Vier stoere off-the-road campers

Door Leo van Dooren (tekst) en Rico d'Rozario, Blissmobil en Leo van Dooren (foto's)

Wie droomt er niet af en toe van: een ontbijtje nuttigen midden tussen een kudde giraffes in het Krügerpark, crossen over de zandheuvels in de Sahara en lunchen met de bedoeïenen? Of zij aan zij hoppen met kangoeroes in de outlands van Australië? En dat alles met je eigen camper. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar erover dromen, kan altijd. Maak kennis met vier stoere off-the-road campers.

BlissMobil

BlissmobilBlissMobil offroad camper

De firma BlissMobil uit Breda brengt offroadcampers op de markt, waarbij de opbouw de exacte grootte heeft van een standaard container. Die kan gemakkelijk worden losgekoppeld en past op elke vrachtwagen die deze containers kan vervoeren. Zo kan deze container gemakkelijk de hele wereld over en in het land van bestemming op de vrachtwagen worden geplaatst. De wielbasis hiervan moet dan wel 325 tot 400 centimeter bedragen.

De opbouwunit kan gloednieuw geplaatst worden op een door de klant aangeleverd voertuig, maar de firma kan het geheel ook als complete kampeerauto leveren. Door de enorme inhoud van zowel de water- als dieseltank en de aanwezige energievoorzieningen, kan het voertuig tot wel drie maanden onafhankelijk functioneren. Het interieur is sober, maar oerdegelijk. Wat heeft een mens nog meer nodig in de bush? Vooraf in ieder geval een goedgevulde portemonnee, want de container is leverbaar vanaf 120.000 euro. 

Action Mobil camper

Action Mobil offroad camper

Met zijn zes gigabanden, een hoogte van krap vier meter en lengte van bijna tien meter, is de Global XRS 7200 een imposante reus. Het instappen vereist enige klimervaring. Binnen valt op dat het meubilair gewoon aan thuis doet denken, zelfs een heuse wasmachine ontbreekt niet. Verder heeft de wagen uiteraard een zeer complete uitrusting om in extreme omstandigheden te overleven. Watertanks van in totaal 700 liter; een accucapaciteit van 720 Ah; lichtpanelen met een totaal van 1.400 wattpiek; een motorvermogen van 720 pk: louter indrukwekkende cijfers passen bij deze mammoetcamper. De campers van Action Mobil worden uitsluitend op bestelling gemaakt, naar de wens van de klant en kosten dan ook al snel drie tot acht ton of zelfs meer.

Bimobil terreincamper

Bimobil offroad camper

Bimobil is met de EX-serie een serieuze kandidaat in het segment van de terreincampers. Van de vierwielaangedreven semi-integraal EX 366 op Mercedesbasis, die doet denken aan een gewone camper, tot en met de vierof zeswielaangedreven EX 480, die met een speciaal chassis hoog op de poten staat, is alles gericht op robuustheid en duurzaamheid. Bij de 480 is de openklapbare zijwand opvallend.

De meubels zijn simpel en stevig, zonder gekkigheid of versieringen. Een complete uitrusting voor zelfstandig functioneren onder moeilijke omstandigheden is standaard. Dus een of meerdere extra zware huishoudaccu’s, een flink aantal lichtpanelen en een ingebouwde generator zijn vanzelfsprekende extra’s. Opvallend is de doorgang naar de cabine in beide wagens, ondanks dat de opbouw apart is. Bij een Nederlands kenteken betekent deze doorgang een extra belastingaanslag van vele duizenden euro’s aan bpm. De wagens zijn natuurlijk ook leverbaar zonder doorgang. Evengoed moet de koper de portemonnee flink trekken. De 366 begint bij één ton, terwijl de 480 gemakkelijk de grens van twee ton passeert. 

Offroadcamper Hymer Crossover

Hymer Crossover offroad camper

Met de Crossover ML-T 4x4 doet ook Hymer een duit in het off-the-roadzakje. De bouwer heeft echter aan de inrichting geen concessies gedaan, dus luxe en overdadigheid zijn in deze semiintegraal standaard, net als in andere modellen. De camper is weliswaar vierwielaangedreven en op Mercedesbasis, maar rust verder op een gewoon chassis, dat dus elke hobbel, kuil en oneffenheid doorgeeft aan de opbouw. Het is de vraag hoelang alles heel blijft onder extreme omstandigheden.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 1 2015.