Veersystemen - Hulpveer


Inhoudsopgave - Veersystemen


Hulpveer

Inleiding

Met de toepassing van een hulpveersysteem wordt het standaard veersysteem stugger. Een stuggere vering biedt uitstekend weerstand tegen het overhellen van de opbouw. Daarnaast voorkomt het te ver doorzakken van de vering. De volgende mogelijkheden zijn er om de vering stugger te maken:

  • hulpveer
  • hulpluchtveer
  • zwaardere schroefveer
  • voorspanning vergroten van de bladveer
  • loadadjuster


Extra bladveer
Draagveer met extra bladveer

Hulpveer

Met een extra veerblad kan de standaard draagveer stugger worden gemaakt. De toepassing van een extra veerblad kan alleen wanneer het hoofddraagveersysteem uit een bladveer bestaat. Zo hebben bijvoorbeeld alle zogenaamde Euro-chassis van Peugeot, Fiat en Citroën, een bladveer bij de achteras.

Hulpluchtveer

Een hulpluchtveer is een luchtbalg die tussen de as en het chassis wordt gemonteerd. Met een luchtpomp is deze op druk te brengen. Nadat de kampeerauto beladen en dus vakantiegereed is zakt de hoofddraagveer in. Door nu de hulpluchtveer op druk te brengen kan het doorzakken worden gecorrigeerd. Tegelijkertijd wordt hiermee de vering stugger.

HulpluchtveerHulpluchtveer

Het is niet de bedoeling dat de hulpluchtveer de functie van de hoofddraagveer voor 100% overneemt. Het woord zegt het al, het is een hulpveer en ondersteunt de hoofdveer.

Remkrachtregeling

Er moet rekening worden gehouden met de automatische remkrachtregeling bij de achteras. Veel basisauto's zijn uitgerust met een lastafhankelijke remkrachtregeling.

Door de toename van het gewicht zakt de opbouw meer in de richting van de as. Via een stangenstelsel vindt er een regeling plaats in het remsysteem zodat tijdens het remmen met een hogere remdruk de achteras kan worden afgeremd. Deze hogere remdruk is nodig vanwege de toename van de massa van de kampeerauto.

Wanneer nu bij een beladen kampeerauto met behulp van de hulpluchtveer de bovenbouw naar boven wordt gebracht krijgt de regeling het sein dat de kampeerauto niet zo zwaar beladen is, terwijl dat niet het geval is. De remdrukregeling past zich aan deze gewijzigde hoogte aan waardoor de remdruk niet meer gerelateerd is aan de toegenomen massa van de kampeerauto.

Bij toepassing van hulpluchtvering is dit een belangrijk aandachtspunt. Het is dan ook zaak de remdrukregeling aan te passen aan de gewijzigde constructie. De vakman kan je hier het beste over informeren.

Zwaardere schroefveer

De vering kan ook stugger worden door zwaardere schroefveren te monteren. Het toegepaste materiaal heeft een grotere diameter waardoor de veer stugger wordt. Bovendien is het mogelijk de wagenhoogte te verhogen.

Voorspanning verhogen

Aan de standaard bladveer kan meer voorspanning worden gegeven. Alleen gespecialiseerde bedrijven kunnen dat doen. De hoofdbladveer wordt daartoe geheel gedemonteerd. Vervolgens wordt de hoofdbladveer in een smidsevuur verwarmd. Op een speciale bank wordt de bladveer zodanig gevormd dat deze na montage meer voorspanning heeft.

Door de hogere voorspanning van de bladveer is de veer als het ware stugger. De veer is nu beter in staat de toegenomen massa na het beladen van de kampeerauto te dragen en biedt ook beter weerstand tegen het overhellen van de kampeerauto.

Loadadjuster

Dit is een schokbreker die aan de buitenzijde een schroefveer heeft. Normaal gesproken vangt de schokbeker de schokken op en heeft het geen dragende functie onder de kampeerauto.

Door een schroefveer aan de buitenzijde op te nemen krijgt dit onderdeel wel een dragende functie. Daarmee wordt de vering stugger en geeft dit onderdeel mede weerstand tegen het overhellen van de kampeerauto.

Bij minder extreem overhellen biedt dit type schokbreker een praktische oplossing. Het is bovendien een relatief goedkope oplossing.