Bezig met laden

Ratelende Stuurinrichting1

512 keer bekeken
  • Delen

Bij mijn Fiat Ducato 244/ Dethleffs intergraal van 2004 2.8 JTD  heb ik zinds okt 2016 last vooral bij koud weer van een ratelend geluid aan de stuurinrichting zowel bij volle uitslag links als rechts. Bij het het weg rijden hoor ik dit ook bij flink fors optrekken wat na ca 1 km verdwijnt. Bij navraag zijn er allerlei theorieen (1e De aandrijf assen) dit gaat volgens mij niet op, als ik stil sta met lopende motor zowel naar links als naar rechts bij volle uitslag heb ik het ook. (2e De stuurbekrachtigings pomp?) wie weet hoe deze aangedreven wordt is dat door de distributieriem of gewoon mechanische (3e Stuurhuis olie verversen) is inmiddels gebeurd (4e het stuurhuis?) Wie kan mij hier meer over vertellen of uit de brand helpen. Gr Jan Majoor 

 


Als u stilstaat gaan we de homoconeten heen en weer bij het draaien , kan er geen tweede persoon dan niet even liusteren , bij de voorwielen . 

 Deze reactie is het juiste antwoord

Is ook bekeken maar er is geen speling op de aandrijfassen

Er hoet geen speling in te zitten maar een homoconeet heeft eeh huis waar kogels in zitten en die kunne kraken , door b.v roest of droogte of ingeslten op een bepaald punt , vraaag dit een na bij garages die daar ervaring mee hebben .

Hallo Supreme, Ik sta STIL, start de motor, draai stilstaande het stuur geheel naar rechts (of links) tot het eind en dan begint hij pas te ratelen. Lijkt mij niks met de homoconeet te maken te hebben.

J B M , als ik u vraag lees daar kan ik niet geheel opmaken wat betreft stuurpomp en stuurhuis , u hoort het geluit als de max wieluitslag wordt bereikt . Ten eerste de homoconeet schaniert wel ook als hij niet rijd . ik ga er vanuit dat u het hoort bij de wielen , maar is u stuurolei op maxium peil met lopende motor en staat de snaar ( indien aanwezig )wel op spanning .

De aandrijving van de stuurpomp kan met een v snaar zijn , of een multiriem ,of rechtstreeks door de motor . Het is natuurlijk vreemd dat het na een paar km over is , als u na die paar km nog eens naar max links en recht draait komt het dan nog terug . Zitten er stuurlagers tussen de voorveren  zo ja gaan deze niet te zwaar of zitten ze vast , gaan deze niet kraken bij max uitslag en onderspannigstaan en met wegrijden weer op zijn plaats zijn gesprongen .

Na veel sugesties en vragen en er niet uitkomen, contact gezocht met Fiat Nederland en het probleem voorgelegd deze heeft mij weer in contact gebracht met Vireo uit Amersfoort ook Fiat dealer voor de Ducato. Daar geweest met de camper en hebben het bekeken, hun conclusie was dat de toplagers van de voor schokbrekers vervangen dienden te worden omdat er speling op zat. Ik in mijn ongeloof zeg, maar het zit toch in het hydraulische systeem van de stuurinrichting, nee ze hebben het uitgelegd en het klonk geloof waardig. Vandaag de toplagers laten vervangen en wat een weelde het ratelen is weg. Er waren maar weinig mensen die het verband hiermee zochten.

Helaas te vroeg gejubelt, vanmorgen vol goede moed in de camper gestapt om hem weer naar de stalling te brengen. Maar nu hij weer koud is is het geratel er weer zoals boven beschreven. Hij staat nu weer bij de garage dus wat wordt de conclusie nu weer, wordt vervolgt.

J B M , ik wacht het af , maar het schijnt toch moeilijk te zijn , want als ze in de garage er al moeite mee hebben , dan is het moeilijk voor mij om het van af hier er achter te komen wat het is .

Toch een resultaat, na veel zoeken door mij en de garage zijn we toch op de distibutiesnaar terecht gekomen deze was uitgerekt door waarschijnlijk verkeerde montage (daardoor ging hij bij voledige uitslag over de vertanding heen wat het ratelen veroorzaakte.) Deze is met rollen en aandrukrol vervangen hierna geen geratel meer. Heb geluk gehad dat de snaar niet gebroken was, zou er Spanje niet mee hebben gehaald. Zelfs de garage wist dit euvel niet, maar toch gevonden.

Log in om te reageren.