De band - Het ventiel


Inhoudsopgave - De band


Het ventiel

Inleiding

De tegenwoordige banden zijn allemaal binnenbandloze banden. Ook wel tubeless-banden genoemd. Voor het op lucht brengen van de band is uiteraard een ventiel nodig. Voorheen zat het ventiel in de binnenband. Maar bij tubeless-banden is het ventiel met rubberen ommanteling gemonteerd in de velg.

Kampeerauto's met een flink lange achteroverbouw, met daaraan bevestigd een rek voor fietsen, een scooter of zelfs een motor, zitten constant tegen de maximaal toegestane massa van 3.500 kg.

De uitwerking van de zwaarbelaste lange achteroverbouw op de banden van de achteras is niet te onderschatten. De soms extreem zwaardere belasting op de banden heeft ook een verhoogd effect op de ventielen. Met als gevolg dat een ventiel uit de velg kan worden gedrukt en de band plotsklaps leegloopt.

Bij vrachtautobanden, maar ook bij speciale camperbanden, worden geen rubberen, maar metalen ventielentypen gemonteerd, die met een moer in de velg zijn vastgeschroefd. Er bestaan vele soorten en modellen ventielen, afhankelijk van waarvoor ze toegepast worden.

Zorgen maken?

Gerekend naar het aantal ventielen dat in omloop is, is het percentage defecten erg laag. Echter, het blijkt dat het vaker voorkomt dat de ventielen bij de genoemde gewichtsklasse het plotseling begeven.

Wellicht zou het mede door de voortdurende concurrentiestrijd zo kunnen zijn, dat allerlei kleine tekortkomingen aan het totale product in dit grensgebied samen leiden tot meer defecten.

Denk bijvoorbeeld aan iets dunnere velgen, iets minder aandacht voor de afwerking van het ventielgat, iets te hard trekken bij het even snel monteren van het ventiel in de velg, enzovoorts.

Tips

De 600 XHP-type
  • Bij het vervangen van de band, ook de (rubberen) ventielen vervangen.
  • Bij campers tot 3.500 kilogram het zwaardere ventieltype 600 XHP laten monteren (maximale druk 7 bar).
  • Schaf een bandenspanningsmeter aan. Bandenspanningsmeters bij servicestations onderweg zijn vaak stuk of hebben onvoldoende hoog bereik (en idem luchtdruk) voor de camperband.
  • Controleer de bandenspanning telkens voorafgaand aan de reis bij een koude band: dat wil zeggen een band waarmee nog niet gereden is.
  • Laat nooit lucht uit de band lopen als de bandenspanning na het rijden te hoog mocht blijken, want er komt immers nooit vanzelf lucht bij. Het is dan een temperatuurkwestie. Bij een koude band zal de druk weer normaal moeten zijn.
  • Het is verstandig om de bandenspanning aan te passen aan de gemiddelde buitentemperatuur. Dus bij zomer- en wintertemperatuur de druk meten en aanpassen.
  • Plaats ventieldopjes. Door binnenkomend stof, zand of zout kan het ventiel minder goed gaan afsluiten