Carthago Chic C-line 4.9: sjiek op reis

Door Leo van Dooren

De hang naar luxe in de camperwereld lijkt schier ontembaar. Mensen willen op reis hetzelfde comfort hebben als thuis. Maar daarbij komt de grens van 3.500 kilogram al snel in zicht. De Carthago C-line 4.9 Integraal is er zo een met alles erop en eraan, die nog net met een B-rijbewijs te rijden is. Maar wel met een fors prijskaartje.

De totaal gerestylde uitvoering van deze wagen beleefde zijn primeur op de Caravan Salon in Düsseldorf, waar hij veel bekijks had. Nu grijnst een joekel van 7,45 meter de kijkers toe in de showroom van Duijndam Delft Caravans & Campers, waar verkoper Remco van der Heijden de wagen toont. De vertrouwde Carthago-glimlach is veranderd in een chromen grimlach. Dat is even wennen…


Verkoper Remco van der Heijden is trots op het dealerschap.

Wat behalve de wat uitbundige voorkant direct opvalt, is de sobere striping in grijstinten, waar de klasse vanaf druipt. En ook het totaal ontbreken van scharnieren aan deuren en luiken: Carthago heeft weggewerkte scharnieren en telescoopveren toegepast, waardoor de luiken bij het openen tegen de zijwand blijven plakken. Verder zijn de enorme spiegels een stuk sierlijker geworden. Ze benadrukken het lijnenspel van het voertuig.

Interieur Carthago C-line 4.9 Integraal

Na het openen van de toegangsdeur met raam en opbergvakken, stap je de woonkamer binnen, waar mooie bekleding met lederaccent direct uitnodigt om plaats te nemen. Dat kan met zes personen, die door de in vier richtingen schuifbare én 360 graden draaibare tafel altijd een eetplek kunnen vinden. Als de goede positie is gevonden, kan de tafel met één beweging worden vastgezet.

De zithoek is comfortabel.

Bergruimtes voor allerhande spullen zijn te vinden onder de dwarsbank en het dwarszitje, beide van binnenuit én van buitenaf bereikbaar. In de twee bovenkastjes en een aantal open vakken kunnen wat kleinere spullen een plekje vinden. Bovendien is in de vloer bij de ingang een grote bak gebouwd, waar van alles in past.

Het interieur is sfeervol verlicht, met lichtspotjes en indirecte verlichting, uiteraard met ledjes. Het panoramadakluik, het uitzetraam, het deurraam en de cabineruiten laten veel licht toe en zorgen voor ruime ventilatiemogelijkheden. Het licht kan overigens ook prima worden buitengesloten. Sterk punt hierbij is de plisséhor voor de voorruit, die naar beneden kan worden getrokken en vastgezet op diverse punten.

Compacte keuken

De keuken is noodgedwongen compact, vanwege de lengtebedden en de separate douche- en toiletruimte. Niettemin is er voldoende werk- en bergruimte voor de verwende kok. Zes laden, die heerlijk soepel open- en dichtschuiven, bieden samen met twee bovenkastjes, een apothekerskast, een flessenkast, twee bakken in de vloer en een lade onder de koelkast veel mogelijkheden.

De compacte keuken heeft veel laden.

Het afvoeren van kookluchtjes kan door het openen van het uitzetraam en via de ingebouwde ventilator in het dakluik. De kookplaat is een keramische plaat met drie gaspitten. Voor de echte kok een minpuntje in deze uitvoering is dat de oven ontbreekt. Pure luxe in deze uitvoering zijn een ingebouwde Nespresso en een glaskast, waar maar liefst vier glazen in passen. Een beetje overbodig en daarom wat jammer van de ruimte. Een koelkast met vriezer ontbreekt niet in deze droomkeuken.

Slaapparadijs in de camper

Douche en toilet zijn apart gehouden. Dat is sjiek, maar kost wel ruimte. Afwerking en functionaliteit gaan in beide ruimtes hand in hand. Voorbeelden hiervan zijn de wasmand in het kastje, de indirecte verlichting achter de spiegelwand, de geïntegreerde wastafelbak en de toiletdeur, die ook gebruikt kan worden als afscheiding tussen woon- en slaapkamer.

De toiletruimte is lekker ruim.

De ruimtes kunnen geventileerd worden door een dakluik. Jammer is dat de staruimte in de douche beperkt is door de verhoging van de wielkast.

Een hefbed voorin, dat licht is te bedienen en met één knop wordt gefixeerd, zorgt samen met twee lengtebedden voor slaapplaats voor vier volwassenen. Als de twee bedden worden gekoppeld met een uitschuifbare lattenbodem, ontstaat een waar slaapparadijs, een masterbedroom waardig.

Achterin is een heerlijke slaapplek.

De koudschuimmatras ligt niet op de traditionele lattenbodem, maar op een groot aantal elastische veringen, waardoor een optimale drukverdeling ontstaat. Zes bovenkastjes, twee open vakken en twee hangkasten onder de voeteneinden, bieden ruimte voor kleding voor vier personen. Licht en lucht zijn te reguleren door twee uitzetramen en een dakluik. Kortom: een heerlijke plek voor een goede nachtrust. 

Enorme buitenberging

In de enorme garage, zonder hinderlijke obstakels, passen gemakkelijk een flinke scooter of vier fietsen. Dan kunnen campingtafel en -stoelen ook nog worden vastgezet tegen de achterwand. Natuurlijk ontbreken rails met sjorogen om de boel te kunnen vastzetten niet. Twee gasflessen, de beide huishoudaccu’s en de toiletcassette zijn goed bereikbaar via luiken. De twee luiken aan de voorkant bieden toegang tot bergruimtes onder de dinette. Ze staan met elkaar in verbinding, zodat er ook ruimte is voor lange voorwerpen, zoals ski’s.

De camper heeft maar liefst 41 lichtpunten, twee leeslampjes en overal indirecte, dimbare verlichting. Alles uiteraard met ledjes en apart schakelbaar. Er zitten vier stopcontacten voor 230 volt in en één voor 12 volt. De televisie is keurig weggestopt achter het dwarszitje en kan worden omhooggetrokken. De Truma-heteluchtkachel heeft openingen op logische plekken en zelfs drie in de overigens goed geïsoleerde cabine. De onafhankelijkheid met de camper wordt vergroot door twee huishoudaccu’s van 80 ampère-uur, een schoonwatertank van 170 liter een 110-litervuilwatertank. Alle luiken en buitendeuren hebben een dubbele rubberrand, zodat volledige afdichting is gegarandeerd.

Camper met groot rijbewijs

Deze C-line, die in de standaarduitvoering 102.112 euro kost en een rijklaargewicht heeft van 3.250 kilogram, valt zonder verdere opsmuk nog net te berijden met een gewoon rijbewijs, al blijft er bijzonder weinig laadvermogen over. Wie echter kiest voor extra pakketten en opties, komt tot een bedrag 117.207 euro, zoals voor het getoonde model moet worden neergeteld en een gewicht van 3.370 kilogram. Omdat het gewicht met meerdere personen en bepakking dan ruim boven de 3.500 kilogram komt, moet de wagen worden opgewaardeerd tot een hoger gewicht. Het model staat op een heavy chassis, dat belastbaar is tot 4.250 kilogram. Een C-rijbewijs of een C1-rijbewijs is dan uiteraard wel een vereiste.

Zowel het rijden als het verblijven in deze uiterst comfortabele en complete camper was een waar genoegen en smaakt naar meer. Maar menigeen zal er heel lang voor moeten sparen.

Plussen en minnen Carthago Chic C-line 4.9:

+ Tafel schuifbaar en draaibaar
+ Geen zichtbare scharnieren buiten
+ Dubbele rubbers rond deuren en luiken

- Beperkte hoogte in douche
- Geen oven
- Weinig laadvermogen

Specificaties van de camper  

  • Merk en type: Carthago Chic C-line 4.9
  • Basisauto: Fiat Ducato
  • Onderstel: AL-KO heavy chassis
  • Motor: 2.3 multi-jet
  • Vermogen/koppel: 109 kW (150 pk) / 350 Nm, 1.500 tpm
  • Wielbasis: 414,3 cm
  • Afmetingen: l 745 cm / b 227 cm / h 289 cm
  • Gewichten:
    • rijklaargewicht 3.250 kg
    • maximaal toelaatbaar gewicht 3.500 kg
    •  laadvermogen 250 kg
  • Tanks:
    • schoon water 170 liter
    • vuil water 110 liter
  • Gasfles: 2 x 11 liter
  • Huishoudaccu: 2 x 80 Ah
  • Verwarming: Truma Combi 6
  • Zitplaatsen:
    • cabine: 2 personen
    • opbouw: 4 personen, 2 met gordel
  • Slaapplaatsen: 4
  • Bedmaten:
    • hefbed 160 x 195 cm
    • vaste bedden 80 x 203/190 cm
  • Kookplaat: 3-pits, Dometic
  • Koelkast: Dometic Tec Tower, 160 liter
  • Toilet: Thetford-cassettetoilet
  • Prijs:
    • standaardversie € 102.112
    • bekeken versie € 115.357
    • afleveringskosten € 1.850
  • Garantie: 2 jaar Fiat-garantie, opbouw 2 jaar, waterdichtheid 10 jaar bij jaarlijkse inspectie
  • Houderschapsbelasting: € 1.092
  • Verzekering: NKC Camperverzekering € 1.284 per jaar WA+ en volledig casco op basis van 80% no claim, inclusief 21% assurantiebelasting

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 2 2015