Arnhem gaat diesels van voor 2004 weren


Dieselauto's van voor 2004 mogen vanaf 2019 het centrum van Arnhem niet meer in. Daarmee heeft gemeente Arnhem de strengste norm van Nederland. Andere grote steden weren diesels van voor 2001.


Oude en nieuwe auto's die rijden op diesel zijn vervuilender dan auto's op benzine of gas. In veel Europese steden ligt diesel daarom onder vuur. Parijs is van plan diesels helemaal te gaan weren. Volgens berekeningen van Arnhem rijden er zo’n achthonderd oudere diesels rond in de stad. Het weren uit het centrum van deze kleine groep scheelt 17 procent in uitstoot. Het fijnstof neemt af met 10 procent.

Duurzaamheid hoog op de agenda

"Wij hebben begrip voor gemeente Arnhem en snappen het besluit, zolang er nog op diesel wordt gereden”, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC. “Maar wij willen camperaars die in de binnenstad wonen in de gelegenheid stellen een aantal malen per jaar eropuit te kunnen trekken met hun camper. De NKC zal hiertoe de gemeente verzoeken ontheffing te verlenen. Dit is eerder positief ontvangen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.” Tegelijkertijd erkent de NKC de urgentie van duurzamer omgaan met het milieu. “De NKC heeft het onderwerp duurzaamheid hoog op de agenda staan.”

Rotterdam en Utrecht

De gemeente wil de maatregel uiterlijk 1 januari 2019 invoeren. Arnhem heeft sinds 2014 al een milieuzone voor vrachtverkeer. Bij overtreding volgt een boete van 230 euro. In Rotterdam en Utrecht gelden al beperkingen op de toegang voor personenwagens. Daar mogen diesels van voor 2001 de binnenstad niet in.

Hoe zat het ook alweer met milieuzones in Europa? Klik hier!

Reacties


Ergste dreiging is van tafel. De gemeenteraad heeft het college (lees een SP-wethouder die kort voor de verkiezingen groen wil scoren) teruggefloten wegens te eigengereid optreden en wil eerst een fatsoenlijk onderzoek naar wie waar en wat vervuilt in de stad. Gaat vast wel lang duren.
Al die reacties halen niets uit. Er is maar een mogelijkheid om hier een einde aan te maken. Samen met NKC, zusterverenigingen in Europa, ANWB en dergelijke instellingen een vuist te maken richting het europese parlement om orde op zaken te stellen en er mee te stoppen of er een eenheid van te maken. Nu doet iedere stad maar wat hen het beste uitkomt. Overigens lees je regelmatig in de media dat het niets uithaalt, dus waarom er meer door gaan.
Een "politiek correcte" symbool maatregel. Dat is het voor mijn gevoel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niets op de cijfers valt af te dingen. 800 diesels? Hoeveel daar van zijn campers? Hoeveel km rijden die in de stad t.o.v. personenauto's? Voor het gemak de recreatie voertuigen over 1 kam scheren met de dagelijks gebruikte personenauto's? Dat terwijl Arnhem zich elke dag vol zuigt met leasediesels en benzine auto's voor een heel groot deel van na 2004! Langs de randen van de de verboden zone's en de snelwegen langs de stad mag zoveel gereden worden als men wil, waait het nooit bij deze metingen? Wordt dit "meegerekend" in de rekenmodellen? Kortom, het onderwerp heeft net als dit verhaal veel vraagtekens en is onrechtvaardig!
Beste NKC, het wordt de hoogste tijd dat jullie samen met de buitenlandse organisaties bij de EU gaan pleiten voor 1 norm die geldt in de hele EU. Als een Gemeente of Stad dan een milieuzone wil instellen dan moet die voldoen aan die ene norm. Het is nu een chaos aan het worden. Iedere stad in binnen- of buitenland (behalve Duitsland volgens mij) stelt zijn eigen normen en vignetten. Er zijn zelfs plaatsen/gebieden waar het per dag kan verschillen of je wel/niet een vignet moet hebben. Dit is toch niet van deze tijd waar de EU naar eenheid wil en het voor de consument gemakkelijker zou moeten worden om te reizen. Werk aan de winkel dus!
Ga buiten de stad op een c.p. of camping, op de fiets naar de stad, laat er vooral geen geld achter[winkels , terrasje o.i.d.].
winkel in de omliggende dorpen, pik een terrasje bij de dorpskroeg, en Arnhem en andere steden die ons niet willen
voelen het in hun beursje.
Ik begrijp best dat diesel auto's moeten betalen. Ik bedoel dan de vrachtauto's, bestelauto's en andere voertuigen die steeds in de stad moeten zijn om goederen te vervoeren. Dus dieselvoertuigen die dagelijks, wekelijks in de stad moeten zijn. Maar een camper die wellicht nog geen 20 Kilometer zal rijden in de stad??????????????????????
Hier ligt een opdracht voor de NKC denk ik.
Ik begrijp best dat diesel auto's moeten betalen. Ik bedoel dan de vrachtauto's, bestelauto's en andere voertuigen die steeds in de stad moeten zijn om goederen te vervoeren. Dus dieselvoertuigen die dagelijks, wekelijks in de stad moeten zijn. Maar een camper die wellicht nog geen 20 Kilometer zal rijden in de stad??????????????????????
Hier ligt een opdracht voor de NKC denk ik.
En hoe is het geregeld voor bijvoorbeeld een camper van 2003 die we hebben laten voorzien van een roetfilter? We mogen nu met het groene vignet wel weer op diverse plaatsen in Duitsland rijden.
Dit is gewoon belachelijk als je in rotterdam 25 euro betaal mag je wel een dag rijden dus naar mijn idee gaat het gewoon weer om geld en heeft het niks met milieu te maken
Mijn camper is ook van 1983 ik vind dat deze gemeente"s minder geld van de staat moeten krijgen.,en dat wij minder wegen belasting betalen..
Helaas voor de camperaar geldt dit verbod voor steeds meer plaatsen, in Nederland nu, maar al langer ook in andere landen.
Over het algemeen heb je met een camper ook weinig in het centrum van een stad te zoeken toch?
Mogelijke oplossingen:
1. Neem van de landelijke cp vlakbij de stad gewoon de fiets.
2.Camper laten ombouwen op LPG misschien? Over acht jaar is het waarschijnlijk klaar met de diesel camper.

Verzoek aan de NKC:
Geef maandelijks aan in het camperblad met stadskaarten waar de grenzen lopen in de betreffende steden waar of dit verbod geldt, of waar en welke milieu sticker je nodig hebt.
Een diesel weren is gemakkelijk maar totale onzin.
Rivier en cruiseschepen die een hele dag aan kade liggen zijn wel 100x vuiler.
Deze schepen stoken vaak ook nog op veel vuiler brandstof.
Dit is gewoon weer burgers pesten,
Wij zijn een Europa als het uitkomt. Maar moet de overheid geld hebben of andere zaken dan zijn we een verdeeld Europa. En het klopt nog steeds verdeel en heers dat is Europa. Het is zo erg dat je bijna een studie moet volgen om alle regels zowel in eigen land als Europa re kennen. Maar als er zelfs in Nederland over wat dan ook eenduidigheid is wat verwacht je dan van een Europa. In dat opzicht heeft Engeland gelijk lekker weer je eigen regels toepassen zonder inmenging van anderen.
Diesels weren.
Het is toch te zot voor woorden dat elke plaatselijke overheid eisen gaat stellen aan auto's. We leven in Europa, daar zijn we al tot op het bot verdeeld vwb het komen tot één voor geheel Europa geldende regelgeving. Nu mag je Arnhem niet meer in met diesels ouder dan 2004. Die auto's zijn net ingereden. In Utrecht niet van voor 2001. In Keulen moet je een groene kaart hebben. In Frankrijk weer wat anders. In Oostenrijk moet je een vignet hebben. Als je door een tunnel rijdt moet je tol betalen enz. enz.
En we betalen aan de overheid wegenbelasting.
Als dit zo doorzet eis ik een hoge korting op mijn wegenbelasting. Campers zijn gebouwd voor langere termijn.
Gemiddeld rijdt een camper 7500 km per jaar??
Ieder jaar moet hij worden gekeurd enz. enz.
Waar gaat dit toch heen?
Heeft de overheid zoveel capaciteit dit allemaal overhoop te halen?? Vandaar dat we echt teveel ambtenaren hebben.
Wie zei dat ook al weer???
Ik wil graag weten waar de grens is van wel of niet de stad in te rijden. Is het de rondweg?
Zou graag zien dat de andere steden ook nauwkeurig zouden willen aangeven tot hoe ver de stad in?
Gr.
Ger Booy
Hoe zit dat met oldtimers van 40 jaar en ouder? Mogen die er ook niet meer in/doorheen?
mijn camper is van 2003 maar ik heb door het plaatsen van een ekstra roetfilter een groene 4 sticker gekregen.
Word ik nu toch geweerd ??

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht