Niesmann+Bischoff herdefinieert met de Flair 2023 de Liner-Klasse opnieuw

Met de nieuwe generatie van de Flair heeft Niesmann+Bischoff een Premium-Liner ontwikkeld die interieurdesign naar een geheel nieuw niveau tilt - gecombineerd met de hoogste kwaliteit en technologie. Tevens kunnen Klanten talloze mogelijkheden wat betreft maatwerk verwachten.

Topkwaliteit aan de buitenkant - maar de echte verrassing wacht van binnen: Niesmann+Bischoff zet met het interieur van de Flair 2023 volledig nieuwe maatstaven neer. De stijl is modern, helder, tijdloos en puristisch, maar zonder concessies te doen aan design, materialen of comfort. “Met de Flair hebben we een compleet nieuw interieurdesign gedefinieerd. Met nieuwe materialen, nieuwe vormen, een nieuwe architectuur - maar dan gecombineerd met de hoogste Liner-techniek en kwaliteit", zegt algemeen directeur Hubert Brandl. Een ontwikkelingsproces van ongeveer twee jaar ligt achter hem en zijn team. Het resultaat is een heel vuurwerk van vernieuwende ideeën. Zo kan de klant kiezen uit een bijna oneindig aantal configuratiemogelijkheden om zijn droom van een zeer persoonlijke Premium-Liner te verwezenlijken.

De nieuwe Flair is direct na de wereldpremière vanaf 8 juli 2022 te bestellen. De eerste showmodellen zijn dit jaar te bezichtigen op de Caravan Salon in Düsseldorf (26 augustus - 4 september 2022) en in de showrooms vanaf september.


Nieuwe generatie Flair met een compleet ander interieurdesign
Ook aan de buitenkant is al snel duidelijk dat de Flair 2023 een nieuwe generatie is: het exterieur heeft een "facelift" gekregen en is daardoor flink geüpgraded - een Liner waarvoor je je hoofd even omdraait. Het moderne ontwerp is rechttoe rechtaan, eenvoudig en ongecompliceerd. De koplampen staan verder uit elkaar en zowel de dagrijverlichting als de achterlichten hebben een doorlopende, zeer kenmerkende lichtsignatuur. Maar het bijzondere zit hem in het interieur: het interieur met zijn moderne design wijkt aanzienlijk af van de eerder vrij conservatieve interieuruitrusting in de linerklasse. "In geen ander voertuig vind je zoveel ruimte, duidelijkheid en rust van binnen", zegt Hubert Brandl. Alleen optisch gezien is het interieur al verrassend groot, aangezien het een duidelijke zichtlijn biedt van de bestuurderscabine naar het bed achterin.

Maar het is niet alleen de look: het interieur heeft daadwerkelijk een veel grotere bewegingsvrijheid. Er is een brede doorgang naar het bed en de verschuifbare, draaibare tafelpoot en het opklapbare tafelblad zijn zo te verstellen, dat u vanuit de woonkamer met de gezellige face-to-face zithoek, een open toegang heeft tot de bestuurderscabine. In de cabine zorgen geometrische bovenkasten voor meer ruimte zonder in te leveren aan opbergruimte. Als alternatief kunt u daar ook nog twee slaapplaatsen onderbrengen, met een hefbed dat bijna onzichtbaar in het plafond verdwijnt.


Hoge functionaliteit met gemakkelijke bediening
Daarnaast heeft Niesmann+Bischoff een aantal trucs verzonnen om de ruimte in de camper nog beter te benutten. Zo is in het meubel tussen het keukenblok en de woonkamer een 32 inch televisie geïntegreerd, die -al naar gelang de behoefte- elektrisch kan worden in- en uitgeschoven. De luidsprekers zijn op hun beurt geïntegreerd in de wandlampen en in de bestuurderscabine.

Voor het design gaan de designers uit Polch voor het gebruik van speciale en natuurlijke materialen met een buitengewone uitstraling, die je in deze klasse nog niet eerder hebt gezien: schuifdeuren van rookglas creeëren ongewone visuele accenten, de kastoppervlakken zijn gemaakt van hoogwaardig echt houtfineer. Naast een wand met een nieuwe stijl betonlook, is de wellnessdouche gelijkvloers, met een douchevloer van mineraal materiaal. En als je een echt statement wilt maken als het om badkamerdesign gaat, kies dan voor een wastafel van het Italiaanse Antoniolupi, gemaakt van het gepatenteerde materiaal Cristalmood.

De wandbekleding in het woongedeelte is daarentegen van vilt, vergelijkbaar met de iSmove. Dit zorgt niet alleen voor een volledig nieuwe ruimtesfeer, maar ook voor een zeer natuurlijke akoestiek. De iSmove heeft ook geleid tot andere veranderingen: met een speciaal door Niesmann+Bischoff ontwikkeld draaimechanisme kan de gehele zitbank in het woongedeelte in een handomdraai worden omgebouwd tot twee veilige gordelplaatsen. Het verlichtingsconcept is zo ontworpen dat het zo intuïtief mogelijk kan worden bediend. Er zijn bewegings- en lichtsensoren voor het verlichten van de gang bij nacht. Het woongedeelte, de garage achter en het voorraadcompartiment hebben automatische verlichting die wordt geactiveerd door contact met de deuren of kleppen.


Talrijke configuratiemogelijkheden voor de klant
Ook in het keukengedeelte vindt er innovatie plaats, dat wat al jaren standaard is in moderne huishoudelijke keukens, maar bijzonder is in een camper: de ruime koelkast met apart vriesvak is geïntegreerd in de kastenwand - dit betekent dat het meubeldesign niet onderbroken door de koelkastdeur. Op deze manier wordt de leefruimte optisch aanzienlijk vergroot, omdat de koelkast en kledingkast één geheel vormen.

Qua vormgeving zijn er talloze mogelijkheden voor individualisering: de bovenkast boven de keuken kan evenals de ladefronten afzonderlijk van de woonkamermeubels in de echt houtfineer "Walnut Planket", "Breeze Oak" of mat wit worden gekozen. Het keukenwerkblad is verkrijgbaar in mineraal materiaal met een robuuste steenlook en een ingebouwde spoelbak.

Ook qua functie kan de keuken op verschillende manieren worden aangepast. Het biedt dus alle vrijheid zonder compromissen te sluiten. Zo kan de klant kiezen tussen een vaatwasser, een oven, een elektrisch uitschuifbare afzuigkap of een magnetron. Er is ook de optie van een koellade in het keukenblok - in plaats van de koelkast in de kastenwand te integreren.


Technische innovaties zorgen voor meer onafhankelijkheid
Een andere innovatie zorgt voor een verbazingwekkende hoeveelheid ruimte onder het oppervlak: een nieuwe, zeer functionele dubbele bodem herbergt alle belangrijke tanks en slimme technische elementen. Alle installaties zijn volledig herschikt met als doel zoveel mogelijk opbergruimte te bieden en deze beter toegankelijk te maken. Door een systeem met uitschuifbare boxen kan de nieuwe ruimte zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk worden benut.

Andere technische innovaties maken de Flair bijzonder onafhankelijk: de liner is standaard uitgerust met een 100 Ah lithiumbatterij. De zelfvoorzienende stroomvoorziening kan worden verhoogd tot 6 x 100 Ah - gecombineerd met een krachtige omvormer, een lader en een batterijbeheersysteem. Er is ook een 220 of 440 watt zonnesysteem om uit te kiezen. Er is standaard een verswatertank van 370 liter aan boord geïnstalleerd. De klant kan ook een Liner- pakket kiezen met onder meer een vast toilet met een tank van 200 l inclusief keramische toiletpot en elektrische afvoer, evenals vloerverwarming en echte glazen ramen.

De Flair is verkrijgbaar in twee lengtes: 8,87 m of 9,27 m. De basis hiervoor is de Iveco Daily 70 C18. Ontdek alle opties en specificaties op de productpagina. 

Safety First - Bijzonder veiligheidsconcept ook in de nieuwe flair
De elektronische assistentiesystemen van Iveco, zoals de noodremassistent, de adaptieve cruisecontrol en een rijstrookhulp-systeem, bieden een absolute meerwaarde op het vlak van veiligheid en comfort. Niesmann+Bischoff heeft deze populaire opties gecombineerd in een rijveiligheidspakket.

Daarnaast is de nieuwe Flair – net als zijn voorganger – nog steeds de enige liner met een geïntegreerde airbag, ESP, gordelspanner en een crashmechanisme voor de rem. Dit is lange tijd de norm in auto's, maar in de liner-klasse van volledig geïntegreerde campers is dit speciale veiligheidsconcept een unieke reden om te kiezen voor de Flair.