NKC verschiet van kleur


Maanden is erover nagedacht, gebrainstormd en vergaderd, maar het echte werk vond gisteren plaats: het vervangen van het oude logo van de NKC van de gevel van het kantoor te Soesterberg door een nieuw, fris beeldmerk, dat beter past bij deze tijd.

Het vervangen van het oude logo op de gevel

Best een griezelig klusje, maar het resultaat mag er wezen.

Meer mogelijkheden

Niemand kan er nog omheen dat de NKC gekozen heeft voor een nieuw huisstijl, met een nieuw logo als meest opvallende element. “De nieuwe huisstijl en het nieuwe logo bieden meer mogelijkheden, zeker voor digitale media. De NKC is flink gegroeid de laatste jaren, de fase waarin we ons nu bevinden en de ambities die daarbij horen vragen om een professionalisering van het logo en de huisstijl”, zegt Sven Schutte, manager marketing en communicatie van de NKC. “Wel hebben we ervoor gekozen om enigszins voort te borduren op het bestaande logo.”

Het logo door de jaren heen

Bij eerdere aanpassingen gebeurde dat meestal ook. In 1994 nam de NKC afscheid van het driehoekige logo van 1976 en introduceerde de basis voor het huidige beeldmerk. In 2004 kwam het oranje erbij en veranderde het lettertype en de laatste aanpassing was in 2010, toen het groen in het logo verschoot naar grijs.

Schutte is blij met de vernieuwing. “We hopen hier weer jaren mee vooruit te kunnen.”

Reacties


hier horen wij niets meer van, is iemand op de tenen getrapt
over geld verspillen gesproken
Wat jammer van het nieuwe logo. Een gemiste kans. De kleur en vormgeving passen geheel niet in de sfeer van de camperaar. Je vraagt je af wat het marketingbureau hier gedacht heeft. Zondegeld.
"het nieuwe logo bieden meer mogelijkheden, zeker voor digitale media" Leg in het volgende nummer eens uit welke dat zijn.
"de fase waarin we ons nu bevinden en de ambities die daarbij horen vragen om een professionalisering van het logo en de huisstijl”, zegt Sven Schutte, manager marketing en communicatie van de NKC." Dit soort uitspraken door dit type functionarissen waren die bij veel belangenverenigingen de voorbode van verlies aan focus op belangenbehartiging.
Het logo roept bij mij geen warme gevoelens op. Het oogt anno 19xx. Besteed dit budget aan lagere premies, etc.
Mooie sticker, maar dan wel voor op zo'n klein bootje waarmee de kinderen leren zeilen. Dit plak je toch niet op je camper! Veel te groot en erg lelijk. Hoe kun je dit bedenken?

Vraagje:
Hoe kan je nu een sterke merk-identiteit opbouwen, als je om de haverklap je "smoel" drastisch wijzigt.
Vaak typisch een actie van een nieuwe bezem in de top. Jammer want we als club hadden was niet slecht en kon nog een tijd mee dacht ik, maar ja!
In ieder geval hebben de creatieven en het bureau er lekker aan verdiend, hoop ik voor ze!
Vreselijk oubollig. Niks tegen op een camper met alkoof maar dat is toch echt niet meer de hedendaagse camper. Daarnaast is sticker ook wel erg groot. Ik heb ook geen idee wat NKC met dit logo (nieuw?) wil uitdragen?
Ik ben zelf pas sinds 2016 lid en vind het blad wel goed.
Ik ben bang dat het maken van dit logo ook nog (teveel) geld heeft gekost.
Mijn vrouw had die sticker al in de vuilbak gegooid. Ze weet dat ik die reclamestickers nooit wil hebben. Dat is het nieuwe logo van de NKC zeg ik.
Verschrikt kijkt ze mij aan en zegt " Die plak je er toch niet op?" we doen het nog wel met het oude logo, die ziet er nog beschaaft uit.

C Roest
ik vindt het een afschuwelijk lelijk logo en die sticker die ik ontvangen heb plak ik nog nie op mijn camper, ook al zou ik er een nieuwe voor kunnen winnen. wat een duffe oudbollige sticker, lijkt wel bejaarde club.
Het is inderdaad zonde van het geld om de huisstijl aan te passen. Maar ons richten op nieuwe jonge doelgroepen is ook van belang. Jammer dat het icoon nog een Alkoof is gebleven en niet een (half) integraal is geworden.
Het blad oogt eigentijds. Het zou prettig zijn wanneer de verschillende artikelen uit het blad ook los te downloaden zijn. Wij scannen nu interessante artikelen uit het blad in en het blad gaat na 1 jaar bij het oud papier.
Zonde van het geld wat hier mee is verspild. Naar mijn mening straalt het weinig tot niets uit. Ook jammer dat de leden op voorhand niet naar hun mening is gevraagd. Ik plak niet zo’n grote afzichtelijke sticker op onze camper, zonde!
Gr Dirk & Hannie
Waar ik over val is de grote van jullie sticker op de camper en meerdere leden met mij. Ik heb een voorbeeld gestuurd via Whatsapp waar ik van denk dat niemand daar problemen mee zal hebben deze om op de camper te plakken.

F.A,Bots
Tja smaken verschillen.
Wij vinden het nieuwe logo niet mooi.
Saai om het zo maar te noemen.
Wij blijven het "oude" logo voeren op onze camper.
Het NKC blad ziet er weel mooi uit.
Een mooi en overzichtelijk fris blad. Prima.
Groetjes en succes.
ook ik sluit me daarbij aan, de leden word niets meer gevraagd
er is te veel geld in kas en daar heeft iemand weer een BONUS gekregen.
de stikker gat rechtstreeks in de prullenbak
Blauw is mijn kleur, maar in deze heeft groen van 2004 toch mijn voorkeur. Jammer, dit nieuwe logo komt echt niet op onze camper!
Jammer, van de wisseling naar een nieuw Logo. Een nieuw Logo moet een toegevoegde waarde hebben. We zijn nog steeds de zelfde NKC! De twee vorige Logo's waren een strek merk en sterke merken moet je pas veranderen als het oude uitgewerkt is! Hebben de leden van het NKC, hier hun mening over gegeven, voorafgaand aan het uitbrengen van het nieuwe Logo? Kunt u bij het verschijnen van het volgende blad, nog eens uitleggen wat de beweegredenen zijn geweest om het Loge zo ingrijpend te wijzigen? Kan het te maken hebben, om meer leden te werven uit Belgie wat toch de bedoeling is, een nieuwe start? De inhoud van het blad is als altijd zeer lezenswaardig, ik verheug me er elke keer op. Vriendelijke groet C.Grotewal.
Wat betreft het fotograferen van het nieuwe logo.
Driekwart van de campers staan in de stalling en de rest zijn diep in het zuiden.
Blad ziet er prima uit.
Over 6 jaar maar weer iets in de geest van 2004 ( het mooiste ), het is goed voor de economie zullen we maar denken .

P.v.STAAVEREN
Keurig gedaan. Het merendeel van het groot aantal leden zal niet reageren, en het dus waarderen. Vernieuwen van een oubollig logo kan overigens nooit kwaad. Ook een beetje zinloos om er negatief over te zijn. Er zullen altijd vele verschillende meningen zijn maar gelukkig hebben we een bestuur die er het beste van probeert te maken.
Beste camperaars,
Wat een kritiek allemaal op het nieuwe logo. En ik ben het er mee eens. Als een bedrijf/vereniging 5 keer in 40 jaar een nieuw logo verzint? Het bedrijf waar ik werk heeft al 100 jaar hetzelfde logo en is daarom goed bekend in de wereld.
De kleur blauw is ook echt iets voor een watersportvereniging en heeft geen betekenis voor mensen in de natuur, jammer.
Het NKC blad vind ik echt een goede verbetering. Veel rustiger geworden om te lezen.
Ik vind het nieuwe logo kil en het ziet er goedkoop uit. Niet mooi dus. Het doet ANWB- achfig aan. Jammer!


Mijn reactie niet meer van belang, besluit en uitvoering al plaatsgevonden, maar tòch wil ik zeggen dat de mening van de leden voorop had moeten staan in de besluitvorming, nmi.
Ronduit lelijk deze "vernieuwing". Logo 2004 de beste keuze. De koude kant gekozen, niet de herkenbaarheid. Dit nieuwe logo komt beslist niet op mijn camper.
Ik vind het nieuwe logo niet mooi is erg kil en koud. Het logo van 2004 vind ik nog steeds de mooiste
Een mooi strak log, blauw is natuurlijk niet de warmste kleur maar over smaak valt te twisten. Persoonlijk vind ik het logo uit 2004 in groen nog steeds de mooiste. het is maar een logo, veel belangrijker is een mooi en camperrijk 2017.
Het nieuwe logo vind ik koud en zakelijk. Camperen is emotie, een way of life en deze uitstraling missen wij. Wij handhaven daarom het vorige logo op de camper. Het nieuwe tijdschrift format wordt wel gewaardeerd.
Leuk maar geeft een koude indruk van de vereniging
De kleur was warm maar deze komt niet op mijn camper
vind hem lelijk en wil niet dat ik voor gek rij met z'on reclame bord .
Ga weer terug naar de vorige kleur .
Deze verandering is een afgang voor de club
Warme groet en God's zegen R Moermans
JAMMER HERKENBAARHEID.GAAT HIERMEE VERLOREN.
SOMS ZIJN VERANDERINGEN NIET ALTIJD EEN VERBETERING.
Stilstand is achteruitgang, maar niet altijd. Waarom iets veranderen dat goed is? Blauw logo: fris, maar ook: koud, ongezellig. Wij vinden 'm niet mooi. En de sticker? Veeeel te groot, bombastisch. Die wordt niet op de camper geplakt.
Ik ben ook geen liefhebber van de nieuwe logo, de vorige verdiende mijn voorkeur. Jammer dat ze niet aan de leden de beslissing dmv een keuze hebben voorgelegd.
Ach, het is maar een plaatje mensen! Ben het wel eens met het feit dat je voor de herkenbaarheid een langere periode van gehechtheid aan een logo moet inplannen!

Wat die WIN-aktie betreft ... daar heb ik dus mijn twijfels bij. Uitslag in het derde blad van dit jaar? Wanneer wordt er dan gefotografeerd? Als de meeste camperaars hun schatje geschorst hebben van belasting en voor alle ogen hebben verstopt in een stalling???
Mooi sterk logo (toppy)
Wij wensen iedereen mooie camperreizen toe met of zonder mooi, fris, helder, blauw, herkenbaar, eenvoudig logo.
Stuk minder dan het oude logo
Simpel en nietszeggend laat staan onderscheidend
Jammer dit gaat zeker niet op de camper komen
Waarom moest er een nieuw logo komen, teveel geld in kas, zijn we als club niet herkenbaar, weten mensen ons niet te vinden, Is het een wens van de leden geweest of moest iemand zo nodig een nieuwe sticker op de gevel en een overschot aan kasgeld opmaken . Jammer, wanneer je als club bekend ben met een goed logo waar alles in zit. zonde van de gemaakte kosten.
Waarom moest er een nieuw logo komen, teveel geld in kas, zijn we als club niet herkenbaar, weten mensen ons niet te vinden, Is het een wens van de leden geweest of moest iemand zo nodig een nieuwe sticker op de gevel en een overschot aan kasgeld opmaken . Jammer, wanneer je als club bekend ben met een goed logo waar alles in zit. zonde van de gemaakte kosten.
Mooi gedaan.
Eén kleur en de keuze voor een strakker lettertype zijn naar onze smaak een verbetering.
Fam. Vervoord
Het logo op zich is niet zoveel mis mee, maar dat was met het vorige logo ook niet.
Dus: geld- en tijdverspilling.
Een logo is de herkenbaarheid van je bedrijf.
Als je zo vaak (als NKC doet) een nieuw logo bedenkt zul je weer jaren geld en tijd moeten uitgeven om te zorgen dat iedereen weet wie je bent. De opzet van een goed logo/goede huisstijl is een investering voor jaaaaren en dan bedoel ik meer dan 6 of 10 jaar.
De kleur is goed maar de camper is door een kleuter getekend.
Dit heeft vast niet veel gekost.denk ik.
Ziet er goed uit. Kan er weer een paar jaar tegen. Hopelijk zijn de te verstrekken stickers ook "goed". (van kwaliteit)
allereerst (John Verbruggen) bedenkt eerst wat je gaat schrijven, daar sta je achter. toen je zag dat het openbaar was geworden trok je je keutel weer in. Niet goed He.
Het logo is fris en duidelijk niet zo 2010 allemaal kleurtjes. goed gedaan..
Ongeveer de helft vindt het maar niks. Typisch NL. Altijd wel wat te zeuren. Heel wijs dat er een nieuw logo is gekomen. En ook nog eens mooi en fris. Het dekt de lading en om de 7 jaar een verandering is trendy en houdt de boel levendig. Bravo!
Pfff...
Ik zal het nieuwe logo met plezier achter op mijn camper plakken. We mogen er in Europa mee gezien worden.
Wat het logo betreft zijn jullie goed bezig niet vast houden aan het ouden maar durf mee te gaan een pluim.
Was dit nu echt nodig, al die moeite?
Het vorige embleem is toch heel mooi!
Desalniettemin succes met jullie nieuwe plannen!
Willem- Jan & Anke Nijland.
Nou, ik ben niet onder de indruk. Hebben de leden hierom gevraagd?? Het logo is totaal doorsnee.
Laten we afspreken dat we om de herkenbaarheid de komende 25 jaar hier aan vasthouden.
Kortom, voor mij had het niet moeten gebeuren, egoos? Jan Kil
Een fris mooi blauw logo. Gefeliciteerd.
Al die negatieve reacties, niets van aan trekken. Ze nemen jullie tekst van maanden brainstormen etc. te letterlijk.
Een nieuwe logo sticker voor mijn camper is welkom.
Waarom die negatieve reacties?
Dat veranderingen wrevel met zich meebrengen is een algemeen geweten. Maar veranderingen houden ons ook scherp. het houdt ons tegen om in een herhalingspatroon te vallen. Het nieuwe logo en nieuwe kleur, keigoed gedaan,
Gewaagd , gedurfd en nieuw,maar is dat niet iedere uitstap die we met onze camper doen?
Jammer zeg. Het WAS zo'n mooi logo.
Hier hebben geen professionals aan gewerkt.
Een beetje kleuterschool werk.
Jammer, ik vind het nieuwe logo ook niet zo geslaagd. Komt veel goedkoper over. In dit geval is vernieuwing geen verbetering.
Jammer al die negatieve reacties.
Hadden deze mensen zich niet beter aan kunnen melden voor in het bestuur of iets dergelijks zodat ze hun ideeën hadden aan kunnen dragen.
Mooie helder blauwe kleur.....zoals een zonnige en wolkenloze lucht.....die prima past bij de club voor camperaars.
Mijn complimenten!

Simon Adema
Is dát nu alles: een andere kleur?
Let wel: ik vind deze kleur erg mooi, maar heeft men hier nu ècht maanden over vergaderd??
Je zult je maar vervelen...
Heel mooi !! Lekkere frisse kleuren ! Goed gedaan hoor !!
Jammer wat was er mis met het oude logo en wat heeft blauw met het nieuwe / oude uiterlijk van doen en het blad lijkt mij Eem kloon van de ANWB te zijn jammer ik hoop dat er gouw een nieuw bestuur komt die het een en ander recht zet.
Maaaaaanden...lang...
* nadenken...
* brainstormen... en
* vergaderen... pff...

En dàn ... tèteretèèèt... is het nieuwe logo geboren! Hoezee!
Nou, nou, en wat een gewèldig logo is dit, dus NOT.

Mijn hemel, wat een VERSPILLING van tijd, geld en energie!
Sorry hoor. Hebben jullie niks anders te doen?









Dat nieuwe logo is nog wel aardig, maar de cover van het nieuwe magazine eas toch even schrikken: bijna dezelfde stijl als de 'Kampioen' van de ANWB. Heel jammer.
Ik vind het helemaal geen goede keuze, sorry maar groen staat dichter bij de natuur dan die koele blauwe logo.
Niet mijn keuze dus en ik zal de sticker ook nooit op mijn camper plakken al kan ik daar een hoofd prijs met winnen !!!
Het Logo spreekt mij niet aan....Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn om met een goed logo een goed smoelwerk te hebben. Jammer....
Wie heeft in hemelsnaam zo'n logo kunnen verzinnen??
Yesss!! Veel beter het nieuwe logo.
De vorige vond ik zo saai van kleur.
Trouwens, die van 1976 vind ik ook heel leuk.
Ik ben zo blij met "mijn" cluppie".
Het zal wel nodig zijn geweest. Maar voor mij was het vorige logo inmiddels voor iedereen (zelfs niet camperaar) een herkenbaar icoon.
Nu maar hopen dat de (digitale) marketing dit vignet in de maatschappij net zo'n herkenbaar wordt als het oude.
Heel mooi en verfrissend van kleur erg herkenbaar
Gefeliciteerd voor de goede keus
Geldverspilling,geeft geen meerwaarde aan onze club !
Proficiat, goed herkenbaar en fris logo.
Ben benieuwd naar de houdbaarheidstermijn van dit logo (ook 6 jaar?) Zal afhangen van de ontwikkelingen van de communicatiemedia.
Wat is de achtergrond achter de camper? Wit, blauw of doorzichtig. Ik heb inmiddels alle drie al zien passeren.
Vind het maar niks,
doe mij maar de eerste uit 1976,
mocht die nog ergens liggen houd ik mij aanbevolen,
gr.Dirk.
Een mooie frisse kleur doet je direct weer denken aan het voorjaar in deze donkere tijd.
De kleur blauw past ook nog eens bij mijn naam Blaauw.
Gefeliciteerd met de nieuwe huisstijl.

Meest actuele nieuwsberichten


Naar nieuwsoverzicht