De opbouw van de camper


Inhoudsopgave - De opbouw


De opbouw

Inleiding

De opbouw van een kampeerauto bestaat uit sandwichpanelen. De buitenste afwerklaag kan van polyester of van aluminiumplaat zijn. De huidige opbouwconstructies zijn uitstekend geïsoleerd en daarmee berekend op verblijf in de winter.

De opbouw moet bestand zijn tegen de torsiekrachten die het chassis tijdens het rijden met de kampeerauto te verwerken krijgt.

Voor de buscamper geldt dat deze de carrosserie heeft van de basisauto. Dit is dan ook een zogenaamde inbouwcamper. De binnenwand is afgewerkt met isolatie- en plaatmateriaal.

Opbouw

De sandwichpanelen hebben een dikte van 30 à 40 mm. De binnenkant is van triplex en de buitenzijde van gelakt aluminiumplaat, afgewerkt met hamerslag motief of met polyester.

Een frame van aluminium vormt de basis voor de bodem met een isolatielaag van ca 40 à 50 mm dik en 10 mm watervast verlijmde multiplexplaten.

De onderzijde kan zijn afgewerkt met polyester of met een waterwerende coating.

Isolatie

Als isolatiemateriaal gebruikt men veelal polyurethaan of styropor. Beide materialen hebben een uitstekende isolatiewaarde. Bij inbouw van bestelbussen gebruikt men meestal X-trem als isolatiemateriaal.

X-trem is gemaakt van polyethyleen, is bijzonder goed te verwerken, het is extreem buigzaam, brokkelt niet af en het absorbeert geen vocht. De isolatiewaarde is zelfs beter dan van polyurethaan.

Bevestiging bodem

De bodem is met bouten en moeren vastgezet op het chassis van de basisauto. Het mag van buitenaf geen water doorlaten. Op de bodem zijn de wanden van de opbouw bevestigd. De sandwichpanelen hebben op verschillende plaatsen verstevigingen voor het onderling bevestigen van de zijwanden, de kasten, plafondkasten, het aanrecht e.d.

Vochtschade

Oorzaken van nat isolatiemateriaal en koudebruggen:

  • verwaarloosde aanrijdingschade;
  • uitgedroogde raam- en luikafdichtingen;
  • lekke douchecabine;
  • lekke waterslangen;
  • verwaarloosde afdichtingen bij aansluitingen van zijwanden, dak en vloer;
  • slechte ventilatie.

Koudebruggen zijn plekken waar de isolatie, om wat voor redenen dan ook, slecht is. Wij adviseren bij koop van een gebruikte kampeerauto altijd een vochtmeting te laten doen en dat ieder jaar te herhalen. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in de verkoop en het onderhoud van kampeerauto's kunnen een vochtmeting doen.

Alleen de specialist kan de resultaten van een vochtmeting juist beoordelen. De oorzaken van een te hoog vochtpercentage en de gevolgen daarvan kunnen dan tijdig worden herkend en gerepareerd.

 

De gevolgen van vochtschade Alu-rot Aluminiumrot is te herkennen aan zwarte vochtsporen
Gevolgen vochtschade Alu-rot Zwarte vochtsporen