Kwestie Ford in uitzending Kassa


De kwestie van in de soep gelopen motoren van Ford komt komende zaterdag aan de orde in een uitzending van het consumentenprogramma Kassa van BNN-VARA.

De afgelopen dagen zijn daartoe opnamen gemaakt, onder meer bij gedupeerden en andere betrokkenen, maar ook bij het onderzoek naar een kapotte 2.2 TDCi, dat afgelopen dinsdag in opdracht van de NKC plaatsvond.

Consumentenkwestie

De NKC heeft de zaak van de Ford-motoren bij de redactie van Kassa aangekaart omdat het typisch een consumentenkwestie is. Het bedrijf lijkt zich doof te houden voor klachten van een aanzienlijke groep klanten, die materiële en immateriële schade lijden. “We willen graag met Ford aan tafel om tot een oplossing te komen voor deze mensen”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “In eerste instantie is het aan Ford om het vertrouwen te herstellen. In het belang van de gedupeerden helpen wij als belangenbehartiger hier graag aan mee."

De uitzending is komende zaterdag om 19.05 uur, op NPO 1.

Reacties


Hans, dank. Over het hoofd gezien. Grtz
Met Visser eens. NKC is nog steeds aan zet. Hoe nu verder? Voor uit Duitsland geïmporteerde camper is er wellicht een oplossing. Zij kunnen wellicht gebruik maken van de Duitse Ford regeling. NKC zou de Duitse Ford kunnen benaderen met deze vraag. Een kansrijk geval uitzoeken en een rechtzaak starten, lijkt mij ook een goede zet.
Antwoord op de vraag van Hisken m.b.t. de bron coulanceregeling Duitsland. Deze is genoemd door Herman Logtenberg in ditzelfde draadje.

http://www.promobil.de/ratgeber/motorschaeden-wie-geht-es-weiter-8094979.html.
Had het idee dat de buscamper geen problemen had, maar zie onder de reacties ook gedupeerde buscampers.
Ford doet net of diegene die met een camper rijdt met een Ford-motor plotseling wezens zijn van een andere planeet , die geen onderhoud doen, niet met volle tank weg zetten etc.
Ford dealer Hageman wijst op het papier in het filter wat nat blijft en problemen aan de verstuivers zou veroorzaken. Hoe zit het dan met die filters in al die andere motoren?
Bezit zelf een Citroen Jumper van 2007 met 75000km op de teller. Gelukkig nog geen problemen. Maar toen ik over soft-ware up-dates las heb ik er naar geïnformeerd, maar men weet hier niks van af. Ford of Citroen zeg eens wat er moet gebeuren om problemen te voorkomen. Software aanpassingen (waar ik niet in geloof), verstuivers testen, noem maar op. Gedraag je als een betrouwbaar merk en doe een terug roep actie. Wegkijken en in eerste instantie geen reactie willen geven geeft geen geweldige indruk.
NKC ga door, er is een wet die zegt dat je garantie hebt als een product niet voldoet aan datgene wat je er in redelijkheid van mag verwachten.
Wat zijn de volgende stappen van het N K C ,De uitzending bij kassa heeft voor de gedupeerden naar mening helemaal niets opgelost .als belangen organisatie kan de N K C het hier niet bij laten naar mijn mening gaat het belang van de leden voor de kijk cijfers(aantal leden).
Hans Harskamp, vele Nuggets, zo niet allemaal, komen van oorsprong uit Duitsland. Gedupeerden zullen dat ook kunnen aantonen. Vraagje; heb je de bron van deze coulanceregeling ook bij de hand.
Even een reactie op de vraag van Dekker. Nee ik heb mijn oude motor niet meer. Deze is als "statiegeld" ingeruild tegen het nieuwe onderblok. Mijn garage heeft een dossier met foto's aangelegd. Zelf heb ik ook foto's gemaakt.

Een ik kan mij ook vinden in de opmerking van Rob Leber m.b.t. de reactie op garage van Tuyl. Het is zeker geruststellend om te horen dat er nog zoveel Ford campers rondrijden die niet, zoals in mijn geval, aan de kant zijn komen te staan. Ik wens dit ook niemand toe en ben juist voorstander van een regeling, al is het maar een door Ford Nederland BV gecoördineerde controle actie. Als iedereen die daar gehoor aangeeft zich laat registreren en in het vooruitzicht wordt gesteld dat zij terug kunnen vallen op een coulanceregeling, zoals bijv. in het Promobil artikel van onze oosterburen:
Coulanceregeling bij Ford Duitsland:
Campers worden vaak minder intensief gebruikt dan standaard Transits en worden qua afschrijving vaak langer ingezet. Om die reden kan het voorkomen dat Ford Transit bezitters mogelijk geconfronteerd kunnen worden met motorschade. "Ford (Duitsland) heeft voor deze doelgroep een coulanceregeling opgesteld. Ford zal de getroffen klanten tot tien jaar oude voertuigen zonder kilometer begrenzing voor eventuele schade aan de motor 70 procent goodwill of meer vergoeden tenzij er een duidelijke klant nalatigheid of andere redenen zijn. Deze coulanceregeling, en de hoogte van de vergoeding, zal individueel worden beoordeeld".

Naar mijn mening zal, procentueel nauwelijks verschil bestaan tussen de Nederlandse en Duitse gedupeerden en zou deze coulance regeling ook voor Nederland van toepassing kunnen zijn. NKC heeft nu 51 in de soep gelopen motoren geregistreerd en nog een een zeer groot aantal vervangen verstuivers. Dat zou toch voldoende moeten zijn om Ford Nederland te kunnen overtuigen. Omgerekend gaat het hier om maximaal 50 x (gemiddeld) 7000,- = € 350.000,- -/- coulance 70% = € 245.000,-
Daarnaast de onkostenpost van de gedupeerden die hun verstuivers hebben laten vervangen: 100 x (gemiddeld) €1000,- = €100.000,- -/- coulance 70% = € 70.000,-. Dit lijkt misschien een groot bedrag, maar het gaat er dan wel om dat 150 camperbezitters zich serieus genomen voelen en het vertrouwen weer hebben in hun fijne Ford Transit.

Dan de opmerking dat het aan het gebruik van de consument zou liggen. In de regel is de doelgroep gemiddeld 50+ en hebben zij al enige jaren ervaring. Het gaat hier ook om een groep levensgenieters die de camper niet op hun staart trappen. Dan ook nog preciest de "zwaardere" 140PK 2.2 TDCI Duratorq PUMA motor, die juist geen problemen met een wat zwaardere belasting zouden moeten hebben. Juist "die" gaan kapot, intekenstelling tot gelukkig de lichtere versie van de Transit en alle motoren die niet binnen het beruchte productie tijdvak vallen. M.a.w. hoe moeilijk kan het zijn om die doelgroep een hart onder de riem te steken en tegemoet te komen in (al was het maar materiaalkosten).
Goede reactie van Van Tuyl op het NKC bericht. Uiteraard wil ik ook dat iedereen achter mij staat als ik problemen heb met mijn van zuur verdiende centjes gekochte huisje op wielen. Echter het probleem is niet zo groot als dat men dit nu doet voorkomen. Ik wil niet zeggen dat het een hetze is van NKC naar Ford, en meestal geldt waar rook is is vuur. Bij alle merken zijn er problemen alleen je moet het aantal probleem gevallen niet groter maken dan dat het is. Ik heb nog steeds vertrouwen in Ford ondanks hun slechte aanpak. En nog meer vertrouwen in van TUYL.!! Motto: goedkoop is duurkoop en kwaliteit komt altijd boven. Groeten, Rob Leber
Ook nog even een reactie op dit draadje. Mijn complimenten voor de afgewogen reacties van gedupeerde Hans Horskamp. Daarnaast zijn wij het erg eens met de reactie van Kusters. Naast alle leed voor de gedupeerden, zou het voor nog niet gedupeerde Fordbezitters wel geruststellend zijn als er echte duidelijkheid over (combinatie van) oorzaken komt, zodat je gewoon zeker op vakantie kunt als je weet dat je de nodige preventieve maatregelen hebt genomen. Nu ben je zelfs met nieuwe verstuivers en brandstoffilters nog niet zeker. Het is toch te gek voor woorden dat niemand de echte oorzaak kan benoemen en dat Ford zich ook over dat aspect in nevelen hult.
.Hans heb je die oude motor nog in bezit , ik heb bij een ander merk ervaring met dit fenomeen .
Nog even een reactie m.b.t. de opmerking van Kusters.

Ik ben het volledig eens met zijn stelling. Ik ben één van die gedupeerden en moest flink mijn portemonnaie trekken voor een o.a. een nieuw onderblok. Shit happens en coulance of niet, ik wilde gewoon graag antwoorden !!!!

Mijn verstuivers bleken na controle bij "Dieselservice Stokking" Gouda in orde en binnen de toleranties te vallen. Ondanks het wrange gegeven, dat mijn 3e zuiger het had begeven.

Geen gat, maar gewoon een dikke breuk !!.

Het lijk mij logisch als leek, dat je na zo'n reparatie gaat lezen over dit beruchte 2.2 TDCI PUMO motorblok en dat je graag wilt weten of je nieuwe investering de schade voor die toekomst gaat dekken. Mijn blok was immers van 2008 en geproduceerd in Duitsland (allemaal nagetrokken).

Nu bestelde mijn dealer(uiteraard op mijn kosten) via Ford Nederland BV een compleet NIEUW draaigedeelte (er was geen gereviseerd draaigedeelte beschikbaar. Ik was nummer 16 op de lijst van aanvragers en moest zeker 3 weken wachten ????? dus gewoon het volle pond betalen, zonder enige vorm coulance !!!!)

Als gedupeerde vraag je je dan af of je nu een NIEUW en GEMODIFICEERD draaigedeelte krijgt, met verbeterde zuigers etc.
Gezien alle info op de, vooral Duitse sites, voelde het niet goed, dus besloot ik de vraag te stellen aan Ford Nederland BV of het nieuwe draaigedeelte was voorzien van "nieuwe, gemodificeerde" zuigers.

Helaas..........Tot op heden GEEN antwoord en duimen dan maar. Dit voelt, als consument, niet goed. Je stelt een eerlijke vraag, investeert veel geld, wetende dat hele verhaal niet klopt (ADAC Duitsland, Engeland enz. enz.) en Ford Nederland BV geeft gewoon GEEN ANTWOORD OP JE VRAAG. (Is er dan toch iets aan de hand wat verzwegen wordt ????)

M.a.w.

Ik rijd als gedupeerde nog steeds rond in een volledig reviseerde Ford Challenger met een Duratorq 2.2 TDCI PUMO diesel motor met de standaard kop en (goedgevonden) injectoren zonder dat ik antwoord kreeg van de Ford Nederland BV, of het vernieuwde "originele" onderblok niet opnieuw het mankement zou kunnen gaan vertonen zoals was vastgesteld o.a. in Duitsland(ADAC) n.l. te constructie zuigers/pistonpennen/drijfstangen.

Ik realiseer mij dat ik "persoonlijk" uitspraken doe die gevoelsmatig niet prettig zijn, maar ik(en mogelijk andere Ford 2.2 TDCI campereigenaren) wil graag "eerlijke" antwoorden van Ford Nederland BV.

Ik als consument verwacht op zijn minst van deze importeur eerlijke antwoorden en enige coulance, dat zij, in mijn geval en mogelijk in die van vele andere gedupeerden, (en die van mijn dealer) netjes van "eerlijke" informatie voorzien. (of hebben zij iets te verbergen ????? Geef gewoon toe dat er een probleem is met deze motor en los dit op !!!!)

Al met al hoop ik, net als alle mede Ford 2.2 TDCI campergebruikers, dat wij met de lapmiddelen zoals:
- jaarlijks filters vervangen (volgens handboek 1 x per 2 jaar). -
- Premium (duurdere) Diesel tanken
- met volle Premium Diesel Tank" stallen (vindt mijn stalling eigenaar prettig, want dan heeft hij bij calamiteiten een lekkere fik)
- regelmatig mijn injectoren laten controleren (leuk voor de handel, kost een paar extra euro's)
- en vooral niet vergeten "STEMPEL JE ORIGINELE FORD ONDERHOUDSBOEKJE JAARLIJKS AF.....UITERAARD DOOR EEN FORD DEALER"

want anders........geen enkele ondersteuning van Ford Nederland BV.

Het is te gek voor woorden dat het zover moet komen, maar ik(en ik denk dat ik kan spreken namens mijn Ford dealer) voel mij, als gedupeerde enorm in de steek gelaten door Ford Nederland BV.

Voor mij gaat het niet alleen om mijn spaargeld waar ik flink op inteerde toen ik deze probleem Ford aanschafte en na 200 km werd geconfronteerd met al deze ellende.
Maar het gaat mij des te meer om het principe en het lot dat andere gedupeerden(en mogelijk toekomstige gedupeerden) met deze mistori 2.2 TDCI PUMO motor ervan(a)r(d)en.
Dan het gemak waarmee Ford Nederland BV zich denkt te beroepen op de "slecht presterende consumenten, die maar in het wilde weg inferieure diesel tanken en niet tijdig bij "FORD dealers" onderhoud laten plegen om de dieselfilters te laten vervangen.
Wat zou het fijn zijn voor iedereen(kennelijk alleen bij camperaars) die rondrijden met zo'n PUMA motor, dat zij zich gesteund kunnen voelen door een coulanceregeling van Ford Nederland BV, als zij in het verleden, of in de toekomst problemen ondervinden met deze 2.2 TDCI PUMA probleemmotor.

Ik kan begrijpen dat Ford Nederland BV niet alle campers "preventief" terug gaat roepen voor het vervangen van deze PUMA. Maar hoe simpel kan het zijn, als je de camperaars (en de rest van de camperketen) gerustgesteld wordt door het gegeven, dat ieder probleemgeval serieus onderzocht wordt door Ford Nederland BV.

Ik kan mij voorstellen dat Ford Nederland voor onze doelgroep "preventief" spelregels voorstelt, zoals bijv:

- vooral premium diesel te tanken
- elk jaar bij een Ford dealer het dieselfilter te laten vervangen(bij een camper die niet het gehele jaar wordt gebruikt en bij de camper;
- camper volledig afgetankt met Premium Diesel, te stallen, zodat alg vorming(biodiesel) gereduceerd kan worden.
enz. (te gek van woorden, maar kennelijk noodzakelijk om de verstuiver problemen te voorkomen)

Toch denk ik dat het bekennen van kleur een hoop onrust kan wegnemen. Waarom kunnen merken als Volkswagen(sjoemel software), Toyota enz. enz. dit wel voor hun klanten doen en Ford niet. Het gaat hier niet alleen om "mijn portemonnaie" maar ook om het vertrouwen in het Ford product in het algemeen. Juist ik dacht dat ik er goed aan deed om een Ford Transit te kopen en kwam al snel van een koude kermis thuis.
Ford Nederland BV.......sluit je aan bij het Europese "Ford" beleid rond dit probleem en los het gewoon op, zodat het vertrouwen en het Ford imago wordt hersteld.
Wij behoren met onze Ford camper tot de gelukkige 150 (!) bezitters met problemen met de verstuivers.
Gelukkig waren wij er op tijd bij en zijn de verstuivers vervangen. We hebben hebben met veel belangstelling gekeken naar de uitzending van "Kassa".
Nu had ik begrepen dat door de te hoge druk in de verstuivers er een gat in de kop van de verstuiver ontstaat, zodat de diesel rechtstreeks als een snijbrander op de zuiger terecht komt; Dit zou in technische woorden een "pisser" heten !! Dit punt kwam helaas helemaal NIET ter sprake in de uitzending; Jammer!
Een verstuiver met met een een gat in de top kan natuurlijk onmogelijk goedgekeurd worden. In zo'n geval is er ook GEEN sprake van een verkeerde rijstijl. Als de motor b.v. in de bergen te zwaar belast zou worden kan ik mij voorstellen dat er een probleem met de krukas ontstaat, maar NIET met een verstuiver.
Wordt hopelijk vervolgd,
Dick Kok - Enschede
Ik zag ook nog een Wim Logtenberg in de uitzending met een probleemford. Statistich moet die van mij dan maar blijven doorlopen, anders is het te gek. Ik kocht 3 jaar geleden mijn Belgische import Ford camper Chausson Flash 04 met een km stand van 53000 nij Bosma campers, met een controleerbaar onderhoudsschema, alles in het Frans ( Liege) en heb nu ruim 80.000 ruim geklokt.. Ik was kort na aankoop ermee in Duitsland en werd binnen één week twee maal aangesproken door een Duitser met: "Hast du so ein Problemford?" Beide fiatrijders.. Heel goed bedoeld, ze hadden erover gelezen. Ik wist van niks en hoorde het aan en nam me voor er aandacht aan te schenken.
Op internet vond ik toen al gelijk Publiciteit over deze Ford is echt niet in NL onstaan, de problemen werden eerder genoemd in een Duits Campermagazin, en het leeft daar uiteraard nog. Zie ook:
http://www.promobil.de/ratgeber/motorschaeden-wie-geht-es-weiter-8094979.html.
Omdat ik mezelf niks wil verwijten heb ik preventief de verstuivers laten testen bij Carrec Soesterberg, gevonden op internet, en ander groot onderhoud daar en later bij de Ford garage laten doen, gelijk met de "update". De verstuivers bleken in 2014 in orde, het is een moment opname, lijkt me. Helaas is de EGR klep bij mij een probleem, al twee keer vervangen, maar ook dat komt bij allerlei merken voor. Ik gebruik de camper bij voorkeur elke week voor een stevige rit, dus meer dan 50 km en dan nooit wegzetten met een niet geheel gevulde tank dure diesel. Zo hoop gevrijwaard (voorlopig) te blijven van een in elkaar stortende motor. Omdat ik mijn dagen niet wil vergallen met angst voor motorpech of gedachten over geld streef ik er naar om gewoon lekker op reis te gaan, en als het ondanks alles toch ontploft, dan zal me moeten afvragen of ik nog wel een camper kan betalen. Coulance van Ford kan veel uitmaken! Ik waardeer de publiciteit en inzet van de NKC, elke camper dealer weet dit al en een particuliere koper gaat toch ook wel even googelen? Samenwerken met techneuten uit omliggende landen is ook een optie en ook vind ik informatie op Engelse sites.
any one had hole/crack in piston probs with 2.2 mk7.??
(google maar, deze tekst op een Ford Transit Forum, Fordtransit.org.
Dus ga niet zeggen dat de NKC de schade veroorzaakt nu uw en mijn Ford niet meer te verpatsen is.
Nog een link en zie hoe lang dit al speelt!
http://www.motor-talk.de/forum/motorschaden-transit-baujahr-2007-2-2-l-tdci-motor-131-ps-t3675737.html
Er zijn wel degelijk oplossingen bekend, zoals ik net gepost heb, helaas worden die niet op prijs gesteld, jammer!
Hierbij een reactie van Ford Service Dealer Wouter Hageman uit Gendt (GLD). Wij hebben als de uitzending met verbazing gevolgd. Wij kennen deze problemen in onze werkplaats niet. Blijkbaar worden de campers anders gebruikt dan de reguliere bussen en bakwagens, waar met deze motor in wordt toegepast. Wij begrijpen dat het probleem de camper eigenaren behoorlijk hoog zit. Maar in onze ogen wordt iets te makkelijk over het belang van GOED onderhoud heen gestapt. Wanneer een auto lang stilstaat en niet voldoende kilometers loopt is het van groot belang dat filters jaarlijks worden vervangen. Filters worden gemaakt van papier, net als koffiefilterzakjes. Na 1 keer koffiezetten kun je het filterzakje gewoon uit het apparaat wegnemen, maar wanneer je het filterzakje een week nat gehouden wordt, scheurt die geheid. Wanneer het dieselfilter in de stalling heeft staan weken, zullen papiervezels in het systeem komen en het verstuiverbeeld gaan beïnvloeden waardoor de kans bestaat dat brandstof niet meer juist verneveld wordt met as gevolg een doorgebrande zuigerbodem. Dit probleem zal dan voordoen wanneer de motor wat zwaarder wordt belast. Het is dus niet zo dat de motor het werk niet aankan, zie alle koeriers en taxibussen, maar het probleem komt naar voren wanneer vermogen wordt gevraagd. Dus ondanks dat het dieselfilter niet aan vervanging toe is, ieder jaar vervangen bij lage km standen. Tevens moet voorkomen worden dat een bacteriekolonie het brandstof systeem vervuilt. Kom voor goed onderhoud aan uw camper naar Ford Wouter Hageman te Gendt www:wouterhageman.nl
In het andere geval hopen wij dat we u met deze tip op het goede spoor hebben gezet en wensen heel veel fijne kilometers toe met u Ford Camper!
Programma Kassa bekeken, voor ons is het nu nog niet duidelijk, is het probleem opgelost na het vervangen van verstuivers/filters/tanken premie diesel. Kunnen we nu met een veilig gevoel weer rijden met onze camper. Als Ford ons dat kan garanderen dan kunnen wij weer met plezier op vakantie. Tot nu toe zijn we niet blij met de uitkomst. Wij hopen dan ook dat Ford duidelijkheid verschaft en zijn verantwoording hierin neemt. Welke camperdealer neemt mijn camper?
Ja, ik heb ook een fijne camper met zo'n motor.
In mei zijn de verstuivers gecontroleerd , is er 1 vervangen, en de software aangepast. Maar dat is volgens gesprekken die ik met diverse dieselmonteurs en testers van verstuivers heb gehad, geen garantie dat er nooit iets ( ergs) kan gebeuren. En dat beperkt zich niet tot Ford alleen. Het is natuurlijk allemaal supervervelend voor de mensen die het allemaal overkomen is, en uiteraard wel opvallend voor deze motor. Maar ik wil het even niet hebben over het welles nietes spel. Ik wil gewoon kunnen blijven rijden. Wat ik het belangrijkste vind is: wat is de uiteindelijke oorzaak ?, en kan het worden voorkomen door een aanpassing, of vervanging van bepaalde onderdelen ? Er staat een verhaal op deze site waarin wordt gesteld dat het alleen met Denso gebeurd en niet met Siemens/VDO. Klopt dat ? Stel dat dat zo is , kan dat dan niet worden omgebouwd ? Of moeten we op zoek gaan naar een recente gebruikte motor, en die maar gaan plaatsen ? Het zal uiteraard een investering zijn, maar altijd nog goedkoper dan een kapotte motor "in the middel of nowhere".
Misschien past dit verhaal niet helemaal in deze discussie maar het voorkomen is misschien voor de mensen die nu "angstig" achter het stuur kruipen zeker zo interessant. Ik ben er in ieder geval 1 van , en heb dat er wel voor over.
Misschien kan een technicus hier een ZINNIG antwoord op geven.
NKC moet, samen met buitenlandse zusterorganisaties, de publiciteit blijven zoeken en tevens juridische stappen ondernemen. We moeten loyaal zijn met de gedupeerde slachtoffers ! Ik heb ook een Ford, maar gelukkig (nog) geen problemen. Het zal je overkomen...
Erg dom van FORD dit heeft invloed op de gehele FORD branche ,
want waarom zouden ze je wel helpen als het je met jouw FORD personen wagen over komt?
Voor iedereen die dit bagatelliseert: verdiep je eerst in ALLE feiten, en probeer je ook eens te verplaatsen in de gedupeerden! Kan me om sommige reacties hier zo kwaad maken... wat een simpele mensen
Ook ik heb een camper met de beruchte/beroemde/beroerde 2.2 TDCI motor.
Ford leverde een auto met verborgen gebreken;te weten een motor met grote technische mankementen.Dit is bij Ford bekend maar wordt tegenover hun klanten ontkend.
Ford dient gerechtelijk vervolgd te worden.
Coulance? Hoezo? Een nieuwe motor!
Bundel de krachten immers Europees gezien zijn er vele gedupeerden.Ford het bewijs ligt op straat wanneer er weer een Ford Transit met zijn motor in de soep staat.
Nooit meer n Ford want je rijplezier duurt maar kort!

Ook ik heb een camper met de beruchte/beroemde/beroerde 2.2 TDCI motor.
Ford leverde een auto met verborgen gebreken;te weten een motor met grote technische mankementen.Dit is bij Ford bekend maar wordt tegenover hun klanten ontkend.
Ford dient gerechtelijk vervolgd te worden.
Coulance? Hoezo? Een nieuwe motor!
Bundel de krachten immers Europees gezien zijn er vele gedupeerden.Ford het bewijs ligt op straat wanneer er weer een Ford Transit met zijn motor in de soep staat.
Nooit meer n Ford want je rijplezier duurt maar kort!

Ook ik heb een camper met de beruchte/beroemde/beroerde 2.2 TDCI motor.
Ford leverde een auto met verborgen gebreken;te weten een motor met grote technische mankementen.Dit is bij Ford bekend maar wordt tegenover hun klanten ontkend.
Ford dient gerechtelijk vervolgd te worden.
Coulance? Hoezo? Een nieuwe motor!
Bundel de krachten immers Europees gezien zijn er vele gedupeerden.Ford het bewijs ligt op straat wanneer er weer een Ford Transit met zijn motor in de soep staat.
Nooit meer n Ford want je rijplezier duurt maar kort!

Graag wil ik "als gedupeerde" toch even wat kwijt m.b.t. de reactie(s) van camperverkopers die de NKC neerzetten al onruststokers en zelfs een standpunt durven in te nemen als "verkopende partij" woorden als "hetze" en dat zij slechts een kleine partij bijstaan in de strijd tegen Ford m.b.t. de coulanceregeling en vooral de wijze waarop zij een Ford camperbezitter "en hun dealernet" in de kou laten staan, door zichzelf op een ongelooflijk knullige manier neer te zetten in de communicatie naar de gedupeerden. Waarom niet gewoon "open en eerlijk" erkennen dat er iets niet helemaal goed gaat met deze motor binnen(en ik weet ook uit ervaring buiten) onze doelgroep, n.l. particuliere camperaars die echt moeten sparen voor de aanschaf van hun tweede huis op wielen. Een camper kost nu eenmaal "echt geld" en je kiest niet alleen het huisje op wielen, maar hoopt er ook een respectabele tijd probleemloos mee rond te reizen, zonder enige zorg. Niets is zo erg als de ervaring die ik(en vele anderen) als gedupeerde inmiddels heb opgelopen met het gegeven dat je niet kunt vertrouwen op je onderstel van Ford. Ja....ik begrijp dat het niet fijn is voor de handel als een consument rugnaarheid geeft aan het feit dat het door Ford geleverde product mogelijk "in gebreke kan blijven" , "je in de steek kan laten", "je vakantie kan verknallen" en nog gekker...je waarde van je camper kan doen dalen omdat er een Ford embleem op je gril prijkt.
Het is te gek van woorden dat je als blije camperaar (en dat ben ik nog steeds ondanks mijn aderlating van ruim 5000 euro) over de jaarlijkse Kampeer en Caravan Jaarbeurs loopt en geconfronteerd wordt via een spandoek van een camperdealer met als tekst: " WAAR U GEEN UITWEG ZIET.... FORD U GEEN REGELING BIEDT.....MAAR WAAR RON DE UITDAGING ZIET...." Wie heeft er dan boter op z'n hoofd. Ik(wij) als gedupeerden of de camperverkopers die ONS die 40% minder teruggeven voor onze Ford camper, als wij deze willen verkopen c.q inruilen. Sorry hoor, maar ik heb recht van spreken. Ik ben 1 van die gedupeerden en heb geen mogelijkheden om een BV als Ford Nederland "persoonlijk" aan te pakken. Ford Nederland BV lacht in z'n vuistje en vertoont gewoon ontwijkgedrag. Welk platform moet je dan kiezen om je gelijk te halen. Is het in dit geval niet logisch dat ik(en 50 anderen en nog veel meer verstuiver gedupeerden) mijn ervaringen deel met de redactie van NKC. Sterker nog. Zelfs mijn Ford dealer werd in deze gewoon in de steek gelaten door Ford Nederland. Mijn ervaringen zijn uitgebreid terug te vinden op de NKC site.
M.a.w. Het gaat hier niet alleen om dat kleine percentage(?) dat zich nu heeft gemeld bij de NKC, maar het gaat om een veel grotere groep camperaars die dezelfde onrust voelen en ook zitten opgescheept met een slecht verkoopbaar product, die hen ook nog een in de steek kan laten, "ZONDER ZICHT OP" enige coulance van dealer of importeur. Dus camperverkopers, laat je aub niet op deze manier horen, tenzij jullie ons als Ford eigenaren gewoon normale inruilprijzen geven op die momenten dat wij onze rijdende woning in willen wisselen voor een andere. Wie heeft er hier boter op z'n hoofd. Ik weet ook uit ervaring, van een camperdealer, dat deze ook problemen had met de inruil van een Ford camper en dat deze al "preventief" verstuivers ging vervagen, om vooral de FORD camper te kunnen verkopen. M.a.w. dealers....camperverkopers, sluit jullie vooral aan bij dit initiatief. Ook jullie maken deel uit van deze keten en krijgen er "links" of "rechtsom" mee te maken. Als ik morgen met mijn Ford camper langskom weet ik vrijwel zeker dat juist die camperdealers beginnen te piepen over de hoogte van de inruilprijs. Op dat moment is elke camper in/verkoper scherp en geeft mij een "aangepaste" prijs.
M.a.w. Iedereen heeft last van de stellingname van Ford Nederland BV . De consument (iedere trotse eigenaars van een Ford camper), de Ford dealer(die in de steek wordt gelaten door Ford Nederland BV als zij met een coulance claim komen) en de kamperen/verkopers, die vervelende gesprekken moeten aangaan tijdens de inruil van een Ford camper. Hierbij wil ik vooral niet vergeten dat er nog vele Ford camper eigenaars rondrijden met dit type Ford motor, die het gevoel hebben dat zij in een tikkende tijdbom rondrijden en een run op de "diesel specialisten" maken om hun verstuivers preventief te laten controleren met vrijwel altijd de uitkomst dat deze volledig, of een deel, vervangen moeten worden. Ook hier zet ik dus "UIT EIGEN ERVARING" mijn kanttekening bij, omdat mijn motor in de soep liep, terwijl achteraf bleek dat alle vier de verstuivers binnen de tolerantie vielen en NIET vervangen hoefden te worden. Dan te weten dat ik nog steeds met het gevoel rondloop of deze diagnose wel juist is. ????!!! Gekhe...die onzekerheid.. Gelukkig heb ik inmiddels 6000km probleemloos rondgereden met mijn gereviseerde Ford, die MIJ niet alleen al 5000,- lichter maakte, maar ook nog eens moeilijk verkoopbaar blijkt te zijn omdat Ford Nederland BV het vertrouwen niet hersteld in dit product en het gewoon als .............afwimpeld oude consument. Dus NKC... wat mij betreft laten jullie je niet uit het veld slaan door die opmerkingen van dealers die zelf geen schade hebben geleden en kennelijk boter op hun hoofd hebben als zij met spandoeken "openlijk" op de Jaarbeurs in Utrecht mijn mooie Fordje "te kijk zetten".
ik heb drie jaar geleden een Hymer Van met 140 pk Ford diesel gekocht.
De auto rijdt heerlijk en heeft veel extra's c.q. standaard al een volwaardige camper (bergassistent,abs,esp, stuurbediening, noten houten dashbord,etc.).
Onderhoudskosten lekker laag, distrubutieketting en niet om de vier jaar distributieriem vervangen.
ik laat wel ieder jaar onderhoud uitvoeren door Ford dealer. Penny wise, pound foulish als je denkt te besparen op beperkt onderhoud.

Wij hebben een Nugget van 2008. De motor heeft het tot nu toe prima gedaan. Of de gekozen weg zo'n gelukkige is, vraag ik mij af. Was het niet beter geweest een kansrijk geval voor de rechter te brengen? Met een veroordelend vonnis had het NKC sterker gestaan. Activisme leidt tot niets. Denk aan de woeker polis affaire. Als Ford al iets gaat doen, zal dat liggen in de sfeer van een "Doekje voor het bloeden" is mijn verwachting. Waarschijnlijk zal niet één gedupeerde zijn gehele schade vergoed krijgen. Hoge verwachtingen zijn gewekt, teleurstellingen kunnen niet uitblijven, tevreden rijders zijn onnodig de dupe geworden. Wel denk ik dat er met sommige motoren iets aan de hand geweest moet zijn. Ik hoop op een oplossing.
ik begrijp niet dat autobedrijf van tuyl die ford campers niet opkoopt van de gedupeerde camperaars er is toch niets mis
met deze motoren? snijdt het mes aan twee kanten gedupeerden zijn van hun ford af en van tuyl heeft een
voorraad "perfecte" ford's voor zijn "tevreden" klanten
De reactie van autobedrijf Tuyl en Camperdream Nijverdal vallen me zwaar tegen, ik verwachte van deze mensen meer kennis van zaken en gewoon toegeven dat FORT in deze periode een serie verstuivers van mindere kwaliteit heeft gemonteerd,en niet gaan liggen zeuren over slechte brandstof en water in de tank en mag een camper niet in de stalling zetten ,Dit moest jullie zelf eens overkomen en duizende euro's kosten dan praten jullie wel anders. Iedereen die camper koopt van zoveel geld is daar zeer zuinig op. En als er meerdere motoren van dit Type bij een lage kilometerstand in puin draaien dan weet ieder wel denkend mens dat er iets niet klopt ,en geef ruiterlijk toe.
Iedere diesel moet zonder problemen enkele tonnen kunnen draaien. En schaam je door te zeggen dat NKC voor deze mensen opkomt (jullie doen het niet) wie moet het dan doen, moet je deze mensen in de kou laten staan.
FORT erken je fout en vergoed deze mensen hun schade.
Een grotere reclamestunt als dit ruiterlijk toe te geven en in alle dagbladen vermelden is er niet.( doen andere merken ook ),en je niet gaan verschuilen achter allerlei smoesjes.
Wat willen in verhouding die paar euro voor zo'n fabriek zeggen maar voor de gedupeerde is het veel geld.
Een goede fabriek heeft altijd geld achter de hand voor failfouten.
Dus Heren garage houders laat jullie gezond verstand eens werken en help deze mensen.
NKC ga zo door en sleep ze desnoods voor de rechter
Wij hebben veel met Transits 2.2 gereden nooit geen last gehad en met hoge km.standen Nu mijn vraag : Waarom lopen de prijzen zo enorm uiteen want de garages vragen allemaal verschillende prijzen voor hetzelfde onderdeel en of werk. Heb nu een Ducato camper maar het gaat wel weer een Transit worden.
Ik ben als tevreden fordtransit camperaar het eens met reactie van autoberijf van Tuyl door deze hetze van het nkc kan ik mijn camper aan de straatstenen niet meer verkopen of inruilen bovendien wordt hierdoor voor vele ford camperaars een angstcultuur aangepraat.Kan ik voor de geleden waarde vermindering door deze aanhoude hetze een schade een claim in dienen bij de nkc?

Met groeten van SC.van Duin
Ook ik ben een van de gedupeerden met een in elkaar gedraaide Ford 2.2 TDCI motor met 140 PK. Bj 2010 en kapot gedraaid bij een km stand van 30000! (Dossier bekend bij NKC)
Diverse malen met Ford Nederland gecommuniceerd, zij verschuilen zich achter oneigenlijke argumenten als water in brandstof, onvoldoende onderhoud ect. Het is een schande dat Ford een ondeugdelijk product verkoopt en zijn verantwoording probeert te ontlopen. Het wordt tijd dat Ford aan de schandpaal wordt genageld! Ik ben benieuwd naar de uitzending van Kassa!
een zeer gefrustreerde eigenaar van een Hymer Exis 562 silverline bj 2010 met ford 2.2 TDCI motor.

Met vriendelijke groet,
Henk Vruggink
Als je een camper koopt moet je diep in de buidel tasten en verwacht je er lang gebruik van te maken. Motorisch zouden ze het allemaal met gemak aan kunnen, alleen de distributieriem is een puntje van aandacht.
Anders is het echter helaas met Ford. Er zijn zoveel mooie campers met een Ford basis maar die door mijn garage sterk worden afgeraden. Naast de verstuivers schijnen er meerdere zwakke punten te zijn.
Laat Ford over de brug komen met een voor ieder acceptabel voorstel. Als ze bij hun standpunt blijven verkopen ze NOOIT weer een camper chassis.
Goedendag allemaal,

In mij vorige mail heb ik kassa/radar aangeprezen om dit te doen, als ik sommige mails lees concludeer ik alleen maar dat Ford in het begin de oorzaker van het probleem is. Communicatie en verantwoording nemen (zoals andere automerken het wel doen) was de beste oplossing.

Als ik dit eerder wist had ik nooooooooooooit deze HYMER met een ford motor gekocht. Ik vind dit allemaal schandalig, heb daar jaaaaaaaren voor gespaard en dan heb je deze trammelant.
FORD en HYMER neem jullie verantwoording!!!!!!!!

Want als de auto het doet is het een fantastische Camper
Dag spaarcenten ......camperbus gekocht in 2011, dus nu 5 jaar jong ! Rijden veel, bijna wekelijks met de camperbus, zomer en winter.Heerlijk.
Maar nu, na 90.000 km op de teller is de motor, de turbo, de radiator, alle software die daarbij hoort, zuigers, krukaslager, , verstuivers, enz. enz. Alles helemaal kapot.
De garage schrok hier enorm van. Normaal frequent gebruikt, prima onderhouden, bij deze garage( net terug van de grote beurt)altijd normale diesel getankt, en toch in een luttele paar seconden plots dit, zonder enig teken vooraf.
De schade was enorm, aan de camper en zeker aan onze portemonnee Ja, een camper van 5 jaar jong, 90.000 km op de teller en een compleet nieuwe motor, die opzicht op 0.00 km. staat.
De garagehouder meldde, dat het type motor niet thuishoorde in een dergelijk voertuig en dat de verstuivers ook zeker niet bij dat motortype hoorden !!!! Compleet verkeerd dus van Ford. Nu hebben wij een iets " grotere " motor met de daarbij behorende verstuivers . Duizenden €€€€ heeft het ons gekost.
- Citroën Nederland gaf " nul op Request"
- Rechtsbijstandsverzekering .....zelfde verhaal
- FORD Nederland geeft helemaal geen antwoord.
Ook wij hebben ons aangesloten bij de NKC leden in deze kwestie, met foto's van de kapotte motor en de testrapporten.
Hopelijk gaat er nu een belletje rinkelen bij Ford.
Het is een schande dat ze zelfs geen antwoord geven !!!!!!
Alle lof NKC dat jullie hiermee aan de gang zijn gegaan......laat het maar een juridische zaak gaan worden.
Wij willen hierbij extra vermelden dat het "Ford Nederland" betreft, wij hebben onze camper in onderhoud bij garage Fischer in Enschede (topgarage) zij hebben ons aangeraden om met de camper naar Diesel Buchli B.V. in Harderwijk te gaan. Beide bedrijven krijgen van ons een compliment, klantvriendelijk en denken met je mee.
De vier verstuivers kwamen niet meer door de test en zijn door Buchli vervangen. Tevens zijn de filters vernieuwd. (enorme kostenpost)
Ook hebben we de update gedaan zoals aangeraden.
Wij krijgen geen antwoord van Ford Nederland op een aangetekende brief, mails die wij toezenden, een telefoongesprek gevoerd, kon diezelfde week een reactie ontvangen, dus "niets"
Wij willen weten van Ford Nederland, hebben wij nu alles gedaan wat gedaan kan worden?
- nieuwe verstuivers
- nieuwe filters
- update motormanagement
- tanken zuivere diesel
Wij zijn er mee op vakantie geweest en de camper rijdt fantastisch, maar onze vraag blijft, is nu het probleem opgelost? geef hierop antwoord en laat ons niet in de kou staan.
Er niet alleen een probleem met Ford camper maar ook met de busjes. Een kennis van ons had een busje dus daar werd dagelijks mee gereden. Niet zo als er gesugereerd word dat de camper een lange tijd stil staat. Ook Duitsland veel problemen.
In de ADAC staat als je vragen heb kun je het volgende nummer bellen Ford Kundenzentrum Telefoon 2 21 99 99 29 99

https://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/neuwagenberater/autokatalog/detail.aspx?mid=234025&show=Pannen
De voorgaande reacties lezend kom ik tot de volgende conclusie:
1) Zij die commercieel werkzaam zijn in de camperbranche zijn bang voor hun handel en uiten dat hier.
2) Zij die schade hebben aan de Ford-motor buiten eigen schuld wensen een coulanceregeling via Ford Nederland.

De positieve insteek van twee hieronder staande bedrijven is begrijpelijk maar heeft met het probleem niets van doen en is een kulverhaal. Als een ziekenhuis een fout maakt, wil dat niet zeggen dat meteen duizenden patienten getroffen zijn. Het is dus grote onzin wat die bedrijven hier beweren. Er zijn 51 camperaars die een nieuwe of ruilmotor hebben moeten kopen incl. alle kosten. De motor had een gebrek. Die mensen moeten schadeloos gesteld worden. Klaar. Het verhaal dat je met de camper niet moet gaan stallen is natuurlijk de grootste nonsens. Daar moet een Ford-motor tegen kunnen. De serie 2006-2010 had een fout. Daarna klaarblijkelijk niet meer. Ford Nederland behoort deze mensen te compenseren voor deze financiele schade. Ze hebben er wel winsten van gegenereerd. Alle geneuzel er om heen (olie, extra onderhoud, enz) is natuurlijk nonsens. Ford weet tevoren dat camperaars niet het hele jaar op de weg zitten. Plaats dan geen Ford-motor in een camper. Dan ben je tenminste oprecht als importeur. NKC is een belangenorganisatie en komt op voor het belang van een groep leden. Terecht, alleen kun je tegen deze praktijken van Ford niets beginnen. Wie niet horen wil, moet dan maar voelen. De rechter gaat zich er wel een keer over buigen. Mocht het een rijdende rechter zijn met een Ford-motor behoort hij tot de gelukkigen.
Wat ik uit vooral de Duitse berichtgeving begrijp is dat met name campers met deze motor getroffen worden. Blijkbaar hebben gewicht/belasting en/of regelmatig langer stilstaan een negatieve invloed op de betrouwbaarheid. Neemt niet weg dat Ford ook voor die categorie voertuigen een betrouwbare motor dient te leveren. Ik vind het wel opvallend dat bij veel verstuivers bij relatief lage kilometerstanden al niet meer door de test komen, en op kosten van de eigenaren vervangen moeten worden. Condens in de tank etc. raakt toch ook andere campermerken, dus dat kan geen excuus zijn.

Ik ben het niet eens met de garagebedrijven die de NKC van een hetze betichten. Het is Ford die aangekeken moet worden op de waardedaling van de occasion campers, niet de NKC. Ford kan die waardedaling direct een halt toeroepen door vertrouwen te creëren dat als toekomstige eigenaren met dit probleem geconfronteerd worden, ze op Ford kunnen rekenen. Zonder gezeur over stempels in boekjes.
Geachte NKC,

Wij als officieel camperdealer van meerdere merken willen ons aansluiten bij de mening van Autobedrijf van Tuyl.
Nergens noemt de NKC om hoeveel procent het gaat t.o.v. het aantal rijdende campers van dit type, want dan is het probleem vermoedelijk verwaarloosbaar.
Ook jullie technische redenatie klopt niet altijd, test een verstuiver van een ander merk, ook deze zou in vele gevallen buiten zijn tolerantie vallen.

NKC is een belangen vereniging voor alle camperaars van Nederland, maar schijnbaar niet bij dit probleem en is het een belangenvereniging voor een beperkt aantal leden.
Er wordt geen rekening gehouden met de vele tevreden camperaars (verre weg de grootste groep) die nu Ford rijden.

Deze groep camperaars worden door hun eigen belangen-vereniging in de kou gezet en voelt zich niet gehoord door de NKC.
Hun camper met Ford motor is in 2 a 3 jaar door de NKC onverkoopbaar geworden en wel 30- 40% in prijs gekelderd.

NKC stop met deze "hetze" tegen Ford, jullie hebben je punt gemaakt! En kom in iedergevaal met concrete cijfers t.o.v. het aantal rijdende Ford campers, dan maak je verhaal geloofwaardig en compleet voor de mensen die nu probleemloos rijden.

Wij worden bijna wekelijks als dealer geconfronteerd met gefrustreerde mensen, die niet gehoord worden door de NKC. Maar nu wel met een groot probleem zitten als ze de camper willen inruilen en dat terwijl ze jaren probleemloos hebben gereden.

Mocht de lezer nu denken dit bedrijf praat voor eigen parochie, dan heeft deze lezer het mis!
Wij komen op voor de tevreden camperaars die zich in de steek voelen gelaten door de NKC!

NKC stop deze "hetze" en stel je op als belangen vereniging voor alle camperaars! Niemand is hier mee gebaat en de tevreden Ford camperaar al helemaal niet!
Het enige wat jullie hier mee bereiken is een verstoorde verhouding tussen jullie leden en een verstoorde markt.

Camperdream Nijverdal, dealer van Rapido; Carado en VANTourer.

Wij hebben ook een Hymer Van met de bewuste motor. Wij moesten ook de verstuivers laten vervangen. En de turbo moest worden vervangen. Al met al een grote schadepost. Alle lof voor Carrec techno center in Soesterberg voor de snelle diagnose en goede reparatie.
Wij zijn erg blij dat de NKC hier zo volhoudend mee bezig is!
Op de eerste plaats een compliment aan de NKC dat ze dit zo op de kaart zetten via Kassa. Ik zelf heb 2 jaar geleden een Benimar met deze motor gekocht. Ik heb meteen in het begin de software laten updaten zonder dat ik van de problemen afwist. Dit had meer met het afslaan van de motor te maken bij het optrekken. Ik moet zeggen dat ik daarna het gevoel had een nieuwe motor te hebben. Veel vermogen en erg zuinig. Op vakantie onder verschillende omstandigheden 1:10,5 Ik heb de camper thuis staan en hij staat verwijl nooit langer dan 1 mnd stil. Maar door alle negatieve berichtgeving heb ik wel de verstuivers laten nakijken. Bij 68000 km waren alle verstuivers 100% in orde. Tank altijd gewone brandstof en laat welom het jaar het brandstof filter vervangen. 1x per jaar doe ik een flacon bij de diesel dat door de verbranding de motor verschoond. Ondanks alle het positieve van mijn camper volg ik het verhaal op de voet en behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst??? Dus ben ik erg benieuwd hoe Ford hiermee omgaat.
Ik ben heel blij met de uitzending bij kassa ,de camper dit jaar gekocht net voor de berichtgevingen dat de Ford TDCI 2.2 problemen zou hebben, heb nog geen problemen gehad.
maar je gaat toch steeds niet met een lekker gevoel op vakantie.
veel succes
peter eman
Beste Johan Vaessen
Er zijn inderdaad ook problemen met de Ford in Duitsland.
Ik heb NKC hier van op de hoogte gebracht het artikel stond in de ADAC de Duitse wegenwacht. Dit artikel heb ik verzonden per e-mail aan de advies@nkc.nl .Dit artikel staat in motorwelt van december 2015.En een vriend van ons had een Ford bus en daar is de motor er ook uitgeklapt en deze tankte altijd de duren diesel. Dus volgens mijn ligt het er niet aan wat je tankt. Wij rijden een Fiat 2.8 tdi van 17 jaar oud nog nooit niks aan gehad een super camper eigen bouw. Heel oost blok gehad en nooit gekeken wat voor pomp het was diesel nodig dus diesel tanken moet immers verder nooit een probleem gehad. Daar heb je geen keus van Schell of wat dan ook je moet tanken wat er voor komt.
Top NKC !!!!! Zoals jullie inmiddels weten ben ik ook één van de nederlandse gedupeerden. Het in puin gelopen blok, met 52000 km en Ford onderhoud zorgde ervoor dat mijn bankrekening met dik € 5000,- moest slinken. En dat met de wetenschap dat ik vee vertrouwen had in de aankoop van dit van oudsher zeer betrouwbare merk. Helaas kan er altijd iets mis gaan in een fabricageproces, maar kom daar dan gewoon voor uit en help de gedupeerden uit de brand zodat zij weer het vertrouwen krijgen in hun merk. Helaas maakte Ford Nederland zich er nog steeds makkelijk vanaf door mailtjes te sturen met opmerkingen die gewoon niet door de beugel kunnen en dat nota bene om de schuld in de schoenen van de gebruiker te schuiven. Zeer onprofessioneel en niet hoopgevend. Natuurlijk zijn er ook Ford gebruikers die geen last hebben. Ik hoop dan ook echt dat dit zo blijft, maar ik zou graag een eerlijk antwoord willen hebben van Ford, wat er nu mis is gegaan. Mijn onderhoudsboekje geeft hier geen antwoorden. Misschien heeft Ford dir wel en kan ergere schade bij een grotere groep mensen mogelijk voorkomen worden.
Nogmaals NKC !! Chapot ene... dat mijn Fordje minder waard zou zijn geworden bij inruil zeg mij niets. Ik wil er gewoon met plezier in rijden, zonder dat ik mij zorgen hoef te maken of ik wel van A naar B kan rijden zonder steeds in de achteruitkijkspiegel te kijken of er witte rook uit de uitlaat komt.
In november 2011 een tweedehands Ford buscamper met de gewraakte motor aangeschaft bij Buscamper in Culemborg. Kilometerstand was 31.000. Enkele weken nadat de garantieperiode was verstreken, bij een kilometerstand van 41.000 op onze laatste vakantiedag, liep de motor in de soep. Er bleek een gat in één zuiger te zijn ontstaan. De oorzaak was een defecte verstuiver.

Buscamper heeft de motor laten reviseren, nadat zij wekenlang nul op rekest kreeg bij Ford op haar verzoek om een tegemoetkoming in de kosten te verkrijgen.
Buscamper nam tweederde van de kosten voor haar rekening. Bij een nacontrole heeft Buscamper (op haar kosten!) bij de Fordwerkplaats voor de zekerheid ook de overige drie verstuivers laten vervangen.

Hoewel onze financiële schade relatief meeviel, was de totale schade aanzienlijk. Daarom is het goed dat dit door NKC bij Kassa is aangekaart.

Gezien de opstelling van Ford, zullen wij nooit meer overwegen een auto van het merk Ford aan te schaffen.
Ik denk dat het de zelfde kant op gaat als met de 5 de
versnelling van fiat,ontkennen.en op de lange baan schuiven.
We rijden sinds 2010 tot onze grote tevredenheid onze Ford Hymer Van. Na berichtgeving over problemen met de motor besloten we voor alle zekerheid de verstuivers te laten testen. Twee verstuivers waren niet in orde, de vervanging ervan kostte on een slordige €1300,00. Verschillende keren geprobeerd contact te krijgen met Ford na een eerder gedane belofte over coulance, Ford reageert niet...
Jan Gerrits
Ik hoop dat Ford nu OVER de brug komt en mijn Transit minder vaak OP de brug staat.
Heb pas een hymer met Ford motor gekocht 2008 63000 km op de teller heb net grote beurt laten doen volgens de garage is hij prima in orde wachten wel af maak me niet zoveel zorgen . Heb hiervoor Ford Transit gehad uit 2008 met 180000 km op de teller nog nooit wat aan gehad ben zeer tevreden . Wij rijden met onze camper swinters ook gewoon door
Heb pas een hymer met Ford motor gekocht 2008 63000 km op de teller heb net grote beurt laten doen volgens de garage is hij prima in orde wachten wel af maak me niet zoveel zorgen . Heb hiervoor Ford Transit gehad uit 2008 met 180000 km op de teller nog nooit wat aan gehad ben zeer tevreden . Wij rijden met onze camper swinters ook gewoon door
Vorige week is Kassa geweest, om opnamen te maken. Arrogantie is altijd misplaatst, maar Ford gaat wel heel ver.
Waarschijnlijk hoopt(e) men op de doofpot. Hoe symbolisch is de vergelijking met de stukgelopen motoren. Wij hebben een camper gekocht, omdat we van avontuurlijk reizen houden. Ford heeft daar wel een ongewenste dimensie aan toegevoegd.
Als er al iemand van Ford komt (hoe stoer wil je zijn), dan komen ze wellicht met het verhaal, dat ze elk geval apart willen bekijken. Het lijkt me verstandig, om een standpunt in te nemen vanuit de NKC, of dat wel gewenst is.
Wij hebben onze verstuivers laten testen en inderdaad functioneerden 3 van de 4 niet naar behoren. En vervolgens dus alle 4 laten vervangen. Maar wie zegt me dat de zuigers niet al een zekere schade hebben opgelopen.
En dan nog: de software update van Ford. Wat doet dat met mijn verbruik en mijn vermogen?
Ik heb geen idee. Zaterdag zit ik op de tribune. Vol verwachting klopt mijn hart. De roe is al op voorhand voor Ford,

Groet, John Simons
Ook wij hebben een camper met deze Ford motor en hebben na de berichten direct de verstuivers na laten kijken, deze moesten onmiddelijk vervangen worden we waren er net op tijd bij. Rapport laten opmaken van de vervanging. Er staat 25000 km op de teller. Kosten €1500.
Ik ben blij dat dit aan de orde komt bij Kassa,de vermoedelijke reactie van Ford zal zijn ,,wij willen niet voor de camera reageren,hopelijk doen ze dit wel.
Ik ben benieuwd.
De Ford Nugget rijders in Duitsland besteden op hun website al enkele jaren veel aandacht aan de optredende motorschaden bij hun Ford Nuggets.
Zie: https:// www.nuggetforum.de
Dan: Aktuell / Baujahr 1987-2013 / Technik /Diskussion Motorschäden und Prävention.

We staan dus niet alleen!

Met vriendelijke groet.
De Kaasnugget (der Käsenugget)
Jan van de Bunt
ik kocht bij een handelaar in Winterswijk begin 2013 een Hymer met deze Ford motor met 22.000 km op de teller. Vanaf begin problemen met de motor, motor systeem problemen.In Faro Portugal, na 14.000 km gereden te hebben, bij km stand 36.000, gaf de motor de geest, totaal schade doordat 2 zuigers doorgebrand waren. Dit was 7 maanden na aankoop. De handelaar uit Winterswijk stelde dat wij maar 6 maanden garantie hadden hoewel wij schriftelijk 12 maanden hadden afgesproken! Omdat ik deze problemen meteen en in ieder geval binnen 6 maanden na aankoop aan de handelaar had doorgegeven oordeelde de kantonrechter (die ik had moeten inschakelen omdat deze handelaar niet voor de kosten wilde opdraaien) dat de garantie er niet toe deed, de camper voldeed niet, non-conformiteit! Zie Burgerlijk Wetboek. De rechters in Nederland verwachten van motoren in campers dat ze langer meegaan dan de 35.000 tot 75.000 km die ze bij Ford wel heel normaal/redelijk vinden!
Deze 2.2 motoren van Ford zitten toch ook in de Fiat Ducato. Hebben die deze problemen niet? En wat is er dan anders?
de arumenten die ford aanhoud zijn waardeloos, ook de brandstof heeft daarop geen invloed op, andere merken diesels
hebben daar geen last van, een fiat loopt makkelijk 200000 km zonder problemen bij normaal onderhoud de verstuivers 1x per
100000km kontrole, vocht word opgevangen in de brandstoffilter, en komt niet in de motor,heb zelf een fiat 2.8 tdi
rij heel europa rond zonder problemen met een gerust hart
17000-20000km per jaar ben een oude garagehouder 75jaar en hou alles zelf bij.
Bij deze wil ik ons bedrijf voorstellen: Autobedrijf Van Tuyl, gevestigd in Herwijnen, gespecialiseerd in verkoop en onderhoud van lichte bedrijfswagens en compact campers. Grootste aandeel verkochte voertuigen: Ford Transit met de 'beroemde' 2.2 TDCI motor. In de laatste 10 jaar hebben wij een klantenbestand (in ford en aanverwante merken met dezelfde 2.2 tdci motor) opgebouwd van ca 1000 stuks. Hoeveel er ook over gecommuniceerd wordt, voor ons is de Puma motor de meest betrouwbare motor die momenteel op de markt is t.o.v. al zijn concurrenten. Van de 1000 stuks in ons klantenbestand zijn er tot op heden nul defect gegaan. Als wij dit afwegen tegen alle andere merken die wij verkopen ( renault, opel, volkswagen, mercedes, fiat, etc) met de bijbehorende problematiek, dan presteert de ford motor in onze klantenkring dus erg goed. De werkplaats draait op volle toeren, maar NIET om aan ford motoren te sleutelen, wel grote technische klussen aan andere merken. We zullen deze niet specifiek noemen om ze in een kwaad daglicht te zetten.

Er is bij de 2.2 tdci een serie injectoren geweest die niet goed genoeg waren, preventief onderhoud is dan gewenst, niet afwachten tot er iets kapot gaan. Wellicht is er dus toch veel te wijten aan een aantal belangrijke zaken:
-koop op een vertrouwd adres een goede camper of bus
-laat de camper PROFESSIONEEL onderhouden
-tank kwaliteitsdiesel i.p.v. de budgetmerken
-gebruik uw voertuig om mee te rijden, niet alleen stallen

Ook in onze bedrijfswagen afdeling presteerd de 2.2 tdci erg goed, daar word de techniek niet gespaard en moeten de bussen behoorlijk werken, ook hierbij: ford transit, laagste onderhoudskosten t.o.v. zijn concurrenten. Het seizoen van 2016 heeft voor ons geen windeieren gelegd, een record aantal fords zijn er verkocht en worden met volle tevredenheid bereden.

Natuurlijk heeft ieder merk zijn eigen plussen en minnen qua techniek en inbouw, dat zal niet veranderen. Dat neemt niet weg dat de Ford Transit de meest geproduceerde bus ter wereld is, waarschijnlijk met vele tevreden bestuurders. Voor meer info, onderhoud en in- en verkoop kunt u contact met ons opnemen. Wij staan met het hele team klaar.
Weet de NKC of de camper collega's die in Duitsland rondrijden met een Ford motor dezelfde problemen hebben. Of is het alleen een Nederlands probleem?

Groetjes John Vaessen
Ik ben ook heel blij met de uitzending bij kassa ,de camper dit jaar gekocht net na de berichtgevingen dat de Ford TDCI 2.2 problemen zou hebben, altijd met spanning op weg tot nu toe rijdt hij prima maar...de angst hè ook geen garantie meer dus ..zijn we in afwachting.

groet Peter
Wij zijn ook een van de gedupeerden.
Gealarmeerd door de eerste berichtgevingen omtrent de perikelen met dit type motor, heb ik mijn verstuivers laten controleren door het Carrec Tecnocenter in Soesterberg. Daar werd na uitgebreide metingen vastgesteld, dat 3 van de 4 verstuivers 'op het randje' zaten.
Uit voorzorg toch in april dit jaar alle verstuivers laten vervangen (1776 euro incl.btw).
Eerder heb ik bij onze Forddealer in Doetinchem in aug. 2015 de krukaspoelie, een set aandrijfriemen en het distributiedeksel moeten laten vervangen (1260 euro incl).
In februari dit jaar heb ik een van de toevoerleidingen stuurbekrachtingen moeten vervangen (303 euro incl.)
Onze Ford Carado (uit 2008) heeft tot nu toe 65.000 km op de teller staan. Altijd met volle tank weggezet en door Ford Doetinchem onderhouden
De auto lijkt op dit moment prima in orde, rijdt super.
We hebben hem onlangs te koop aangeboden via enkele makelaars, maar de belangstelling is er niet meer. Potentiele kopers en bedrijven zijn zeer afgeschrikt door de negatieve beeldvorming en de waarde-daling is echt aanzienlijk.
Ongelooflijk dat Ford hier niets aan wil doen en fantastisch dat de NKC nu het voortouw neemt.
Er zijn al camper handelaren die geen Ford meer inkopen.
Koop er geen, want je raakt ze nauwelijks kwijt.
Hi,dat de motoren van bv Ford het niet goed zouden doen bestrijd ik,het heeft te maken met A. onderhoud,B. worden met name Campers ca. 6 mnd per jaar gebruikt,en worden de tanks niet voldoende afgetankt,waardoor condens zal onstaan,en daardoor kunnen verstuivers gaan roesten,met alle gevolgen van dien,Distributie Kettingen gaan (vaak) een autoleven mee.
Ik heb ook met Ford Nederland gecorrespondeerd,en wat hierboven staat geschreven is hun reactie,welke ik goed kan begrijpen,tevens een goede brandstof tanken,bv Shell Power Diesel,met vriendelijke groeten,Robert(rij zelf Ford Transit van 2011,prima auto(bus).
Zelf rij ik een Fiat, maar feit is dat het een knap stukje werk is van jullie (NKC) om dit breder bekend te maken via TV. Chapeau!
Nu maar hopen voor de betrokkenen dat er een faire oplossing komt. Ford kan zich niet achter feiten blijven verschuilen.
Ik ben al twee jaar bezig met de dealer in Zoetermeer, reactie krijg ik niet meer. Heb de bal bij Ford Nederland neergelegd, het is nog stil. Mijn 2,2TDCi uit 2009 heeft er nog net geen 100.000 op zitten, ik vind dat Ford zijn verantwoording moet nemen en preventief gaat handelen.
Ook aankaarten bij Kassa diegenen (zoals ondergetekende) die de verstuivers preventief heeft laten vervangen in verband met geleden financiele schade? Misschien een optie?

Gert-Jan Buddelmeijer.
Van haar halstarrige houding jegens vele gedupeerden gaat Ford spijt krijgen.......Voor men het in de gaten heeft vormt zich een sneeuwbaleffect. Ford raakt besmet.
Van haar halstarrige houding jegens vele gedupeerden gaat Ford spijt krijgen.......Voor men het in de gaten heeft vormt zich een sneeuwbaleffect. Ford raakt besmet.
Goed met samen met Kassa dit probleem aan te kaarten, ik ben ook in het bezit van een camper met deze motor .
Het resultaat hiervan is dat wij elke keer gespannen i.p.v. ontspannen op vakantie zijn
Wij willen graag de camper inruilen, maar door deze negatieve bekendheid van Ford, is de inruilprijs tot een minimum gedaald

veel succes

Cees de Hoop
Ik ben blij met de uitzending en hoop dat Ford over de brug komt we zijn uitgenodigd.

vriendelijke groeten,

Jan de Jong

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht