Gedupeerden niet blij met voorstel Ford

Een voorstel van Ford aan gedupeerden met een camper met de probleemmotor van het type 2.2 TDCi van Ford, is gisteren tijdens een door de NKC georganiseerde bijeenkomst in Soesterberg massaal weggehoond. Iets waar het concern kennelijk al op rekende, omdat Ford niet aanwezig wilde zijn.

Soesterberg 6 Ford
Bijeenkomst gedupeerden in Soesterberg

De NKC moet beslist doorgaan met de gesprekken met Ford en moet daarbij de druk op het concern nog verder opvoeren. Dat was de teneur van de bijeenkomst, waar meer dan tweehonderd bezitters van een probleemcamper aanwezig waren en die online werd gevolgd door zo’n zestig andere belanghebbenden die niet naar Soesterberg konden komen. Een suggestie uit de zaal om met honderden campers naar de hoofdvestiging in Amstelveen te rijden, kon op een daverend applaus rekenen.

Vertrouwen herstellen

De NKC is al maanden in gesprek met Ford. Gebleken is dat motoren van het type 2.2 TDCi van de bouwjaren 2006 tot en met oktober 2010 spontaan in de soep kunnen lopen. Dit komt mogelijk door verstuiverproblemen. De NKC heeft hier inmiddels 85 meldingen van ontvangen, plus nog eens 165 meldingen van verstuivers die bij een test niet aan de specificaties bleken te voldoen. Inzet van de gesprekken is een tegemoetkoming voor de gedupeerden. Bovendien wil de NKC dat Ford met maatregelen komt om het vertrouwen in de campers te herstellen.

Op de valreep voor de bijeenkomst kwam Ford nog met een voorstel voor een regeling, die echter nog niet compleet is. De inhoud komt op het volgende neer:

  • Ford wil bezitters van een probleemcamper een jaar gratis garantie bieden op basis van een verzekeringsproduct. De voorwaarde is dat de camper een soort nulmeting heeft gehad bij Ford, waarbij ook de verstuivers bij een gecertificeerd bedrijf zijn getest. Voorwaarde is ook dat de camper niet ouder is dan tien jaar. Kosten van de nulmeting en de test zijn voor rekening van de klant. Als de verstuivers niet in orde blijken, wil Ford in overweging nemen om klanten tegemoet te komen.
  • Tweede onderdeel van de regeling is dat Ford bij twee of drie gevallen van een opgeblazen motor de eigenaren volledig schadeloos wil stellen en in twaalf gevallen gedupeerden tegemoet wil komen in de kosten van de test en de nulmeting. Belangrijkste gat in de regeling is dat Ford na vele weken puzzelen de garantie nog altijd niet rond heeft. De belofte was dat Ford dit in april rond zou hebben, voor de start van het camperseizoen.

Misschien garantie

Gedupeerden hadden geen goed woord over voor het voorstel. Kom eerst nog maar eens flink wat geld bij ons uitgeven, dan gaan wij misschíen garantie geven, zo werd de houding van Ford door velen ervaren. Ook steekt het gedupeerden dat ze al kosten hebben gemaakt om hun verstuivers te laten testen, vaak bij de Ford-dealer. En nu stelt Ford opeens de aanvullende eis dat dit bij een van de twee gecertificeerde bedrijven moet gebeuren?

Deel van de kosten

Ook NKC-directeur Stan Stolwerk toonde zich teleurgesteld over dit voorstel. Wel noemde hij de voordelen van het garantievoorstel. “Het blijft vervelend als een motor in een ver land in de soep loopt, maar met deze regeling garandeert Ford dat de camper ter plekke of thuis kosteloos wordt gerepareerd. Zo kun je weer met vertrouwen op pad.” Maar over de voorwaarden kon ook hij kort zijn: absoluut onder de maat. “Als Ford echt een gebaar wil maken, neemt het concern minstens een deel van de kosten van de nulmeting en de test voor z’n rekening. Ford beseft nog steeds niet wat dit verhaal voor gedupeerden betekent. We gaan graag weer met Ford in gesprek over een beter voorstel, anders voorzie ik dat we straks inderdaad met honderden campers in Amstelveen staan.”