Lidmaatschap

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over lidmaatschap. Vind je geen passend antwoord op je vraag of staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen lidmaatschap
  • Hoe kan ik mijn contributie betalen?

    Jaarlijks ontvang je in december de contributiefactuur per e-mail. Hierin tref je een iDeal-link aan waarmee je de contributie eenvoudig kunt betalen. Kun je geen gebruik maken van de iDeal-link of ontvang je de factuur nog per post, dan kun je zelf het bedrag overmaken via internetbankieren. Het IBAN-rekeningnummer van de NKC is NL27INGB0003704837. De BIC code is INGBNL2A (enkel voor buitenlandse leden). Ontvang je de facturen nog per post en wil je dit liever digitaal? Geef dit dan samen met je e-mailadres door aan ons via het contactformulier.

  • Geldt de machtiging voor de incasso voor verzekeringen ook voor de contributie?

    Nee, verzekeringspremies worden rechtstreeks door verzekeraar AON geïncasseerd. Dit betekent dat de machtiging alleen voor AON geldt en bij wet niet door de NKC gebruikt mag worden. Voor de contributie ontvang je jaarlijks een aparte factuur per e-mail met daarin een iDeal-link. Ook kun je zelf het bedrag overmaken via internetbankieren. Het IBAN-rekeningnummer van de NKC is NL27INGB0003704837. De BIC code is INGBNL2A (enkel voor buitenlandse leden).

  • Hoe kan ik zien of de betaling voor het lidmaatschap bij de NKC binnen is?

    Ga naar Mijn NKC, Mijn lidmaatschap, Mijn facturen. Hier kun je zien of er nog een openstaand bedrag is. Heb je de factuur betaald via de iDeal-link in de mail? Dan kun je die ook nogmaals aanklikken om te zien of de betaling voltooid is. De link kan namelijk slechts één keer gebruikt worden.

  • Wanneer kan ik de ACSI-gidsen verwachten?

    Ben je net lid geworden dan ontvang je de ACSI-gidsen in de NKC-welkomstbox. Daarna worden nieuwe ACSI-gidsen jaarlijks in december verzonden. Eerder verzenden is niet mogelijk vanwege de levertijden van ACSI.

  • Hoe kan ik mijn lidmaatschap wijzigen?

    Wil je het type lidmaatschap wijzigen voor volgend jaar? Ook dit kan via Mijn NKC. Klik hiervoor op ‘Wijzig lidmaatschap’, vink het gewenste lidmaatschap aan en kies voor ‘Opslaan’. Doe dit vóór 1 november van dit jaar. Alleen dan kunnen wij tijdig en volledig zorgen voor voldoende ACSI-producten die onderdeel zijn van een aantal lidmaatschapspakketten. Twijfel je welk lidmaatschap het beste bij je past? Kijk dan hier voor de drie verschillende lidmaatschapspakketten.

  • Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?

    In Mijn NKC kun je een adres-, e-mail- of telefoonnummerwijziging doorgeven door ‘Mijn gegevens inzien/wijzigen’ te selecteren. Wis de oude gegevens en vul vervolgens de nieuwe gegevens in. Kies voor ‘Opslaan’ om de wijziging te verzenden. Aansluitend ontvang je een e-mail ter bevestiging. Voor gegevens die niet via Mijn NKC gewijzigd kunnen worden, kun je gebruik maken van ons contactformulier.

  • Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?

    Dat is zeker mogelijk! Je kunt op elk moment van het jaar een NKC-lidmaatschap cadeau geven, een uniek cadeau voor elke camperliefhebber! Omdat een lidmaatschap per kalenderjaar loopt, wordt de contributie naar rato berekend. Op het einde van het kalenderjaar wordt het cadeaulidmaatschap automatisch beëindigd. Voor eventuele voortzetting zullen wij de ontvanger tijdig aanschrijven. Je kiest er zelf voor of het welkomstpakket rechtstreeks naar de ontvanger gestuurd mag worden of eerst naar jezelf om als cadeau te overhandigen. Vul dit formulier in om een cadeaulidmaatschap aan te vragen.

  • Wat zijn de voordelen van het NKC-lidmaatschap?

    De NKC is de grootste camperclub van Europa en hét inspiratie- en expertplatform voor de camperaar.  Dit zijn de voordelen van het lidmaatschap:

    • Een gratis welkomstbox met o.a. het camperhandboek.
    • Jaarabonnement op Magazine Kampeerauto (print en digitaal) boordevol inspiratie, informatie en camper gerelateerd nieuws (t.w.v. € 54,00).
    • Gratis advies en voorlichting van de experts van de NKC: technisch advies, juridisch advies en alles rondom wet- en regelgeving.
    • Gratis actuele informatie over camperplaatsen en campings via de app Campercontact (t.w.v. € 9,99 per jaar).
    • Belangenbehartiging van en voor camperaars.
    • Veel kortingen en voordelen met de NKC/CCI-combicard (t.w.v. € 7,50).
    • Korting bij diverse ACSI-campings met de ACSI Campingcard (enkel bij lidmaatschap Standaard A of B).
    • Ledenvoordeel, met vele kortingen op camper gerelateerde artikelen bij onze partners zoals overtochten, camperaccessoires, fietsen, rijvaardigheidscursussen en nog veel meer!

    Word nu lid van de NKC.

  • Moet ik lid worden van de NKC als ik een verzekering afsluit?

    Het kunnen afsluiten van verzekeringen bij de NKC is één van de vele ledenvoordelen. Je moet dus lid zijn om een verzekering te kunnen afsluiten. Ben je nog geen lid en wil je een verzekering afsluiten? Dit kan tijdens de verzekeringsaanvraag. Je hoeft zo nergens op te wachten. Houd er wel rekening mee dat je via die weg alleen kunt kiezen voor Lidmaatschap Basis. Wil je er ACSI-gidsen bij, dan kun je het beste lid worden via het aanvraagformulier Lidmaatschap. Dit kun je vóór of na je verzekeringsaanvraag invullen. Je wordt nooit dubbel lid, daar zorgen wij voor!

  • Wat doet de NKC om het lidmaatschap te verduurzamen?

    De NKC zet zich met het duurzaamheidsprogramma Beter op reis in om een bijdrage te leveren aan een groen en gezond camperklimaat. Hiervoor worden op bedrijfs- (intern) en brancheniveau (extern) verschillende activiteiten geïnitieerd. Naast dat stukje bewustwording, informeren en inspireren we camperaars actief om duurzame alternatieven te stimuleren. In dat kader lanceerden we in 2022 de eerste CO2-calculator voor camperaars en een NKC-bos om de uitstoot van onze camperreizen op te vangen. Want door vandaag schoner te rijden en milieubewuster te camperen maken we aan het eind van de rit samen het verschil voor de generatie camperaars van morgen. Voor wat betreft het lidmaatschap zijn we met ACSI de mogelijkheden aan het verkennen om de papieren gidsen en de kortingskaart die daar onderdeel van is te digitaliseren.

  • Waarom veranderen de prijzen van het lidmaatschap?

    Als gevolg van inflatie stijgen prijzen van producten en diensten ieder jaar een beetje. Dit geldt ook voor de activiteiten en bedrijfsvoering van de NKC. Denk bijvoorbeeld aan prijsstijgingen op het gebied van papier-, druk- en verzendkosten. Om onze leden dezelfde kwaliteit te kunnen blijven garanderen voeren we een inflatiecorrectie op de jaartarieven van onze lidmaatschapspakketten door. We zijn blij dat we deze tariefwijziging qua percentages significant lager hebben kunnen houden dan het inflatiecijfer in Nederland.

  • Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

    Wij vinden het jammer dat je erover nadenkt om het NKC lidmaatschap stop te zetten. Je kunt dit aan ons doorgeven via Mijn NKC. Hierna krijg je per e-mail een bevestiging toegestuurd. Het NKC-lidmaatschap loopt van 1 januari t/m 31 december en kan niet tussentijds worden beëindigd. Opzeggingen dienen binnen te zijn vóór 1 november. Betreft het een overlijden, neem dan even contact met ons op.

  • Als ik mijn verzekering opzeg, wordt het lidmaatschap dan ook automatisch stopgezet?

    Het lidmaatschap en de verzekering moeten apart opgezegd worden. Je kunt namelijk de verzekering opzeggen, maar tóch lid blijven van de NKC. Dan voorzien wij je nog steeds met alle nuttige informatie en inspiratie omtrent het camperen.

  • Krijg ik nog een restitutie nadat ik het lidmaatschap heb opgezegd?

    Omdat het lidmaatschap per kalenderjaar loopt en tussentijdse opzegging niet mogelijk is, krijg je geen restitutie van het lidmaatschapsgeld. Gaat het om een speciale situatie (bijv. overlijden), neem dan contact met ons op.

  • Ik heb een machtiging voor automatisch incasseren gegeven, maar krijg toch een herinnering. Hoe kan dat?

    Als je verzekerd bent via de NKC, kan het zijn dat je een machtiging hebt gegeven aan verzekeringsmaatschappij AON. Wij mogen deze machtiging volgens de wet niet overnemen voor het betalen van de contributie aan de NKC. Ook is het mogelijk dat het ons niet gelukt is om de contributie af te schrijven. Wij ondernemen standaard drie pogingen.

  • Wat betekent ‘lid maakt lid’?

    Heeft een bestaand lid je enthousiast gemaakt over de NKC? Dan kun je dit melden op het aanmeldformulier onder ‘lid maakt lid’. Deze persoon krijgt dan als bedankje van ons een mooi NKC hand- en theedoekset toegestuurd! Dit cadeau is uniek en alleen verkrijgbaar via deze actie. 

  • Hoe kan ik inloggen op nkc.nl?

    Voor de Mijn NKC-omgeving en voor Campercontact werken we met dezelfde login, zodat je moeiteloos van NKC-producten gebruik kunt maken. Dit geldt voor het boeken van reizen, events en academy-activiteiten.

    Let op! Gebruik voor zowel nkc.nl als op Campercontact hetzelfde e-mailadres, het e-mailadres dat binnen je NKC-lidmaatschap bekend is. Dat e-mailadres is gekoppeld aan je lidnummer, zodat we jou herkennen als NKC-lid. Hierdoor krijg je bijv. automatisch toegang tot de PRO-versie van Campercontact en de vele ledenvoordelen.

  • Waar kan ik mijn lidmaatschapsnummer vinden?

    Je kunt het lidmaatschapsnummer op verschillende plaatsen terugvinden:

    • Op de voorkant van je ledenpas, de Campingcard International, bij member
    • Op de welkomstbrief
    • Op elke factuur
    • Als je inlogt op Mijn NKC, onder ‘Mijn gegevens inzien/wijzigen’
  • Is de looptijd van de NKC/CCI-combicard hetzelfde als de looptijd van het lidmaatschap?

    Nee, het NKC-lidmaatschap loopt per kalenderjaar (1 januari t/m 31 december), terwijl de NKC/CCI-combicard geldig is van 1 maart tot en met 31 maart van het daaropvolgende jaar. We hebben hiervoor gekozen om camperaars die gaan overwinteren, de gelegenheid te bieden de NKC/CCI-combicard de volle periode van hun verblijf in het zuiden te gebruiken. De nieuwe kaart wordt verstuurd begin maart, samen met het magazine Kampeerauto nummer 2.

  • Is de ACSI-app inbegrepen in het NKC-lidmaatschap?

    De ACSI-app is niet inbegrepen. Je kunt de app wel apart aankopen middels een unieke code, die je op de ACSI Campingcard kunt vinden. Deze kaart zit in de omslag van de ACSI-gidsen die je van ons hebt ontvangen. Als alternatief biedt de NKC de app Campercontact aan.

  • Hoe kan ik een overlijden melden?

    Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare. U kunt het overlijden telefonisch via het nummer 033 – 467 70 70 (keuze 2) of via het contactformulier aan ons melden. Wij wensen u veel sterkte in deze moeilijke periode.