkasten in het woongedeelte is plaats voor kleding en spullen voor een heel regiment. Voor wie dit allemaal niet genoeg is: onder het zitgedeelte is een ruimte die door luiken aan twee kanten toegankelijk is en dus lange spullen kan bergen. Niet te vergeten is er ook nog de enorme garage, die ook twee deuren heeft en ruimschoots plaats heeft voor een scooter, fietsen en campingspullen. De garage biedt ook toegang tot de techniek, zoals de elektrische installatie.

De garage is indrukwekkend groot.

Comfortabele camper

De Alde-vloeistofverwarming moet voor een behaaglijke warmte zorgen in de hele camper, ook in de cabine. Zelfs onder extreme omstandigheden, doordat de camper zeer goed geïsoleerd is. De onder de vloer ingebouwde airco’s hebben uitgangen in alle vertrekken en kunnen zo verkoeling brengen als de zon op het overigens hagelbestendige gfk-dak brandt. Alle luiken zijn centraal vergrendelbaar en als ze worden geopend, zoeven ze omhoog. De twee watertanks garanderen een lang verblijf zonder dat tappen nodig is en kunnen bij problemen via de garage worden gedemonteerd. De wagen telt zo’n dertig lichtpunten, zeven stopcontacten en twee usb-aansluitingen.

Het rijgedrag van deze bepaald niet kleine camper is voorbeeldig, door het stijve chassis en opbouw, de dubbellucht achter en de luchtvering. Dankzij de prima isolatie is de krachtige motor van 170 pk nauwelijks hoorbaar. Kortom: het is niet verbazingwekkend dat de Flair 880 LE in de categorie integraalcampers is uitgeroepen tot Kampeerauto van het jaar 2015 en ook in Duitsland in de prijzen is gevallen. Het comfort, de uitstraling en uitrusting zijn een uiting van de klasse die met de Clou ruim dertig jaar geleden is ingezet. De wagen is echter niet voor iedereen weggelegd, want een prijs van € 226.923 is fors, zelfs voor al het gebodene in dit proefmodel. De standaardversie moet € 169.610 kosten. Dat is al wat aantrekkelijker, maar voor wie het summum wil, is deze bekeken uitvoering beslist een aanrader. Wie de wagen wil hebben, moet vooral geduld hebben: wachten op een winnend lot uit de loterij en vervolgens is de levertijd minimaal een jaar. Maar dan heb je ook wat.

Specificaties

  • Merk en type: Niesmann+Bischoff Flair 880 LE
  • Basisauto: Iveco Daily
  • Onderstel: 70 C17
  • Motor: 3.0 TD
  • Vermogen/koppel: 125 kW (170 pk) / 430 Nm, 1.600 tpm
  • Wielbasis: 475 cm Afmetingen: l 883,5 cm / b 239,5 cm / h 329 cm
  • Gewichten: 
    • rijklaargewicht: 5.500 kg
    • maximaal toelaatbaar gewicht: 7.200 kg
    • laadvermogen: 1.700 kg 
  • Tanks: 
    • vers water: 370
    • vuil water: 250 l 
  • Gasfles: 2 x 11 kg
  • Huishoudaccu: 3x150 Ah
  • Verwarming: Alde-vloeistofverwarming
  • Zitplaatsen: cabine 2 personen, Opbouw 4 personen, 2 met gordel
  • Bedmaten:  220x150 cm
  • Keuken: 
    • Kookplaat: Thetford
    • koelkast: Domestic, 190 liter 
  • Toilet: Thetford-cassettetoilet 
  • Prijs: 
    • standaardversie: € 169.610
    • bekeken versie € 225.073
    • afleveringskosten: € 1.850 
  • Garantie: 2 jaar Iveco-garantie, opbouw 2 jaar, waterdichtheid 6 jaar bij jaarlijkse inspectie
  • Verzekering: NKC Camperverzekering € 1.694 per jaar, WA+ en volledig casco op basis van twaalf schadevrije jaren, inclusief 21% assurantiebelasting
  • Dealer: Van Venrooy Motorhomes Oss

Plussen en minnen Niesmann+Bischoff Flair 880 LE

+ Zeer complete uitrusting
+ Elektrisch sluitende toegangsdeur
+ Centraal vergrendelbare luiken

- Werkruimte keuken beperkt
- Laatste opstap interieur hoog
- Lange levertijd

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 3 2015.