Nederlandse camperbouwers maken naam: creatief, hip of 100% maatwerk?

Maarten Bokslag (tekst) & Jeroen Jumelet (foto's)

Het kan niemand ontgaan zijn: de Nederlandse camperbouwers zijn sterk in opkomst. De een werkt kleinschalig en levert maatwerk, de ander bouwt flinke series. Stuk voor stuk sympathieke bedrijven, waar met hart en ziel wordt gewerkt aan de bouw van bijzondere campers. We bezochten er vijf.  

Hoeveel Nederlandse camperbouwers zijn er eigenlijk? Er bestaat geen compleet overzicht, maar Annemieke Carpai, relatiemanager van de NKC, weet er al heel snel een stuk of twintig op te noemen. Zoals Aart Camperinbouw, dat sinds 1994 campers bouwt. Of Tonke, ook al jarenlang succesvol.

BasCampers, Alles is Vakantie en Lavida zijn bijzonder sympathieke bedrijven, net als Van Jorn, dat met zijn 23-jarige eigenaar écht de verwezenlijking van een jongensdroom is. De Vantast maakt inbouwpakketten voor zelfbouwers. Vergeet Fixxter niet, dat veel aandacht wist te trekken met zijn elektrische camper. Of Innova, dat campers bouwt met een indrukwekkend hoog kwaliteitsniveau.  

Grappig design 

Zo zijn er nog meer te noemen. Wat bijna al die camperbouwers bindt is dat ze buscampers maken, waarbij de Volkswagen Transporter duidelijk favoriet is. Nog een overeenkomst: de Nederlandse makers hebben goed doordachte ontwerpen, slimme oplossingen en veel eigen karakter, constateert Carpai.  

Verschillen zijn er nog veel meer. Bij de een is de productie seriematig en komt er meerdere malen per week of zelfs dagelijks een camper uit de werkplaats. Bij de ander staat maatwerk centraal en zijn er geen twee hetzelfde. Het aantal medewerkers varieert van eenmanszaken tot vijftig man personeel. De een mikt op een hip publiek en verrast met grappig design, de ander zet in op maatwerk of onverwoestbare kwaliteit.  

Een klasse apart vormen de minicampers, zoals onder meer door Outbase geleverd. Dit bedrijf maakt campervans op basis van kleine bestelauto’s als de Volkswagen Caddy en de Dacia Dokker. De interieurs zijn ook als doe-het-zelfkit te leveren. Je kunt er minimalistisch mee camperen en ondertussen is het ook je dagelijkse auto.  

Ontspullen  

Veel van de huidige bouwers begonnen met een eerste camper voor zichzelf, die ze opvallend goed wisten te verkopen. Op basis daarvan groeide gaandeweg de jaarlijkse productie. Nog steeds zijn er heel wat bouwers waar je je eigen bus kunt laten ombouwen. Maar inmiddels zijn er ook meerdere partijen op de markt die van meet af aan gericht zijn op serieproductie, zoals het succesvolle Ventje. 

Het aanbod groeit dus flink. Maar wat is nou de oorzaak van de explosie van Nederlandse camperbouwers? Carpai: “Het camperen zit in de lift en zeker sinds de coronapandemie zijn campers niet aan te slepen. Zowel nieuw als gebruikt. Dat maakt het tot een aantrekkelijk product om te maken, vooral ook omdat we verwachten dat de groei de komende jaren doorgaat. Daarnaast zie je dat er toch een back-to-basicstrend gaande is. Het is hip om alles achter je te laten en op avontuur te gaan: het campervanlife. Daarbij komt de trend van tiny houses: het hoeft niet allemaal groot en ruim en luxueus. Ontspullen is een bekend begrip geworden.” 

“En je ziet dat de Nederlandse producenten een goed alternatief bieden voor het degelijke, maar toch wel erg bekende aanbod uit Duitsland en Frankrijk. De aaibaarheid van die buscampers is groot en ze zijn meestal aantrekkelijker geprijsd en hipper dan het bekende fabrieksaanbod. Waarmee ik niets wil afdoen aan de gevestigde merken, zoals de VW California en Ford Nugget. Dat zijn doordachte en kwalitatief hoogwaardige ontwerpen, maar de uitstraling is anders.” 

Internationaal 

Tijdens de coronapandemie groeide de vraag naar campers flink, terwijl het aanbod daalde. Voor diverse bedrijven was het een reden om het aanbod op te schroeven of een nieuw model te ontwikkelen. Opvallend is dat er veel gebouwd wordt op basis van de bekende Volkswagenbusjes T5 en T6. Die zijn qua inhoudsmaten gelijk. Een nieuwe bouwer als Amstervan heeft gekozen voor inbouw op basis van de vernieuwde Renault Trafic.  

De eerste Nederlandse camperbouwers denken voorzichtig aan export. België ligt voor de hand en Ventje neemt deel aan beurzen in Duitsland en Denemarken. Amstervan komt voort uit een Europees opererende camperhandel en heeft de bedrijfsnaam al heel internationaal gekozen. Wie weet wat de Nederlandse camperindustrie nog gaat brengen? 

 

Frank Westland, Ventje: hip verkoopsucces

Ventje is in korte tijd uitgegroeid tot de grootste camperbouwer van Nederland. Dit jaar hopen oprichter Frank Westland (35) en zijn medewerkers er 250 te verkopen. De slim ontworpen camper op Volkswagen-basis is nu ook in Duitsland en Denemarken te koop.

Frank Westland is industrieel ontwerper. Zes jaar geleden bouwde hij voor zichzelf een Volkswagen Transporter T4 om tot camper. Die had meteen al de keuken achterin, nog steeds een belangrijk kenmerk van campers van Ventje. “Je kunt staand koken, onder de achterklep. En als het slecht weer is, ga je binnen zitten. Waar ik ook kwam, die inbouw trok enorm veel aandacht. Toen ging ik nadenken over serieproductie.” 

Westland pakte het meteen goed aan. Hij ontwikkelde een camper op basis van de T5 en T6, met een gaaf afgewerkt houten interieur vol leuke details en slimmigheidjes. Zo is het interieur vlot om te zetten van bed naar loungebank of eettafelopstelling. Onder de bank bevinden zich in een lade de slim uitgezaagde onderstellen van twee stoeltjes. Gecombineerd met de zitting van de bank vormt dat prima buitenmeubilair.  

Volledig ingericht 

Ventje levert de campers volledig ingericht, vanuit het idee dat je er elk moment mee op pad moet kunnen gaan. De hippe formule is een succes bij zeer diverse mensen, meldt Westland. “Gepensioneerden, jonge gezinnen, mensen die graag hun kantoor bij zich hebben, noem maar op.” 

De werkplaats van Ventje verhuisde twee jaar geleden van Utrecht naar Culemborg en daar is het productieproces verder gestroomlijnd. Voor de kopers is dat proces niet te volgen. Campers worden gebouwd op basis van zowel nieuwe als gebruikte T6-busjes. Nieuw in het assortiment is de e-Ventje, een camper op basis van de elektrische Volkswagen ID. Buzz. 

Sinds: 2018 

Campers per jaar: ruim 200 

Medewerkers: 50 

Prijs vanaf: 55.000 (inclusief tweedehands T6) 

Levertijd: 9 maanden 

Specialiteit: Ingenieuze inbouw 

 

Mark van den Akker, Woodpecker: one size fits all 

Gezelliger, huiselijker en hipper dan de California. Mark van den Akker weet precies wat zijn Woodpecker-campers onderscheidt van de bekende Duitse VW-campers. De camperbouwer uit Nieuwegein biedt met een grote keuze uit kleuren en materialen campers voor elke smaak. 

Mark van den Akker (32) ontwierp in de rust van de coronatijd met wat vrienden een camper. De serieproductie ging in mei 2021 van start en inmiddels bouwt Woodpecker zo’n 65 campers per jaar. De Volkswagen Transporter T5/T6-reeks, nieuw of gebruikt, is het uitgangspunt. De bussen worden bij Woodpecker gestript en van hefdak, ramen en interieur voorzien. 

Een belangrijk bestanddeel is de kastenwand met keukenblok, die links tegen de wand wordt gemonteerd. De voorstoelen zijn draaibaar en vormen samen met een opklapbaar tafelblad en de omklapbare achterbank het interieur. De achterbank is in drie standen te zetten: als zitplaats voor twee mensen in de rijrichting, als vlak ligbed met een comfortabele topper of als loungebank. Daarbij zitten twee mensen languit, zodat je lekker tv kan kijken of de achterdeur opent en geniet van de zonsondergang. 

Groene specht 

De indeling van het interieur staat vast. De klant heeft wel keuze uit accessoires en veel verschillende kleuren en bekledingen. Zo kan de sfeer in de Woodpecker variëren van bijna klassiek tot jong en hip. De zwarte specht is het logo dat elke Woodpecker-camper siert, maar af en toe komt er een camper met een groene specht de werkplaats uit rollen.  

“We verzamelen alle materialen waar een krasje of breukje in zit”, vertelt Van den Akker. “Alles dat niet geschikt is om in ons premium camperinterieur te bouwen. En eens in de zoveel tijd bouwen we daarmee een zogenoemde groene specht. Zo reduceren we ons afval en maken we een extra goedkope camper voor de mensen die daar plezier in hebben.” 

Sinds: 2021 

Camper per jaar: circa 65 

Medewerkers: 10 

Prijs vanaf: € 45.000 (inclusief tweedehands T5) 

Levertijd: 4 maanden 

Specialiteit: Camper met een vlekje 

 

Martijn Siegers, Amstervan: Dutch design 

Amstervan is een jonge loot aan de groeiende boom van de Nederlandse camperbouwers. Op basis van uitsluitend nieuwe Renaults Trafic is de serieproductie gestart van een ruime camper met interessante oplossingen. De bouwer gebruikt veel gerecycled materiaal. 

Martijn Siegers en Leon Sickenga begonnen zes jaar geleden met Campers.eu. een internationale handel in de VW California en Ford Nugget. In de coronaperiode bleek dat de levering van nieuwe campers stagneerde. Het was de aanzet tot het ontwerpen van een eigen camper. 

“We zijn in zee gegaan met ontwerper Manon de Beer en meubelmaker Tom Kooijker. In 2022 konden we het eerste model presenteren en vorig jaar is de productie gaan lopen”, vertelt Martijn Siegers (44). Het hele concept is afgestemd op serieproductie. Dat betekent dat er alleen gebouwd wordt op basis van nieuwe Renault Trafic-bussen en dat de keuze uit kleuren en uitvoeringen beperkt is.  

De Trafic werd gekozen omdat deze mooie, rechte zijwanden heeft en daardoor meer ruimte biedt dan de Volkswagen T6. Zo is het bovenbed 20 centimeter breder. 

Spijkerbroeken 

Bij het ontwerp van de camper zijn bijzondere keuzes gemaakt. Zo is de Renault geïsoleerd met materiaal van gerecyclede spijkerbroeken. Daarna is de hele binnenzijde van de carrosserie afgewerkt met gespoten kurk, gemaakt van oude wijnkurken. Volgens Siegers wordt de bus daardoor merkbaar stiller. Kastdeuren zijn deels vervangen door elastieken, waar je de bekers eenvoudig doorheen duwt. 

Wijnglazen hangen heel hip in elastieken onder de kastjes. Amstervan spreekt van Dutch design. In plaats van de gaspitten is er één inductieplaatje: de Amstervan is gasloos. Om toch vrij te kunnen staan is er een off-gridpakket als optie, met groot 420 Wp-zonnepaneel. Het keukenblok bevindt zich achterin, met een hoog geplaatste koelkast en kratten in de schuifladen. Handig voor de boodschappen. 

Sinds: 2022 

Campers per jaar: circa 40 

Medewerkers: 5 

Prijs vanaf: € 77.000 (nieuw) 

Levertijd: 3 maanden 

Specialiteit: Gerecycled materiaal 

 

Martijn Kooper, Smartbuscampers: alles op maat 

Martijn Kooper (47) werkt in zijn werkplaats in Westervoort altijd maar aan één camper tegelijk; meer passen er ook niet in. Hij bouwt vrijwel alles zelf. Campers komen tot stand in nauw overleg met de klant en er zijn er geen twee hetzelfde. 

Kooper is al lange tijd ondernemer. Vroeger bouwde hij apparatuur in bij dienstauto’s van brandweer en politie. Op een mooie dag bouwde hij een camper en die kon hij via Marktplaats goed verkopen. Al snel volgden er meer. 

“Door goede contacten met de importeur van UAZ Bukhanka – de legendarische Russische 4WD bestelbus – werd ik specialist op het gebied van Bukhanka-campers. Ik heb er zeker veertig gebouwd. Wegens de sancties tegen Rusland is dat veel minder geworden en nu bouw ik ook op basis van andere modellen, zoals de Volkswagen T5 en de Peugeot Boxer. Mensen kunnen ook bij mij terecht voor het plaatsen van losse accessoires, zoals zonnepanelen en luifels.” 

Wegens zijn ervaring met auto-elektronica besteedt Kooper extra aandacht aan de elektrische installatie. Die wordt bij zijn campers altijd ruim bemeten, zodat er geen problemen kunnen ontstaan. 

Op avontuur 

Smartbuscampers werkt op basis van nieuwe en gebruikte bussen. Het is altijd maatwerk: in overleg met de klant wordt de volledige uitvoering en indeling bepaald. Kooper gaat uit van de klant en doet ook klussen die niet iedereen aan zou nemen. Zo staat er nu in de werkplaats van Smartbuscampers een Bukhanka waar iemand anders al eens was begonnen om er een interieur in te bouwen. Het zag er wat amateuristisch uit. Kooper bouwt de wagen af tot een nette en volwaardige camper.  

“Het is voor een gezin dat er echt mee op avontuur wil. Straks kunnen er vijf mensen in slapen, waarvan één in een hangmat boven de voorstoelen. Zo maak ik elke keer weer wat anders.” 

Sinds: 2018 

Aantal per jaar: 8 of 9 

Medewerkers: 1 

Prijs vanaf: € 25.000 (exclusief voertuig) 

Levertijd: 3 tot 4 maanden 

Specialiteit: Maatwerk en Bukhanka 

 

Marlies Pippel, Campr: breed aanbod 

Campr ontwikkelt zich van een bedrijf dat maatwerk levert naar een meer standaardproductie op basis van enkele modellen. Toch blijft het bedrijf in de werkplaats in Lijnden nog een veelheid aan modellen bouwen, die onder diverse merknamen worden verkocht.

Waar de meeste camperbouwers een showroom hebben, gaat de entree bij Campr via de werkplaats. Het geeft een heel ambachtelijk en bedrijvig beeld en in feite vinden de ondernemers dat wel prima. Campr is in 2018 begonnen als maatwerkbouwer, maar verschuift de focus nu duidelijk naar serieproductie.  

“Daardoor kunnen we er meer bouwen en blijven de campers betaalbaar”, vertelt Marlies Pippel (41), mede-eigenaar van het bedrijf. Campr begon met een model op basis van de Volkswagen Transporter, dat gekenmerkt wordt door veel licht en ruimte. Omdat de T6 uit productie gaat, kwamen er ook modellen op basis van de Ducato en de elektrische e-Scudo. 

Campr verzorgt ook de productie voor Dutchvanparts, met een bijzonder, deels aluminium interieur en Wally-van. Dat merk heeft een camper op Transporter-basis waar je dankzij een creatieve oplossing een dwarsbed van 2,10 meter achterin hebt.  

Bamboe en wolvilt

Campr biedt dus niet veel maatwerk, maar heeft wel een breed aanbod aan modellen. Voor de eigen modellen op basis van de T5/T6 en de Ducato en varianten kiest Campr voor materialen van de hoogste kwaliteit. De campers zijn dan ook wat duurder, vertelt Pippel.  

“We hebben bijvoorbeeld prachtige wanden van wolvilt en gordijnen uit eigen atelier. Superpraktisch en gewoon heel mooi materiaal. De aanrechtbladen zijn van bamboe. De bedden zijn comfortabel en met 2,10 meter langer dan gebruikelijk. We hebben soft-close-lades met automatische vergrendeling en een heel mooie Thetford-kookplaat. Ook hebben we een grote keuze in interieurkleuren. Zo maken we toch elke camper weer een beetje anders.” 

Sinds: 2018 

Campers per jaar: ruim 50 

Medewerkers: 13 

Prijs vanaf: € 60.000 (inclusief tweedehands T6) 

Levertijd: 6 maanden 

Specialiteit: Maatwerk en serieproductie