Ford houdt deur potdicht


Het verzoek van de NKC aan Ford om een ruimere coulanceregeling te overwegen, is voor Ford geen aanleiding om het standpunt te wijzigen of om aanvullende opmerkingen te plaatsen.


Dat is het korte antwoord dat de NKC van Ford kreeg. “Het bedrijf houdt de deur potdicht”, concludeert NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar Ford is nog niet van ons af.”

Het geschil gaat over campers op basis van een Ford Transit, van de bouwjaren 2006 tot en met 2010, die zijn uitgerust met een motor van het type 2.2 TDCi. Het is gebleken dat deze motoren bij lage kilometerstanden volledig in de soep kunnen lopen. De NKC heeft hier 49 gevallen van geregistreerd.

Sprake van een gebrek

Ford houdt het erop dat dit wordt veroorzaakt door verkeerd gebruik: het tanken van inferieure diesel, het niet afgetankt stallen van de camper of gebrek aan onderhoud. De NKC neemt daar geen genoegen mee: als het probleem zich zo vaak voordoet bij één specifiek type motor, is sprake van een gebrek.

De NKC heeft er bij Ford op aangedrongen dat het bedrijf meer openheid van zaken geeft over de echte oorzaak. Ook heeft de NKC voorgesteld om samen met Ford opdracht te verstrekken voor een onafhankelijk onderzoek, aan de hand van een kapotte motor. Maar ook daar heeft het concern geen oren naar.

Oplossing

“We willen met Ford tot een oplossing komen en het is behoorlijk frustrerend dat er tot op heden van die zijde nul beweging is”, zegt Stolwerk. “We blijven Ford onder druk zetten, want we willen dat Ford gedupeerden tegemoet komt. Maar bovenal willen we een echte oplossing. Camperaars rijden nu met samengeknepen billen door Europa, bang dat de motor elk moment in rook kan opgaan. Dat vergalt het camperplezier. Ook zien ze de inruilwaarde van hun camper verdampen. Ondertussen loopt Ford behoorlijke imagoschade op. Dat zou je als fabrikant toch niet moeten willen?”

Reacties


Wij hebben in 2015 zonder enige voorkennis van de zuigerproblemen een uit Duitsland geimporteerde Hymer 672 CL op een Ford chassis van 2010 gekocht. De teller stand is nu 30.000 km. Tot nu toe geen problemen gehad; wel in 2016 een controle laten uitvoeren naar de kwaliteit van de zuigers bij de Ford dealer; 270 euro kosten, maar geeft deels iets meer rust. Volgens Ford dan 1 jaar garantie, maar dan....
Het is wel schandalig, dat Ford alle verantwoordelijkheid wegwuift met voor mij onbegrijpelijke redenen. NKC doet volgens de berichtgeving ontzettend veel moeite om de Ford-organisatie te overtuigen om een oplossing aan te reiken voor de problemen, maar zo langzamerhand bekruipt me het gevoel, dat bij Ford een coulance-regeling onbespreekbaar is.

Alle individuele reacties zullen volgens mij ook niet tot het gewenste resultaat leiden.

Om ook maar in oplossingen te denken, stel ik voor via een Ford-bezitter-club een harde vuist te maken richting Ford.

- verzamelen namen bezitters
- eenmalige brief naar Ford met alle namen etc.
- (geen te verwachten positieve reactie) publiciteit in media
zoeken
- tijdsduur actie 2 maanden

Hoor wel of er belangstelling is.
er zijn Ford dealers dei nemen het niet zo precies met de rekeningen naar klant toe o.a. in doornspijk .
tip controleer de rekening
Bij deze wil ik ons bedrijf voorstellen: Autobedrijf Van Tuyl, gevestigd in Herwijnen, gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van lichte bedrijfswagens en compact campers. Grootste aandeel verkochte voertuigen: Ford Transit met de 'beroemde' 2.2 TDCI motor. In de laatste 10 jaar hebben wij een klantenbestand (in ford en aanverwante merken met dezelfde 2.2 tdci motor) opgebouwd van ca 1000 stuks. Hoeveel er ook over gecommuniceerd wordt, voor ons is de Puma motor de meest betrouwbare motor die momenteel op de markt is t.o.v. al zijn concurrenten. Van de 1000 stuks in ons klantenbestand zijn er tot op heden nul defect gegaan. Als wij dit afwegen tegen alle andere merken die wij verkopen ( renault, opel, volkswagen, mercedes, fiat, etc) met de bijbehorende problematiek, dan presteert de ford motor in onze klantenkring dus erg goed. De werkplaats draait op volle toeren, maar NIET om aan ford motoren te sleutelen, wel grote technische klussen aan andere merken. We zullen deze niet specifiek noemen om ze in een kwaad daglicht te zetten.

Er is bij de 2.2 tdci een serie injectoren geweest die niet goed genoeg waren, preventief onderhoud is dan gewenst, niet afwachten tot er iets kapot gaan. Wellicht is er dus toch veel te wijten aan een aantal belangrijke zaken:
-koop op een vertrouwd adres een goede camper of bus
-laat de camper PROFESSIONEEL onderhouden
-tank kwaliteitsdiesel i.p.v. de budgetmerken
-gebruik uw voertuig om mee te rijden, niet alleen stallen

Ook in onze bedrijfswagen afdeling presteerd de 2.2 tdci erg goed, daar word de techniek niet gespaard en moeten de bussen behoorlijk werken, ook hierbij: ford transit, laagste onderhoudskosten t.o.v. zijn concurrenten. Het seizoen van 2016 heeft voor ons geen windeieren gelegd, een record aantal fords zijn er verkocht en worden met volle tevredenheid bereden.

Natuurlijk heeft ieder merk zijn eigen plussen en minnen qua techniek en inbouw, dat zal niet veranderen. Dat neemt niet weg dat de Ford Transit de meest geproduceerde bus ter wereld is, waarschijnlijk met vele tevreden bestuurders. Voor meer info, onderhoud en in- en verkoop kunt u contact met ons opnemen. Wij staan met het hele team klaar.
Door alle waarschuwingen van onze club hebben we tijdens onze zoektocht naar een camper Fort behoorlijk links laten liggen. Onze keus is nu een dethleff met een renault als motor geworden. Moeten we gewoon allemaal doen dan leert Fort het van zelf wel. wij wensen jullie allemaal veilige kilometers.
Ook wij hebben een camper op Ford motor 2007 2.2 TDCI dit jaar gekocht net voor de berichten van NKC dus...heel bang dat er wat gebeurt , We hebben maar 3 maanden garantie en er staat nog maar 38000 km op maar tot heden rijdt hij als een zonnetje wel de update bij Ford garage laten doen en nu maar hopen dat deze motor voorzien is van Siemens verstuivers zoals hierboven vermeld werd dat deze misschien niet zo gauw kapot gaan , verder vind ik het wel een goed idee dat we allemaal naar Radar gaan schrijven over het Ford probleem ,wie weet komt er wat uit !
Wij hebben een hymer met 2.2 ford motor.
Heeeeel, veeeeel in waarde gedaald.
Van n' berg laten rollen ,de verzekering laten uitbetalen,,,,,,,,,,,,,,


Vr. Gr. Mart
ik vind het een goed idee om met alle campers met dit soort motoren naar Ford Nederland te gaan , een paar kranten bellen . en gegarandeerd dat er binnen een uur politie is met de mededeling aub verwijderen . Ford voelt zich bedreigd.
Ik heb inderdaad een Denco pomp en dus ook Denco injectoren. Mijn motor uit 2008 liep bij 37000 km in de soep!
Wie had nog meer Dit merk?
Ik heb deze verhalen bijna allemaal gelezen , ik bezit zelf ook een camper ADRIA met een Renault master chassis met Nissan motor . voor dat hij de winterstalling in gaat voor zie een toevoeging in de brandstof voor het behoud van de injectors enz ik heb het omschreven hoe ik dat doe op deze site groep camper .
Beste
Boven aan staat dat het geschil gaat over de motoren van 2006 t/m 2010 maar een van onze campers is van maart 2011 en die motor heeft ook een gat in de zuiger gekregen.
Ik ben nu al meer dan een jaar bezig om uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn en ben nu iets op het spoor dat het NKC verder zou moeten uitzoeken.
Ik laat nu elk jaar de injectoren controleren en ben op iets tegen gekomen wat ik nog niet heb gehoord.
Ford gebruikt twee verschillende brandstof pompen en verstuivers dat is Denso en Siemens
Het bedrijf dat de injectoren controleert heeft verteld dat hij nog nooit problemen heeft gehad met Siemens.
De problemen zijn telkens met Denso, dus heb gevraagd of ik dan geen Siemens kon krijgen maar je kunt ze onderling niet uitwisselen.
De Denso injectoren zijn gekoppeld aan de Denso brandstofpomp en die word gestuurd door de computer en dat is allemaal op elkaar afgesteld.
Nu ben ik benieuwd of het klopt dat alle motoren die stuk zijn gegaan werken met Denso en dat het alleen die motoren stuk gaan en met Siemens niet.
Verder word verteld dat alleen camper motoren stuk gaan maar er zijn ook bedrijfswagens die stuk gaan, ook voor hen is er geen coulanceregeling
Ik hoop dat dit word uitgezocht.
L.S.
Ik ben de bezitter van een Dethleffs Summmer Edition 2008 met een Ford motor van 140 PK. In het voorjaar ben ik bij de Ford dealer geweest voor een beurt. Toenik de auto ging brengen en vroeg naar de problemen en hoe op te lossen kreeg ik alleen een grote mond dat ik er niets van begreep en teveel op internet zocht want er was echt niets aan de hand. Op advies van de NKC ben ik naar Carres in Soest gegaan om de verstuivers te laten testen. Resultaat alle vier de verstuivers zijn vernieuwd. Kosten €1650,= . Eén oplossing NKC met advocaat naar een programma zoals Kassa.
NKC dank voor uw inzet
In Engeland, "Home of the Transit", is veel ervaring met deze motoren en met de problemen die er kunnen optreden.
Deze link: http://engineengineering.co.uk/start/reconditioned-engines-rebuilt:298/ford-reconditioned-engines:330/ford-duratorq-22l-tdci:1053/
geeft de ervaring van een motoren revisiebedrijf uit de UK, die ligt de oorzaak in de ECU. Onder bepaalde omstandigheden wordt er te veel brandstof afgegeven, hetgeen kan leiden tot: versleten verstuivers, schade aan de cylinderwand of verbrande/gescheurde zuigers.
Wij hebben een Ford camper uit 2008. Een 2,2 turbo diesel en tot vorige maand veel reizen gemaakt en genoten. Camper goed onderhouden bij iedere reis een beurt en 's winters met volle tank in de stalling. Vorige maand in Spanje op de grote weg reden we ong.105 km, en zonder waarschuwing, er zijn geen lampjes gaan branden, begon de motor te ratelen. Aan de kant gezet en de motor overleden na 80.000 km.
Nu moet er een nieuwe motor in. Geen coulance van Ford want je hebt maar 2 jaar garantie. Bedankt FORD!!!!!!!!!
Aha, dat verklaart een hoop, Mijn 2.2 cdti uit 2006, (net nieuwe model) liep helemaal in de soep bij 300.000. Eerst roken, veel olie verbruiken. Inhouden op de vakantie bij berg op.
Toen helemaal niks meer.
Nieuw blok, €6000,00 verder en nog ben ik niet erg vol vertrouwen. Versnellingsbak is ook vernieuwd, veel foutmeldingen 2 keer EGR klep in korte tijd, In 2 jaar €8000,00 reparaties zonder de rekeing die ik vandaag weer krijg.
Als ik ook zie hoe alles in elkaar zit.... pffff, wat een rommel.
27 oktober 2015 kochten wij bij Fobbe Campers in Oldebroek onze camper. Een Capron-Sunlight op een Ford 2.2 CDI. Tijdens de aankoopperiode meldde een vriend mij de problemen met dit type. Op de drie maanden garantie maakte Fobbe een uitzonderingen op bedoeld probleem en gaf daarop een jaar. Dat is dus tot volgende week. Wij hebber er tot dusver 16.000 km probleemloos mee gereden.
Toen ik mij onlangs meldde bij de NKC als bezitter van een Ford 2.2. kreeg ik van dhr. de Goede namens NKC het volgende bericht;

In de RDW online voertuiggegevens van uw kenteken zag ik dat het om een 81 KW uitvoering gaat.
Onlangs heb ik een check gedaan in ons Ford dossier op kenteken en motorvermogen. Van ongeveer de helft van de meldingen van motorschades konden we achterhalen om welke uitvoering het ging. Daarbij waren geen 81 KW uitvoeringen.
Dit was opvallend, maar biedt geen garantie. Het leek goed u dit toch te melden.

Ik ben erg blij met deze reactie en heb nu betere verwachting van bedoelde problemen gevrijwaard te blijven.
Hallo beste lezers,

Ook wij zijn sinds drie jaar in het bezit van een Sunlight camper met een ford 2.2 motor.
Uiteraard hadden wij gehoord van deze problemen en vorig jaar (2015) het probleem voorgelegd aan de ford dealer in Drachten.
Ze wisten inderdaad van deze problemen maar ook zij wisten niets van een mogelijke coulance regeling van Ford.
In overleg hebben wij er begin dit jaar voor gekozen om de verstuivers te laten testen.
Resultaat was dat drie van de vier verstuivers minder brandstof doorgaven dan ze moesten doen.
We hebben ze alle vier laten vervangen.
Je investeert wel een bedrag van 1500 euro maar doorrijden zonder de goede wetenschap is gokken op schade.
We zijn tevreden met de afhandeling van de dealer.
Blijft uiteraard dat NKC best voor ons allemaal op mag komen richting Ford.
Groeten uit Drachten.
Niet meer lang dralen met Ford, maar harde maatregelen nemen. NKC neem een gedupeerde en een goede externe advocaat (niemand uit uw eigen juridische service) en daag ze voor de rechter.
En natuurlijk ook openlijk aan de schandpaal nagelen, bv RadarTV, Telegraaf, Klachtenkompas.nl, etc.
En gedupeerden met een rechtsbijstandsverzekering, kom in actie en ga het gevecht massaal aan .
Ik heb gelukkig nu geen Ford-camper, vroeger wel een Ford-personenauto gehad, maar n.a.v. deze "coulance" van Ford komt er nooit meer iets van hen op mijn naam.
NKC moet Ford aan spreken op zijn product aansprakelijkheid.
Dan moeten zij aan geven,hoe lang deze motoren kunnen lopen zonder pech.
droevig verhaal tot nu toe. ik heb gemerkt dat dealers op de camperbeurs roepen dat het allemaal een hetze is van de NKC. onzin natuurlijk. Er kan altijd iets mis gaan met een motor, ook met Fiat, maar in alle gevallen moet je op garantie en/of coulance aanspraak kunnen maken. Het is geen pak melk dat je koopt. je mag er dus iets van verwachten als je meer dan €40.000 uitgeeft. Zolang Ford de poot stijf houdt, boycotten dat merk. De kopers krijgen altijd gelijk. elke boze koper zorgt indirect voor tien kopers verlies. Oude wijsheid die nog steeds van kracht is. Ik zou een ieder afraden nu nog een Ford te kopen. En als je dan toch een 2,2 Dci wilt kopen dan met minstens €8000,- korting. Ik ga nooit meer een Ford kopen in ieder geval. De NKC moet intussen juridische stappen ondernemen, het kan een lang gevecht worden maar dat is het minste dat je als belangenvereniging kan doen. Sla de handen ineen met de duitse en franse zusterclubs en ga er tegenaan met alle communicatieve middelen die er zijn!
Ik zie enkele personen naar de NKC wijzen, alsof de misselijke houding van Ford aan de NKC te verwijten zou zijn.
Als iemand dit soort serieuze problemen tegenkomt, dan is het beter een advocaat in te schakelen, indien mogelijk via een rechtsbijstandsverzekering.
Wat de NKC aan ondersteuning biedt is m.i. mooi meegenomen.
Wij hebben dit jaar een jongere camper gekocht en hebben de Ford campers dankzij jullie info links laten liggen.
Er is al veel aandacht voor de problemen geweest, met name door de NKC. Kennelijk raakt Ford hier niet van onder de indruk.
Is het een idee om een dag af te spreken om met heeeeeeeel veeeeeeel campers de hoofdvestiging van Ford Nederland te bezoeken?? Ik ben zelf geen gedupeerde en zal daarom niet het voortouw nemen maar als één of meer gedupeerde Ford bezitters het voortouw nemen dan neem ik daar graag een vrije dag voor op en verwacht ik dat veel NKC'ers van de partij zullen zijn. Betrekt daar de bekende commerciële TV zenders bij en wie weet beweegt Ford dan wel in de juiste richting.
Mijn Laika met Ford 2.4 tdci 140 pk motor van december 2008, liep maart 2011 bij km stand 80000 volledig in de soep met zelfs een drijfstang door het carter. Schade ca € 8600, echter ik had drie maanden eerder de garantie verlengd. Toen de camper vanuit Zuid Frankrijk werd afgeleverd stond vrijwel al het personeel buiten , want zoiets was toch wel uniek! Conclusie: zuiger gesmolten wegens te weinig brandstof. Ford heeft voor alles een controlelampje behalve voor slecht functionerende verstuivers. Belachelijk gewoon en dus snel opgeruimd en voor mij NOOIT geen Ford meer!
Goed om te zien dat er zoveel mede Ford camperaars reageren op dit artikel. Ondanks het feit dat ik als medegedupeerde (na 52.000 km in de soep gelopen 2.2TDCI 140pk PUMA Ford motor 2008, onkosten 7500 euro) doet het mij toch goed dat er zoveel reacties zijn en dat ik dus niet die eenling ben die zeer ontevreden is over de coulanceregeling (welke ??) van Ford Nederland. Op dit moment hebben wij al weer 6000 km gereden met de geviseerde motor en het moet mij echt van het hart dat ik juist deze motor i.c.m. mijn camper prima vindt presteren. Het is alleen wrang dat ik toch nog erg slecht het vertrouwen terug kan winnen, juist met de wetenschap dat Ford Nederland mij, tot nu toe, totaal in de steek heeft gelaten, om openheid van zaken te geven m.b.t. de kwaliteit van het nieuw geleverde draaigedeelte (onderblok met krukas en zuigers). In Duitsland werd na een grondig onderzoek geconstateerd dat er in een bepaalde productieperiode van dit type motor, gebruik is gemaakt van ondermaatste kwaliteit zuigers. Deze zouden, qua constructie en materiaal gebruik onvoldoende presteren.
Er wordt dan ook gesproken over "verstevigde zuigers" ter vervanging van de originele. Ook het verstuiververhaal blijft aan mij knagen en ik kreeg GEEN antwoorden op mijn vragen. Sterker nog.... Deze verstuivers zouden niet alleen in campers zitten (gek he....het is een standaard Ford Transit onderstel) maar ook in die vele Ford transits die over de wereld vele kilometers maken. En dan de farce m.b.t. Premium Diesel. Moeten wij als camperaars onderweg kilometers om gaan rijden om die schaarse pompen te vinden die "premium diesel" leveren. Onzin tocht. Wat zou het toch fijn zijn als Ford Nederland eens kleur bekende en niet alleen hun zakken vult en Ford dealers in hun hemd laat staan, maar gewoon openheid van zaken geeft en toegeeft dat de camperaars, die juist een fors bedrag extra betalen voor hun Camper opbouw, juist zijn overgeleverd aan de kwaliteit van het geleverde product. Juist dat Ford onderstel moet het vertrouwen geven dat deze de trotse bezitter vele kilometers zorgeloos plezier kan geven. Twee maanden geleden reed ik in Frankrijk langs de geboorteplaats van mijn camper, de Challenger/Chausson fabriek in Tournon sur Rhone. Op dit terrein stonden weer veel nieuwe Ford Transits klaar voor de trotse nieuwe eigenaren. Helaas keek ik hier toch met enig onderbuikgevoel naar en dacht.....Iedereen moest eens weten !!! Sterker nog. Afgelopen weekend op de Kampeer en caravanbeurs in Utrecht... het doet pijn om te zijn dat er een advertentiedisplay staat met jouw Ford camper erop afgebeeld met de slogan:"Ford, Waar u geen uitweg ziet.... Ford u geen regeling biedt...., maar waar ... de uitdaging in ziet !!!!" Waarom laat Ford Nederland het zover komen. De symptomen zijn duidelijk en de uitkomsten liegen er niet om. Kom over de brug en wees transparant. Dat geeft pas vertrouwen aan je klant !!!!!! Voorlopig heb ik ruim 45000,- betaald voor mijn 2e hands camper waar ik nog jaren lang plezier van hoopte te hebben. Helaas is die toekomst onduidelijk en zou het enorm helpen als Ford Nederland dit vertrouwen weer terug kon geven door met een regeling over de brug te komen in de vorm van een soort terugroepactie, waarbij alle Ford campers, geleverd in die bewuste periode, getoetst zouden worden. Pas dan komt de rust terug.
Oude auto spreuk : Hoe dichter bij Ford
Hoe rotter het wordt
Ford mist duidelijk klantgerichte instelling bij technische onvolkomenheden. Voor mij geen Camper meer met Ford motor en sterke twijfel over de gewone Ford auto's. Ongelofelijk om je klanten zo in de kou te laten staan.
Zelf heb ik geen Ford maar het wordt hoog tijd dat de NKC namens alle gedupeerden juridische stappen tegen Ford gaat nemen.
Ik ben in het bezit van een Carado kamper bouwjaar 2008 met een Ford 2.2 tdci moter toen ik deze camper zou kopen eind 2014 heb ik de NKC om advies gevraagd,reactie van de NKC,wij hebben geen kennis van deze kamper en moter,wel gaf de NKC mij een paar links zodat ik de prijzen kon vergelijken,daar de prijs van de mij aangeboden kamper redelijk was heb ik de kamper gekocht.met de huidige bericht geving van de NKC over de Ford ,ben ik dan ook zeer teleur gesteld in de NKC, wel onrust stoken,maar niet met daadwerkelijke stappen komen.
Wij hebben een Hymer Van 522 van het bouwjaar 2008 met en Ford Transit chassis en een 140 pk motor. Wij hebben nu 95000 km op de teller staan. Bij 20000 km is de elektronische unit van de turbo gesneuveld. Waarschijnlijk veroorzaakt door onkundig personeel bij de Ford dealer in Lochem ( bestaat niet meer). Daarna probleemloze jaren gehad met onze camper. Door al dat gekat op Ford moeten we ons niet gek laten maken. Wel scherp toezien op de werkzaamheden van de garage. Als Ford zegt " brandstof filter optijd wisselen" doe dat dan ook. Onze garage zei " dat hoeft nog niet" omdat de indicator dat nog niet aanheeft. Eigenwijs als ik ben heb ik bij Ford een filter gehaald en die zelf vernieuwd en het oude filter doormidden gezaagd en het resultaat even in de garage laten zien. Daar schrokken ze toch wel even. Mijn advies, vervang je filter elke twee jaar. Daar doe ik elk jaar een toevoeging van XADO in de tank om de pomp, leidingen en verstuivers te reinigen. Wij hopen nog veel fijne reizen zonder problemen te maken. En nogmaals laat je niet gek maken door dealers en andere lui die zich negatief uitlaten over Ford want die hebben nu een aanleiding om je camper beneden z'n waarde in te ruilen. En laten we eerlijk zijn, ook Fiat geeft problemen (eigen ervaring) twee keer de kop kapot door distributieriem die ver binnen de gestelde tijd sneuvelde. Gr. Hans
Wij hebben een Hymer Van 522 van het bouwjaar 2008 met en Ford Transit chassis en een 140 pk motor. Wij hebben nu 95000 km op de teller staan. Bij 20000 km is de elektronische unit van de turbo gesneuveld. Waarschijnlijk veroorzaakt door onkundig personeel bij de Ford dealer in Lochem ( bestaat niet meer). Daarna probleemloze jaren gehad met onze camper. Door al dat gekat op Ford moeten we ons niet gek laten maken. Wel scherp toezien op de werkzaamheden van de garage. Als Ford zegt " brandstof filter optijd wisselen" doe dat dan ook. Onze garage zei " dat hoeft nog niet" omdat de indicator dat nog niet aanheeft. Eigenwijs als ik ben heb ik bij Ford een filter gehaald en die zelf vernieuwd en het oude filter doormidden gezaagd en het resultaat even in de garage laten zien. Daar schrokken ze toch wel even. Mijn advies, vervang je filter elke twee jaar. Daar doe ik elk jaar een toevoeging van XADO in de tank om de pomp, leidingen en verstuivers te reinigen. Wij hopen nog veel fijne reizen zonder problemen te maken. En nogmaals laat je niet gek maken door dealers en andere lui die zich negatief uitlaten over Ford want die hebben nu een aanleiding om je camper beneden z'n waarde in te ruilen. En laten we eerlijk zijn, ook Fiat geeft problemen (eigen ervaring) twee keer de kop kapot door distributieriem die ver binnen de gestelde tijd sneuvelde. Gr. Hans
Werkte destijds bij grote autofabrikanten. Fabrikanten zijn alleen gevoelig voor een behoorlijke druk en daarbij samenhangende imagoschade. De Nederlandse vestiging van Ford wijkt in haar gedrag af van de houding van Ford Duitsland. Vanwege het grotere aantal Fords heeft men kennelijk voor een veel ruimere coulance gekozen. Advies: Meldt het probleem met diverse gedupeerden bij Tros Radar. Antoinette gaat door tot het gaatje.
in het verleden heb ik hierop ook gereageerd. Heb een Westfalia-camper op Ford-Transit-Chassis uit 2009.
Met bijna 100.000 km. op de teller. Wagen loopt als een zonnetje. Bij navraag over het verstuiverprobleem bij mijn camperdealer werd mij verteld: tank zoveel mogelijk de V-Power benzine van Shell. Dat doe ik dus. Mijn garage gevraagd bij de grote beurt, gezien de problematiek, kijk eens naar de verstuivers.
Antwoord: willen we best doen, maar is een momentopname, zonde van je geld. Ben toe aan nieuwe personenauto, wezen kijken naar Ford Kuga, maar Ford-dealer verteld, dat gezien de houding van Ford t.o.v. de camperaars, het geen Ford-Kuga ging worden.
Automerken genoeg.
Heb net de camper ,heb een hobbycamper met die Transit ervoor,laten nakijken bij een dieselbedrijf in Harderwijk, de motor had net 40.000 km op de teller staan. conclusie van het bedrijf, 2 verstuivers niet goed meer en 1 nog wel en een zat er tegenaan, heb preventief alle verstuivers laten vervangen, kosten: € 1.600,00 hoop nu in ieder geval een aantal jaren probleemloos te rijden.hoewel wij voor de vervanging van de verstuivers geen last hadden, hij reed als een zonnetje!
Gebruik nu wel alle tips, dus dure diesel en afgetankt wegzetten.
Maar stel het gebeurd toch weer na een aantal jaar ,de verstuivers kapot, zou Ford dan nog steeds roepen ,je hebt foute diesel getankt etc. moet ik dan om te bewijzen dat ik me aan hun aanwijzingen heb gehouden, een kilometer rittenstaat gaan bijhouden en de bonnetjes van de diesel??
Kom op zeg dat zou toch echt belachelijk zijn, maar gezien hun service zou het daar wel weer op neer komen geen service
Ik vind dat de camperbouwers/fabrikanten hier ook een grote rol in kunnen betekenen. Vóór 2006 waren de fords erg in de minderheid bij de camperverkopen. Ná 2006 zijn er weer een aantal camperfabrikanten met Ford in zee gegaan.
Als dit debacle van Ford samen met diverse camperfabrikanten aangepakt zou worden, kan men toch wel veel meer bereiken. Moet er niet aan denken dat je zo,n Ford koopt en dat zoiets je overkomt. Nee, ik vond het altijd al tractoren geluid en zal nooit een Ford kopen.
Als koper van een camper met de betreffende motor heb je in eerste instantie een deal met de verkoper van de camper en in tweede instantie met de camperfabrikant. Hebben de Hymer's, Burstner's etc. zich al uitgelaten over dit probleem? Zijn ze benaderd door de NKC ? (die trouwens goed bezig is op dit terrein; door de vroegtijdige meldingen van de NKC heb ik de verstuivers laten controleren; vervanging was nodig).
Hoe Ford reageerd is onbegrijpelijk ,als ik de reactie's lees van de eigenaren dan brandt er een gat in de zuiger,dat kan gebeuren door een verstuiver die defect is.De argumenten die Ford aanhaalt met verkeerde brandstof en aftanken,fabeltjes.
Zijn er bij die motorolie verbruiken? Dit lees ik niet, maar het zou kunnen dat door oliegebruik het oiepeil daalt er te weinig olie in het carter is om te koelen en een lieter is al voldoende( dat moet de olie ook doen) hierdoor kan het voorkomen dat de onderkant van de zuiger te warm wordt en daardoor verbrandt de zuiger,meestal wordt de zuiger vanonder bespoten met olie.
Hoe Ford reageerd is onbegrijpelijk ,als ik de reactie's lees van de eigenaren dan brandt er een gat in de zuiger,dat kan gebeuren door een verstuiver die defect is.De argumenten die Ford aanhaalt met verkeerde brandstof en aftanken,fabeltjes.
Zijn er bij die motorolie verbruiken? Dit lees ik niet, maar het zou kunnen dat door oliegebruik het oiepeil daalt er te weinig olie in het carter is om te koelen en een lieter is al voldoende( dat moet de olie ook doen) hierdoor kan het voorkomen dat de onderkant van de zuiger te warm wordt en daardoor verbrandt de zuiger,meestal wordt de zuiger vanonder bespoten met olie.
Ik heb de verstuivers laten testen (Carrec Soesterberg) en deze zijn goedgekeurd, doch met de aantekening dat dit slechts een momentopname is (maart 2016) . Vervolgens pogingen gedaan de camper in te ruilen. Dit is uiteindelijk gelukt, doch tegen een aanzienlijk lagere prijs dan redelijk in vergelijking met andere merken. Ik heb geconstateerd dat Ford inmiddels een enorm imagoprobleem heeft en dus de eigenaren ook. Bijzonder dat Ford de problemen op het conto van de gebruikers schuift. Ik neem aan dat Ford eigenaren hun camper niet anders behandelen en onderhouden dan Fiat eigenaren. Uit eerdere berichten begreep ik dat Ford Duitsland wel coulant is. Onze Fords worden niet in Nederland gebouwd, maar wel in Duitsland. Toch ?
Heb ook problemen gehad met een Ford ( personenwagen).
Na veel over en weer geschrijf heb ik een advocaat aangesteld.
3 dagen later stond er een takelwagen voor de deur met een vervangwagen en mijn wagen werd direct naar Ford Genk ( België )geleverd. Jammer Ford Genk bestaat niet meer.
Dus schrijven over en weer helpt niet, direct de harde middelen.
NKC dient als vertegenwoordiger van de vele camperaars de casus richting Politiek te gaan brengen.
even de telegraaf bellen en een groot stuk in de krant over de houding van Ford met oorzaak en problemen van deze motor . Ford belt die zelfde dag nog met de nkc om te praten
Wij hebben een Fiat camper, maar een personenauto van Ford, van 2012, en ook wij hebben een motor gehad die in de soep is gedraaid, en ook hier geen coulance van Ford uit. Wij kregen te horen als je een nieuwe auto koopt dan kun je wel korting krijgen, nou volgens mij is dat toch niet de echte oplossing, ik wilde dit toch even laten weten dat dit niet alleen met campers van Ford gebeurd maar ook met hun personen auto's.
Wij, als consumenten, hebben toch, denk ik, enige macht.
Ik heb gelukkig geen Camper met een Ford motor. Maar.....ik ben wel zoekende naar een nieuwe personenauto. Ik kan u verzekeren: gezien de opstelling van Ford bij deze problemen wordt dat geen auto van dit merk! Met een firma zonder enig verantwoordelijkheidsbesef wil ik geen zaken doen.
Hallo. Ook wij hebben zo een fyne Ford uit 2009.
De verstuivers laten controleren kreeg een testrapport met de mededeling dat de verstuivers goed waren. Wij blij gaan ervan uit dat zo'n bedrijf er verstand van heeft.
Testrappport en rekening opgestuurd naar de NKC kreeg ik na een paar dagen de mededeling dat ze het rapport hadden opgestuurd naar Cartec en dat daar de conclusie was verstuiver 1 zit boven de norm en 4 zit ertegenaan. Lekker dan
Dus je begrijpt ik zit niet lekker meer achter het stuur , straks naar spanje moet er niet aan denken dat de motor het begeeft.
Dus toch maar de verstuivers alle 4 laten vernieuwen kosten 1400 euro de garage neemt het arbeidsloon voor zijn rekening.
Wat de garage ook zei is dat als je het volgens de normen van
Ford wil doen je ook de leidingen moet vervangen.
Wat moet je hier nu allemaal mee.
Groetjes Hanny
Ondanks alle inspanningen zowel op papier als mondeling laat ook de NKC haar leden in de kou staan. De juridische ondersteuning van het NKC werkt traag/werkt NIET en zal zsm door het bestuur en de ledenraad herzien moeten worden. De tijd de problemen laten oplossen en mensen aan hun lot overlaten is laakbaar.
Ik heb deze ervaring al eerder opgedaan tijdens het onjuist verbaliseren van camper-snelheden door gebruik van onjuiste apparatuur en verkeerde categorale indeling van de camper.
Helaas stond ik toen ook alleen voor de rechter die mij gelijk gaf op basis van argumenten die de juridische afdeling van de NKC niet zag/niet wilde zien.
Ik ben heel blij dat onze camper is voorzien van een FIAT moter
Hallo,
Hier is al heel veel geschreven op het https://www.nuggetforum.de.
Het is bij ford een bekend probleem.
Het lijkt mij dat fabrikanten van campers moeten weigeren nog motoren van Ford af te nemen, zolang Ford niet meewerkt aan een oplossing van dit probleem. Actie mogelijk van NKC en andere, ook buitenlandse camperclubs?
Gelukkig rijdt onze Hymer Van 522 uit 2007 op Transitbasis nog steeds zonder problemen, maar wij zitten er niet meer zorgeloos in.
In het instructieboekje trof ik t.a.v. de kwaliteit van de diesel slechts aan dat deze moet voldoen aan de EN590-norm of gelijkwaardig, ik heb nog nooit bij een tankstation hier enige mededeling over gezien. Kan ik er dan niet van uitgaan dat de normaal in Europa langs de weg verkrijgbare diesel van voldoende kwaliteit is? Ook over het afgetankt stallen zag ik geen voorschrift, ik houd mij er wel aan sinds ik hiervan weet, maar de vorige eigenaar? Onderhoud gebeurt bij een Forddealer.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht