Van Magirus-Deutz naar camper

Door Douwe de Vries (tekst en foto's)

Als met een dof klinkend motorgeronk een Magirus-Deutz met Nederlands kenteken en twee rood-witblauwe vlaggen op de bumper een Franse camperplaats oprijdt, duurt het niet lang of er verzamelt zich een groepje nieuwsgierigen rond de puntgave wagen, die tot camper is omgebouwd.

Spartaans camperen

Gerard (58) en Jolande Markerink (55) uit Twello stappen lachend uit de hoge cabine van hun donkerrood geverfde camper en nemen de tijd om de vragen te beantwoorden van de omstanders, die zijn toegestroomd. "Nee, we gaan hier niet op de camperplaats staan. Wij rijden liever naar een camping, omdat daar meer ruimte is", zegt Gerard beslist. "Maar het is natuurlijk wel handig om hier even de vuilwatertank en het toilet te kunnen legen en schoon water in te nemen."

De Markerinks zijn sinds 1998 de trotse bezitters van de Magirus-Deutz S3500 van 1952, het type met een zogeheten hanekam, een in het midden verhoogd dak met kleine zijraampjes. "In 1994 zag ik op een stoomfestival in Lieren bij Beekbergen zo´n wagen en ik was meteen verkocht. Toen ik op een stoomdag in Almere weer een half tot camper verbouwde Magirus-Deutz zag staan, ben ik op zoek gegaan naar een exemplaar dat ik zelf kon ombouwen", herinnert Gerard Markerink zich.

Gerard en Jolande Markerink in hun Magirus-Deutz-camper.

Na twaalf jaar in één keer starten

Hij vond er een bij een boer die hem in 1986 had gekocht en die twaalf jaar had stilgestaan. Het voertuig werd gebruikt als opslagplaats en zat vol spinnenwebben. Toen de banden waren opgepompt en een nieuwe accu was geïnstalleerd, startte de motor meteen. De kilometerteller stond toen op 5.000. Intussen hebben de Markerinks er al 60.000 kilometer mee gereden.

Gerard Markerink: "Ik ben niet technisch, maar als je met een hamer en beitel overweg kunt, lukt het ook om een camper te maken van een oude BB-materiaalwagen. Bovendien ben ik lid van de Magirus-Deutz Club, die twee keer per jaar een sleutelweekend houdt. Daar heb ik veel adviezen gekregen. Ik heb alles aan mijn camper gedaan wat ik kon behappen."

Zijn vrouw, in het dagelijks leven ambulant begeleider van licht gehandicapten, steekt niet onder stoelen of banken dat ze aanvankelijk niet gecharmeerd was van de Magirus-Deutz. "Leuk voor de ander, maar niet voor ons, dacht ik eerst. Maar ik was om, toen het interieur klaar was. Bovendien heeft zo'n camper een leuke, antieke uitstraling. Je moet dit met z'n tweeën willen en goede afspraken maken over wie wat doet, ook onderweg", adviseert ze partners van zelfbouwers. Ze vertelt nu even enthousiast als haar eega over de geneugten van de camper. Trots laat ze de buitendouche zien die hij installeerde achter de camper. Het douchewater stroomt uit een buis op de dakrand, waar vijftig liter water in kan, dat verwarmd moet worden door de zon.

Camper timmeren

Markerink, die als arbeidscoach werkt bij een integratiebedrijf, heeft twee jaar geklust om er een camper van te maken. Zonder het eigen karakter van het voertuig te veel aan te tasten. Aan de rechterkant maakte hij een toegangsdeur en het rolluik in de achterwand verving hij door een plaat. Verder monteerde hij bredere banden. In een loods van een kennis, nu stallingruimte voor de Magirus-Deutz, isoleerde hij alle wanden, timmerde hij een zithoek, een keukenblok, kastjes rondom en voor de twee kinderen een stapelbed, dat inmiddels vervangen is door een vast bed. Op de achterkant heeft hij een grote bagagekast en een scooterrek bevestigd. De stoelen verving hij door nieuwe, gerieflijker exemplaren. “Want we werden helemaal door elkaar geschud.” En dat allemaal zonder een tekening.

Interieur van de camper.

Voor de stroomvoorziening is een accu met een capaciteit van 80 Ah gemonteerd. Alleen de koelkast doet het ook op 230 volt, de rest van de elektrische installatie werkt op de accu. Het toilet is een Porta-Potti, die onder het bed geschoven wordt. "Het ziet er allemaal niet luxe uit, maar dat hoeft ook niet. Het blijft zo een beetje kamperen.”

Enkele jaren geleden is de oude viercilindermotor vervangen door een originele Magirus-Deutz zescilinder turbodiesel van 160 pk. "We rijden met een snelheid van hooguit 95 kilometer per uur en een verbruik van 1 op 6,5 tot 7. Netjes toch?”, stelt de zelfbouwer. Ten slotte werden de lelijke plekken aan de buitenkant bewerkt, waarna het exterieur een chique donkerrode kleur kreeg. En toen was het tijd voor de eerste trip.

Magirus Deutz Camper 3De Magirus-Deutz in volle glorie in de Franse zon.

Intussen heeft het stel al heel wat reizen gemaakt, onder andere naar Scandinavië, Tsjechië, Kroatië, Spanje en Frankrijk. Dat allemaal zonder noemenswaardige pech. Gerard Markerink kan ze op een hand tellen. "Er is vorig jaar een brandstofslangetje gesprongen en we hebben eens een V-snaar vervangen. Verder is het oliefilter er onderweg eens afgevlogen. Het is toch prachtig dat je dan onder deze wagen kunt kruipen?"

Specificaties van de camper

•    Merk en type: Magirus-Deutz type S3500 (hanekam)
•    Motor: 6 cilinder 118 kW (160 pk)
•    Maten: l 629 cm / b 250 cm / h 372 cm
•    Gewichten:    
o    rijklaargewicht: 5 ton
o     maximaal toelaatbaar gewicht: 9,5 ton
•    Tanks:
o    schoon water 75 liter
o    vuil water 100 liter
•    Gasflessen: 3
•    Huishoudaccu: 80 Ah
•    Verwarming: Eberspacher-dieselkachel
•    Bedmaten: 190 x 130 cm
•    Keuken:
o    kookplaat: drie gaspitten
o    koelkast: 60 liter
•    Toilet: Porta-Potti

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 4 2015.