Coulance Ford bij kapotte motor valt nogal tegen

Eigenaren van campers op basis van een oudere Ford Transit die problemen hebben met de motor, voelen zich in de kou gezet door Ford Nederland. Motoren van het type 2.2 TDCi, ingebouwd in de modellen 2004 tot en met 2011, blijken al bij relatief lage kilometerstanden in de soep te kunnen lopen.

Ford Coulance
Ford Coulance


Van coulance, die een topman van Ford in Kampeerauto 5-2015 beloofde, hebben veel eigenaren nog maar bar weinig gemerkt.

Het probleem ontstaat doordat verstuivers versneld verslijten en deels verstopt raken, met als gevolg dat zuigers beschadigd raken of zelfs kunnen smelten. Een en ander zou te voorkomen zijn door premiumbrandstof te tanken, aldus het bericht in Kampeerauto, dat was gebaseerd op een artikel in het Duitse camperblad Reisemobil. Ook werd gemeld dat er werd gewerkt aan een update van het motormanagement en dat Ford coulant zou omgaan met klachten over motorschade.

Uit reacties op de berichtgeving blijkt echter dat Ford Nederland bepaald niet staat trappelen om gedupeerden tegemoet te komen. De genoemde update heeft volgens de pr-manager van Ford niets met de problemen te maken en uit ervaringen van eigenaren blijkt dat Ford zich beroept op garantietermijnen en onderhoud dat niet volgens het boekje zou hebben plaatsgevonden.

Hoe vaak de problemen zich voordoen, is niet bekend, maar op Duitse internetfora zijn talloze berichten te vinden over deze problemen met de Ford-motor. En een revisiebedrijf in Duitsland meldt in het komende nummer van het ledenmagazine Kampeerauto dat het wekelijks drie campers repareert. In hetzelfde nummer komt ook een aantal gedupeerden aan het woord. Reparatie van de schade kost 5.000 tot 9.000 euro.