Update Ford-motoren Nederland op aandringen NKC


Bij Ford wordt hard gewerkt aan een update van het motormanagement van de 2.2 TDCi. De aanpassing moet het risico op het vroegtijdig in de soep lopen van deze motoren verkleinen.


Dat bevestigt woordvoerder Sebastiaan van de Pol van Ford Nederland, na berichten hierover in het Duitse camperblad Reisemobil International.

De update komt ook beschikbaar voor de Nederlandse markt, maar wanneer dat gebeurt, kan hij niet zeggen. Ook weet Van de Pol niet om wat voor aanpassing het precies gaat. “Uiteraard maken we het bekend als de update er is en op een speciale website van Ford (etis.ford.com, red.) kunnen klanten via het invoeren van hun chassisnummer zien of hun camper de update nodig heeft.”

De aanpassing is bedoeld voor motoren van het type 2.2 TDCi, dat is ingebouwd in Ford Transits van de bouwjaren 2004 tot en met 2011. Al enige tijd is bekend dat deze bij relatief lage kilometerstanden ernstige schade kunnen oplopen. Als de verstuivers vervuild of verroest raken, kan dit leiden tot het compleet wegsmelten van een zuiger. Kosten van reparatie lopen op tot 8.500 euro voor het vervangen van de motor. In het ledenmagazine Kampeerauto van de NKC heeft een aantal gedupeerden onlangs zijn beklag hierover gedaan. Ze zijn met name ook boos omdat Ford nogal onwillig is om hen tegemoet te komen. Naar aanleiding van de publiciteit hebben nog meer gedupeerden zich gemeld bij de NKC.

De update moet een oplossing bieden, al benadrukt de Ford-woordvoerder dat eigenaren ook de andere adviezen niet in de wind moeten slaan: tank geen vervuilde brandstof; zorg voor een volle tank als de camper de stalling ingaat; en bovenal: laat het onderhoud volgens het boekje uitvoeren. Met name het tijdig vervangen van het brandstoffilter door het juiste type is van groot belang. “Onderhoud hoeft niet per se bij Ford te worden uitgevoerd, als het maar aantoonbaar volgens de juiste specificaties gebeurt”, zegt Van de Pol. “Laat het op tijd doen en laat op de rekening specificeren wat er precies is gedaan.”

Dat laatste is van belang in verband met coulance, die Ford zegt toe te willen passen. Ford wil alleen over de brug komen als het onderhoud geheel volgens het voorschrift heeft plaatsgevonden. Voor zover bekend heeft Ford onder deze strenge voorwaarden nog in geen enkel geval coulance hoeven toepassen. “We bekijken ieder geval individueel”, zegt Van de Pol.

De NKC is blij dat Ford werkt aan een oplossing om problemen in de toekomst te voorkomen, maar vindt ook dat het bedrijf zich wel wat welwillender mag opstellen in de richting van gedupeerden. “We begrijpen ook wel dat onderhoud erg belangrijk is”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Maar het blijft natuurlijk te zot voor woorden dat een motor bij 30 duizend kilometer zomaar volledig in de soep kan lopen en dat de fabrikant dan de andere kant op kijkt.” De NKC gaat door met het inventariseren van klachten en beraadt zich op stappen om Ford onder druk te zetten om gedupeerden tegemoet te komen.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht