Wanneer heb je nieuwe camperbanden nodig?

Niet alleen de profieldiepte geeft aan dat je aan nieuwe banden toe bent. De NKC geeft ook aan welke andere redenen er kunnen zijn dat je snel nieuwe banden nodig hebt.

Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor een of meer nieuwe banden. Je hebt een grote beschadiging, het profiel is versleten, het rubber is uitgedroogd door ouderdom, beschadigd of je wilt ook voor de winter goed voorbereid zijn. 

Beschadigingen

Kijk regelmatig of je tekenen van beschadigingen ziet aan de band of velg. Het best doe je dit iedere keer als je de bandendruk controleert. Controleer dan elke band op:

  • scherpe voorwerpen in het rubber.
  • ontbrekende stukjes.
  • (droogte)scheuren.
  • bobbels aan de zijkant.
  • beschadigingen van de velgrand.

Droogtescheuren kunnen ontstaan door ouderdom in combinatie met inwerking van de zon. Heel kleine barstjes zijn meestal geen probleem, maar als ze dieper in het rubber gaan kan het een risico vormen. De metalen velgrand dient onbeschadigd en zonder deuken te zijn. Anders sluit deze niet goed aan op het rubber van de band en kan er tijdens gebruik te makkelijk lucht uit weglopen.

Leeftijd

Banden kunnen tegenwoordig vaak langer dan zes jaar worden gebruikt. Specialisten, zowel fabrikanten als automobielverenigingen, adviseren wel om na die zes jaar de banden jaarlijks door een bandenspecialist te laten controleren en ze na uiterlijk tien jaar definitief te vervangen. Het is handig om het resultaat van de controle op de servicebon te laten vastleggen voor de verzekering, mocht dat van belang zijn bij een schade. Controleer wel of je verzekering geen eisen stelt aan de maximum leeftijd van je banden.

De leeftijd van de band is meestal te zien aan de dotcode welke aan de zijkant van de band staat. De laatste 4 cijfers in het kader geven het weeknummer en jaar van productie aan. Staat er bijvoorbeeld 1417 in het kader, dan is de band gemaakt in de 14e week van 2017. Zo kan je eenvoudig uitrekenen of de band al ouder dan zes jaar is.
Maar dat zegt nog niet alles. Het gaat eigenlijk om het tijdstip dat de banden in gebruik zijn genomen. Mogelijk is de band pas later gemonteerd. Bedenk dat als nieuwe banden goed opgeslagen zijn, een jaar bewaren slechts als een week of zes veroudering telt. Het is dus helemaal niet erg als nieuwe banden al een jaar oud zijn. Het gaat dus vooral om de leeftijd sinds de eerste montage. Je vindt die datum op de servicebon. Als je nieuwe banden koopt en de dotcode is van één of twee jaar eerder, hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Profieldiepte

Volgens de Nederlandse wet is de minimale profieldiepte van de hoofdgroeven 1,6 mm over de gehele omtrek van de band. In het algemeen wordt echter 2,5 mm als veilig minimum geadviseerd en voor winterbanden zelfs 4 mm. Dit profiel zorgt voor goede waterafvoer bij een natte weg en voor betrere grip in de sneeuw.
Zodra deze minimale 1,6 mm zijn bereikt, kun je zien dat de slijtage-indicatoren precies even hoog zijn als het loopvlak. De plaats van de slijtage-indicatoren in het loopvlak zijn te herkennen door de letters TWI (Tread Wear Indicator) of een pijltje op verschillende plaatsen op de wang van de band.

Op winterbanden zit soms nog een andere indicator die de minimumdiepte van 4 mm aangeeft. Deze is gemarkeerd als WWI (Winter Wear Indicator) of er staat een sneeuwvlokje naast.

Je kan het profiel nauwkeuriger meten met een profieldieptemeter. Controleer in het midden, maar ook aan de zijkant van het loopvlak.

Als je geen profielmeter bij de hand hebt, kan je je ook behelpen met een eeneuromunt. Deze heeft een goudkleurige rand van 3 mm dik. Als de rand net onder het bandoppervlak verdwijnt heb je met 3 mm dus te weinig profiel voor een winterband, maar nog wel meer dan de geadviseerde 2,5 mm. Komt het bandoppervlak tot halverwege de rand heb je slechts 1,5 mm, dus minder dan het wettelijk minimum in Nederland. Tijd om de band te vervangen dus.

Als je nieuwe banden wilt kopen, lees dan eerst nog de pagina: nieuwe banden kiezen voor de camper.