Dieseltoeslag ook voor oudere campers


Eigenaren van campers van voor 1 september 2009 die op diesel rijden, krijgen vanaf 1 januari 2020 te maken met een toeslag op de wegenbelasting van 15 procent. Dat blijkt uit de onlangs verschenen 23e halfjaarsrapportage van de Belastingdienst. Eerder waren er plannen om de dieselheffing voor oudere diesels al vanaf januari van dit jaar te laten ingaan, maar dat stuitte op ict-problemen bij de Belastingdienst.


Die problemen zijn nog niet opgelost, maar om verdere vertraging te voorkomen, is nu besloten de toeslag apart te incasseren: kentekenhouders krijgen vanaf 1 januari 2020 dus twee aanslagen per periode, of twee automatische incasso’s. Op termijn wordt de toeslag verwerkt in één aanslag, naar verwachting vanaf 2021.

De maatregel wordt ingevoerd om mensen te stimuleren hun oudere diesel in te ruilen voor een minder vervuilende auto. Voor de grens van 1 september 2009 is gekozen omdat auto’s van na die tijd allemaal voldoen aan de norm Euro 5 en een fijnstofuitstoot hebben van hooguit 5 milligram per kilometer.

Doordat de toeslag is gerelateerd aan de wegenbelasting, geldt ook voor deze heffing voor campers het kwarttarief. Voor een camper met een leeggewicht van rond de 3.000 kilogram, komt de toeslag op een bedrag van een kleine 150 euro.

Reacties


De overheid kan heel eenvoudig de onzinnige tijdrovende en nimmer uitvoerbare belastingregels omtrend motorrijtuigenbelasting en BPM in één keer oplossen.
Schaf dat allemaal af en bedenk een literprijs voor elke brandstof (schoon of vuiler) waarin alle toeslagen en belastingen in zitten.

Enorme besparing aan onzinnige papierbergen!

Het hebben van een auto, klasieker, boot of camper moet niet worden belast maar pas als je dat gebruikt.
Op die manier wordt iedereen eerlijk en gelijkwaardig belast en kan iedereen kopen wat hij wil en betaald pas bij gebruik.

Zo simpel als het A, B, C.

Dit zou ook een goede verkoopstimulans zijn voor alles wat rijd en of vaart waar ook nog BTW op zit, dus tevens ook inkomsten is voor de overheid.
Al die voer of vaartuigen die mensen verdiend plezier geeft laat de overheid nu liggen gewoon omdat ze pennywise denken maar pound foolish zijn!

Nico Bouwknecht (ParkNsell.nl)
Ik weet niet hoe de redactie de verhoging van 150 euro heeft berekend. Ik betaal op dit moment € 1,- per dag aan dieseltoeslag (mijn camper is rond de 3 ton).
Dat is dus 4 x 90 (kwartaal) = 360 euro/jaar.
Als je daar 15% van berekent, is dat "slechts" € 54,-
How come?
Opgelet: het kwarttarief geldt alleen voor de motorrijtuigbelasting. Dus niet voor de provinciale opcenten en de dieseltoeslag. Die betaal je voor de volle 100%.
Het wordt tijd dat in Nederland weer mensen aan de macht komen met gezond verstand. Schiphol mag groeien, cruiseschepen mogen aanleggen hoe meer hoe beter, het landschap mag ontsierd worden door windmolens, zonnepanelen velden enzovoort.
Maar vakantie vieren met een camper die amper op de weg komt en per jaar gemiddeld 4000 km rijden en daarvan misschien net 1000 km in eigen land die moeten het weer ontgelden.
En waar is de stimulans om misschien toch een jongere camper aan te schaffen doormiddels afschaffing BPM en allerlei andere belastingen die erop zit.
NKC maak je eens hard voor dit soort onterechte maatregelen die alleen mensen met de smalle beurs treffen.
Raar dat puur het bouwjaar van belang is. Zoals het nu lijkt is de oplossing of links in de politiek volledig wegstemmen, of een benzinemotor inbouwen.
Wij zijn pas sinds 1 jaar bezitter van een camper.
Deze is van 2007 een hele aanschaf voor een nog werkend stel met een niet al te grote beurs.
Jammer dat het voor ons als gewone mensen onbetaalbaar wordt om deze tak van vakantie vieren uit te oefenen.

Voordat die regel er komt ga ik hem nu weer verkopen.
Jammer ook het NKC lidmaatschap is ons dan te duur.

Wens iedereen die het nog wel kan betalen veel camperplezier en veel veilige kilometers.
Ik hoorde dat je een diesel ook kunt ombouwen op g3 maar dat kost wel 1300 euro extra.maar blijft die dan bij de belasting toch een diesel ? Ik denk dat er in Nederland 70% campers rondrijden die van voor 2009 zijn, en dat zijn niet de rijkste mensen waar het genot wordt afgenomen ...
Beste Mw. Dekker-van Vugt,
nee, het inbouwen of hebben van een roetfilter heeft geen invloed. Dat is nu helemaal de idioterie achter dit soort maatregelen. Alleen het bouwjaar is geldend (ook voor milieuzone's) . Hieruit blijkt dat het helemaal niet om het milieu gaat maar puur om de centjes om andere projecten zoals zonnepanelen etc. te financieren.
En beste meneer Schuiff, uw oproep aan de NKC om hier iets aan te doen heb ik lange tijd geleden als een gedaan. Maar ik vermoed dat er veel Groen Linksers bij de NKC aan e touwtjes trekken en helemaal geen baat hebben om voor ons op te komen. Ik voorspel dat de NKC op korte termijn een Elitair clubje wordt en dat het aantal leden in plaats van stijgt, heel erg zal dalen.
Een tip: schors uw camper zoveel als mogelijk, dat kan u een hoop geld besparen.
JB vd Honing
Toch nog even een nuancering mbt mijn reactie hieronder.
Ik ben niet tegen klimaatmaatregelen en ik snap ook wel dat bijna alle luxe-vermaak op een of andere manier ten koste gaat van het milieu. Dat wil de overheid aanpakken en geldt niet alleen voor campers. Dus alle vervuiling gaat op den duur flink belast worden. Alleen wel zuur voor mij als campereigenaar die niet zomaar eventjes afstand wil doen van mijn door de overheid gebrandmerkte vieze camper. Ik blijf gewoon blij in mijn camper rondrijden en hoop stiekem dat er snel km-heffing komt.
Weer zo'n politiek dingetje! Elke partij kan naar hartenlust aan de belastingknopjes zitten, voor elke partij zit er wel een smaakje tussen.
Wij als camperbezitter zitten met de gebakken peren: onze (oudere) camper schrijft nog sneller af en de gebruikskosten gaan omhoog!
Hoe lang houden we dit nog vol, en dat gaat niet alleen over geld maar ook over het systeem?

Straks gaan we nog terugverlangen naar ons caravannetje. Nagenoeg dezelfde functie maar stukken goedkoper. Alleen nog de camperplaatsen aanpassen!

Bij de belastingen denken ze ,ALS JE BETAALD WORD DE LUCHT SCHONER???????????
Gewoon DIEFSTAL
Waarom gaat de NKC die op komt voor de belangen van ALLE camperaars in Europa hier niet tegen protesteren dit kan toch niet.
Beste,

Onze camper, gebouwd op een Ford chassis heeft een roetfilter door de Ford garage ingebouwd.
Heeft dit nog enig effect op deze belastingregeling?


Mevr G A Dekker - van Vugt

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht