Terugroepacties campers en campergerelateerde producten

Op deze pagina vind je informatie over terugroepacties en productwaarschuwingen van campers en campergerelateerde producten. Wil je een terugroepactie melden die hier nog niet bij staat, stuur dan een bericht naar [email protected] onder vermelding van terugroepactie.

Stellantis roept campers terug - maart 2024

Een deel van de in 2023 geproduceerde bestelbussen van Fiat, Citroën, Peugeot en Opel moet terug naar de garage, vanwege een mogelijk lekkende hogedrukslang van de stuurbekrachtiging. In het ergst geval kan dit brandgevaar opleveren. Dat bevestigt Stellantis, het concern waarin veertien automerken zijn verenigd.

Een kentekencheck van de terugroepactie van Stellantis is te vinden op de website van de RDW.

Knaus en Weinsberg roepen campers terug - juli 2023

De campermerken Knaus en Weinsberg zijn een terugroepactie gestart voor een aantal modellen van de halfintegraalcampers, omdat gebleken is dat kunststofdelen van de camper los kunnen raken.

Laadstroomverdelers fabrikant CBE - september 2022

De AL-KO Vehicle Technology Group heeft een terugroepactie uitgezet voor twee varianten laadstroomverdelers van fabrikant CBE. Het betreft de producten CSB2 en de CSB2-TL met een productiedatum vanaf juni 2021. Kijk voor meer informatie van de producent op www.cbe.it/recall/

Dometic gaskookplaten – 1 maart 2022

Dometic doet een herhaling van de terugroepactie die de firma eind juli 2021 reeds heeft opgestart. De kookplaten zouden gas kunnen lekken bij de regelknoppen en toevoerleidingen. Kijk voor meer informatie van de producent op Product Warning and Recall | Dometic - Mobile living made easy.

Als de slang gaat lekken, kan de stuurbekrachtiging uitvallen, waardoor sturen plotseling heel zwaar gaat en snel uitwijken in het verkeer nog nauwelijks kan. Als de hydraulische olie in aanraking komt met hete delen van de motor, is bovendien een beginnende brand niet ondenkbaar.

Met name de Fiat Ducato en de Citroën Jumper worden veel gebruikt als basis voor een camper, maar campers kunnen ook zijn gebouwd op basis van een Peugeot Boxer of een Opel Movano. In Nederland gaat het volgens Stellantis in totaal om 482 exemplaren. Niet bekend is hoeveel daarvan als basis dienen voor een camper. Wereldwijd betreft het bijna 50 duizend exemplaren. In Nederland zijn voor zover bekend nog geen incidenten gemeld.

Eigenaren zijn inmiddels geïnformeerd. Omdat de betrokken bussen worden geselecteerd aan de hand van het voertuigidentificatienummer (VIN) en niet op basis van de merken, vallen ook campers die op het kenteken als campermerk staan geregistreerd door de mand. Dat geldt ook voor de grijze import, zo meldt een woordvoerder van Stellantis.

Een kentekencheck van de terugroepactie van Stellantis is te vinden op de website van de RDW.