Verkeersregels NL - Gebruik triangel


Inhoudsopgave - Verkeersregels Nederland


Gebruik triangel

Inleiding

Een triangel is een driehoekige trekstang en vormt de verbinding tussen het trekkende en getrokken voertuig. Op twee punten zit het vast aan de voorkant van het getrokken voertuig en het derde punt aan de trekhaak van de kampeerauto.

Tijdens het slepen draait het stuur van de getrokken auto vrij. Hierdoor volgt het getrokken voertuig automatisch in bochten.

Triangel
Foto Towtal

Incidenteel wordt de triangel in Nederland gebruikt. In Engeland zie je regelmatig camperaars met een triangel rijden. In Amerika is de triangel de standaard voor het trekken van een auto achter een kampeerauto. Het is dus een in de praktijk beproefd concept.

Toepassing triangel
Triangel, algemeen toegepast in Engeland en de VS

De vraag is echter of het allemaal wel mag. Voor een antwoord op die vraag duiken we de verkeersregelgeving in.

In Nederland

Op grond van de in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) is een gesleepte auto een aanhangwagen, voor de rest van de verkeerswetgeving blijft het gewoon een ‘zelfstandige’ auto.

Dat betekent dat er voor de naleving van verkeersregels een ‘aanhangwagen’ wordt getrokken. U moet dan rekening houden met de maximumsnelheid, het verbod om personen in een aanhangwagen te vervoeren, bepaalde verbodsborden, etc.

Voor de Regeling Voertuigen is het gesleepte voertuig géén aanhangwagen, zodat noch de bepalingen voor ‘aanhangwagens’, noch die voor ‘samenstellen van voertuigen’ van toepassing zijn. De gesleepte auto is immers niet ‘bestemd’ om achter een andere auto te worden gekoppeld, in tegenstelling tot de aanhangwagen en de oplegger.

Welk rijbewijs

Op grond van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 is het gesleepte voertuig geen aanhangwagen. Dat betekent dat alle voorschriften van de rijbewijsplicht (BE) voor aanhangwagens niet van toepassing zijn.

Het vereiste rijbewijs (B) voor het trekkende voertuig is voldoende, ongeacht het gewicht van de gesleepte auto, die voor de WVW 1994 dus geen aanhangwagen is. Het houdt ook in dat de kentekenbepalingen voor aanhangwagens niet van toepassing zijn.

De gesleepte auto is een zelfstandig motorrijtuig en zal dan ook aan alle kentekenverplichtingen die voor motorrijtuigen gelden moeten voldoen. Dat betekent dat achter op de gesleepte auto het eigen kenteken moet zijn aangebracht en dat dit ook goed zichtbaar moet zijn.

Het gebruik

Het achteruitrijden is (vrijwel) niet mogelijk met een triangel. Dit heeft onder meer te maken met de stuurgeometrie van de voorasconstructie. De vooras van onze personenauto is feitelijk geschikt om getrokken te worden en niet om geduwd te worden. Mocht het achteruitrijden niet goed lukken, dan is loskoppelen en op eigen kracht wegrijden een oplossing.

Kijk ook even naar de verzekeringspolis van de trekkende kampeerauto. Meestal is slepen toegestaan, maar kijk het voor de veiligheid even na.

Als u een auto waarop (nog) garantie zit van een triangel wilt voorzien, informeer dan even of de montage van de triangel gevolgen heeft voor de garantie.

Auto’s met automatische transmissie mogen meestal niet, of maar over korte afstand, worden gesleept. Voor deze auto’s zijn aanpassingen noodzakelijk.

Enkele andere aandachtspunten:

  • Lees goed de bijgeleverde gebruiksaanwijzing van de leverancier
  • Niet op stuurslot. Dus, contactsleutel in het contactslot
  • Gebruik de tweede sleutel voor het afsluiten van de portieren
  • Met een camera aan de achterzijde van de kampeerauto kun je de gesleepte auto in de gaten houden
  • Bij het nemen van scherpe bochten kunnen de voorwielen gaan slepen over de weg

Conclusie

Het slepen van een motorrijtuig is niet aan speciale voorwaarden verbonden. Dit mag plaatsvinden met een sleepkabel, een sleepstang maar ook met een triangel. Omdat er geen sprake is van een aanhangwagen in de zin van de WVW 1994 en de Regeling Voertuigen, is er qua regelgeving niet zoveel aan de hand.

Echter, de kentekenverplichtingen zoals een geldige APK, een WA verzekering en de houderschapsbelasting blijven van kracht.

Gebruik in het buitenland

In Nederland sleept u wettelijk gezien een personenauto. Bij het rijden op de weg moet u zch houden aan de regels die gelden voor het trekken van een aanhangwagen.

Het in Nederland geldend voorrecht, dat auto’s zwaarder dan 750 kg zonder E-rijbewijs getrokken mogen worden, lijkt in het buitenland niet meer op te gaan.

In Duitsland is in de Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung (StVZO) artikel §33 aangegeven dat motorvoertuigen niet als aanhanger mogen worden vervoerd.

In België is gebruik van een triangel verboden. Een voertuig mag alleen gesleept worden als het gesleepte voertuig niet op eigen kracht kan rijden. De Belgische wegcode geeft dit aan in artikel 49.5.

In Frankrijk is het slepen van een personenauto op autosnelwegen alleen toegestaan aan een speciale sleepdienst.

In Spanje mag een motorvoertuig geen ander motorvoertuig slepen. Alleen in noodgevallen is het toegestaan een voertuig naar de eerste veilige plek te slepen.

In Portugal mogen alleen speciaal uitgeruste sleepwagens slepen.

In het buitenland een aanhangwagen

In alle landen mogen aanhangwagens worden getrokken. Daar lijkt dan ook de oplossing te zitten. Laat er, als u de grens overgaat, geen twijfel over bestaan dat u een aanhangwagen trekt.

De volgende eisen voor de aanhangwagens zijn onder meer van toepassing:

Aanhangwagen tot 750 kg

  • een verlichtingsbalk die voldoet aan de verlichtings- en reflectoreisen
  • een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto
  • afhankelijk van de lengte van de combinatie is eventueel zijreflectie verplicht
  • een hulpkoppeling
  • rijbewijs B

Aanhangwagen zwaarder dan 750 kg

  • een verlichtingsbalk die voldoet aan de verlichtings- en reflectoreisen
  • een kentekenplaat van de getrokken auto
  • beremming noodzakelijk van de getrokken personenauto
  • afhankelijk van de lengte van de combinatie is eventueel zijreflectie verplicht
  • de verplichting van een losbreekreminrichting of een hulpkoppeling
  • rijbewijs BE