Het chassis


Inhoudsopgave - Het chassis


Het chassis

Inleiding

Aan dit onderdeel bevestigt men de brandstoftank, de watertank, het uitlaatsysteem, motor, leidingen, de assen, trekhaak en steunpoten, de cabine en de opbouw. Bovendien draagt het de lading.

Chassis
Al-ko-chassis

De meeste kampeerauto’s hebben een raam- of ladderchassis. Dit type bestaat uit twee lange U- of kokerbalken in lengte richting en meerdere balken in dwarsrichting. De belangrijkste functie is dragen en opvangen en verwerken van krachten.

Bij een stilstaande kampeerauto wordt het chassis alleen door verticaal gerichte beladingskrachten belast, maar bij een rijdende kampeerauto door gewichtsverplaatsingen, zeer wisselende veerspanningen en rem- en acceleratiekrachten. Elke wegoneffenheid die wordt “genomen” veroorzaakt een horizontale stoot op het chassis. Deze krachten moeten worden opgevangen met zo min mogelijk vervorming van het chassis.

Steunpoten aan het chassis Trekhaak aan het chassis  Fietsenrek aan het chassis
Steunpoten Trekhaak Fietsenrek

Foto's Al-ko Dld en Goldschmidt

Het chassis vangt krachten op

Het chassis moet sterk genoeg zijn om de lading te kunnen dragen. Ook onder omstandigheden van dynamische belastingen tijdens stoten, optrekken en remmen. Bovendien moet het voldoende stijf zijn om te voorkomen dat bij optredende stoten in verticale richting geen noemenswaardige torsie in het chassis optreedt die nadelig zou zijn voor de opbouw. Ook moet het chassis zo licht mogelijk geconstrueerd zijn met een zo laag mogelijk zwaartepunt voor de opbouw.

De opbouwrichtlijnen adviseren niet zelf aan het chassis te boren, zagen of te lassen. Alleen door deskundige opbouwbedrijven en bedrijven die aanpassingen aan het chassis doen, dit soort werkzaamheden laten uitvoeren. De opbouwrichtlijnen geven bijvoorbeeld informatie over: de lengte van de achteroverbouw, hoogte van het zwaartepunt, toepassing van stabilisatoren en gewichtverdeling.

Chassiscabine

De chassiscabine is een veel gebruikte uitvoering voor opbouw van woongedeelten. Het wordt het meest toegepast voor de opbouw van de alkoof- en halfintegraalmodellen.
Chassiscabine
Het chassis wordt veelal verlaagd, verlengd en soms verbreed. Het standaard chassis is geschikt, maar ook andere chassis kunnen worden toegepast. De firma Al-ko Kober is een bekende fabrikant van vervangende chassis voor kampeerauto's.

Schutborduitvoering

Dit chassis heeft, in tegenstelling tot de chassis-cabine uitvoering, geen cabine, maar is wel uitgerust met de motor, versnellingsbak, aandrijfassen en de complete elektrische bedrading voor aansluiting van de koplampen e.d.

Schutborduitvoering

Voor de opbouw van de integraal kampeerauto is dit het meest toegepaste chassistype. Met dit type chassis heeft de opbouwfabrikant dan ook meer creatieve mogelijkheden voor de uitvoering van de opbouw.

Het chassis wordt soms verlaagd, verlengd en verbreed. Het standaard chassis is geschikt, maar ook andere chassis kunnen worden toegepast.

Bedrijfszekerheid en verkeersveiligheid

De opbouwfabrikant moet ervoor zorgen dat de werking en onbelemmerde beweging van alle bewegende delen aan het chassis (zoals assen, veren, aandrijfassen, stuurinrichting, handremkabels, schakelstangen etc.) gewaarborgd blijft.

Belangrijk is ook dat de afstand van band tot het spatscherm of wielkast, ook bij gemonteerde sneeuw- of antislipkettingen en volledige doorvering (ook bij torderen van het chassis) toereikend is.

De opbouwrichtlijnen van Mercedes bepalen bijvoorbeeld voor de 208 dat eenzijdig optredende belasting bij het ontwerp van de opbouw moet worden vermeden. De wieldruk (½ van de asdruk) mag met maximaal 4% worden overschreden.

Voor een goede bestuurbaarheid van het voertuig, moet de belasting van de vooras bij alle beladingen minstens 950 kg bedragen. Voor bepaling van de plaats van de grote watertank moet dus hier rekening mee worden gehouden.

Bij de bepaling van de lengte van de achteroverbouw moet rekening worden gehouden met de toegelaten asdrukken en de minimale voorasdruk.

Maximale achteroverbouw:
Voertuigtypen 208 D - 310 = 50% van de wielbasis.
Voertuigtypen 408 D - 410 = 60% van de wielbasis.
Er moet ook rekening worden gehouden met richtlijnen van RDW en TÜV.

Opmerking: deze gegevens dienen ter illustratie waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. De juiste richtlijnen en maatvoeringen zijn verkrijgbaar bij Mercedes Nederland.