NKC vraagt Rotterdam ontheffing milieuzone

De NKC heeft het college van B&W van Rotterdam gevraagd om bij het uitbreiden van de milieuzone in de stad een ontheffing te verlenen aan camperaars die binnen deze zone wonen. De gemeente wil de milieuzone met ingang van 1 januari 2016 vergroten en bovendien strenger maken. Vanaf die datum moeten bestel- en personenauto’s op diesel hier voldoen aan de euro-3-norm. In 2018 wordt dit nog opgeschroefd naar de euro-4-norm. Auto’s op benzine moeten vanaf 2016 voldoen aan de euro-1-norm, voor vrachtwagens geldt dan de euro-4-norm.

Rotterdamse Milieuzone
Rotterdamse Milieuzone

De maatregel heeft grote gevolgen voor eigenaren van oudere campers die binnen de zone wonen, omdat ze niet meer naar hun woning kunnen rijden om de camper in of uit te pakken. De NKC heeft het stadsbestuur daarom gevraagd voor deze camperaars de mogelijkheid van een ontheffing op te nemen. Het gaat immers om een beperkt aantal voertuigbewegingen per jaar, waarbij de gevolgen voor het milieu tot een minimum beperkt blijven, aldus de NKC. Bovendien: in de apv is al geregeld dat campers en caravans niet voor langere tijd geparkeerd mogen staan, dus het is in de praktijk nauwelijks mogelijk om een camper voor dagelijks gebruik in te zetten.

Voor de milieuzones in Utrecht heeft de NKC in het verleden een soortgelijk verzoek ingediend. Daar is geregeld dat bezitters van een oudere camper zes keer per jaar met hun camper de zone in mogen om in of uit te pakken. Het Rotterdamse college heeft nog niet op het verzoek van de NKC gereageerd.