Zo voorkom je bodemcontact met je camper


- Door Ger Elskamp (Tekst) en Henk Timmermans (Foto’s)

Iedereen die een camper met een lange overhang heeft, maakt het wel eens mee: een oorverdovend schurend geluid, dat de ergste schade doet vermoeden. Al valt dat in de praktijk vaak mee, het is simpel te voorkomen.

Soms lijkt het wel of verkeersdrempels in Nederland steeds hoger worden, zeker als je in een camper rijdt. Niet alleen drempels zijn soms lastig te nemen obstakels met een camper, ook een afrit van een parkeerplaats of de toegang tot een veerboot kunnen te steil zijn.

Bodemcontact camper voorkomen


Zeker als je camper een lange overhang achter de achterwielen heeft, is het risico dat de achterkant van de camper op de grond komt niet denkbeeldig. Daarbij kan gemakkelijk schade ontstaan.

Chassis

Henk Timmermans uit Doetinchem stuurde de redactie een tip, die hij overigens zelf kreeg van camperplaatsenspecialist Wim de Wolf van de NKC. Op zijn advies heeft hij een geïmpregneerde houten balk van acht bij vijf centimeter en een halve meter lang aan de zijkant van de achterste chassisbalk bevestigd. Het hout steekt hierbij ongeveer een centimeter onder het chassis uit. Als de camper dan de grond raakt, gebeurt dat niet met het metaal van het chassis, maar met het hout. Dat schuurt daarbij dan over het asfalt. Dat veroorzaakt weliswaar een donderend geraas in de camper, waarbij het lijkt of de achterkant eraf valt, maar alles blijft onbeschadigd. Hoogstens is het stuk hout iets afgesleten, maar dit vervangen is makkelijker dan het chassis repareren, na zo'n bodemcontact.


Er zijn voor het voorkomen van bodemcontact ook speciale wieltjes te koop. Dat is ook een mooie, maar zeer dure oplossing. Het stuk hout aanbrengen kost enkele euro's en als je het zwart schildert, valt het niemand op.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 5 2015. 

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: overhang, chassis, bodemcontact.

Reacties


Je kan natuurlijk ook een kleinere camper aanschaffen waar niet zo'n grote overhang bij is.... Bijvoorbeeld een buscamper ;-)
Wij komen overal zonder problemen.
Mijn camper raakte bij een pontje over de Maas net de grond, ondanks zo scheef en langzaam mogelijk oprijden. De hoek van de weg met de pontklep was gewoon te groot. Er zal wat nieuwe verf op het ijzer moeten. Tja met een balk of wieltje wordt je camper weer wat lager en zó vaak gebeurt het niet.
Schuin aanrijden helpt idd, luchtvering is ook erg mooi en natuurlijk komen dezelfde krachten ook op het hulpchassis en de rest daarboven. Het balkje is dan ook niet bedoeld als een extra hulpwiel waardoor je zo maar alle hobbels kunt nemen.
Bedenk dat het slechts een bescherming is, het alternatief is immers je bumper, een trekhaak of dat het hulpchassis direct bodemcontact heeft. En zoals de foto laat zien heeft het balkje mij in ieder geval al 1 keer voor een beschadiging beschermd.
Voor de liefhebber; ik kreeg vanmiddag ook foto's van hulpwieltjes met verbogen asjes en een getordeerde chassisbalk. Die kleine wieltjes zijn helemaal niet berekend op de krachten die er bij bodemcontact optreden. Wil je het echt goed doen kijk dan eens bij containers die door een haakarmwagen afgezet worden; daar zitten echte gummirollen onder.
Wij pakken een hobbel in de weg ( of bij het aan boord gaan van een schip) altijd schuin. Zo verdeel je de hoek tussen de voor/achterwielen. Iets diagonaal dus over de bult
Ervaring is de beste leermeester
Mevrouw Scheer-Duiker en meneer Ooms, bij aanraking met de grond komen dezelfde krachten op het hulpchassis met of zonder hout of steunwielen. Het hulpchassis wordt dan wél minder beschadigd. Voorkomen blijft beter dan genezen, ehh, hulpmiddelen.
Volledig eens met de schrijver van de nadelen. De krachten komen omgekeerd (van onder naar boven) op het hulpframe te staan wat als gevolg kan hebben schade aan dak en zijwanden. Goed en niet teveel beladen en als luchtvering te kostbaar is gewoon hulpveren plaatsen. Scheelt bij mij 4 cm.
Ik vraag me af of die hulpmiddelen als een stuk hout of loopwieltjes wel goed zijn. Ze worden namelijk niet aan het chassis vastgemaakt, maar aan het hulpframe. Dat hulpframe is bestemd om de zwaardere achteroverbouw te dragen; de achterwand, vloerdeel en delen van zijwand. Dat kan ongewenste krachten opleveren bij de lijm- en hoekverbindingen.
Wij hebben de duurdere oplossing gekozen; hulpluchtvering die vanaf de cabine wordt bediend. Daardoor geen extra krachten op het hulpframe.
Leuke oplossing, De oplossing met de wieltjes moet je wel voorzichtig mee zijn dezer worden veelal te ver naar achteren geplaatst waardoor zeker bij een light chassis schade aan de kokerbalken een opbouw kan ontstaan door dat de verlengbalk opeens bij bv wegcontact het gewicht van opbouw en deels camper moet opvangen en daar zijn de verleng balken meestal niet op berekend. een beter oplossing is in mijn ogen Luchtvering die je vanuit de bestuurders plaats/cabine kan bedienen om hem tijdelijk wat meer hoogte te geven Wij hebben er veel gemak van. Wie camping den driesch in valkenburg kent weet dat daar ook zo,n lekkere toegangsweg is uitkijken daar.
Gewoon aan de achterzijde 2 teflon wieltjes aan het chassis monteren of laten doen.
Wieltjes van rond 12 cm bij iedere gereedschap zaak te koop
Met onze Hymer B678 bleven wij door onze overhang steken bij het oprijden op de boot naar Marokko. (Voor de goede orde: we waren niet overladen o.i.d.). Schuin de boot of achteruit oprijden hielp niet. We moesten 'bevrijd' worden door bolle rijplaten waar de bemanning mee aankwam, waardoor de camper hoger kwam te staan. Met wieltjes kun je niet vastlopen. Deze hebben we dan ook later onder onze camper laten monteren. Met de voorgestelde oplossing met hout kun je toch nog vastlopen.
Mooie oplossing. Maar mij is ooit verteld door een ervaren camperaar, toen we in de wachtrij stonden voor de afvaart van de veerboot van Livorno naar Bastia, om de camper schuin de oprijplaat op te rijden. Dat werkt prima (ook bij hoge verkeersdrempels) Dus wanneer je rustig eerst met het linkervoorwiel en daarna het rechtervoorwiel over de drempel of schuin vlak rijdt, voorkom je dat de overhang aan de grond komt en beschadigd kan worden.
Wij hebben een aardige uitsteek Maar 2 campers verder hebben wij nog nooit last gehad dat we zijn blijven hangen . Er rustig over heen en NOOIT te zwaar geladen. De dorpels mogen een bepaalde hoogte hebben van de Wet. Zijn die te hoog de Gemeente bellen .Onze gemeente heeft pas 34 stuks de straat opgehoogd met als gevolg dat de dorpels weer op hoogte zijn. Veel succes 2017 .