Busleven - Zelf een zonnepaneel installeren


- Door Bobby en Jessica (tekst en foto's)

Bobby en Jessica (beiden 25) bouwen zonder ervaring, maar mét hulp van uitlegvideo’s op Youtube een busje om tot camper. In dit blog bespreken ze de installatie van een zonnepaneel, en of het de moeite waard was.

Energie uit de zon, gratis en overal. Dat is het grote voordeel van een zonnepaneel, maar wanneer is zo’n investering de moeite waard? Hier hebben we lang over getwijfeld, wat ervoor heeft gezorgd dat we pas een jaar na de bouw van ons camperbusje een zonnepaneel hebben aangelegd.

Wolken in Nederland

Aanvankelijk wogen de nadelen zwaar. Weinig opbrengst in het bewolkte Nederland. Hoge investeringskosten en de conclusie dat één paneel waarschijnlijk niet voldoende zou zijn om de accu op pijl te houden. We hebben ons budget tijdens de bouw van onze bus daarom eerst in een iets zwaardere 220 Ah accu gestoken.

Met een scheidingsrelais en soms een nacht aan de stroompaal hoopten we de huishoudaccu vol te houden. Dat ging een jaar goed, totdat we toch een keer de huishoudaccu per ongeluk leeg trokken. Dat was een dure grap, want die bleek direct stuk.

En dus kwam een zonnepaneel alsnog in beeld, want er zijn natuurlijk ook talloze voordelen. De accu van de bus loopt bijvoorbeeld niet leeg tijdens stalling. En wanneer je in zonnige oorden bent, zet de opbrengst van het zonnepaneel zeker zoden aan de dijk.

Langwerpig

Dus hebben we gekozen voor een zonnepaneel van 110 watt. Bij de keuze voor een paneel speelde de vorm een grote rol. Aangezien we geen vlak camperdak hebben, moest het paneel langwerpig zijn en precies over het gekromde dak van ons busje vallen.

Het zonnepaneel geeft 17 volt, dus er moet een laadregelaar tussen het paneel en de accu komen. Wij kozen voor een mppt lader van Victron. Die zorgt voor het juiste voltage en heeft een laadcyclus waarmee de accu goed op pijl blijft. Met wat extra dikke kabels, speciale kit en blokken om het paneel op te plaatsen was ons bouwpakket compleet. In de onderstaande video zie je hoe we het geheel hebben aangesloten



Inmiddels hebben we het paneel een half jaar op ons dak liggen en kunnen we dus ook iets zinnigs zeggen over het nut ervan. In ons geval laden we nog altijd het meeste op tijdens het rijden, via het scheidingsrelais tussen de start- en huishoudaccu.

Daarmee is ons zonnepaneel niet onze belangrijkste energiebron, maar we merken dat het vooral een fijn idee is dat de accu gedurende de dag toch langzaam vol druppelt. En aangezien we vaker zon dan wolken op vakantie hebben, is de opbrengst ruim voldoende.

Erg nuttig

Het paneel is niet alleen op reis, maar vooral ook daarbuiten erg nuttig. De accu loopt niet meer leeg als we de bus lange tijd parkeren zonder stroom. En de gedachte nooit meer aan een stroompaal te hoeven tijdens onze reizen geeft veel vrijheid.

Al met al zouden we het dus zeker aanraden. Vanwege de extra opbrengst, maar ook vanwege het behoud van je dure huishoudaccu als je de bus stalt, of per ongeluk een kleine verbruiker vergeet.

  • Moeilijkheid: 4/5
  • Kosten: 250 euro

 

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: busleven, vanlife, zonnepaneel.

Reacties


Vwb de booster waar Jan Meijer het over heeft.
Wordt aangesloten op de autoaccu pluspool en krikt dan de spanning naar de HH accu op naar precies 14.4 V.
Kost ong. € 100 + 7 Verz.K

Beschrijving
https://www.nkc.nl/advies/techniek/stroomvoorziening-booster/?fromsso=1

Handleiding
https://www.travelcamping.de/bilder/schaudt.pdf
jullie hebben gekozen voor een 110 Watt paneel, waarom niet een iets zwaardere? (bijvb. 280watt)
Het is beter om voor het opladen via de dynamo van de bus een booster in te bouwen. De stroom is niet voldoende om de accu goed te laden.