Zicht op regeling met Ford


“Dit gaat de goede kant op”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk na afloop van weer een overleg met Ford. Inzet daarbij is nog steeds om voor alle groepen gedupeerden Ford in beweging te krijgen.


Presentatie van de voorstellen van Ford staat nog steeds in de planning voor medio april. “In deze fase van het overleg, kan ik in het belang van de voortgang en uitkomst nog niet heel concreet zijn”, zegt Stolwerk. “Bovendien is het Ford die hier het voortouw neemt.”

Richtlijnen moederbedrijf

Wel geeft hij aan dat Ford werkt aan voorstellen voor alle groepen gedupeerden. “Het is een ingewikkelde kwestie, waarbij geen twee dossiers gelijk zijn. En we komen van ver: tot aan de uitzending van Kassa was Ford uiterst terughoudend. Dat is gelukkig veranderd, maar het blijft een gegeven dat het concern ook gebonden is aan richtlijnen van het moederbedrijf in de Verenigde Staten. Desondanks heb ik nu het vertrouwen dat we tot een goede regeling kunnen komen. Ford realiseert zich echt dat vertrouwensherstel niet vanzelf gaat.”

Reacties


Kunnen ze er ook nieuwe zuigers in zetten ?

Cor
Rijnsburg
Volgens NKC geldt voor alle Ford-gedupeerden een afronding vóór 1 april ! Nog geen nieuws over een oplosing en een regeling???
Ik bedoel natuurlijk de inspuiters ipv de zuigers.
Ik heb 2 mensen gesproken een in Spanje en een via telefoon. Ik heb de motor in Spanje moeten laten vervangen, zij hebben hun motor in Duitsland laten vervangen waar zwaardere zuigers zijn geplaatst. Volgens hun info had dit bedrijf veel van deze zuigers op voorraad vanwege de aanvraag voor reparatie. Dus?
Bernard , hoe wil jij die zuigers controleren ? .
Het zou mooi zijn als Ford de zuigers en cilinders onder coulance zou controleren zodat iedereen weet waar hij aan toe is.Dat schept in iedergeval wat meer zekerheid en kan er voortijdig iets aan gedaan worden mochten er problemen zijn.
Om een lang verhaal kort te houden ,komt het er op neer dat ik ook bij de gedupeerden zit. De data dat alles voor het nieuwe seizoen geregeld zou zijn door Ford is al een grote FLOP. Nu zal het dan April worden,maar voor ons veel te laat.Wij vertrekken begin April,dus laten wij vanaf Nu de verstuivers WEL controleren.Het is en blijft een verschrikkelijk onzeker gevoel om op pad te gaan.Ook na vervanging van gereviseerde verstuivers blijft het een groot vraagteken of je dan van de ellende af bent.Lid no 20014756.
Gij ,ik vind dit de juiste weg , nu heeft de motor nog geen schade en als de cilinders nog goed zijn dan kan je ze nog even honen maar dat moet op de juiste manier gebeuren een kruissteek , en daarna goed reinigen zo dat de hoon slijpsel is verwijderd . Ik weet niet hoe oud u camper is maar als de cilinder bestaan uit een natte voering vernieuw dan ook gelijk de afdichting hier van ( peezen ) want als de kop er af gaat een het blok vervormd wat en de ringen zijn wat verhard dan heeft u misschien over een aantal km koelvloeistof in het motorcarter en dan heb weer hoge kosten .
Ps het honen deed ik zelf met een fletshoon
Laatst gesproken met een zeer ervaren dieselmonteur over het probleem met de zuigers , en het eventueel vervangen daarvan. " Dit kan zonder de hele motor uit de camper te halen " Is dus te doen !
Als dit dé oplossing is om van het probleem af te zijn hoor ik dat graag, en weet ik wat mij te doen staat. Motor loopt nu nog goed , en dat wil ik graag zo houden.
Verder vind ik dat er nu toch onderhand wel haast geboden is om duidelijkheid te krijgen in de materie !
WIJ WILLEN WEER DE WEG OP !!!!
Net terug van een heerlijke wintersportvakantie in het Stubaital. In het achterhoofd zingt nog het verhaal van twee Duitse camperaars die wij bij aankomst op de camping troffen. Ze zaten ook met een stevige kater. De Hymer camper uit 2007 of 2009 (exacte jaartal weet ik zo niet meer) bleek uitgerust met een Ford motor. Onderweg naar de wintersportbestemming liepen ook deze mensen tegen het bekende probleem met de verstuivers op. Na het plaatsen van een nieuwe motor (kosten 10.000 euro) konden ze weer op weg. Bijzonder was wel dat ze niet op de hoogte waren van alle berichten die hierover al geplaatst zijn. Ik weet niet in hoeverre de Duitse zustervereniging hier al aandacht aan heeft besteed, maar na het uitwisselen van de gegevens over de NKC waren ze zeker voornemens om contact op te gaan nemen met onze Nederlandse vereniging.
fam. Snijder
Steenwijk
Ik heb zo de reacties even door gelezen,er worden meerdere oorzaken genoemd,deze oorzaken zullen ongetwijfeld bij Ford bekend zijn,de NKC steld er is een oplossing in zicht.Ik ben het eens met de heer Marechal,eerst half Februari,dan halfr maarten dan waarschijnlijk half april.
mijn mening wij bezitters van een Ford Camper worden aan het lijntje gehouden,evenals de NKC die naar mijn mening veel meer actie zou moeten en kunnen ondernemen.
Het camper seizoen begint weer en wij kunnen weer met samengeknepen billen plaats nemen achter het stuur van onze dure maar onbetrouwbare camper.
Ik hoop dat er sneller een oplossing komt als nu.Gr E.W.Visser
Ford rijders , het duurt natuurlijk veel te lang dat Ford komt met een antwoord voor een oplossing , maar heeft Ford zelf een technische oplossing hier voor , want die moet er eerst zijn . Dat het aan de zuigers inc pistonpen ligt is nu wel duidelijk deze zijn niet berekend voor dit motorkoppel van deze Ford motor en er moeten gewoon verbeterde zuigers in inc pistonpen . waarom de ene het heeft bij 30.000 km en de andere nog rijd bij 100.000 km ligt aan het belasten van de motor , dus als rijder kan u er wel wat aan doen om hem lager heel te houden , maar dit is natuurlijk niet de oplossing , want de motor is nog niet versleten maar gaat gewoon stuk ., dan is het technische probleem opgelost . Door rijden oplanger duur heeft geen zin want schade aan de motor kost veel meer .

Misschien geeft de dealer een coulance op de delen / reparatie , om dat er Ford op de camper staat maar is dit niet zelf verplicht , want de meeste delers hebben bij de verkoop ook niet kunnen mee liften .
Ik ben helemaal met K. Eriks eens. Ik ben een autotechnieker met een groot aantal analytisch vermogen wat mij al veel geholpen heeft. Het probleem is een te zwakke zuiger. Dit is heel duidelijk.
G. van Dijk.
Ook ik ben een van de gedupeerde camper berijder met een naar gevoel over hoe e.e.a. opgelost gaat worden. Ik heb medio 2016 de verstuivers laten testen met het resultaat alle 4 vervangen. Dit ook gemeld bij het NKC welke hiermee met alle meldingen naar Ford zijn gestapt voor erkenning en oplossing voor dit probleem met de nu reeds bekende toezegging van Ford om voor het campeerseizoen 2017 met een antwoord te komen, eerst medio februari toen medio maart en het laatste gesprek wordt alweer gesproken over medio april. Nog even en dan is het voorseizoen alweer voorbij en ik heb het idee dat Ford het steeds verder weg schuift. Ik hoop dat het NKC hierin wat krachtiger optreed en er op tijd een oplossing komt want je zit toch met enige schrik in je kostbare camper.
Bedankt alle mensen bij de NKC voor de inspanning bij Ford . We hebben zelf geen Ford maar een kennis van ons heeft 6 Fords lopen van dit type in de koeriersdienst 16 uur per dag gemiddeld en nooit geen last. Een vriend heeft 900 caravans plus campers in stalling , maar zegt er zijn campers die 3 weken per jaar gebruikt worden, dan moeten ze alles kunnen . Wij rijden iedere maand ± 70 km dan blijft alles in super staat. Ik ben een techneut beetje, maar ik heb nog niet gehoord over een snelheidsbegrenser op een gewone versnellingsbak die zet je op 90 km de berg op in zijn 5 of 6 e versnelling .Die schakeld niet terug . Allemaal veel veilige K M.
Ik heb ook de verstuivers laten bij de Ford dealer laten testen, alle 4 oké, kosten € 450 euro ! Ook de motorupdate laten doen wat tot gevolg heeft dat het vermogen behoorlijk naar beneden is geschroefd. Ford weet wat het probleem is maar probeert tijd te rekken zodat ze straks op motoren van 10 jaar en ouder geen coulance meer hoeven te geven. Verstuivers testen is een zoethoudertje. De onderzochte kapot gelopen motor heeft een gescheurde zuiger en niet zoals Ford eerder beweerde een gat in de zuiger door een zogenaamde "pisser" in een verstuiver zitten een aantal gaatjes die de het dieselmengsel verstuiven. Volgens Ford zijn er in de verstuiver een aantal gaatjes verstopt en dan wordt de druk op de open gebleven gaatjes verdeeld en krijg je te veel druk en daardoor spuit als het ware door de verhoogde druk een gat in de zuiger. Ford heeft daarom de druk verlaagd met het gevolg dat het motorvermogen terugloopt. In werkelijkheid is de zuiger zelf de oorzaak. Door een foute constructie is de zuiger te licht en zit er te weinig ruimte tussen de pistonpen en het zuigeroppervlak. Latere motoren hebben kortere drijfstangen en dus meer ruimte tussen de pistonpen en het zuigeroppervlak. Deze motoren gaan niet stuk. Dus Ford weet dondersgoed wat er aan de hand is maar probeert op slinkse wijze de schade te beperken met het verstuiver verhaal. Dezelfde verstuivers worden ook in motoren van bv Fiat en Mercedes gebruikt en daar komen deze problemen niet voor. Intussen verdienen veel bedrijven flink de kost aan het testen en vervangen van verstuivers terwijl dat niet nodig is. Ik heb een autotechnische achtergrond (MTS autotechniek) dus weet waar ik het over heb. Hoop dat een merk als Ford met een goede oplossing komt voor alle in de soep gelopen motoren en van eigenaren van motoren die nog niet in de soep zijn gelopen waarin de verkeerde zuigers zijn gemonteerd. Het probleem komt het meest voor bij campers omdat deze nu eenmaal veel zwaarder worden belast dan de bus van de loodgieter.
Ik heb heden, 10 maart onze camper (Ford 2.2 TDCI
140 pk, bouwjaar 2009: met 61.200 km op de teller "en de motor liep nog altijd als een zonnetje") opgehaald bij de Ford-dealer om een preventieve inspectie van de verstuivers te laten uitvoeren. (Wij gaan binnen enkele weken op vakantie en wij kunnen niet wachten op een evt. coulance-regeling van Ford Nederland, maar willen geen enkel risico lopen m.b.t. motorschade )
Resultaat:
Denso verstuivers zijn door de Ford-dealer opgestuurd naar: Diesel Büchli te Harderwijk ter controle.
Van iedere verstuiver een meet-rapport gemaakt:
1 verstuiver: "slecht" en 2 verstuivers: "vrij slecht"
Ik heb 4 nieuwe verstuivers laten monteren.
Totaalbedrag reparatie: € 1.490,79 (incl. BTW)
Toen ik vroeg of ik de defecte verstuivers kon krijgen als bewijs bij een evt. coulance-regeling van Ford Nederland zei men mij dat de verstuivers werden ingeruild. Het blijkt dat er bij vervanging steeds ruilverstuivers gemonteerd worden die gereviseerd zijn. Een nieuwe verstuiver zou +/- € 1.000,00 per stuk kosten. (Mij is berekend: € 223,00 per stuk excl. BTW) Op internet worden ook dezelfde verstuivers aangeboden tussen de € 277,00 en € 308,00 incl. BTW. Volgens de Ford-dealer zouden dit ook ruilverstuivers zijn ! Volgens hun zouden de ruilverstuivers gelijkwaardig zijn aan nieuwe.
Op de vraag of ik zo`n zelfde reparatie kan verwachten over een aantal jaren kreeg ik een bevestigend beantwoord.

Bert Heijnen
Montfort




In April 2016 kochten wij 78 en 72 jaar een mooie camper bouwjaar 2007 km 35000 met de bewuste motor Ford TDCI van onze laatste spaarcentjes en dachten nog vele jaren te mogen toeren ,maar toen wij het nieuws lazen over deze motor zakte onze moed in de schoenen we gingen niet eens meer lange ritten maken uit angst voor wat er kon gebeuren dus bleven we in nederland [ook mooi ]maar we hadden juist deze grotere en met wat meer luxe dan onze kleine buscamper gekocht om Europa te verkennen ,nu dus niet we hebben nog geen 1500 km gereden met wel eens waar nog geen problemen maar...de angst hè en..hebben wel de update laten doen bij een Ford garage en gaan in April de camper laten keuren en een onderhouds beurt .maar...wat moeten we nog meer doen? wanneer het niet eens zeker is of het aan de verstuivers ligt of aan de zuigers dus hopelijk krijgen we de kans om beide te laten controleren en zo nodig te vervangen zonder kosten ,dat is wat ik van Ford Nederland verwacht en liefst binnenkort zodat we met een veilig gevoel weer in het nieuwe seizoen naar b.v Frankrijk kunnen rijden ,
groet Peter
Nieuwerkerk aan den IJssel
Reactie op h den Hartog
Dan is u dealer verkeerd voor gelicht.
Wij hebben een kennis deze had een ford bedrijfswagen.
En deze is ook in elkaar gelopen
Ik ben ook bezitter van een Ford camper en begrijp dat de NKC werkt aan een regeling voor de gedupeerde. Waar ik nog niks over hoor of Ford onderzoekt waar het probleem ligt, verstuivers of zuigers. Als het probleem niet gevonden wordt heeft het weinig zin om je verstuivers te laten vervangen. Als zij de oorzaak zijn dan kan het met de nieuwe weer gebeuren.
Deze motor wordt ook voor veel bedrijf auto's gebruikt , daar zou dit probleem ook voor moeten komen, Volgens info van mijn dealer is daar geen sprake van.
Vraag blijft dan, waarom voornamelijk bij campers?

De NKC zou een inventarisatie kunnen doen naar;
-hoeveel campers hebben deze meter
-aantal gereden km , leeftijd
-gewichten van de campers
Uit deze data zou iets kunnen komen.

h.den hartog
Watergang
Wij laten elk jaar onze Hymer camper op Fordbasis een beurt geven. Ook dit jaar zijn wij dat van plan. Moeten wij de garage waarschuwen dat ze extra moeten controleren?
Moeten de verstuivers vervangen worden?
Kunnen de kosten bij Ford gedeclareerd worden als het de beschreven mankementen betreft?
Fijn dat NKC voor ons opkomt!
Gerard van der Werf
Wij moesten onze camper laten taxeren voor de verzekering. Op dit moment word de helft van de taxatiewaarde geboden. Zonder motorproblemen zou onze camper minstens 10.000 meer waard zijn. We hebben inmiddels onze komende vakantie maar dichter bij huis gepland voor het geval de motor het begeeft. Ieder rammeltje luchtje of vreemd geluid slaat de angst je om het hart. 35.000 km staat er op de teller net ingereden dus, toch het gevoel een enorme kat in de zak gekocht te hebben. Bedankt Ford !!
Wij hebben ook de verstuivers moeten laten vervangen. Een flinke schadepost. Daar komt nog bij dat wij , op aanraden van Carrec technocenter in Soesterberg, de verstuivers elke 3 jaar moeten laten testen. Dat kost ons per keer € 500 !
Komt Ford hier ook voor over de brug?
Ik heb begin 2015 een carado op Ford basis gekocht voor de koop advies gevraagd aan de NKC,maar die hadden toen geen kennis van deze camper. werd mij gemaild. Nu komt bij mij de vraag boven,bij een eventuele overeenstemming met Ford Nederland,komt er dan alleen een regeling voor de gedupeerden of ook voor die genen die een dergelijke kamper hebben,ik voel mij ook gedupeerd in deze daar mijn kamper onverkoopbaar is en wij met een gevoel op vakantiegaan ,wat niet altijd een vertrouwd en prettig vakantie gevoel is .Hopelijk komt er ook regeling voor ons zodat ook wij weer met een vertrouwd gevoel kunnen kamperen,en naar ik hoop zo spoedig ,daar het kamper zeisoen voor de deur staat. E.W.Visser
Ook wij zijn eigenaar van een Euramobil Camper met de betreffende motor. Aan de hele discussie rond de affaire willen we graag nog een paar elementen toevoegen:
De brief (4-3-17) van de heer / mevrouw Carton uit België toont aan dat er behalve veel feitelijke materiële schade (reparatiekosten, preventief gemaakte kosten, daling van verkoop- en inruilwaarde) en immateriële schade (de bekende "samengeknepen billen") ook sprake kan zijn van een gevaarlijke situatie. Dat alleen al (in de Amerikaanse claim-cultuur zou men er wel raad mee weten) maakt een afdoende regeling - voor alle gedupeerden - meer dan noodzakelijk.

Voor zover we het begrepen hebben lopen er ook in Duitsland gesprekken. Uit de diverse (internet)bronnen die wij gezien hebben, komt geen eenduidig beeld van een regeling naar voren. Wel wordt in sommige artikelen genoemd dat motoren max. 10 jaar oud mogen zijn om voor een regeling in aanmerking te komen. Omdat Ford het probleem eerst ontkend heeft, daarna een vertragingstactiek heeft toegepast zou een aantal motoren "buiten de boot " vallen. Onrechtvaardig lijkt ons, gezien het feit dat de probleemmotoren tussen 2006 en 2010 geproduceerd zijn (concreet: onze camper is van 27-4-2007).

Vraag: Is er inmiddels een inventarisatie gemaakt van het aantal campers dat in Nederland rondrijdt met genoemde motor? En in hoeveel gevallen het gaat om:
- een totaal kapotte motor
- preventief gemaakte kosten
- (nog) geen problemen

Tot slot: Dank aan de mensen van de NKC die de gesprekken met Ford voeren en zo opkomen voor de belangen van deze groep camperaars.

Hetty en Ed Scheepers
Zelf recent slachtoffer voor 12.500 euro wens ik naast de financiële kater ook wel de aandacht te trekken op het echte gevaar!
Zonder enig voorteken sloeg de motor volledig op hol op een drukke péage in Frankrijk. Net een vrachtwagen ingehaald hebben wij doodsangsten uitgestaan om de camper aan de kant te krijgen. Het lijkt tevens alsof de stuurbekrachtiging en remkracht wegvalt. Het vervolgens volledig uitroken van de motor zonder deze stil te krijgen staat op mijn netvlies gebrand! De volledige autostrade was versperd en door omstaanders werd de brandweer opgeroepen omdat deze dachten dat de camper zelf in brand stond. Camper met aanhangwagen werd ook nog eens logistiek een nachtmerrie !
Tijd dat Ford zijn verantwoordelijkheid neemt alvorens er slachtoffers vallen.
Indien er geen oplossing komt misschien ook de media aandacht in België opzoeken ? Ford alsook de dealers steken hier nog steeds hun kop in het zand.
Ik wens iedereen alsnog een veilige trip maar ik rijd nooit meer met een Ford motor !

S. Carton
Belgie


In augustus 2015 kochten wij een prachtige camper. Een LMC Liberty breezer. Bouwjaar 2009. Op een Ford TDCi onderstel.
Na de eerste reisjes - proefritjes zeggen we nu - waren we nog erg in onze nopjes, tot het nieuws van de verstuivers wereldkundig werd gemaakt. We hebben de volgende reis daardoor met gemengde gevoelens gemaakt. In Corsica heb je niet zo veel Ford dealers! Maar zowaar: de Ford-motor hield zich goed. Een losgeschoten slang werd door een Belgische Ford-dealer gratis gerepareerd (inclusief gratis olie bijvullen). Dat is ook Ford! En verder was het rijden in de camper een zonnetje!
Maar toch, die verstuivers. We lieten ze toch maar in september 2016 controleren bij onze camperdealer Peter van Baaren in Winkel. Hij liet de verstuivers op zijn kosten (onder garantie) vervangen. Klasse service.
Ik heb nog het gevoel, dat de turbo niet helemaal is wat het was, maar ik rijd weer met een gerust hart in mijn camper, dit jaar naar Portugal

Wim & Willy Brouwer
Purmerend

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht