Veelgestelde vragen
Kies je onderwerp
Lidmaatschap
-
Hoe kan ik mijn contributie betalen?
Jaarlijks ontvang je in december de contributiefactuur per e-mail. Hierin tref je een iDeal-link aan waarmee je de contributie eenvoudig kunt betalen. Je kunt ook kiezen voor automatische incasso via Mijn NKC.
Werkt de betaallink in de e-mail niet?
Werkt de iDeal-link niet of ontvang je de factuur nog per post, dan kun je zelf het bedrag overmaken via internetbankieren. Vermeld bij mededelingen wel het factuur- en lidnummer.
Het IBAN-rekeningnummer van de NKC is NL27INGB0003704837.
De BIC-code is INGBNL2A (enkel voor buitenlandse leden).Ontvang je de facturen nog per post en wil je dit liever digitaal? Geef dit dan samen met je e-mailadres door aan ons via het contactformulier.
-
Ik heb een machtiging voor automatisch incasseren gegeven, maar krijg toch een herinnering. Hoe kan dat?
Als je verzekerd bent via de NKC, kan het zijn dat je een machtiging hebt gegeven aan verzekeringsmaatschappij AON, maar niet aan de NKC. Wil je de NKC ook machtigen? Ga dan naar Mijn NKC en vul je betaalgegevens in.
Heb je de NKC wel gemachtigd, dan is het ons niet gelukt om de contributie af te schrijven. Wij ondernemen standaard drie pogingen. Controleer in dat geval je betaalgegevens in Mijn NKC of maak het bedrag handmatig over.
-
Geldt de machtiging voor de incasso voor verzekeringen ook voor de contributie?
Verzekeringspremies worden rechtstreeks door verzekeraar AON geïncasseerd. Wil je daarnaast de contributie voor het lidmaatschap door NKC laten incasseren, dan kun je hier akkoord voor geven bij aanvraag van het lidmaatschap of als bestaand lid je betaalgegevens doorgeven via Mijn NKC.
-
Hoe kan ik zien of de betaling voor het lidmaatschap bij de NKC binnen is?
Ga naar Mijn NKC, Mijn lidmaatschap, Mijn facturen. Hier kun je zien of er nog een openstaand bedrag is. Heb je de factuur betaald via de iDeal-link in de mail? Dan kun je die ook nogmaals aanklikken om te zien of de betaling voltooid is. De link kan namelijk slechts één keer gebruikt worden.
-
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
In Mijn NKC kun je een adres-, e-mail- of telefoonnummerwijziging of wijziging van je betaalgegevens doorgeven door ‘Mijn gegevens inzien/wijzigen’ te selecteren. Wis de oude gegevens en vul vervolgens de nieuwe gegevens in. Kies voor ‘Opslaan’ om de wijziging te verzenden. Aansluitend ontvang je een e-mail ter bevestiging. Voor gegevens die niet via Mijn NKC gewijzigd kunnen worden, kun je gebruik maken van ons contactformulier.
-
Hoe kan ik inloggen op nkc.nl?
Voor de Mijn NKC-omgeving en voor Campercontact werken we met dezelfde login, zodat je moeiteloos van alle NKC-producten gebruik kunt maken. Log in met je NKC account voor o.a. het bekijken van het NKC ledenvoordeel, het boeken van reizen, events en academy-activiteiten en het digitaal lezen van ons magazine Kampeerauto.
Let op! Gebruik voor Campercontact het e-mailadres dat binnen je NKC-lidmaatschap bekend is. Dat e-mailadres is gekoppeld aan je lidnummer, zodat we jou herkennen als NKC-lid. Hierdoor krijg je bijv. automatisch toegang tot de PRO-versie van Campercontact en de vele ledenvoordelen.
-
Wat zijn de voordelen van het NKC-lidmaatschap?
De NKC is de grootste camperclub van Europa en hét inspiratie- en expertplatform voor de camperaar. Dit zijn de voordelen van het lidmaatschap:
- Een gratis welkomstbox met o.a. het camperhandboek.
- Jaarabonnement op Magazine Kampeerauto (print en digitaal) boordevol inspiratie, informatie en camper gerelateerd nieuws (t.w.v. € 54,00).
- Gratis advies en voorlichting van de experts van de NKC: technisch advies, landeninformatie en alles rondom wet- en regelgeving.
- Gratis actuele informatie over camperplaatsen en campings via de app Campercontact (t.w.v. € 9,99 per jaar).
- Belangenbehartiging van en voor camperaars.
- Veel kortingen en voordelen met de NKC/CCI-combicard (t.w.v. € 7,50).
- Korting bij diverse ACSI-campings met de ACSI Campingcard (enkel bij lidmaatschap Standaard A of B).
- Ledenvoordeel, met vele kortingen op camper gerelateerde artikelen bij onze partners zoals overtochten, camperaccessoires, fietsen, rijvaardigheidscursussen en nog veel meer!
Word nu lid van de NKC.
-
Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?
Dat is zeker mogelijk! Je kunt op elk moment van het jaar een NKC-lidmaatschap cadeau geven, een uniek cadeau voor elke camperliefhebber! Omdat een lidmaatschap per kalenderjaar loopt, wordt de contributie naar rato berekend. Op het einde van het kalenderjaar wordt het cadeaulidmaatschap automatisch beëindigd. Voor eventuele voortzetting zullen wij de ontvanger tijdig aanschrijven. Je kiest er zelf voor of het welkomstpakket rechtstreeks naar de ontvanger gestuurd mag worden of eerst naar jezelf om als cadeau te overhandigen. Vul dit formulier in om een cadeaulidmaatschap aan te vragen.
-
Moet ik lid worden van de NKC als ik een verzekering afsluit?
Het kunnen afsluiten van verzekeringen bij de NKC is één van de vele ledenvoordelen. Je moet dus lid zijn om een verzekering te kunnen afsluiten. Ben je nog geen lid en wil je een verzekering afsluiten? Dit kan tijdens de verzekeringsaanvraag. Je hoeft zo nergens op te wachten. Houd er wel rekening mee dat je via die weg alleen kunt kiezen voor Lidmaatschap Basis. Wil je er ACSI-gidsen bij, dan kun je het beste lid worden via het aanvraagformulier Lidmaatschap. Dit kun je vóór of na je verzekeringsaanvraag invullen. Je wordt nooit dubbel lid, daar zorgen wij voor!
-
Wat doet de NKC om het lidmaatschap te verduurzamen?
De NKC zet zich met het duurzaamheidsprogramma Beter op reis in om een bijdrage te leveren aan een groen en gezond camperklimaat. Hiervoor worden op bedrijfs- (intern) en brancheniveau (extern) verschillende activiteiten geïnitieerd. Naast dat stukje bewustwording, informeren en inspireren we camperaars actief om duurzame alternatieven te stimuleren. In dat kader lanceerden we in 2022 de eerste CO2-calculator voor camperaars en een NKC-bos om de uitstoot van onze camperreizen op te vangen. Want door vandaag schoner te rijden en milieubewuster te camperen maken we aan het eind van de rit samen het verschil voor de generatie camperaars van morgen. Voor wat betreft het lidmaatschap zijn we met ACSI de mogelijkheden aan het verkennen om de papieren gidsen en de kortingskaart die daar onderdeel van is te digitaliseren.
Inloggen / Account
-
Wat is Mijn NKC?
Mijn NKC is de persoonlijke omgeving voor NKC-leden. In deze omgeving vind je informatie over je huidige lidmaatschap, kun je gegevens wijzigen, facturen inkijken en je boekingen van evenementen en groepsreizen inzien. Ook het lidmaatschap opzeggen kan heel eenvoudig via Mijn NKC. Door in te loggen met je account, krijg je daarnaast toegang tot de diverse ledenvoordelen.
-
Hoe kan ik inloggen op nkc.nl?
Voor de Mijn NKC-omgeving en voor Campercontact werken we met dezelfde login, zodat je moeiteloos van NKC-producten gebruik kunt maken. Dit geldt voor het boeken van reizen, events en academy-activiteiten.
Let op! Gebruik voor zowel nkc.nl als op Campercontact hetzelfde e-mailadres, het e-mailadres dat binnen je NKC-lidmaatschap bekend is. Dat e-mailadres is gekoppeld aan je lidnummer, zodat we jou herkennen als NKC-lid. Hierdoor krijg je bijv. automatisch toegang tot de PRO-versie van Campercontact en de vele ledenvoordelen.
-
Ik heb mij net aangemeld als NKC-lid. Kan ik meteen inloggen?
Na het ontvangen van je aanmelding voor het NKC-lidmaatschap, wordt gecontroleerd of de gegevens correct zijn ingevuld. Is dat allemaal in orde, dan wordt het lidmaatschap bevestigd en ontvang je een e-mail waarmee je een wachtwoord kunt aanmaken voor je account.
Voor het boeken van reizen, events en academy-activiteiten, voor de Mijn NKC-omgeving en voor Campercontact werken we met dezelfde login, zodat je moeiteloos van al deze NKC-producten gebruik kunt maken.
-
Mijn wachtwoord werkt niet (meer). Wat nu?
Weet je je wachtwoord niet meer? Of ben je net lid geworden en log je voor het eerst in op de Mijn NKC-omgeving? Dan is een nieuw wachtwoord aanmaken noodzakelijk. Ga naar naar het inlogscherm. Klik vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ en vervolgens op 'Wachtwoord opnieuw instellen'. Je ontvangt dan een e-mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen. Let op: in sommige gevallen komt deze mail in de map ‘ongewenste e-mail’ of ‘spam’ terecht. De e-mail wordt direct verzonden, dus kijk ook in deze map als je de e-mail niet in je inbox aantreft.
-
Tijdens de registratie krijg ik een melding dat mijn e-mailadres reeds in gebruik is. Wat nu?
Dat wil zeggen dat je eerder al een account hebt aangemaakt met dit e-mailadres. Misschien is dat voor Campercontact geweest? Mijn NKC en Campercontact maken beiden gebruik van hetzelfde account. Klik op ‘Terug’ en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Ben je het wachtwoord vergeten, klik dan op het inlogscherm op ‘Wachtwoord vergeten?’ en vul je e-mailadres in. Je ontvangt binnen enkele ogenblikken een e-mail waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen.
-
Hoe voer ik wijzigingen door in mijn accountgegevens?
In mijn NKC kun je een adres-, e-mail- of telefoonnummerwijziging doorgeven door te klikken op ‘Mijn gegevens inzien/wijzigen’. Daar wis je de oude gegevens en vul je de nieuwe gegevens in. Klik op ‘Opslaan’ om de wijziging te bevestigen. Aansluitend ontvang je een e-mail met daarin de gewijzigde gegevens. Ook kun je het type lidmaatschap wijzigen in Mijn NKC. Dit is altijd mogelijk, maar de wijziging gaat pas in voor het volgende kalenderjaar. Ga hiervoor naar ‘Wijzig lidmaatschap’, vink het gewenste lidmaatschap aan en klik op ‘Opslaan’. Voor gegevens die niet via Mijn NKC gewijzigd kunnen worden, kun je via ons contactformulier een verzoek sturen.
Camperverzekering
-
Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?
Als je een verzekering wilt aanvragen op de website, dan maak je eerst een premieberekening. Als de premie getoond wordt op de site, dan kun je klikken op “Verzeker mij”. Er opent dan een digitaal aanvraagformulier dat kan worden ingevuld.
-
Ik heb een verzekering via de website afgesloten. Ben ik nu echt verzekerd als ik de camper ophaal?
Als je een verzekering via de website hebt aangevraagd, krijg je binnen enkele ogenblikken een bevestiging van dekking in de mailbox. Je kunt jouw voertuig dan met een gerust hart ophalen. Krijg je deze melding onverhoopt niet, stuur de NKC dan een e-mail via [email protected] of bel direct naar 033-467 70 80.
-
Hoe wordt mijn no-claimkorting bepaald?
Je kunt een no-claimkorting van maar liefst 80% opbouwen. Je bereikt dit al na 5 schadevrije jaren, die afkomstig zijn van een reeds beëindigde polis. Daarnaast kun je op basis van je schadevrije jaren op je huidige personenautoverzekering tot maximaal 80% korting krijgen. Dit polisblad dient niet ouder dan één jaar te zijn. Hiervoor dien je binnen 14 dagen na het afronden van de aanvraag een kopie polisblad van de personenauto in te sturen. Indien dit niet tijdig bij ons binnen is, zal de verzekeraar de no-claimkorting per ingangsdatum wijzigen en ontvang je hiervoor een aanvullende nota. Het aantal echte schadevrije jaren is altijd leidend voor de verzekeraar.
-
Moet ik een aanvullende pechhulpdekking van de ANWB afsluiten als mijn camper via de NKC Uitgebreid casco of Beperkt casco is verzekerd?
De hulpverlening omvat in Nederland:
Nee. Bij de camperverzekering van de NKC is met deze dekking pechhulp standaard meeverzekerd. Bel met SOS 088-98 00 420 en je wordt direct verder (op weg) geholpen. Met de NKC Camperverzekering heb je standaard recht op hulpverlening in binnen- en buitenland als de camper niet meer kan rijden. Zelfs in je woonplaats.
Eerst wordt beoordeeld of SOS je ter plaatse direct verder op weg kan helpen. Lukt dat niet, dan geldt het volgende: je hebt recht op hulpverlening in binnen- en buitenland (ook in de woonplaats) indien je camper niet meer kan rijden.
- het vervoer van het beschadigde voertuig (met aanhangwagen) naar een door jou gewenst adres in Nederland;
- het vervoer van de bestuurder en de eventuele passagier(s).
De hulpverlening omvat in het buitenland:
- repatriëring van het voertuig (met aanhangwagen),
- vervoer naar de eindbestemming of repatriëring van de inzittenden;
- huur van een vervangend motorrijtuig;
- het ter beschikking stellen van een (vervangende) bestuurder;
- verzenden van onderdelen.
Alleen de kosten worden vergoed die zijn gemaakt in overleg met SOS International.
-
Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige camperverzekering opzeggen?
Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je 1 jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar, dan stopt deze meestal een maand na het opzeggen. Als je korter dan 1 jaar verzekerd bent, dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.
-
Mijn merk/ type camper kom ik op de berekeningstool van de website niet tegen. Wat moet ik nu doen?
Als je het merk en type van jouw camper in het pull-down-menu niet kunt vinden klik dan op 'klik dan hier' in het premieberekeningsscherm. Je kunt de gegevens handmatig verder aan- of invullen en verder gaan met de premieberekening en/of verzekeringsaanvraag.
-
Kan ik mijn camperverzekering tijdelijk schorsen?
Nee, tijdelijk schorsen van de verzekering is niet mogelijk. Zodra sprake is van bijvoorbeeld verkoop, een totallossverklaring of vertrek naar het buitenland wordt de verzekering beëindigd. Je ontvangt dan direct naar rato de eventueel vooruit betaalde premie terug.
Wel is het mogelijk de dekking van de verzekering aan te passen als je het kenteken van de camper schorst bij de RDW omdat de camper de stalling in gaat. Of dit verstandig is, is o.a. afhankelijk van waar je de camper stalt.
-
Ben ik nog wel verzekerd als mijn beladen camper meer dan 3.500 kg weegt?
Wie een ongeval veroorzaakt met een camper die zwaarder is dan de op het kenteken vermelde toegestane maximum massa, kan een probleem krijgen met zijn verzekering. Dat is vooral van belang wanneer de oorzaak van het ongeval teruggevoerd kan worden naar het overgewicht van de camper. De bewijslast daarvoor rust op de verzekeraar. Daarom is het belangrijk de voorwaarden te checken die jouw polis stelt bij overgewicht. De verzekeraar van de NKC-camperpolis hanteert het beleid dat schade die mede ontstaan is door overbelasting kan worden afgewezen, zodra er sprake is van extreme en bewezen overbelasting van de camper.
-
Is mijn camper ook voor diefstal verzekerd als de stallingshouder aangeeft dat de accu eruit gehaald moet worden? Geldt dit ook voor het brandrisico?
Ja, als de stallingshouder eist dat de accu eruit moet, dan dient daar gehoor aan gegeven te worden. De camper is dan gewoon verzekerd tegen diefstal. Voor brandschade geldt dat de camper beperkt of uitgebreid casco verzekerd dient zijn.
-
Wat houdt de 10 jaar nieuwwaarderegeling in?
Je camper is een kostbaar bezit en je wilt de eerste jaren geen vervelende discussies over de dagwaarde. Als je de camper nieuw aanschaft, ben je 7 jaar verzekerd tot maximaal 125% van de oorspronkelijke nieuwprijs. Aansluitend is een gunstige afschrijvingsregeling in de polis opgenomen van 3 jaar. De afschrijving bedraagt slechts 2% per maand met een maximum van 20% per jaar tot maar liefst 125% van de verzekerde waarde. Na deze termijn geldt de dagwaarde. Ook garandeert de NKC-polis dat de uitkering van de verzekering nooit lager is dan de daadwerkelijke dagwaarde van de camper.
Verhuurverzekering
-
Ik heb nog geen NKC Camperverzekering. Kan ik dan toch de camperverhuurverzekering bij jullie afsluiten?
Nee, het is uitsluitend mogelijk als je een NKC Camperverzekering hebt met een Beperkt of Uitgebreid Cascodekking. je kunt hier jouw premie berekenen en jouw NKC Camperverzekering afsluiten.
-
Waarom is afsluiten van de camperverhuurverzekering alleen mogelijk via Mijn Verzekeringen?
Het is alleen mogelijk om een verhuurverzekering af te sluiten indien je een NKC Camperverzekering hebt. Door de camperverhuurverzekering in de mijn-omgeving in te vullen zijn jouw gegevens al bekend en kunnen we de verhuurverzekering gemakkelijk aan jouw camperverzekering koppelen.
-
Ik heb geen account voor Mijn Verzekeringen. Hoe kan ik de verzekering aanvragen?
Wij adviseren je dan eerst een account aan te vragen voor Mijn Verzekeringen. je kunt dit doen door een mail met jouw NAW-gegevens te sturen naar [email protected]. Na activatie van het account kun je de verzekering aanvragen.
-
Kan ik de verzekering ook telefonisch afsluiten?
Nee, het is helaas niet mogelijk om de verzekering telefonisch af te sluiten. Je kunt dit zelf regelen via Mijn Verzekeringen. Wel kunnen wij je telefonisch bijstaan. Je kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken op 033 – 467 70 80.
-
Welke documenten heb ik nodig om de verzekering af te kunnen sluiten?
- Ingevulde huurdersverklaring
- Een taxatierapport (indien de camper 16 jaar of ouder is. Dit rapport mag maximaal 3 jaar oud zijn.)
- Bij het overdragen van de camper dien je samen met de huurder een sleuteloverdrachtsformulier in te vullen
-
Welke beveiligingseis geldt er voor de camperverhuurverzekering?
De beveiligingseis voor de camperverhuurverzekering is hetzelfde als voor jouw camperverzekering.
Ook geldt dat de huurder of de geregistreerde bestuurder voldoende voorzichtig moet zijn om de diefstal van je camper te voorkomen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de camper deugdelijk afgesloten moet zijn als deze onbeheerd wordt achtergelaten en dat de campersleutels niet in de camper worden achtergelaten. -
Waarom moet de verzekering minimaal 7 dagen voor ingang van de verhuurperiode afgesloten worden?
De verwerking van de aanvraag kan maximaal 7 dagen duren.
De verzekeraar moet de verzekeringsaanvraag beoordelen en verwerken. Dit duurt maximaal
7 dagen (5 werkdagen). Daarna weet je of jouw aanvraag wordt geaccepteerd. -
Kan ik ook sneller de verzekering afsluiten? Dus binnen 5 werkdagen.
Formeel is dit niet mogelijk. Maar wij zullen ons best doen om dit voor jou te regelen. We kunnen het niet garanderen. Wel kunnen wij je telefonisch bijstaan. Je kunt ons op werkdagen telefonisch bereiken op 033 – 467 70 80.
-
Betaal ik poliskosten voor deze verzekering?
Nee.
-
Welke waarde krijg ik uitgekeerd bij totaal verlies van de camper door een gedekte schade?
De schade-uitkering bij totaal verlies van de camper wordt gebaseerd op de dagwaarde van jouw camper. Ook als er een taxatierapport van de camper noodzakelijk is.
Autoverzekering
-
Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?
Als je een verzekering wilt aanvragen op de website dan maak je allereerst een premieberekening. Als de premie getoond wordt op de site dan kun je klikken op “Verzeker mij”. Er opent dan een digitaal aanvraagformulier dat ingevuld kan worden.
-
Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder?
Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 088-98 00 420. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale.
-
Wat houdt de 2 jaar nieuwwaarderegeling in?
Heb je een nieuwe personenauto? Dan is deze twee jaar tegen volledige nieuwwaarde verzekerd (tot maximaal 110% van de verzekerde waarde), mits de nieuwwaarde minder is dan € 80.000,-. -
Waar kan ik de meldcode vinden?
De meldcode van je personenauto staat op het kentekenbewijs. Het zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer.
-
Ontvang ik dezelfde no-claim korting als bij mijn huidige autoverzekering?
Nee, de korting wordt vastgesteld op basis van de opgebouwde schadevrije jaren. Deze zijn op te vragen bij je huidige verzekeraar of is terug te vinden op het laatst ontvangen polisblad.
-
Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige personenautoverzekering opzeggen?
Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je een jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar dan stopt deze meestal een maand na opzeggen. Als je korter dan een jaar verzekerd bent dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden. -
Vandalen hebben mijn auto bekrast. Gaat dit ten laste van mijn no-claim korting?
Heb je geen schuld aan de gedekte ontstane schade, dan wordt ook niet de no-claimkorting verlaagd. Ook niet als de schade is ontstaan door vandalen. Je premie blijft dus gelijk. Wel moet van een schade door vandalisme altijd aangifte worden gedaan bij de politie.
-
Hoe kan ik mijn autoverzekering bij de NKC opzeggen?
Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief.
-
Wat zijn administratiekosten?
Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:
- uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
- (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
- de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
-
Wanneer betaal je deze kosten?
Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.
Reisverzekering
-
Is er polisdekking als ik tien maanden aaneengesloten op vakantie ga?
De NKC Doorlopende Reisverzekering biedt dekking voor vakantiereizen met een standaard aaneengesloten duur van 60 dagen. Als je langer op vakantie wilt dan kan dat optioneel ook tot 180 of 360 dagen. Op je polis staat dan dat daarvoor dekking is.
-
Wanneer start de dekking van de Doorlopende Reisverzekering?
De dekking gaat in op het moment dat je bagage het woonadres verlaat om een bij deze polis verzekerde reis te maken. De dekking eindigt pas op het moment je weer terugkeert op je woonadres.
-
Ik heb al een ziektekostenverzekering. Is de module ongevallen bij mijn reisverzekering dan nodig?
Een ongevallendekking staat los van een ziektekostenverzekering. Een ongevallenverzekering keert eenmalig een bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit* door een ongeval. Een ongevallendekking of ongevallenverzekering is dus altijd aan te raden.
*) Blijvende invaliditeit betekent dat je niet meer herstelt en voor altijd invalide blijft.
-
Ik heb al een zorgverzekering. Is de module geneeskundige kosten en tandheelkundige hulp dan nodig?
Stel, je krijgt een botsing met je camper of auto, je maakt een lelijke val op de piste of je krijgt plotseling een blindedarmontsteking tijdens je vakantie. Dan moet je een arts in het buitenland bezoeken. Vaak vergoedt je (aanvullende) zorgverzekering de kosten. Maar je (aanvullende) zorgverzekering verzekert niet alles. Bijvoorbeeld als een arts je medicijnen voorschrijft die niet in Nederland zijn geregistreerd. Niet geregistreerd betekent dat deze medicijnen niet in Nederland verkocht mogen worden. Word je na een ongeval op de piste vervoerd per helikopter of per banaan? Ook dan dekt je zorgverzekering de kosten niet. Als je de module geneeskundige kosten hebt meeverzekerd op je reisverzekering dan vergoedt de NKC deze kosten wel.
Nog een voordeel: ook de kosten die onder het verplichte eigen risico van je zorgverzekering vallen, zijn volledig gedekt met de module geneeskundige kosten. -
Ik overnacht in mijn camper maar ik heb niet vooraf geboekt voor de camper/overnachtingplaats. Is er dan dekking?
Als sprake is van een vakantiereis en je overnacht minimaal een nacht op een camping of camperplaats, dan is er polisdekking.
-
Moet ik altijd aangifte doen van verlies of diefstal van goederen?
Ja, dat is voor de verzekeraar het bewijs dat je de schade hebt geleden tijdens de verzekerde periode. Aangifte kun je doen bij de plaatselijke politie of indien dat niet gaat bij de (NKC) reisbegeleiding, luchthaven of campingbeheerder.
-
De verzekerde is in het buitenland overleden. Wordt het stoffelijk overschot naar Nederland gerepatrieerd?
Ja, de SOS Alarmcentrale zorgt er voor dat het stoffelijk overschot zo spoedig mogelijk wordt gerepatrieerd naar Nederland.
-
Ik ga met een gehuurde camper op vakantie. De verhuurder rekent een hoog eigen risico. Is dat verzekerd op de reisverzekering?
Standaard is daarvoor geen dekking.
Je kunt bij de NKC het eigen risico van de huurcamper meeverzekeren. Lees hier de specifieke voorwaarden die gelden voor deze dekking. -
Hoe kan ik mijn reisverzekering bij de NKC opzeggen?
Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief.
-
Wat zijn administratiekosten?
Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:
- uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
- (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
- de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
Rechtsbijstandverzekering
-
Kan ik direct na afsluiten van de verzekering een beroep doen op de NKC Rechtsbijstandverzekering?
Ja. Er is natuurlijk geen dekking als je bij het afsluiten van de verzekering of bijsluiten van een module, al kan voorzien dat er iets kan gebeuren dat tot een juridisch geschil kan leiden. Desgewenst kan je worden gevraagd aan te tonen dat je de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering dan wel het bijsluiten van een extra dekking. Voor specifiek de module Echtscheidingsmediation geldt dat je geen beroep op de verzekering kan doen als deze module minder dan 3 jaar is meeverzekerd op je verzekering.
-
Hoe snel weet ik of mijn schade is te verhalen?
De ARAG-medewerker of de advocaat van de NKC Rechtsbijstandverzekering overlegt met je over het plan van aanpak van de zaak. Dit plan van aanpak bevat een analyse van de zaak en zo mogelijk een scenario met de te nemen stappen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
-
Zijn de kosten die ik maak altijd verzekerd?
Maak nooit zonder overleg met de rechtsbijstandverzekeraar kosten. Overleg dit altijd eerst met de rechtsbijstandverzekeraar!
-
Ik heb een geschil met mijn meeverzekerde partner. Kan ik een beroep doen op mijn rechtsbijstandverzekering?
Een medeverzekerde kan alleen met toestemming van de verzekeringsnemer een beroep doen op deze verzekering.
-
Er dreigt een geschil te komen maar dit is nog niet concreet. Kan de rechtsbijstandverzekeraar dan iets voor mij betekenen?
Ook als er nog geen concreet juridisch geschil is, maar dit wel op korte termijn dreigt te ontstaan, kan de NKC Juridische Helpdesk je bijstaan om het geschil te voorkomen.
-
Hoe kan ik mijn rechtsbijstandverzekering bij de NKC opzeggen?
Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief. Het telefonisch opzeggen van een verzekering is niet mogelijk.
-
Wat zijn administratiekosten?
Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:
- uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
- (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
- de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
-
Wanneer betaal je deze kosten?
Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.
-
Wat zijn poliskosten?
Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt € 11,13 aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.
Schade
-
Hoe kan ik een schade melden?
Op de pagina Schade lees je meer over het melden van een schade. Je kunt schade schriftelijk melden via Mijn Verzekeringen.
-
Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade?
Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad.
Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij:
Aantal schadevrije jaren
0 gemelde schades
1 gemelde schade
2 gemelde schades
3 of meer gemelde schades
>= 16
+1
10
5
0
15
16
10
5
0
14
15
9
4
-1
13
14
8
3
-2
12
13
7
2
-3
11
12
6
1
-4
10
11
5
0
-5
9
10
4
-1
-5
8
9
3
-2
-5
7
8
2
-3
-5
6
7
1
-4
-5
5
6
0
-5
-5
4
5
-1
-5
-5
3
4
-2
-5
-5
2
3
-3
-5
-5
1
2
-4
-5
-5
0
1
-5
-5
-5
-1
0
-5
-5
-5
-2
-1
-5
-5
-5
-3
-2
-5
-5
-5
-4
-3
-5
-5
-5
-5
-4
-5
-5
-5
-
Camper - Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?
Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een eigen risico van 300 euro. Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan krijg je 300 euro korting op je eigen risico. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Een aantal bedrijven maakt hierdoor geen deel meer uit van de NKC Camperschadeservice. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten.
-
Camper - Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven?
Ja, de NKC werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde camperschadeherstelbedrijven. Bekijk hier het overzicht.
-
Camper - Ik heb pech onderweg met de camper. Wat moet ik doen?
Met een NKC Camperverzekering met Beperkt of Uitgebreid Casco dekking heb je recht op pechhulp indien je niet meer met de camper verder kunt rijden. Heb je alleen een WA-dekking? Neem dan contact op met de organisatie waar je de pechhulp hebt verzekerd. Sta je met pech in binnen- of buitenland?
- Bel bij nood met de SOS Alarmcentrale: 088-98 00 420. Deze alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar, deskundig in het oplossen van problemen en kan zo nodig direct actie ondernemen. De medewerkers staan je in het Nederlands te woord. Dit nummer staat ook op de groene kaart.
- Er wordt bekeken of de camper kan worden gemaakt. Wanneer reparatie binnen enkele werkdagen niet lukt, dan wordt de camper teruggebracht naar Nederland. De SOS Alarmcentrale vertelt je meer over eventueel vervangend vervoer.
-
Camper - Ik heb ruitschade. Dit kan bijvoorbeeld zijn gebeurd door een opvliegend steentje van het wegdek. Wat moet ik doen?
Heb je ruitschade? Bel dan met 123RUIT.nl (088-1850515) of Autotaalglas (013 – 583 55 07).
Wanneer jouw camper (beperkt) casco verzekerd is, heb je bij reparatie door deze ruitherstelbedrijven geen eigen risico. En bij vervanging wordt een eventueel eigen risico verlaagd met EUR 150,-.
Bij reparatie of vervanging van de ruit door een ander herstelbedrijf dan geldt het standaard eigen risico.Ben je onderweg? De telefoonnummers van de bedrijven zijn ook terug te vinden op de groene kaart.
-
Camper - Mijn camper is gestolen. Wat nu?
Als je camper is gestolen, is het belangrijk snel actie te ondernemen.
- Meld de diefstal zo spoedig mogelijk bij het Aangifteloket Gestolen Voertuigen. Zij zijn 7 dagen per week van 07.00 uur tot 23.00 uur bereikbaar op +31 (0)88-0087444. Meld het ook als je niet tegen diefstal bent verzekerd. Door het te melden, wordt de kans op het terugvinden van de camper vergroot. Houd het kentekenbewijs en de verzekeringspapieren bij de hand.
- Doe aangifte bij de politie in de plaats waar het voertuig is gestolen. In het buitenland doe je eerst aangifte bij de lokale politie. Daarna doe je aangifte in de eigen woonplaats.
- Bel de verzekeringsmaatschappij. Houd de verzekeringspapieren bij de hand.
-
Personenauto - Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn personenauto laten herstellen?
Bekijk welke bedrijven er bij jou in de buurt zijn aangesloten bij de NKC Personenautoschadeservice.
Bij herstel van schade door een aangesloten schadeherstelbedrijf bij het NKC Schadeservice wordt het eigen risico met 130 euro verminderd. Bij herstel van schade door een niet aangesloten herstelbedrijf geldt het eigen risico van 130 euro.
* Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen.
-
Personenauto - Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder?
Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 088-98 00 420. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale.
-
Reisverzekering - Spoedeisende hulp nodig?
Als je de NKC Reisverzekering hebt, bel dan met de SOS Alarmcentrale: 088-98 00 420 wanneer je spoedeisende hulp nodig hebt in het buitenland.
Zij informeren, adviseren en begeleiden je verder en zorgen voor repatriëring naar huis als dat nodig is. De medewerkers spreken meerdere talen.
Service & Advies
-
Kan ik bij de NKC terecht voor advies over camperen?
Op nkc.nl wordt over veel verschillende onderwerpen advies gegeven. Zo vind je er onder meer informatie over de schorsingsperiode, APK en motorrijtuigenbelasting. Maar ook veel technische en juridische informatie.
Bekijk de verschillende onderwerpen:- Oriënteren (onder meer: waarom camperen, koop- en huurtips)
- De camper (onder meer: gasinstallatie, stroomvoorziening, verwarming en koelkast)
- Wet- en regelgeving (onder meer: fiscus, regelgeving lading en schorsen camper)
- Landeninformatie
- Camperplaats beginnen
- Juridisch
Magazine Kampeerauto
-
Kan ik het magazine digitaal lezen?
Het magazine is voor NKC leden digitaal te lezen op de website en via de NKC Campermagazine app. Hier vind je de app in de Google Playstore. En dit is de iOS-versie.
-
Hoe krijg ik toegang tot Kampeerauto op mijn laptop/PC?
Klik op één van de covers en log in met je NKC-account. Dit is het account dat je ook gebruikt om in te loggen op bijvoorbeeld Mijn NKC, op nkc.nl of om in te loggen op Campercontact, met je e-mailadres als gebruikersnaam en je persoonlijke wachtwoord. We maken het zo eenvoudig mogelijk, jouw account is op vrijwel alle NKC-platformen te gebruiken.
Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en maak een nieuw wachtwoord aan. Let op – dit wachtwoord geldt dan direct ook voor het inloggen op nkc.nl en Campercontact.
-
Waar kan ik de app vinden?
De app voor Kampeerauto, NKC Campermagazine, op je smartphone of tablet is te vinden in App Store en in Google Play. Deze is gratis te downloaden. -
Hoe kan ik inloggen in de app?
Om Kampeerauto te kunnen lezen of downloaden moet je inloggen met je NKC-account. Deze combinatie van e-mailadres en wachtwoord kun je ook gebruiken voor de Kampeerauto en Campercontact app.
-
Hoe vaak kan ik de app ontgrendelen?
De app kun je met dezelfde inloggegevens op vijf verschillende apparaten ontgrendelen.
-
Werkt de app ook offline?
Nee. Om Kampeerauto te kunnen lezen, moet je het magazine eerst downloaden. Daarvoor heb je een internetverbinding nodig. Eenmaal gedownload, kun je het tijdschrift offline lezen.
-
Ik ben net lid geworden, kan ik direct Kampeerauto via de app lezen?
Ja dat kan. Log in met je NKC-account. Dit is het account dat je ook gebruikt om in te loggen op bijvoorbeeld Mijn NKC, op nkc.nl of om in te loggen op Campercontact, met je e-mailadres als gebruikersnaam en je persoonlijke wachtwoord. We maken het zo eenvoudig mogelijk, jouw account is op vrijwel alle NKC-platformen te gebruiken.
Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en maak een nieuw wachtwoord aan. Let op – dit wachtwoord geldt dan direct ook voor het inloggen op nkc.nl en Campercontact.
Evenementen
-
Waar vind ik de evenementen en rijvaardigheidstrainingen op deze website?
Hier vind je al onze evenementen en rijvaardigheidstrainingen. Gebruik bij het zoeken de filtermogelijkheden.
-
Het evenement van mijn keuze is volgeboekt. Wat nu?
Wanneer een evenement is volgeboekt, kun je je aanmelden voor de interesselijst via de knop 'Volgeboekt Tip mij'.
De interesselijst verplicht je tot niets. Komt er een plek vrij, dan worden alle geïnteresseerden op de lijst per e-mail op de hoogte gesteld. De beschikbare plaats wordt weer online aangeboden en eenieder is vrij deze te boeken via onze website. Houd dus je e-mail goed in de gaten en wees er snel bij.
Aanmelden is heel eenvoudig:
- ga op nkc.nl naar het evenement van je keuze
- klik op de pagina van het evenement op de knop 'Volgeboekt Tip mij'
- vul je naam, e-mailadres, naam van het evenement en het evenementnummer inNa het invullen van deze gegevens ontvang je geen ontvangstbevestiging per e-mail, maar zie je alleen een bevestiging op het scherm.
-
Ik heb onlangs geboekt, maar ik heb geen bevestiging ontvangen. Is mijn boeking goed gegaan?
Heb je de boeking volledig kunnen afronden, dan ontvang je binnen 10 minuten een bevestiging. Deze bevestiging is dan verstuurd naar het e-mailadres zoals je hebt aangegeven in de boeking.
Mocht je de e-mail niet in je inbox terugvinden, check dan de spambox / ongewenste e-mail box, wellicht is de bevestiging daarin terechtgekomen.
Heb je geen bevestiging ontvangen, neem dan direct contact met ons op via [email protected] of bel met 033 467 7087.
-
Waar vind ik informatie over mijn boekingen?
Direct na boeking ontvang je een bevestiging per e-mail met daarin alle boekingsgegevens. Wanneer je lid bent, kun je deze boekingsgegevens ook via Mijn NKC inzien. Onder ‘Mijn Evenementen’ staan al je inschrijvingen (boekingen).
-
Waar vind ik de Algemene voorwaarden voor de evenementen?
De Algemene voorwaarden voor de evenementen vind je hier.
-
Waarom staan bij sommige evenementen voor 2023 geen prijzen of data vermeld?
Deze evenementen zijn ter inspiratie al op de website gezet met daarbij aangegeven wanneer ze te boeken zijn. Nog niet alle details zijn bekend, deze worden op korte termijn aangepast of aangevuld. Dan is het evenement ook te boeken.
-
Hoe kan ik mijn boeking annuleren?
Bij annulering van een boeking worden altijd annuleringskosten in rekening gebracht conform de Algemene Voorwaarden. Vul ons contactformulier in met daarin de naam van het evenement, het nummer plus de reden van annulering.
Nadat je boeking is geannuleerd, ontvang je een annuleringsbevestiging plus -nota. Deze documenten kun je gebruiken om de annuleringskosten bij je verzekeraar te claimen, mits de reden onder de voorwaarden valt.
Klik hier voor de Algemene Voorwaarden.
-
Kan ik bij boeking een dieetwens doorgeven?
Op het boekingsformulier kun je de voorkeur voor vegetarische maaltijden aangeven. Aan deze wens kan worden voldaan.
Heb je een allergie of volg je een speciaal dieet, dan dien je zelf zorg te dragen voor de maaltijden. Voor NKC en haar toeleveranciers is het onmogelijk om aan alle verschillende wensen te kunnen voldoen. Er geldt geen restitutie op niet genoten maaltijden.
-
Ik wil een boeking maken voor een evenement, maar ga zelf niet mee. Kan dat?
Omdat het NKC-lidmaatschap op jouw naam staat, sta jij altijd als ‘hoofdboeker’ in de boeking. Maak de boeking af en vul de gegevens in van de personen die het evenement gaan bezoeken. Vermeld in het notitieveld dat jijzelf niet aanwezig zult zijn. De deelnemerskosten worden hierop aangepast.
-
Wat moet ik doen als ik iets wil wijzigen in mijn boeking?
Wijzigingen kun je doorgeven via ons contactformulier. De boeking wordt dan aangepast en je ontvangt hierover per e-mail een bevestiging.
Reizen
-
Waar vind ik het actuele reisaanbod?
Het reisaanbod van NKC groepsreizen met uitgebreide informatie kun je hier vinden en boeken. Heb je interesse in camperroutes, groepsreizen of maatwerkreizen van de NKC? Bekijk dan ons aanbod op de website of blijf op de hoogte van nieuwe reizen via de nieuwsbrief van NKC Reizen.
-
Vanaf wanneer kan ik het reisaanbod 2023 boeken?
Vanaf 18 juli 2022 is het mogelijk om de NKC-winterreizen voor 2023 te boeken, vanaf 5-9 september 2022 zijn de overige reizen te boeken. De exacte data worden via de ledennieuwsbrief, nieuwsbrief reizen en via de website gecommuniceerd. Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief van NKC Reizen? Schrijf je dan in en blijf op de hoogte.
-
Is het mogelijk om aan een NKC-groepsreis deel te nemen met een huurcamper?
Ja, dit is mogelijk. Indien je graag met een huurcamper een groepsreis maakt, ben je zelf verantwoordelijk voor het regelen van een veilige camper en eventuele verzekeringen. Uiterlijk acht weken voor vertrek moeten de campergegevens (zoals kenteken en afmetingen) bij NKC Reizen bekend zijn.
-
Hoe boek ik online een NKC-groepsreis?
Het boeken van een groepsreis is een exact klusje waarbij het maken van fouten niet handig is. Voor het online boeken van een NKC-reis is er daarom de handige stap-voor-stap uitleg. Met deze uitleg gaat het zeker goed.
-
Wat doe je als je op reis de indruk krijgt dat er seksueel misbruik van kinderen plaatsvindt?
Helaas komt overal ter wereld seksueel misbruik van kinderen voor, soms ook in relatie tot toerisme en reizen. Defence for Children - ECPAT zet zich in om een einde te maken aan commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in Nederland en daarbuiten. Wees ook alert en meld misbruik via www.meldkindersekstoerisme.nl
-
De reis van mijn keuze is volgeboekt. Kan ik op een reservelijst?
Wanneer een reis vol zit, is het mogelijk je aan te melden voor de interesselijst. De interesselijst verplicht je tot niets. Komt er een plek vrij, dan worden alle geïnteresseerden op de lijst per e-mail op de hoogte gesteld. De beschikbare plaats wordt weer online aangeboden en eenieder is vrij deze te boeken via onze website volgens het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. Wil je graag mee op de betreffende reis, houd dan je e-mail goed in de gaten en wees er snel bij wanneer er een plek vrijkomt.
Aanmelden voor de interesselijst van een specifieke groepsreis is heel eenvoudig:
- Ga op nkc.nl naar de betreffende reis.
- Klik op ‘Volgeboekt, Tip mij’
- Vul je e-mailadres, je naam en de titel en het nummer van de reis
Na het invullen van je e-mailadres ontvang je geen ontvangstbevestiging per e-mail, maar zie je alleen een bevestiging op het scherm.
- Zodra er een plek vrijkomt op de reis, ontvangt iedereen die op de lijst staat een e-mailbericht.
- Bij vragen kun je contact opnemen met de NKC via ons contactformulier of 033 - 467 70 70.
-
Hoe kan ik mijn boeking annuleren?
Stuur een bericht via ons contactformulier met daarin het reisnummer en de reden van annulering. Nadat je boeking is geannuleerd, ontvang je een annuleringsbevestiging en (credit)nota. Deze documenten kun je gebruiken om de annuleringskosten bij je verzekeraar te claimen, mits de reden onder de voorwaarden valt. Bekijk hier de Algemene Voorwaarden van de NKC Camperreizen.
-
Hoe weet ik dat ik heb geboekt?
Als je de boeking hebt doorlopen, zie je op je scherm de bevestiging van de boeking. Bovendien krijg je binnen enkele minuten een bevestiging via e-mail. Als je deze e-mail niet hebt ontvangen, controleer dan je postvak met ongewenste e-mail of spam. Je boeking is ook terug te vinden via ‘Mijn NKC’.
-
Hoe kan ik wijzigingen van gegevens doorgeven?
Wijzigingen van gegevens kunnen tot zes weken voor vertrek zonder wijzigingskosten worden doorgegeven; de daaraan verbonden (soms hoge) kosten van de toeleverancier (zoals bijvoorbeeld een ferry- of luchtvaartmaatschappij) zullen wel worden doorberekend aan de hoofdboeker. Daarnaast zijn aan wijziging van gegevens binnen zes weken voor vertrek wijzigingskosten verbonden van € 25,- per wijziging. Voor wijzigingen kun je contact opnemen via ons contactformulier.
-
Wat betekent de Travelife Certificering?
De NKC heeft het duurzaamheidscertificaat van Travelife behaald en zijn daarmee officieel Travelife Partner. De NKC voldoet aan meer dan 100 criteria, met betrekking tot het kantoorbeheer van een reisorganisatie, het productaanbod, internationale zakenpartners en klantinformatie. De Travelife-norm dekt de ISO 26000-thema's voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder milieu, biodiversiteit, mensenrechten en arbeidsverhoudingen; en wordt formeel erkend als volledig in overeenstemming met de door de VN ondersteunde Global Sustainable Tourism Criteria. De NKC is onderdeel van een groeiende groep reisorganisaties in Nederland die duurzaamheid hebben omarmd en Travelife Partner-status hebben bereikt.
Privacy
-
Wat is de AVG? Is dat hetzelfde als de WBP?
Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt dan niet meer.
De AVG zorgt onder meer voor:- versterking en uitbreiding van privacyrechten;
- meer verantwoordelijkheden voor organisaties;
- dezelfde, stevige bevoegdheden voor alle Europese privacytoezichthouders, zoals de bevoegdheid om boetes tot 20 miljoen euro op te leggen.
Op de website van de Nederlandse toezichthouder, Autoriteit Persoonsgegevens, lees je nog meer over de AVG.
-
Welke rechten heb ik als consument bij de NKC als het om persoonsgegevens gaat?
Als consument heb je bij de NKC alle door de wet (AVG) toegekende rechten inzake persoonsgegevens. Dat zijn onder meer het recht op inzage in de verwerking van persoonsgegevens en het recht op het overdragen van gegevens aan een andere partij. Alle rechten op een rij vind je terug in het privacybeleid.
-
Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle soorten informatie over personen waarmee zij geïdentificeerd kunnen worden. Voorbeelden zijn naam- en adresgegevens, e-mail- en IP-adressen en pasfoto’s.
Daarnaast onderscheidt de wet bijzondere persoonsgegevens, zoals informatie over gezondheid. Dit is informatie die iemands privacy ernstig kan beïnvloeden. Daarom mag deze informatie alleen onder strenge voorwaarden worden verwerkt.
-
Waarom verzamelt de NKC (mijn) persoonsgegevens?
De NKC verzamelt, met toestemming, enkel die gegevens die nodig zijn ter uitvoering van haar diensten, zoals het lidmaatschap of een verzekering. Bijvoorbeeld een adres voor het toezenden van het blad Kampeerauto, mailadres om de nieuwsbrief te kunnen versturen of gegevens van je camper wanneer je bij de NKC een verzekering daarvoor afsluit. In Mijn NKC en Mijn Verzekering zie je welke gegevens de NKC van je heeft. Daar kun je zelf deze gegevens aanpassen.
-
Welke persoonsgegevens heeft de NKC van mij?
De NKC vraagt in de regel de gegevens die nodig zijn om de service van de producten die zij aanbiedt aan je te kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan een adres dat nodig is voor toezending van het blad Kampeerauto. Je kunt op Mijn NKC en indien je een verzekering hebt bij de NKC op Mijn Verzekering zien welke gegevens de NKC van je heeft. Je kunt daar ook gegevens aanpassen.
-
Waar kan ik zien welke gegevens de NKC van mij heeft?
Je kunt die terugvinden in Mijn NKC en indien je een verzekering bij de NKC hebt afgesloten ook in Mijn Verzekeringen. Overige gegevens kun je inzien door een verzoek te sturen naar [email protected]
-
Waar kan ik mijn gegevens aanpassen?
In Mijn NKC en indien je verzekerd bent bij de NKC in Mijn Verzekeringen kun je jouw gegevens aanpassen.
-
Waar en hoe kan ik mijn gegevens verwijderen?
Je kunt sommige gegevens zelf verwijderen in Mijn NKC en Mijn Verzekeringen, voor andere gegevens dien je dit aan te vragen via [email protected] Het kan zijn dat de NKC bepaalde gegevens niet kan of mag verwijderen vanwege wettelijke bepalingen. Uiteraard stelt de NKC je daarvan op de hoogte. Wanneer je een verzoek of vraag richt aan [email protected] krijg je altijd binnen een maand antwoord.
-
Deelt de NKC persoonsgegevens met derden?
De NKC deelt soms gegevens met derden, partners of samenwerkende partijen. Dit om het lidmaatschap en de producten en service die daarbij horen mogelijk te maken. Zo delen we je adres met de verzender van het blad Kampeerauto. Met elke partij waar gegevens mee gedeeld worden zijn overeenkomsten opgesteld die onder meer het doel van het delen bevatten. De andere partij mag nooit iets anders met de gegevens doen dan waartoe de NKC machtigt; het uitvoeren van een dienst binnen het lidmaatschap. De NKC verkoopt gegevens nooit aan een (commerciële) partij.
-
Verkoopt de NKC mijn data/gegevens?
De NKC verkoopt nooit persoonsgegevens en zal dit in de toekomst ook nooit doen.
Campercontact
-
Waar vind ik de veelgestelde vragen voor Campercontact?
Op www.campercontact.com vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen.
-
Waar download ik POI-bestanden met camperlocaties voor op mijn navigatiesysteem?
Ben jij NKC-lid en wil je POI-bestanden voor je navigatiesysteem downloaden? Log dan in via Mijn NKC en bezoek dan deze pagina.
Wijziging incassodatum voor NKC-verzekerden
-
Wat is de reden van deze aanpassing?
De NKC neemt de verzekeringen af bij AON. Uit efficiency en kosten oogpunt past AON haar administratieve systemen aan. Het incassomoment van alle klanten van AON, waaronder de NKC, wordt daarom aangepast zodat deze voor iedereen op dezelfde datum (de 1e van de maand) komt te liggen.
-
Mijn verzekeringspremie is twee keer geïncasseerd, hoe kan dat?
De verzekeringsmaatschappij heeft een administratieve wijziging doorgevoerd in de systemen waardoor je voortaan je premie aan het begin van de verzekerde periode betaalt en niet meer achteraf. Als het goed is, ben je hier eind april over geïnformeerd.
-
Ik betaalde toch al vooraf? Waarom nu nog eerder?
De premie die eind mei is/wordt betaald is voor de maand mei. Vanaf juni betaal je aan het begin van de maand in plaats van aan het eind van de maand. Zo incasseert de verzekeringsmaatschappij dus begin juni voor de maand juni.
-
Wat wordt de nieuwe incassodatum?
Als je de premie maandelijks betaalt, dan zal dit vanaf juni op de eerste werkdag van de maand worden geïncasseerd.
-
Kan ik zelf een nieuwe incassodatum opgeven?
Dit is helaas niet mogelijk, omdat het een geautomatiseerd systeem is dat voor alle maandelijkse betalers geldt.
-
Incasseren jullie nu alle premies tegelijk?
Nee, als nu ook al per polis wordt geïncasseerd, dan blijft dat zo.
-
Ik heb gestorneerd, wat nu?
Maak het bedrag s.v.p. handmatig over naar rekeningnummer NL 81 RABO 0102689490 ten name van AON inzake NKC. Vermeld hierbij je relatie- of factuurnummer.
FAQ
-
Waar moet mijn camper aan voldoen?
In principe mag iedereen met een camper zich als vervoerder voor de Kids & Campersafari op zaterdag 16 september aanmelden. Het type camper is daarbij niet van belang, maar moet wel aan de volgende zaken voldoen:
- Er moet sprake zijn van minimaal een verzekering WA dekking inclusief schadeverzekering voor inzittenden.
- Met het oog op de veiligheid van de deelnemende kinderen en zijn/haar begeleider is het verplicht dat de camper minimaal twee extra gordelplaatsen heeft (bovenop die van de chauffeur en eventuele bijrijder).
- Fietsenrekken moeten geïntegreerd zijn, en het liefst afgedekt met een hoes. Losse fietsenrekken en aanhangers zijn niet toegestaan. Een imperiaal of dakdrager is wel toegestaan, zolang de artikelen goed vastgemaakt zijn.
- De camper mag niet hoger zijn dan 3,90 meter en niet meer wegen dan 25.000 kilo.
-
Hoe moet mijn camper verzekerd zijn?
Er moet sprake zijn van minimaal een WA dekking inclusief schadeverzekering voor inzittenden.
-
Krijg ik een vergoeding voor het campervervoer?
Nee. Het idee van de NKC Kids & Campersafari is dat we ons als camper community vrijwillig inzetten voor dit maatschappelijke doel. Hier staat geen (kilometer)vergoeding tegenover. Maar! Je krijgt er natuurlijk wel heel veel waardering voor terug, in de vorm van de glimlach van een kind bijvoorbeeld. Uiteraard is de rest van de dag volledig verzorgd: entree, lunch, drinken, enz.
-
Hoe lang ben ik onderweg?
Deze bijzondere dag duurt van 11u tot 16.30 u. Het ligt aan je woonplaats hoeveel tijd je nog kwijt zult zijn aan het rijden. Voor dit vrijwillige campervervoer wordt er dus vanuit gegaan dat je de hele dag beschikbaar bent. Uiteraard proberen we de ophaallocatie van de deelnemende kinderen zoveel mogelijk te matchen met de woonplaats van de camperaar. Na het oppikken en het programma bij Safaripark Beekse Bergen worden de kinderen door dezelfde camperaar ook weer thuisgebracht.
Een voorbeeld:
Kom je uit Utrecht? Dan rijd je max 25 km om je gasten op te pikken. Vanaf daar is het nog een uurtje rijden naar de Beekse Bergen. Reken dus op een vertrektijd vanaf huis om 09.00 uur, je wilt immers niet te laat komen. Je zult de gasten aan het eind van de dag weer veilig thuisbrengen. Voor deze bestuurder geldt dus dat hij rond 18.30 weer thuis zal zijn.Het precieze programma/schema volgt wanneer de definitieve campervervoerders uit de aanmeldingen geselecteerd zijn.
-
Wie is de begeleider
Ieder kind (4 - 12 jaar) heeft een begeleider. Dit kan een vader, moeder of professionele hulpverlener zijn. Hij/zij zal ook gedurende de dag bij het kind blijven. De verantwoordelijkheid over het kind ligt - los van het vervoer - dus niet bij jou.
-
Een kind uit een minima-gezin, wat betekent dat?
Met de NKC Kids & Campersafari richten we ons op kinderen tussen de 4 en 12 jaar (basisschoolleeftijd) die uit een gezin komen met minimale financiële mogelijkheden. Als gevolg daarvan behoren uitjes niet tot de mogelijkheden, laat staan vakanties. Onze samenwerkingspartner Stichting Reis met je Hart heeft deze Nederlandse minimagezinnen in beeld/kaart. Om een selectie van die groep een dag te geven om nooit te vergeten gaan we met hen op Campersafari.
-
Wat is Stichting Reis met je Hart?
Stichting Reis met je Hart zet zich in voor mensen die door gebrek aan financiële middelen al langere tijd niet van een vakantie hebben kunnen genieten, maar die dit van harte gegund wordt door mensen uit hun omgeving. Kijk voor meer informatie op de website van Stichting Reis met je Hart.
-
Hoe ziet de procedure er na mijn aanmelding uit?
Wanneer jij jezelf via het formulier aangemeld hebt kom je op een longlist van potentiële campervervoerders naar, door en van Safaripark Beekse Bergen te staan. LET OP: je bent dus niet automatisch één van de vervoerders. De definitieve campervervoerders zullen (groten)deels bepaald worden door de ophaallocatie van de deelnemende kinderen en de woonplaats van de camperaar met elkaar te matchen. De aanmeldingen lopen tot en met zondag 11 juni, waarna alle aanmeldingen beoordeeld zullen worden. Het streven is om iedereen in de eerste week van juli op de hoogte te brengen. Wanneer je niet bij de eerste selectie vervoerders zit geven we je de mogelijkheid om op een reservelijst te komen.
-
Wanneer weet ik of ik 16 september moet vrijhouden?
Wij streven ernaar om uiterlijk in de eerste week van juli een terugkoppeling met meer info te verstrekken.
-
Mag mijn partner ook mee?
Ja. Leuk juist! Houd er hierbij wel rekening mee dat jouw camper in dat geval van minimaal 4 gordelplaatsen voorzien moet zijn: jij, jouw partner, het kind en zijn/haar begeleider.