Busleven - Je bus isoleren tegen de kou


- Door Bobby en Jessica

Bobby (24) en Jessica (23) bouwen zonder ervaring, maar mét hulp van uitlegvideo’s op Youtube een busje om tot camper. In dit blog: Het isoleren van de bus.

Na een week slopen is de bus helemaal leeg. We beginnen met het isoleren van de wagen, dus het leuke werk zoals het bouwen van een keukentje en bed moet nog even wachten. Het isolatiemateriaal komt straks achter de wanden te zitten, dus het moet in één keer goed zitten.

Vooraf dachten we: “Dat doen we wel even!” Naïef als we waren hoopten we met een paar platen glaswol en een middagje klussen wel klaar te zijn. Dat valt toch tegen en in de praktijk overtreft het isoleren zowel qua kosten als qua tijd onze verwachtingen.


Tijdens het weghalen van het oude interieur hebben we veel steenwol achter de houten wanden gevonden. Op een aantal plekken zit roest, dus hebben we beslo-ten om eerst beter onderzoek te doen naar de verschillende soorten isolatiemateriaal.
Op internetfora kun je heel veel informatie vinden over camperisolatie en omdat we geen eenduidig antwoord konden vinden hebben we ook nog even gesproken met een expert. Ron Krijtenburg campert al zo’n 20 jaar en geeft advies over het inbouwen van campers bij kampeerwinkel De Wit.

“Glas- en steenwol worden eigenlijk vooral in de bouw gebruikt. Het is lastig om in een camper te plaatsen en ook nog eens heel vochtgevoelig. Dat vergroot de kans op roest.” vertelt Ron ons. “Zulke materialen wil je absoluut niet in je bus hebben.” Volgens hem kunnen we beter een ander materiaal kiezen dat geen vocht op-neemt. “Kijk eens naar x-treme. Dat isoleert goed en laat zich makkelijk in de vorm van het carrosserie buigen.”


Op Ron’s advies hebben we een enorme rol van het spul (26 vierkante meter!) gekocht en daarna konden we beginnen met het snij- en plakwerk. We zijn in totaal drie weken bezig geweest voordat elk hoekje en gaatje van het carrosserie ingepakt zat met het zwarte schuim. De meeste wanden zijn beplakt met twee centimeter dik schuim. Voor de spanten hebben we de dunne variant van één centimeter gebruikt. Het is belangrijk om alles goed te isoleren en in te pakken, zodat we koudebruggen en daarmee het risico op houtrot in de houten wanden voorkomen.

Een nadeel van dit schuim is dat het tweezijdig verlijmd moet worden met speciale lijm; een pot van 5 liter Tix contactlijm kost je al snel 65,- euro. Wij hebben twee potten gebruikt voordat alles op z’n plek zat. Gelukkig werkt de lijm uitstekend en zit het isolatiemateriaal binnen één seconde muurvast. Dat is vooral handig als je ook het plafond wil beplakken.


Conclusie: Het kost veel tijd en ook best wat geld. Moeilijk is het niet, volhouden wel.

  • Materiaalkosten: 550,- euro
  • Tijdsduur: 3 weken
  • Moeilijkheidsgraad: 2/5

Wij zijn benieuwd hoe jullie de bus hebben geïsoleerd en hoe lang dat duurde? Laat hieronder gerust een reactie achter.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: busleven, isoleren.

Reacties


Hey, dank voor jullie reacties! Heel leuk om te lezen wat er allemaal mogelijk is bij de bouw/isolatie van een bus.

@Boselie: Slim gedaan met die sloopcaravan. En die geïsoleerde defensievoertuigen, waar dienden die voor (als ik vragen mag).

@Mesrits Sprinters zijn natuurlijk ook perfect om in te bouwen. We hebben veel voorbeelden gezien op Instagram. Mochten we tegen problemen aanlopen, dan laten we het zeker weten. Bedankt!
Hi Jessica en Bob,

Jullie zijn lekker bezig. Leuke blogs. En leuk om te zien hoe jullie de bouw van de camperbus aanpakken.

Wij rijden ook in een zelfbouw MB Sprinter van 1995.
Rond 2005 hebben we de auto van een dubbele cabine tot een camperbus verbouwd. Met ongeveer 7 a 8 houtplaten (populier) hebben we het campergedeelte opgebouwd.

Mochten jullie hulp of advies willen hebben dan kan je contact met ons opnemen. We wonen in Hooglanderveen (gemeente Amersfoort)

Voor het motor en mechanische gedeelte hebben we sinds jaar en dag een zeer vertrouwd adres.

Alle succes met het verder opbouwen.

Met groeten,

Carla en Edwin

cbdekraa@gmail.com
Perfecte keuze!
Mijn 1e camper in 1992 met Xtrem-isolator van Reimo geïsoleerd, gelijmd met Bisontix. Holle ruimtes met PU-Gunfoam. Deze camper rijdt nog steeds ergens in NL rond.
2e camper in 2010 bijna exact hetzelfde, alleen meer werk door vele versterkingsribben en de lengte (7m)
Ook veel gelijmd met Sikaflex 221 (makkelijker kleine stukjes op hun plek schuiven.
Glas- en steenwol horen inderdaad (zoals reeds opgemerkt) niet in een camper, ook doordat dit materiaal door trillingen gaat verpoederen.Volgens Duitse camperbouwers is glaswol zelfs net zo gevaarlijk als asbest!
Voor jaren terug hebben we voertuigen binnen defensie geïsoleerd met schuimrubber platen van Wurth van 120X60 cm met aan een zijde voorgelijmd (op maat knippen folie eraf en plakken) welke ik ook heb gebruikt voor mijn zelfbouw camper VW LT 2,8 snel en simpel overal tussen te plaatsen .
Voor de inrichting is materiaal gebruikt van De Reu sloopcaravans , mooi licht en voorgebogen hout ( dikte 6 en 8 mm ) alles met boutjes en moertjes gemonteerd.

Reageer


Log in om te reageren.