NKC: laat campers met roetfilter toe in milieuzones

Bied oudere campers die zijn uitgerust met een retroroetfilter toegang tot de milieuzones die in een toenemend aantal steden worden ingesteld. Met dat verzoek heeft de NKC zich gericht tot de Stuurgroep Stimulering Schone Vrachtauto's en Milieuzonering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Milieuzone

Milieuzone


Als een van de ondertekenaars van het convenant beperking fijnstof lichte bedrijfswagens in 2010, heeft de NKC het laten inbouwen van retroroetfilters altijd gestimuleerd. Voor campers is dat extra de moeite waard, omdat ze doorgaans een langere levensduur hebben dan bedrijfswagens van hetzelfde bouwjaar. Veel camperaars hebben dan ook in een dergelijk filter geïnvesteerd. “Daarom betreuren we het dat Utrecht en Rotterdam campers met een goedgekeurd filter weren”, zegt directeur Stan Stolwerk van de NKC. Hij wijst erop dat deze campers in de Duitse zones wel worden toegelaten.

Ook pleit de NKC voor een uitzondering voor oudere campers van eigenaren die binnen een milieuzone wonen. Omdat campers niet geschikt zijn als vervoermiddel in de stadscentra, zou een ontheffing voor deze groep maar zeer beperkt gevolgen hebben voor het milieu, terwijl een ontheffing voor camperaars in zo’n zone van groot belang is. “Als zij niet meer met hun camper bij hun woning kunnen komen, wordt het in- en uitpakken voor en na een vakantie wel erg omslachtig”, schetst Stolwerk.

Bij de invoering van de zones in Utrecht en Rotterdam heeft de NKC een vergelijkbaar pleidooi gehouden. Utrecht heeft daarop de regel ingesteld dat bewoners van de milieuzone zes keer per jaar een dagontheffing kunnen krijgen voor hun camper, in Rotterdam kunnen alle automobilisten twaalf keer per jaar een ontheffing krijgen.