Bezig met laden

Problemen met electronica recente Fiat Ducato (Hymercar) uit 2018

241 keer bekeken
  • Delen

Hallo,

Ik vroeg me af of onderstaande iemand hier op het forum bekend in de oren klinkt...

Sinds een 2-tal maanden hebben we non-stop problemen met onze in april 2018 geleverde Fiat Ducato (Hymercar Yellowstone) met amper 12000km op de teller.

Steeds weer duiken er error codes op die duiden op een probleem met de motor en steeds weer worden stukken vervangen in garantie door de garage. Na een totaal van 25 dagen in de garage is er nog steeds geen oorzaak, laat staan oplossing gevonden.

De foutmeldingen die volgens de garage blijven terugkomen zijn o.a.: : P0401-61, P0402-61 en P0110-15. Mij zeggen die niets maar het zou louter electronisch zijn, mechanisch is de motor in orde.

Volgende stukken zijn al vervangen: EGR-klep (2x), oliedruksensor, solenoid, gas exhaust sensor, en nog een 2-tal die me nu even ontgaan.

Eens de foutcodes opduiken slaat de motor in veiligheidsmodus wat tot ronduit gevaarlijke toestanden leidt. Het kan zo maar weer opduiken, soms al met het starten van de motor soms pas na vele kilometers.

Onze garage heeft een aantal tickets geopend bij de technische ondersteuning in het hoofdkantoor van Fiat Italië. Daar hebben ze gisteren gemeld dat er bljkbaar nog gevallen zijn met Ducato's die dezelfde of tenminste gelijkaardige foutmeldingen geven na nog geen 10000km (bij ons is het gestart vanaf ongeveer 6000km). Ze zouden het met spoed onderzoeken maar hebben vooralsnog geen oplossing.

We zitten echt met de handen in het haar. Het is ook het slechts mogelijke moment nu in de zomer.vakantie Als bijverdienste verhuren we de camper en moeten we nu onze huurders het slechte nieuws melden dat ze de geplande vakantie met hun gezin moeten annuleren en last minute alternatieven moeten zoeken. Verschrikkelijk gewoon.

Moest iemand iets gelijkaardigs meegemaakt hebben dan verneem ik dit graag. Ik heb reeds een dossier geopend bij Fiat assistance maar daar is nog niets concreet uit gekomen, zij wachten namelijk op hun technische dienst. Ik probeer verhaal te halen bij Hymercar via mijn verkoper want ik vind geen tel nummer terug op de site van Hymer zelf. Ik vraag me ook af wie nu verantwoordelijk gesteld kan worden voor de geleden schade, Hymercar of Fiat?

Groeten,

Bert

Het probleem zal voor 90% de EGR klep zijn deze laat toe dat er uitlaatgassen terug via de inlaatcolector naar de motor gaan,door de roet delen van de uitlaatgassen gaan deze de EGR en inlaatcolector bevuilen. Dus tank eerst goede diesel van een bekent merk (geen goedkopen pompen deze zijn de minder kwalitijd brandstoffen) maak ook geen korte ritten met koude motor en ga ook niet te vlug noor een hogere versnelling maar probeer tussen de 2700 en de 3200 toeren per min te rijden. Ben je op de autobaan ga dan maar eens regelmatig flink door en het hele systeem word dan gereinigd, en zal veel problemen oplossen. Groetjes Ludo.

Bedankt voor jouw reactie. 

EGR klep is idd 2x vervangen zoals reeds aangehaald dus kan kloppen wat u zegt.

Ik hoop echter dat de verschillende Fiat garages en Fiat technical service Italië die al aan onze camper gewerkt hebben ook deze kennis hebben en dit reeds getest hebben.

Vandaag is een technicus van Fiat Belgium in de garage komen kijken en die heeft voorgesteld de laagte- en hoogtedrukpompen te vervangen.

Dit betekent weer stukken in bestelling en voor ons weer hopen en afwachten. 

Het ziet er naar uit dat ze zelf geen idee meer hebben hoe ze dit moeten oplossen.

Gr, 

Bert

Ik heb met mijn bedrijfswagen ook een jaar lopen sukkellen,2 keer egr klep vervangen etc. Bij mij was het de luchtmassameter is die al vervangen? Ook ben ik toen voortaan naar een andere pomp gegaan. Het ging wel om een Citroën Jumper.
De camper is eindelijk terug van de garage. Hebben afgelopen weekend 475km test gereden zonder enig probleem. Het ziet er dus naar uit dat de problemen definitief van de baan zijn (hout vasthouden nu). In totaal zijn een 10-tal onderdelen vervangen. Te beginnen met de oliedruksensor, zelfs de peilstok t.e.m. EGR klep (2x) enz Uiteindelijk heeft de garage op aanraden van Fiat Italië de lage druk EGR vervangen en sindsdien zijn er geen foutcodes meer opgedoken waardoor de motor in veiligheid slaat.

Log in om te reageren.