Zo voorkom je bodemcontact met je camper

Door Ger Elskamp (tekst) en Henk Timmermans (foto's)

Iedereen die een camper met een lange overhang heeft, maakt het wel eens mee: een oorverdovend schurend geluid, dat de ergste schade doet vermoeden. Al valt dat in de praktijk vaak mee, het is simpel te voorkomen.

Soms lijkt het wel of verkeersdrempels in Nederland steeds hoger worden, zeker als je in een camper rijdt. Niet alleen drempels zijn soms lastig te nemen obstakels met een camper, ook een afrit van een parkeerplaats of de toegang tot een veerboot kunnen te steil zijn.

Bodemcontact

Zeker als je camper een lange overhang achter de achterwielen heeft, is het risico dat de achterkant van de camper op de grond komt niet denkbeeldig. Daarbij kan gemakkelijk schade ontstaan.

Chassis

Henk Timmermans uit Doetinchem stuurde de redactie een tip, die hij overigens zelf kreeg van camperplaatsenspecialist Wim de Wolf van de NKC. Op zijn advies heeft hij een geïmpregneerde houten balk van acht bij vijf centimeter en een halve meter lang aan de zijkant van de achterste chassisbalk bevestigd. Het hout steekt hierbij ongeveer een centimeter onder het chassis uit. Als de camper dan de grond raakt, gebeurt dat niet met het metaal van het chassis, maar met het hout. Dat schuurt daarbij dan over het asfalt. Dat veroorzaakt weliswaar een donderend geraas in de camper, waarbij het lijkt of de achterkant eraf valt, maar alles blijft onbeschadigd. Hoogstens is het stuk hout iets afgesleten, maar dit vervangen is makkelijker dan het chassis repareren, na zo'n bodemcontact.

Er zijn voor het voorkomen van bodemcontact ook speciale wieltjes te koop. Dat is ook een mooie, maar zeer dure oplossing. Het stuk hout aanbrengen kost enkele euro's en als je het zwart schildert, valt het niemand op.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 5 2015.