Een personenauto van 9 meter lang

Martijn Ciere

Het voertuig dat rechts op de foto staat, beste lezer, is een personenauto. Een personenauto gebouwd op een M.A.N.-vrachtwagenonderstel. Met een maximaal combinatiegewicht van 12.500 kilogram. Hij is 8,7 meter lang en heeft een 4,6 liter Euro5-dieselmotor.

Omdat de belastingdienst dit voertuig ziet als een ‘personenauto’ mag deze camper gewoon 130 kilometer per uur. En heeft deze geen last van milieuzones voor vrachtwagens. En het kwarttarief is gewoon van toepassing. En de fijnstoftoeslag.

Investeren in schone motor

Ja, je leest het goed: Euro5 en een fijnstoftoeslag moeten betalen. De eigenaar van deze Concorde heeft in 2009 veel geld geïnvesteerd in een schone motor en moet nu toch de fijnstoftoeslag betalen. Wellicht dat dit voorbeeld je niet direct aanspreekt; er zijn tenslotte maar weinig campers van dergelijk formaat. Wel staat dit verhaal synoniem voor alles wat mis kan gaan en gaat rondom de registratie van fijnstoftoeslag voor campers in Nederland. Laat mij dit uitleggen.

Campers zijn altijd personenauto

Een aantal jaar geleden heeft onze overheid bedacht dat het slim zou zijn om campers, ongeacht de vorm en grootte, te registreren als een personenauto. Nu is hier in de basis niets mis mee: de camper wordt enkel gebruikt om personen mee te ‘vervoeren’ en is ook als zodanig ingericht. Dat de overheid in de jaren daarna regels rondom milieuzones en fijnstoftoeslagen opstelt waarin een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen ‘personenauto’ en ‘bestelauto’ lijkt onschuldig, maar de camperaar wordt (wederom) over het hoofd gezien. Zo is de fijnstoftoeslag voor bestelauto’s pas van toepassing wanneer het voertuig 12 jaar of ouder is, maar voor personenauto’s gelden specifieke emissie-eisen ongeacht de leeftijd van het voertuig. Is de uitstoot onbekend of niet aangeleverd door de fabrikant bij de registratie, dan heb je sowieso pech (aldus de Belastingdienst).

Volg je het nog?

Terug naar de Concorde, de personenauto. De eigenaar was van mening dat een Euro5-motor volgens de personenauto-norm zou voldoen aan de fijnstofgrens van 0,005 gram/km. Het voertuig is tenslotte geregistreerd als personenauto, dus een logisch gevolg zou zijn dat deze dan moet voldoen aan de normen die gesteld worden aan personenauto’s. Voor Euro5 is dit 0,005 gram/km, dus einde verhaal. Helaas maakt de Belastingdienst het niet zo gemakkelijk. Ja, het voertuig staat geregistreerd als personenauto, maar moet voldoen aan de toelatingseisen van een vrachtwagen. Voor Euro5 betekent dit een maximale fijnstofuitstoot van 0,02 gram/kWh, wat hoger ligt dan de gestelde grens van 0,01 gram/kWh voor de fijnstoftoeslag. Dus de eigenaar kreeg ook, waarschijnlijk net zoals jij, de toeslag op de deurmat. Volg je het nog?

Opheldering van de RDW

Wij niet, dus hoog tijd om in gesprek te gaan met de RDW. De oplossing leek simpel: ‘laat maar zien dat er een roetfilter gemonteerd is, dan schrappen wij de fijnstoftoeslag’. Een open uitnodiging voor een gratis visuele check. Tevens zonder voorwaarden: een gemonteerd roetfilter zou voldoende zijn. Navraag bij de lokale M.A.N.-dealer bevestigde ons eerste vermoeden dat de camper uitgerust zou zijn met een roetfilter. Binnen 5 minuten na het binnenrijden bij het RDW-keuringsstation in Veldhoven bleek echter het tegengestelde waar te zijn. Als er al een roetfilter onder zou zitten, dan moest het een gesloten-roetfilter zijn. En halfopen-roetfilters voldoen niet aan de spelregels van de RDW, dus geen registratie.

Geen roetfilter

Na een korte discussie met de keurmeesters, die overigens erg vriendelijk en behulpzaam waren, besloten we naar de M.A.N.-dealer te gaan om navraag te doen. Veel gedoe, formulieren, blauwdrukken, handleidingen, telefoontjes en visuele checks door de servicemedewerker later kwam het verlossende woord. Deze camper heeft geen roetfilter. Daar waar andere fabrikanten gebruik moesten maken van een roetfilter en soms ook de toevoeging van AdBlue om aan de Euro5 emissienormen te voldoen, voldeed deze motor al zonder hulpmiddelen aan de norm. 

Het verschil zit hem er nu in dat voertuigen met roetfilter geen fijnstoftoeslag hoeven te betalen en die zonder roetfilter, maar met de zelfde uitstootnorm, wel. Overigens is ook hier een compliment richting de dealer op zijn plaats; het uitzoekwerk heeft zeker een uur gekost maar werd niet doorberekend aan de campereigenaar.

Eén uit honderden

Dit voorbeeld is er één uit honderden: campers geregistreerd als kleine gezinsauto, campers met ‘verouderde’ emissienormen, campers met Euro6 plus fijnstoftoeslag, we hebben het de afgelopen weken allemaal voorbij zien komen. Mijn oproep is dan ook: voer het kenteken van je camper eens in bij het RDW en kijk of je iets geks ziet. Let ook op eventuele openstaande terugroepacties! Neem de fijnstoftoeslag niet zomaar voor lief; wellicht is er in de registratie iets fout gegaan. 

Vragen hierover? Bekijk dan eens onze adviespagina’s op de NKC-website of mail ons op [email protected].