Gedupeerden niet blij met voorstel Ford


Een voorstel van Ford aan gedupeerden met een camper met de probleemmotor van het type 2.2 TDCi van Ford, is gisteren tijdens een door de NKC georganiseerde bijeenkomst in Soesterberg massaal weggehoond. Iets waar het concern kennelijk al op rekende, omdat Ford niet aanwezig wilde zijn.

Bijeenkomst gedupeerden in Soesterberg


De NKC moet beslist doorgaan met de gesprekken met Ford en moet daarbij de druk op het concern nog verder opvoeren. Dat was de teneur van de bijeenkomst, waar meer dan tweehonderd bezitters van een probleemcamper aanwezig waren en die online werd gevolgd door zo’n zestig andere belanghebbenden die niet naar Soesterberg konden komen. Een suggestie uit de zaal om met honderden campers naar de hoofdvestiging in Amstelveen te rijden, kon op een daverend applaus rekenen.

Vertrouwen herstellen

De NKC is al maanden in gesprek met Ford. Gebleken is dat motoren van het type 2.2 TDCi van de bouwjaren 2006 tot en met oktober 2010 spontaan in de soep kunnen lopen. Dit komt mogelijk door verstuiverproblemen. De NKC heeft hier inmiddels 85 meldingen van ontvangen, plus nog eens 165 meldingen van verstuivers die bij een test niet aan de specificaties bleken te voldoen. Inzet van de gesprekken is een tegemoetkoming voor de gedupeerden. Bovendien wil de NKC dat Ford met maatregelen komt om het vertrouwen in de campers te herstellen.

Op de valreep voor de bijeenkomst kwam Ford nog met een voorstel voor een regeling, die echter nog niet compleet is. De inhoud komt op het volgende neer:

  • Ford wil bezitters van een probleemcamper een jaar gratis garantie bieden op basis van een verzekeringsproduct. De voorwaarde is dat de camper een soort nulmeting heeft gehad bij Ford, waarbij ook de verstuivers bij een gecertificeerd bedrijf zijn getest. Voorwaarde is ook dat de camper niet ouder is dan tien jaar. Kosten van de nulmeting en de test zijn voor rekening van de klant. Als de verstuivers niet in orde blijken, wil Ford in overweging nemen om klanten tegemoet te komen.
  • Tweede onderdeel van de regeling is dat Ford bij twee of drie gevallen van een opgeblazen motor de eigenaren volledig schadeloos wil stellen en in twaalf gevallen gedupeerden tegemoet wil komen in de kosten van de test en de nulmeting. Belangrijkste gat in de regeling is dat Ford na vele weken puzzelen de garantie nog altijd niet rond heeft. De belofte was dat Ford dit in april rond zou hebben, voor de start van het camperseizoen.

Misschien garantie

Gedupeerden hadden geen goed woord over voor het voorstel. Kom eerst nog maar eens flink wat geld bij ons uitgeven, dan gaan wij misschíen garantie geven, zo werd de houding van Ford door velen ervaren. Ook steekt het gedupeerden dat ze al kosten hebben gemaakt om hun verstuivers te laten testen, vaak bij de Ford-dealer. En nu stelt Ford opeens de aanvullende eis dat dit bij een van de twee gecertificeerde bedrijven moet gebeuren?

Deel van de kosten

Ook NKC-directeur Stan Stolwerk toonde zich teleurgesteld over dit voorstel. Wel noemde hij de voordelen van het garantievoorstel. “Het blijft vervelend als een motor in een ver land in de soep loopt, maar met deze regeling garandeert Ford dat de camper ter plekke of thuis kosteloos wordt gerepareerd. Zo kun je weer met vertrouwen op pad.” Maar over de voorwaarden kon ook hij kort zijn: absoluut onder de maat. “Als Ford echt een gebaar wil maken, neemt het concern minstens een deel van de kosten van de nulmeting en de test voor z’n rekening. Ford beseft nog steeds niet wat dit verhaal voor gedupeerden betekent. We gaan graag weer met Ford in gesprek over een beter voorstel, anders voorzie ik dat we straks inderdaad met honderden campers in Amstelveen staan.”

Reacties


Een euro 5 motor zou een gouden oplossing zijn, maar ik neem al genoegen met een degelijke bronzen oplossing. Het probleem benoemen is stap één, pas dan kan aan een oplossing gedacht worden. Vermoedelijk (meest waarschijnlijk) is het probleem een te licht geconstrueerde zuiger. Kortere drijfstangen en ander type zuiger zou dan de oplossing kunnen zijn, welke ook nog relatief betaalbaar is.

Maar we zijn het er over eens dat we Ford moeten dwingen openheid van zaken te geven?
Ford trekt de stekker uit het overleg met de NKC als we de publiciteit gaan zoeken. Het voorstel wat er nu ligt is ronduit belachelijk. Eerst een hoop kosten maken en dan een jaartje garantie, loopt je motor stuk betaald Ford via de verzekering de kosten. Wat krijg je dan dezelfde gerepareerde euro 4 motor. Het vertrouwen krijg ik niet terug en het is alleen verschuiven van het probleem of liever gezegd het afschuiven van het probleem. Ook al zou Ford de termijn naar 12 jaar verlengen het blijft lapwerk en je lost er niets mee op.

De enige goede oplossing is een euro 5 motor te monteren. Stel dat kost 6000 euro, deel dat door de gemiddelde levensduur van een motor (200.000 km) is dat 0,03 cent per km. Heeft je camper bv 45.000 km gelopen betaal je zelf 1350 euro en Ford de rest. Je kan dan voorwaarden stellen dat de km stand wel aantoonbaar is door bv boekjes rekeningen en nationale autopas. Pas dan zal het vertrouwen in Ford hersteld worden, krijgt de camper haar waarde terug en kunnen wij weer onbezorgd van onze vakantie genieten.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ik zou zeggen de beuk erin en je niet laten chanteren door Ford. Wat denken ze wel. Komen we er niet rechtsom dan moet het maar linksom. Wil Ford niet meewerken dan moeten we de dealers mobiliseren. Zij balen ook van dit probleem en willen het ook oplossen. Zij kunnen Ford onder druk zetten en zo dwingen wat ze moeten doen namelijk hun verantwoording nemen.

Trouwens het fabeltje dat een euro 5 motor niet zou passen is klinklare onzin. Mogelijk moeten er wat technische aanpassingen gedaan worden. Als ze in Cuba een Lada motor in een Cadillac kunnen krijgen moet een Ford motor in een Ford te krijgen zijn.

Overigens heb ik veel bewondering voor de NKC over hoe ze voor onze belangen opkomen. Ik weet zeker dat ze hun uiterste best hebben gedaan en inderdaad van niets Ford toch enigszins in beweging hebben gekregen. Het is niet genoeg en ik ga zeker niet op dit voorstel in. Ik wil koste wat het kost een euro 5 motor. Met minder neem ik geen genoegen.
hahaha die Dirk, we moeten natuurlijk wel de humor erin houden, ook al hebben we allemaal buikpijn van ons Fordtje! Wat ik me wel afvroeg is of de NKC de 20 geluksvogels die wel iets van Ford betaald zouden krijgen al geïnformeerd heeft.
De firma Ford is vergeten het volgende in het instructie boekje te vermelden. Buiten de " juiste olie, oliefilter, brandstoffilter, bij langdurig niet gebruik vol aftanken en het tanken van premium diesel" is het gewenst onderhoud te doen bij een Forddealer, verstuivers regelmatig te controleren en voor het voorkomen van schade de camper op een auto ambulance te plaatsen en met een auto van een ander merk op weg te gaan naar uw bestemming en terug. Volgens mij komt dit in de volgende garantieverklaring.
Voor alle gedupeerden: bedenk goed dat met het voorstel van Ford GEEN duidelijkheid komt over de oorzaak van de problemen, en dit dus ook GEEN oplossing is! De beoogde verzekeringsregeling is niet meer dan uitstel, en bovendien blijft de mogelijkheid onverminderd bestaan dat je je vakantie moet afbreken door uitval. ONACCEPTABEL!!!

Ipv verder investeren in Ford zou ik dan liever gaan voor de versterkte zuiger-oplossing, bijv. door aanpassing door een duits of engels bedrijf. Die bedrijven zijn er, en de kosten vallen alleszins mee.

Maar dit is een uiterste middel, want Ford is en blijft immers verantwoordelijk voor de problemen! Wie is het met mij eens, en is bereid om gezamelijk actie te voeren bij het hoofdkantoor van Ford? Uiteraard met opgetrommelde pers, kijken hoeveel publiciteit Ford nog kan weerstaan. Let wel, problemen van Ford NL worden vanzelf de problemen van Ford USA. En die moet nog even duidelijk gemaakt worden dat ze zo niet met klanten om kunnen gaan!

@ WPM Steegs: ik zal bij de volgende tankbeurt kijken. Blijft natuurlijk nog de vraag wat gelijkwaardig hieraan is.
Tussen "budget neutraal" en "erkennen van het probleem" zit een wereld van verschil! Het begint met het benoemen van de oorzaak, en het vaststellen van de beoogde technische oplossing. Pas daarna kan invulling gegeven worden aan de een "budget neutrale" oplossing. Hoewel daar natuurlijk nooit echt sprake van kan zijn, Ford's zal minimaal bij moeten dragen aan de kosten voor een oplossing. En substantieel ook! Maar over een bepaalde mate van bijdragen in de kosten valt volgens mij zeker wel te praten. Maar het begint allemaal met het vaststellen van de oorzaak!

Tot nu toe zit dat laatste er niet in, is ook helemaal geen onderwerp van gesprek bij NKC en Ford. De beoogde regeling is slechts uitstel van de problemen. Dat kan echt onmogelijk geaccepteerd worden, en publicitaire druk is m.i. het middel om de gesprekken de goede kant op te sturen. Een (imago/omzet) probleem van Ford Nederland is per definitie een probleem van Ford USA, dus ik blijf voorstander van actie!!!
De reactie om de publiciteit op te zoeken lijk mij niet zinvol. Ford is een beurs genoteerd bedrijf. Ford NL is een klein onderdeel van het totale concern en dient rekenschap af te leggen aan het beursgenoteerde bedrijf in Amerika. M.a.w. de beslissingsbevoegdheid van Ford NL is beperkt. Als je iets wilt bereiken dien je met een voorstel te komen wat minimaal "budget neutraal" is voor Ford NL en dat betekent dat je zelf ook in de kosten moet delen. Jammer dat er zoveel emotionele reacties zijn en het probleem niet "zakelijk" kan worden afgehandeld. De vraag is: wat kan wel en wat kan niet? Weet ook dat alle onderhandelingsposities met Ford NL kunnen worden afgekapt met al de negatieve reacties en publicaties én de dagwaarde van de Campers dalen. Niet slim van de NKC en ondoordacht zijn veel van de reacties. Overigens heb ik begrepen dat de motor (euro 4) vervangen door een euro 5 motor niet kan. (Ford garage Den Bosch).
Ik ben het ook eens met de heer Johannes Pauw,de motor euro 4 vervangen door de motor euro 5, met een flinke tegemoet koming in de kosten door Ford naar mijn mening kan de NKC hier beter haar energie insteken,want waar ze nu mee bezig zijn leid tot niets.
Met een vriendelijk groet Evert W.Visser
Het overleg van NKC met Ford lijkt op iets uit te draaien wat voor de gedupeerden onacceptabel is! Enige acceptabele oplossing is duidelijkheid over wat het probleem exact is, mét een afdoende voor eens en altijd technische oplossing. NKC lijkt slechts af te stevenen op het aanscherpen van het door Ford voorgestelde verzekeringsproduct, waarvan de looptijd per definitie beperkt is. Uitstel van het probleem dus! Er is maar één ding waar we wat mee kunnen bereiken: social media en de publiciteit zoeken. Wanneer gaan we met die 200+ campers naar het Ford hoofdkantoor???
goed voorstel aan Ford
ben het eens met Meneer Johannes De Pauw
Ik ben eigenaar van een Camper met deze Ford motor.
Hebben al de eigenaren op de bijeenkomst zich ook gerealiseerd dat deze discussie leidt tot een forse waarde vermindering van hun Campers?
Is het niet zinvoller om na 10 jaar Camper bezit over te gaan op een Euro 5 motor en deze te laten plaatsen? Ik ben bereid om hiervoor te betalen en met wat coulance van Ford dit voor een redelijke prijs te laten doen bij de dealer? Misschien is dit voor Ford een werkbaar voorstel dan al de discussies over verstuivers en zuigers van de Euro 4 motor. Het geeft tenslotte meerwaarde voor de Camper.......
Sinds oktober 2015 hebben wij een Pössl 2WINN Citroën Jumper 2.2HDI 120 PK. bouwjaar 2007.
Volgens mijn garage zit er een Ford motor in.
Nu wordt er steeds over Ford campers gesproken, maar hoe zit het met de Ford motoren die geplaatst zijn in andere merken campers zoals in onze Citroën?
Hoe kan ik er achter komen dat dit wel een goede motor is?
Wie kan me daarover meer vertellen?
Camper nieuw gekocht met bewuste FORD motor uit 2007.
Vorig jaar de verstuivers laten testen bij Ford dealer op advies van FORD Nederland. Er waren 3 van de 4 verstuivers niet goed. Alle verstuivers vervangen. Tevens werd er nieuwe software geïnstalleerd dit ook op advies van FORD. Totale kosten € 2.200,00. Van al die FORD verhalen over, brandstoffilter, premium diesel tanken etc. is geloof ik niets. De klant wordt de schuld te geven waardoor FORD zelf buiten schot blijft. Ik kan naar aanleiding van FORD reacties niet aan de indruk ontkomen dat zij bewust tijd rekken, waardoor het probleem zich voor FORD vanzelf oplost. Het wordt dan ook tijd om door te pakken b.v. het voorstel van Thierry uit te werken en op voorhand FORD ertoe te bewegen dat zij het resultaat en de consequenties (wellicht een nieuwe motor) accepteren. Ik ben dan ook bereid om voor deze expertise kosten voor mijn rekening te nemen.
@ A.J.H. Kloppenborg,
Ja, dat staat meestal ergens op de pomp.
Wat ik wel een ding vind is dat ik in het tankadvies zie staan dat er maximaal 5% biodiesel bij de diesel gemengd mag worden. Dit was in 2006, toen deze handleiding geschreven is, gangbaar.
Echter, het is al jaren zo dat in de meeste Europese landen wettelijk minimaal 7% biodiesel moet worden bijgemengd.
Maar daar zit het probleem helemaal niet. Wat er wel aan de hand is: DE ZUIGERS ZIJN TE ZWAK van de 2.2TDCI die gemaakt zijn tussen 6-1-2006 en 17-10-2010.
Ik lees in het tankadvies van Ford dat de dieselkwaliteit moet voldoen aan de norm EN 590 of grlijkwaardig. Heeft iemand dit wel eens bij een tankstation vermeld zoen staan? Ik kan mij dit niet herinneren.
Ik ben de laatste tijd in binnen en buitenland nogal wat gedupeerde Fordcamper-bezitters tegengekomen en het wordt nu de hoogste tijd om Ford maar een koek(je) van eigen deeg te bereiden. Het is ongelofelijk wat dit automerk telkens weer opnieuw in het negatieve presteert.... Het wordt tijd, dat Ford zijn lesje gaat krijgen. Ik dus alle camperaars in spé, maar ook de toekomstige personenauto en bestelautokopers op om maar uit protest helemaal geen voertuig meer te kopen waar ergens de naam van Ford op voor komt. Misschien dat er nu wel over de brug gekomen gaat worden ....?
Inmiddels is het erg duidelijk geworden wat het probleem is, ondanks dat Ford het nog steeds niet wil toegeven. DE ZUIGERS ZIJN TE ZWAK in de 2.2TDCi van 2006-2010.
Het verzoek (lees: de eis) van NKC aan Ford Nederland zou volgens mij moeten luiden: Compenseer alle mensen met die probleemmotor door van de Euro4 een Euro5 te maken. Uiteraard met in acht neming dat Ford de kosten voor haar rekening neemt. Dit lijkt mij een faire eis, mede ook door al het leed dat er geweest is en nog steeds is. Ook het geschade vertrouwen in Ford kan dan terugkeren. Ford Nederland, jullie zijn aan zet!!!

Ook frappant, een gescheurde zuiger.
Hé waar heb ik dat meer gelezen?????
Zie ook de bijdrage van Ing. Dolph Thierry.
Zijn er foto’s gemaakt van deze schade?
Henk Weekhout
Beste mensen,

Mij was gevraagd om mijn ervaringen te delen in de Tros Radar uitzending op NPO 1 radio op a.s. zaterdag van 15.00 uur - 16.00 uur. Ik had mijn ervaringen al afgegeven en had het gehele pre-interview al afgerond. Vandaag heb ik samen met de redactie het programma en de teksten doorgelopen. Hierin kwamen alle pijnpunten aan bied en het beloofde oprecht een net en eerlijk programma te worden, waarin gewoon de waarheid werd verteld, zonder enige vertekening van de waarheid.

Helaas zit de wereld anders in elkaar en wordt de persvrijheid onder druk gezet door Ford Nederland. Ford had al aangegeven dat zij niet "life" in de uitzending wilde komen en hadden een "schriftelijke input" beloofd.
FORD Nederland liet hierna weten NIET mee te werken aan het programma en heeft "onze" NKC onder druk gezet om de verdere onderhandelingen te staken als NKC nog medewerking zou verlenen aan dit programma.

NKC belde mij op met deze mededeling dat zij zich terugtrokken en ik respecteer deze beslissing....... De wetenschap dat de NKC al het nodige heeft bereikt en op deze manier nog de deur op een kier houdt om nog meer mogelijk te maken voor ons als gedupeerden.

Jammer, maar ik begrijp de beslissing.

Ik kan en mag als NKC lid denk ik wel verklappen hoe het programma eruit zou zien.
1: Mijn case in vogelvlucht:
Ik koop eind 2015, mijn Ford Challenger Camper, sept. 2010, onderstel 2008 2.2 TDCI 140pk met 54.000 km op de teller voor 35.000,- Na 200 km de winterstalling in. April 2016 werd de software update(verstuivers) door Ford Utrecht-Woerden uitgevoerd. 20 km later "in de soep"- Gevolg:
- Zuiger 3e cilinder gescheurd.
- Onderblok vervangen door dealer door "hagelnieuw" draaigedeelte.
- Kop gevlakt
- Alle pakkingen, distributieketting etc. vervangen voor nieuw
- verstuivers getest(met rapport) door Stokking Gouda en binnen de toleranties alle 4 goedgevonden. Deze zijn teruggeplaatst...

Kosten totaal € 5000,-, waarbij mijn Ford dealer daar bovenop de arbeidskosten voor eigen rekening heeft genomen.

Mijn grote zorg en nijd zit hem in het feit dat wij nog steeds geen eerlijke antwoorden krijgen op de vraag als klant. Ik zou zo graag willen weten of ik die € 5000,- op een juiste wijze heb geïnvesteerd, zodat ik het vertrouwen weer kan hebben in mijn mooie camper. Een nieuw motorblok en geen antwoord op de vraag of de fouten eruit zijn gehaald. ??

Ik hoop echt dat NKC er nog meer uit kan halen. Zoniet... Dan lijkt het mij echt het moment om toch onze tanden te laten zien in de media.
Nu inmiddels > 7000km verder een motor als een naaimachientje....

Net door de Ford Dealer(geen Transit center) de 0 beurt ad 345,- laten doen. Alle filters en olie vervangen conform eis.
Verstuivers nog even in de wacht, in afwachting van de uitspraak van Ford Nederland.



Helaa
Er zij eens een oud Brabants boertje tegen mij;

" Ik zeg niet dat ge dieven zeit, maor ik bin al mun hoenders kwijt".

Ik denk dat we met een speler te maken hebben, die gewoon een rekensommetje heeft gemaakt.
Zolang de grote propaganda machine meer oplevert aan positieve product informatie, dan de relatieve kleine rimpel die dit veroorzaakt, is het gewoon een kwestie van gecontroleerd uit laten branden.
Ford staat hierom bekend, het is eerder voorgekomen dat een Amerikaanse Ford rijder zo wanhopig was geworden van zijn steeds kapotte auto, dat hij hem uiteindelijk voor het hoofdkantoor in de fik heeft gestoken. Dit leidde tot een vloedgolf aan negatieve publiciteit en dat vonden ze minder leuk!
Je krijgt dit soort arrogante huftertjes alleen maar in beweging als je met groot geschut komt, die een brede impact veroorzaakt, die ze niet meer kunnen controleren.
Het zal niet eenvoudig zijn om dit te bewerkstelligen, maar hier zijn ze gevoelig voor.
Amsterdam
Mark Fields, de onlangs ontslagen topman van Ford, heeft bij zijn vertrekt een afkoopsom van $57,5 miljoen (€51,2 miljoen) meegekregen. Dat meldde persbureau Bloomberg donderdag. Fields leidde Ford gedurende een tijd waarin het weliswaar recordwinsten haalde, maar ook $25 miljard aan marktwaarde verloor.
Stond in de krant van afgelopen vrijdag, ik ga vanaf komende week het Ford logo in de gril zwart verven, misschien een idee voor een collectieve actie, ik heb weinig vertrouwen meer in die boeven,
het was ronduit schandalig wat Ford voorstelde ik zelf heb in december mijn verstuivers laten vervangen bij een ford garage kosten € 1754,00 (omdat ze bij een keuring alle 4 niet goed bleken te zijn ook heb ik in 2012 al een andere moror laten plaatsen) en in maart zijn jaarlijkse beurt laten geven en nu zou ik het weer moeten doen kosten zo rond de € 1000,00 zoveel vertrouwen hebben ze in hun eigen product ik rij prive ook al 35 jaar ford maar deze auto is de laatste ondanks ik over mijn personen auto tevreden ben maar ik voel mij ernstig
gedupeerd door ford dat zo'n grote multi national zich zo opsteld tegenover hun klanten moet echt aan de grote klok worden gehangen.
Ik was afgelopen maandag ook bij de NKC bijeenkomst en heb veel bewondering voor de inzet van de NKC en de manier waarop ze onze belangen behartigen. Zoals Stan Stolwerk maandag stelde de mensen die met een Ford rijden met de gewraakte motor het gevoel krijgen dat ze serieus genomen worden en met een gerust hart met de camper op stap kunnen. Volgende maand reizen wij af richting zuid Frankrijk en wij denken al zo dat als de motor kapot gaat dan het liefst op de terugweg. Vreemde gedachte als je camper nog geen 40.000 km gereden heeft. Als je het mij zou vragen ben ik eigenlijk alleen gerust te stellen als Ford de zuigers en drijfstangen vervangt gelijk aan de latere Euro 5 motor. Het hele verstuiver verhaal is door Ford in de wereld gebracht om de aandacht van het werkelijke probleem af te lijden. Denso verstuivers zitten in heel veel dieselmotoren en word ook door bv Fiat veel gebruikt. Dieselmotoren gaan tegenwoordig zeker 500.000 km mee en in trucks zij km standen van 1.500.000 geen uitzondering. Verstuivers testen en vervangen is natuurlijk goed voor de werkplaats maar heeft geen enkel nut. Ik durf te stellen dat er veel verstuivers onnodig zijn vervangen. Ik deel volledig de stelling van ing. Dolph Thierry mede met mijn autotecnische achtergrond. (MTS autotechniek). Wat Ford doet doet mij denken aan een truc die louche autohandelaren vroeger deden; je kwam net buiten de garantie met een kapotte accu te staan en de handelaar stelde dan voor om beide de helft te betalen, jij betaalde de inkoopprijs en de handelaar koste het zo niets. Ford doet hetzelfde eerst mensen laten betalen om daarna met een "ruimhartig" voorstel te komen. Koekje van eigen deeg dus. Om met de woorden van Stan Stolwerk te spreken, hoe krijg je het vertrouwen in Ford en dus ook in je eigen camper terug is slechts met royaal gebaar van Ford te bereiken en dat is een motorreviesie of het compleet vervangen van de motor naar de nieuwere Euro 5 motor. Uiteraard zonder enige betaling van de camper eigenaar. Pas dan krijg ik het gevoel serieus genomen te zijn zal Ford kunnen rekenen op een trouwe klant. De kosten? Als je alle motoren zou vervangen heb je het over een bedrag van 1.5 miljoen euro veel geld maar voor Ford een druppel op een gloeiende plaat. Wat negatieve publiciteit kost ? Veel meer dan die 1.5 miljoen. Omdat dit verhaal mij erg hoog zit vertel ik het met regelmaat aan anderen en ik weet zeker dat anderen dat ook doen en zo het merk Ford uiteindelijk veel imagoschade zal toebrengen. Ik heb te doen met mensen die met veel verlies hun camper hebben moeten verkopen en die zelfs van ellende de camper hebben moeten verkopen. Ik heb een taxatierapport van 35.000 euro, mijn hoogste bod was 16.000 euro van een handelaar. Ik hoop dat Ford inziet dat je zo niet met mensen omgaat en zich ruimhartig opsteld. Heb vertrouwen in de NKC en blijf hopen op een goede oplossing.
Ik deel, als medegedupeerde de vele meningen en de stemming die er op dit moment heerst.
Wat een instelling !!!! Neem je je klanten nog wel serieus als deze massaal in de kou komen te staan door ze gewoon te negeren en net te doen of dat er niets aan de hand is.
Je voelt machteloos, misleid, on(foutief)geïnformeerd, door ontwijkgedrag, non communicatie, koppelverkoop, eerlijkheid, fabeltjes. Heb je als consument dan echt geen rechten meer. Ik stel simpelweg mijn case als voorbeeld, waarbij het totale onderblok in de soep is gelopen en ik van Ford Nederland een "hagelnieuw" onderblok kreeg met de wetenschap(internet staat er bol van) dat de zuigerconstructie onder gedimensioneerd blijkt te zijn. (lees betoog Thierry). OK...geen coulance op het moment van aankoop nieuw onderblok tot daaraantoe. (Misschien wilde Ford mijn blok wel op oorzaak onderzoeken --NIET DUS). Het ligt immers aan de gebruiker. Die tankt slechte diesel, geeft zijn camper geen beurt, vervangt zijn filters en olie niet op tijd en niet door de Ford garage. Lijkt mij dat ik recht heb op antwoorden als ik voor 5000,- aan onderdelen koop bij Ford. Sterker nog....wil ik aanspraak maken op garantie mag ik zelf geen onderdelen aanbieden (bijv. gemodificeerd onderblok met versterkte zuigers en draaigedeelte). Dan dan feest over die verstuivers. DENSO certified !!! Mijn motorblok is inmiddels niet meet van 2006 - 2010. Immers is deze NIEUW in 2016 geplaatst. Dan gewoon even met een voorstel en bangmakerij komen dat je eerst nog eens voor 1000,- moet investeren (speciale 0 meting beurt=alle filters en olie vervangen) + verstuiver rapportage bij door Ford aangewezen specialisten (koppelverkoop zonder onderhandelingsmogelijkheid kosten 600,- (Dit terwijl deze test bij anderen voor de helft kan plaatsvinden (incl. montage en plaatjes).

KWAAD. omdat Ford zegt veel te doen, maar in fijne zoekt Ford alleen een maatschappij uit. Daarnaast een verplichte(koppelverkoop) beurt bij FORD TRANSIT Center en DENSO gecertificeerde bedrijven ad €340,- O beurt + € 653,-=€ 993,40(in BTW). Dan kan het bijna niet anders dat er nog defecte of niet binnen tolerantie presterende verstuivers worden gevonden met als gevolg een extra post van € 1600,-...Al met al dus gewoon ruim € 2500,- OM NOG MAAR VOOR DIE VERZEKERING IN AANMERKING TE KOMEN !!!! Coulance bij eventuele vervanging ????? Wie gelooft dat nog... En dan nog het feit dat de verzekering voor een jaar wordt afgesloten en wat daarna....Weer een beurt van € 993,- ??? Nee, dit is te gek van woorden en geeft totaal geen blijk van enige compassie. Het voorstel om een aantal in de soep gedraaide motoren te laten onderzoeken lijkt mij een prima optie offfff Heeft Ford toch iets te verbergen. OK Dan eerst nog maar een aantal verstuiver verkopen via Ford dealers en Denso specialisten en daarna toch komen met sorry...het is toch een constructie fout. Ik begrijp het standpunt van Ford. Onderblokken of draaigedeelten vervangen kost bakken met geld OF...Misschien is er een optie om alleen die steigers, zuigerstangen en lagerschalen te vervangen. Die kun je waarschijnlijk zo onder uit het blok laten zakken, zonder alles te demonteren. ???? Kosten vrijwel zeker dan die gem €7500,- die het nu kost. Onmacht, teleurstelling, onzekerheid en woede !!!
Luister A.S. zaterdag naar RADAR Radio, tussen 15.00 - 16.00 uur op NPO Radio 1. Hier komt ons Ford drama aan bod. Wordt vervolgd
Geachte NKC,
In mijn jongere jaren was ik werkzaam in een bedrijf waar we sterkteberekeningen uitvoerden van hoogwaardige materialen. Neratoom bv, bekend van de Kalkar reactor.
Daar maakten we berekeningen van de grootte van de inwendige krachten die in het materiaal optraden als het onder wisselende omstandigheden zoals hoge- druk en temperatuur belast werd. Er zijn ook lange-duur testen uitgevoerd.
Toentertijd met behulp van de eerste computer staande in Petten.
Ik heb het probleem bij de Ford motoren met belangstelling gevolgd en heb nagedacht naar een mogelijke oorzaak.
De oorzaak wordt nu gezocht in de richting van verkeerde verstuivers, additieven, onderhoud enz. Mijns inziens absoluut niet de hoofdoorzaak.
Ik denk in de volgende richting.
Toen Ford werd geconfronteerd met de vele problemen zijn ze op zoek gegaan naar de oorzaak ervan.
EN NAAR EEN OPLOSSING.
Er zijn 3 motoren.
Motor 1. van voor 2006, geen probleemmotor
Motor 2 van 2006 tot okt 2010, de probleemmotor
Motor 3 vanaf okt 2010, geen probleemmotor
Wat kenmerkt nu de nieuwe Ford motor van na oktober 2010?
Bestudeer eens aandachtig de vorm van de toegepaste zuigers. Het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de zuiger in motor 1 en 3 zijn veel groter dan in motor 2.
Deze conclusie baseer ik op de mij bekende foto's, afmetingen en veranderingen die Ford heeft toegepast in motor 2 en 3.
Neem de dwarsdoorsnede van de zuiger in motor 3 en je ziet in de eerste plaats dat het oppervlak van het zuigergedeelte boven het hart van de pistonpen met veel mm2 is toegenomen ten tweede is de vorm van de bovenzijde van de zuiger gewijzigd.
RESULTAAT: HET PROBLEEM IS VAN DE BAAN.

Ik stel voor dat een gerenommeerd onderzoeksinstituut, te denken valt aan TÜV of TNO, eens haar licht over deze problematiek laat schijnen. Daarnaast is er vast wel een Technische Universiteit die er een studieopdracht in ziet, te denken valt aan Delft, Eindhoven of Twente. Men kan bijv. een metallurgisch onderzoek en een sterktetechnische berekening op de zuigers uitvoeren aan de hand van door Ford aangeleverde tekeningen met afmetingen van de motoren 2 en 3.
Ik durf nl bijna op zeker te stellen dat de bovenhelft van de zuiger in motor 2 veel te zwak is uitgevoerd. Je ziet het aan de schadegevallen waar de bovenste helft van de zuiger is gescheurd. Lees, het gedeelte boven het hart van de pistonpen.

Ik hoop met mijn bijdrage de discussie in een wat andere richting te sturen.
Stel dat we gelijk hebben/krijgen dan is de onderhandelingspositie heel sterk richting Ford.
Verder wil ik de NKC met haar directeur Stan Stolwerk bedanken voor hun vastberadenheid om deze zaak tot een goede oplossing te brengen.
We wensen jullie veel wijsheid en sterkte toe.
Met vriendelijke groeten,
Dolph Thierry
Ik ben dhr. S. Cats erkentelijk voor zijn correcties betreffende mijn geplaatste stukje.
Omdat ik het wat heb aangepast zal ik het opnieuw plaatsen.
Met vr. gr.
Dolph Thierry
Ook ik onderschrijf het verhaal van de heer Thierry, zuigers laten berekenen en desnoods met zijn allen hier wat voor lappen. Dat valt zo wie zo goedkoper uit als de nulmeting, vervolgens is het dan een aantoonbaar gebrek/ bewezen ondeugdelijk product en spelen zaken als filters, onderhoud immers nagenoeg geen rol meer. Wereldwijd worden voertuigen om veiligheidsredenen teruggeroepen echter niet door Ford blijkbaar, helaas moeten er blijkbaar eerst slachtoffers vallen!
Het was niet anders te verwachten. Wij gaan nu op vakantie, als we terugkomen en er nog geen fatsoenlijke reactie van Ford is schakelen we de krant in. Misschien dat Ford dan eindelijk z'n verantwoordelijkheid neemt.
@G.Hisken. Ik vroeg mijn Ford-dealer naar de zin van het toevoegen van een additief. De aftersales-manager vertelde mij dat dit bij elke onderhoudsbeurt gebeurde.
@Dolf Thierry: goed voorstel!
Vraagjes nog;

Je moet kennelijk de verstuivers bij een gecertificeerd bedrijf laten testen. Wie zijn dat? Dank voor reactie.

Mag je van Ford wel de verstuivers laten vernieuwen door een Ford garage? Of moet vervanging ook door een gecertificeerd bedrijf gebeuren? Dank voor reactie.

@ Pieter. Precies. En het kan nog vreemder. Mijn Ford garage zegt dat je ook regelmatig een additief moet toevoegen. In het instructieboekje staat dat dat niet mag. Ford raadt mij nu ineens aan het brandstoffilter bij elke beurt te vervangen. Terwijl dat altijd gebeurt op momenten waarop dat volgens de Ford protocollen nodig is. Nu ineens moet ik er zelf om denken, terwijl ik ervan uit ging dat Ford dat wel uit zichzelf doet op momenten dat dat is voorgeschreven. Mijn Ford zijn verstuivers worden bij de volgende beurt gecontroleerd. Moet nu ineens gebeuren bij een gecertificeerd bedrijf. De eigen garages kunnen het kennelijk niet zelf. Vreemd.
@S. Cats. Het blok, het draaiende gedeelte, is hetzelfde. Vermoedelijk ben ik bij een Citroën ooit hetzelfde probleem tegen gekomen. Die bus had mijn belangstelling en ik kreeg te horen dat die bus een nieuwe motor had.
Voor mij tot slot:
Het lijkt me absurd te veronderstellen dat Ford niet exact weet wat het zwakke punt is in de motoren tussen 2006 en 2010. De motor is per slot van rekening verbeterd.
Dus toch met alle Ford campers (uit heel Europa) naar Amstelveen of Keulen om een goede regeling af te dwingen.
@Ruud. Statistisch gezien valt het zeer waarschijnlijk wel mee met die problemen. Ten minste dat is wat ik verneem. Daarnaast geldt "wie eist bewijst". Wij zitten in een slechte positie. Activisme is leuk. Maar niet in dit geval. Producenten laten zich niet de oren wassen via de weg van het imago. Is juridisch onverantwoord. Individuele acties leiden vaak tot betere resultaten. Zie de woekerpolis affaire. Maar dat is niet waar het mij om gaat. Ik wil door. Ik wil niet in een soort van vacuüm leven. Tijd speelt in het voordeel van Ford. Als er juridisch gezien niet veel te halen is, wil dat nog niet zeggen dat wie die dan maar niet op moeten gaan. Maar mocht er niet veel te halen zijn, dan kunnen we het maar beter nu al weten. Dan kan je ook besluiten je verlies maar te nemen. Hoop verlengt in dit geval alleen ons lijden. Misschien is het beter een camper met een in de soep gelopen motor toch maar in te ruilen. Een handelaar betaalt bij de garage een ander bedrag dan een particulier. En nee ik ben geen handelaar.
Nog een punt: Als de schade niet voorkomt bij campers met automatische versnellingsbak (altijd correct toerental), zou de schade ook veroorzaakt kunnen worden door het rijden met vol vermogen en (te) laag toerental. Dat kan een indicatie zijn dat de zuiger inderdaad te zwak is.
Als je in het verhaal van Ing. Dolph Thierry het woord "cilinder" (eigenlijk cylinder) vervangt door "zuiger" en "pistomppen" door "pistonpen", klopt het helemaal.
Ik las trouwens ergens dat de dieselmotoren van Citroën en Peugeot (evenals de Ford motor met distributieketting?) ook van Ford komen. Zijn daar vergelijkbare problemen gesignaleerd?
Ik weet niet of het al gebeurd is, maar het lijkt me ook zinvol om alle verschillen in gebruikscondities tussen campers en overige Ford gebruikers stuk voor stuk te evalueren. Of komt de ellende ook voor bij andere gebruikers?
Nu alle aandacht is gericht op Ford, komen de producenten van de campers er gemakkelijk mee weg. Moeten niet eigenlijk de claims daar gelegd worden omdat de auto een onderdeel is van een door hen geleverd product? Zij kunnen daarna gezamenlijk (en dus in Europees verband) met Ford aan de slag gaan.
Wat kan ik doen als ford nu gaat zeggen dat ik dure diesel moet tanken terwijl dat niet bij de koop is gezegd?
@G. Hisken: voorop blijft staan dat het ongewoon is dat er zoveel problemen zijn met deze motoren (in met name campers). Daar is en blijft Ford verantwoordelijk voor. Of en hoe we daar uiteindelijk voor gecompenseerd worden blijft vooralsnog een vraag, maar we strijden voor gerechtigheid!

Een juridische strijd gaat wellicht lastig worden. Maar we hebben het gelijk aan onze zijde, en met de juiste middelen (publiciteit en technisch feitenonderzoek, zoals door Dolph Thierry geopperd) moeten we een heel eind kunnen komen. Dit moet wel verenigd gebeuren, middels de NKC, en daar zijn we ze dan ook zeer dankbaar voor!
Wat ik mij afvraag is wat een gedupeerde zou kunnen krijgen ingeval van een rechtszaak mocht een gedupeerde de rechtszaak winnen. Stel mijn schade bedraagt E 10.000,- Mijn camper is van het bouwjaar 2008. Wat zou ik als gedupeerde vergoed kunnen krijgen? Volgens mij ga ik die die E 10.000,- nimmer vergoed krijgen. We zijn nu teveel vormgericht bezig. We denken is stappen. En niet in resultaten. Als ik van die E 10.000,- maar E 2.000,- terug zou krijgen waar doen we het dan voor. Wat denken anderen hiervan?

PS Deze vraag had ik in willen brengen op de vergadering, maar ik ben ziek.
Hierbij wil ik graag een groot compliment maken aan alle medewerkers van de NKC voor hun onbaatzuchtige inzet in deze, voor mij, schandalige benadering van Ford. Mocht ik ooit nog een gelegenheid krijgen een camper aan te schaffen dan wordt het, voor mij tot heden, zeker geen Ford.
Ook wil ik Ing. Dolph Thierry danken voor zijn belangeloze bijdrage en hoop dat dit een bijdrage kan zijn voor een oplossing waarin een ieder zich in kan vinden.
Geachte NKC,
In mijn jongere jaren was ik werkzaam in een bedrijf waar we sterkteberekeningen uitvoerden in materiaal. Neratoom bv van de Kalkar reactor.
Daar maakten we berekeningen in materialen die onder zeer wiseelende omstandigheden en onder hoge druk en hoge temperaturen werden belast. Er werden ook lange-duur testen uitgevoerd.
Toentertijd met de eerste computer staande in Petten.
Ik heb het probleem bij de Ford motoren met belangstelling gevolgd en heb nagedacht naar een mogelijke oorzaak.
De oorzaak wordt nu gezocht in de richting van verkeerde verstuivers.
Dit is mijns inziens niet de hoofd oorzaak.
Ik denk in de volgende richting. Wat heeft Ford nu in okt 2010 gedaan om van het probleem af te zijn/op te lossen?
Er zijn 3 motoren.
Motor 1. van voor 2006
Motor 2 van 2006 tot okt 2010
Motor 3 vanaf okt 2010
Het probleem begon in de nieuwe motor van 2006.
Welnu, bestudeer eens aandachtig de vorm van de toegepaste cilinders. Het oppervlak van de dwarsdoorsnede van de cilinder in motor 1 en 3 zijn veel groter dan in motor 2. Deze conclusie baseer ik op de mij bekende foto's, afmetingen en veranderingen die Ford heeft toegepast in de drie motoren.
Neem de dwarsdoorsnede van de cilinder in motor 3 en je ziet dat het oppervlak van het cilindergedeelte boven het hart van de pistomppen met veel mm2 is toegenomen.
EN PLOTSKLAPS IS HET PROBLEEM OPGELOST!!!!!!!?
Ik stel voor dat TNO of een Technische Universiteit, Delft of Eindhoven een onderzoekje start. Dit is tevens een leuke technische/wetenschappelijke studieopdracht.
Laat ze een a. metallurgisch onderzoek en b. sterktetechnisch onderzoek uitvoeren aan de hand van door Ford aangegeleverde tekeningen van de drie motorcilinders.
Ik durf bijna op zeker te stellen dat de bovenhelft van de cilinder in motor 2 veel te zwak is uitgevoerd. Je ziet namelijk in alle schadegevallen dat telkens de bovenhelft van de cilinder is gescheurd.
Ik hoop met mijn bijdrage de discussie een wat andere richting op te sturen.
Stel dat we gelijk hebben/krijgen dan is de onderhandelingspositie heel sterk richting Ford.
Met vriendelijke groeten,
Ing. Dolph Thierry
"Gratis" garantie na kosten voor test en nulmeting. Wat gaat de verzekering kosten?
Vorig jaar heb ik, via mijn Ford-dealer, de verstuivers laten checken en vervangen. En betaald! Vervolgens alle raadgevingen, zoals Premium-brandstof (indien aanwezig), met een volle tank in de stalling, etc., uitgevoerd.
Geldt dit nu ook als een nul-meting?
Of is het sneue jaartje garantie daarmee al opgesoupeerd?
Er is hier maar een goede reactie ,en dat is een totale boycot op de koop van campers met een ford motor, ervelend voor de dealers van dit soort campers, maar als de dealers ook wat druk op ford zetten komt er misschien wat beweging
Ik heb in ieder geval besloten na circa 30 jaar ford gereden te hebben geen ford product meer te kopen
Ik las in het laatste Magazine dat er met diverse Europese zusterorganisaties een eerste algemeen overleg is geweest. Het lijkt mij bij uitstek het gremium om Europees druk te zetten bij Ford. Verder sluit ik me aan bij de reactie van Ruud Mosk.
De stelling dat er juridisch weinig te halen valt, deel ik niet helemaal. De individuele pechgevallen onderling vergelijken is m.i. de verkeerde insteek. Wanneer je de statistische gegevens bekijkt, is het overduidelijk dat er met de betreffende motor iets aan de hand is. Punt!

NKC, kijk hier nog eens serieus naar. Met deze insteek is het onderhoudsverhaal totaal niet relevant. Mensen met andere merken campers en/of motoren zullen immers net zo goed of slecht aan het onderhoudsschema houden. Het is dan aan Ford om aan te tonen dat er niets aan de hand is, en dat lijkt mij een hele uitdaging!

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht