Verbod oude diesels in Brussel vandaag van kracht


In Brussel is vandaag het verbod op oude diesels van kracht geworden. Auto’s met een Euro-0-dieselmotor en een Euro-1-dieselmotor mogen de stad niet meer in, op straffe van een boete van 350 euro.


Het verbod is een eerste stap. Vanaf 2019 is de stad gesloten voor diesels met Euro-2-norm en benzineauto’s met Euronormen 0 en 1. Op termijn wil Brussel van alle diesels af. Het verbod geldt ook voor auto’s met een niet-Belgisch kenteken. Met een dagpas van 35 euro is het mogelijk om met een vervuilende diesel de milieuzone in te rijden, maar dat mag maar acht keer per jaar.

Reacties


Goed geregeld in Brussel. Voertuigen met buitenlands kenteken moeten zich gewoon even verplicht registreren via https://www.lez.brussels/nl/content/registratie, Met m'n euro 5 motor mag ik nu drie jaar Brussel in. Mijn aanmelding in Antwerpen heeft me toegang opgeleverd tot medio 2024. Het voordeel is dat ik voor Brussel geen sticker op m'n voorruit in de rechterbenedenhoek hoef te plakken! Die hoek is al gevuld met de Duitse en Franse sticker.

Het is van de zotte dat elk dorpje, elke stad, elke streek en elk land een eigen regeling bedenkt. Inmiddels heb ik in elk geval op mijn voorruit de sticker voor Duitsland en Frankrijk. Vermoedelijk heb ik binnen 5 jaar m'n hele voorruit met stickers beplakt. Mooi die eenheid in Europa!

Alhoewel het hele milieucircus, met name het CO2 verhaal, in mijn ogen een gotspe is, besef ik me wel dat politici vinden dat er met dit onderwerp gescoord kan worden. Ze buitelen dan ook over elkaar heen met steeds idiotere voorstellen, onder het motto, "het ambitie niveau kan niet hoog genoeg zijn" en " we moeten de lat hoger leggen". Demagogische argumentatie moet e.e.a. rechtvaardigen.

Nu ik me er van bewust ben dat het tij niet gekeerd kan worden, zou ik willen voorstellen om dan op z'n minst te zorgen voor één Europese regel als het gaat om milieuzones. Europa moet af van de milieu-lappendeken die nu aan het ontstaan is!
Mensen worden gewoon gehersenspoeld, kijk eens om je heen. Om 2 voorbeelden te noemen: Vliegtuigen en belgische industrie.
Toch is het wel noodzakelijk. Als je de zwarte rookwolken ziet die uit de uitlaat lomen.

Heb het al vaker meegemaakt toen ik langs fietste en echt bedwelmd werd.

Maar dit moet niet alleen gelden voor de auto's, maar ook voor motoren, scooters en snorfietsen. Die vervuilen net zo erg en dat zijn er nog meer.
Goed plan van de gemeente Brussel om sterk vervuilende diesels uit het centrum te weren.
Ik ben ook van mening dat meer grote gemeentes in Europa dat moeten doen.
En ja, ik ben zelf ook de dupe van deze maatregel maar ik zet de camper ver buiten het centrum en pak het openbaar vervoer naar de stad.
Gelukkig kregen wij eerst een waarschuwing van Antwerpen,aar daaropvolgend belachelijke bedragen voor de boetes. Onze zoon woont in Antwerpen, die gaan we nu nog minder zien
Allee K-belgen, ge wordt bedankt ... Ja natuurlijk zijn we milieu bewust maar dit is overduidelijk het verdienmodel waarmee ze ons over de oren proberen te trekken.
Wanneer is het zover dat ik met mijn camper nergens meer mag komen NKC doe er wat aan U als grootste camperclub met U europeese collega,s want het is van de gekke hoeveel km rijdt een kamper per jaar en hoe vaak komen ze in een stad?
Met vriendelijke groet
G.M.H.Steens
€ 280 moet het natuurlijk zijn, maar helaas blijft het een onverteerbare kwestie omdat roetfilterplaatsing bij oudere diesels zo moeilijk, zo niet onmogelijk wordt gemaakt.
De meeste van ons camperaars zijn het wel degelijk eens met de beslissingen omtrent het milieu, maar de aanpak is op het verdienmodel gebaseerd en dat is een gemiste kans voor de politiek! JB
8 x €35 = €290 op jaarbasis een mooie reden om Brussel in 2019 te boycotten lijkt mij! John Balm
Zoals tegenwoordig met zoveel en ongeacht welk land, het gaat niet om het milieu maar om de centen. Hoe kunnen we de burgers kaal plukken.
Mijn eerste gedacht is dat ook Brussel gelijk Antwerpen niet zozeer bekommerd is met het milieu, maar meer ziet in het gemakkelijk verdienen van geld op de kap van de vele dieselrijders. Kwalijke zaak vind ik deze trend. Grtjs G.V.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht