Ford lanceert update voor geplaagde 2.2 TDCi

Goed nieuws voor bezitters van een camper op basis van een Ford Transit: sinds deze week is er een update beschikbaar voor de 2.2 TDCi, waarmee het risico op in de soep lopen wordt verkleind.

Ford Transit Motor Update
Ford Transit Motor Update


Dat bevestigt Ford Nederland desgevraagd. Wel benadrukt woordvoerder Sebastiaan van de Pol dat de update niet dé oplossing is voor de problemen met deze Ford-motor. “Het blijft belangrijk dat camperaars de adviezen rond het onderhoud en het tanken van de juiste brandstof in acht nemen. De problemen ontstaan door corrosie in de verstuivers en dat valt nou eenmaal niet softwarematig op te lossen”, aldus Van der Pol. Wat de update precies inhoudt, kan hij niet zeggen, behalve dat het mogelijk ook iets met de koude start te maken heeft.

De update geldt voor Ford Transits met de 2.2 TDCi die geproduceerd zijn van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010, meldt Ford. Volgens Van der Pol is dit de periode waarin de mogelijke probleemgevallen van de band zijn gerold. Dat er bij de NKC ook gevallen bekend zijn van campers van 2011 waarbij de motor in de soep is gelopen, verklaart hij uit het feit dat fabrikanten hun campers bouwen op chassis’ die eerder zijn geproduceerd. “Daar kan wel een jaar of meer tussen zitten.” Probleemgevallen van voor 2006 zijn bij de NKC inderdaad niet bekend.

Van der Pol raadt eigenaren aan bij de dealer na te vragen of de update voor hun camper geldt, of dit zelf na te gaan door op de website van Etis het chassisnummer van de camper in te voeren. Sommige dealers nemen zelf het initiatief om klanten te benaderen. “Ze zijn daar vrij in, want het gaat niet om een safetyrecall. Wel komt het automatisch aan de orde bij regulier onderhoud”, zegt Van der Pol. Aan het uitvoeren van de update zijn geen kosten verbonden.

Ondertussen blijven de klachten van gedupeerden bij de NKC binnenkomen. Bij een enkeling zijn alleen de verstuivers vroegtijdig kapotgegaan, maar bij het gros van de gedupeerden heeft dit geleid tot een gesmolten zuiger, een schadepost van ongeveer 8.500 euro. Ford Nederland zegt coulant met deze gevallen om te gaan. In de praktijk wordt coulance vrijwel altijd geweigerd, meestal op grond een onvolledige onderhoudshistorie.

De NKC laat onderzoeken of er mogelijkheden zijn om Ford tot meer inschikkelijkheid te bewegen. “Het is voor bezitters van een camper op basis van Ford een hele geruststelling dat er nu een update is”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk hierover. “Maar het blijft natuurlijk te zot voor woorden dat een motor na een paar jaar en met slechts enkele tienduizenden kilometers op de teller zomaar in de soep kan lopen. Ford moet zijn verantwoordelijkheid nemen.”