Bezig met laden

Gewicht van de Camper1

7782 keer bekeken
  • Delen

Wie kan mij het goede advies geven?

6 weken geleden een camper burstner nexxo 2015 gekocht in nederland

kwam uit duitsland vandaan en had 7000 km gereden met veel accesoires.

Massa rijklaar gewicht is 2920 kg opgeven.

Maar weegt veel zwaarder ongeveer 3100 kg.

Nu lees ik in een stukje van de nkc het volgende.

De toegestane maximum massa van de kampeerauto is bepalend voor de cat. rijbewijs

Is dit max. 3500kg dan is rijbewijs b van toepassing

Dat geldt ook wanneer  bij een  controle blijkt dat de kampeerauto zodaig is geladen

dat de gewogen totale massa bijvoorbeeld 3650 kg is.

Mag ik nu met een zwaarder gewicht gewoon met rijbewijs B rijden??

ik hoor graag info.

Rob

 

 


Hallo Rob,

rijbewijs b, geldt tot 3500kg mijns inziens.

gr

Dag Rob,

Volgens mij zit het zo.

Staat op kenteken max. toegestaan gewicht 3500 kg dan mag je met B rijden,  ben je zwaarder dan ben je overladen en dus in overtreding.

Staat op kenteken b.v. 3700 kg max. gewicht dan mag je er niet met B rijbewijs mee rijden,(ook al weeg je minder dan 3500 kg.)

Met vriendelijke groeten.

 

 

 

Bedankt alvast voor jullie reactie,

Maar ik hen nog steed twijfels met de genoemde tekst van de nkc.

Ik ga hem nu maar even helemaal leeg halen en op nieuw wegen.

zo hoop ik meer te weten over het juist gewicht.

Rob

Op je kentekenbewijs staat het ledig gewicht vermeld dat is afgegeven door het RDW en het max.gewicht.

Let op het totaal gewicht is inclusief alle tanken gevuld en HET GEWICHT VAN DE MEERIJDENDE PERSONEN.

Alle info kun je vinden bij de site van de RDW.

Sukses.

Inderdaad staan de gewichten waarmee je rekening moet houden op het kentekenbewijs.

Echter en als aangegeven door T&G Fleurette: in alle gevallen is overbelading verboden.

Stel: camper weegt leeg 3100 kg op de weegbrug en heeft 3500 kg als maximaal toegelaten massa (mtm) op het kenteken, dan kun je 400 kilo lading meenemen. Dat is goederen en mensen, alles samen. Al te vaak is bij campers de ruimte tussen gewogen gewicht en mtm erg weinig, iets om goed op te letten.

Als je te zwaar bent (= meer dan de mtm) dan ben je in overtreding. Ik ben in alle jaren dat ik rijd nog nooit gewogen, maar het kan gebeuren. Een beetje teveel wordt je meestal wel vergeven, maar veel te veel betekent dat je een probleem hebt. Soms kom je er af met een bekeuring, is het erg veel dan moet je voor een deel van de lading een andere oplossing vinden. (Alleen in Nederland en zeker geen wetgeving: tussen 0 en 5% teveel wordt je meestal vergeven, tussen 5 en 10% teveel is een bekeuring en meer dan 10% teveel is ter plaatse afladen. Hierbij wordt gekeken naar totaalgewicht maar ook naar aslast)

Waar ik meer problemen mee heb: als je te zwaar bent dan kan het zijn dat de prestaties van het remsysteem minder zijn dan noodzakelijk is. Bij een aanrijding heb je dan kans dat er een technisch onderzoek volgt, waaruit blijkt dat je te zwaar beladen was, waardoor je meer dan evenredig hebt bijgedragen aan het ongeval. Dan heb je wat uit te leggen, vooral als er gewonden of zelfs doden bij gevallen zijn!

Leeghalen en wegen is een goede actie. (Als je weegt even goed onthouden of je er zelf in zit of niet, dat scheelt zomaar 80 kilo gewicht. In mijn geval iets meer.... :-))

Iets om te overwegen: weeg meteen even as voor as. Je mag namelijk in zijn geheel niet te zwaar zijn, maar je mag ook niet te zwaar zijn op 1 as. Aslasten staan op je kentekenbewijs. Vaak vinden ze het bij een weegbrug geen probleem om dit te bepalen. 

Succes en ik hoop dat je voldoende ruimte over hebt.

Groet,

 

Arnold

 

 

Alles is goed  gezegd ,je hebt campers die maar 80 kg mogen laden. Maar als je weegt ,dan eerts de vooras, dan de achteras , dan helemaal. Dan weet je precies wat je laden mag. Het staat zoals gezegd op je kenteken het totaal gewicht. succes Guus Rodenburg.

het is nog simpeler. als je camper max. 3500 kg mag wegen en je weegt niet zwaarder is rijbewijs B voldoende. Maar.....weeg je meer dan 3500 kg, laat dan je camper opwaarderen (indien mogelijk) en dan mag je er nog niet in rijden, want dan heb je rijbewijs C1 (minimaal) nodig.

 

 

Ik dacht zefs dat het lege gewicht  dat op het kenteken is aangegeven zonder de ingebouwde accessoires is, dus zonder koelkst, boiler enz.  En ik dacht te hebben begrepen dat de verzekering ingeval van een ongeval, als je camper te zwaar is, ook wel eens heel moeilijk kan doen. 

Barbara, dat klopt helemaal, veel mensen gaan uit van het ledig gewicht op het kentekenbewijs en denken dan dat ze nog best veel kunnen bijladen, maar als je de camper hebt gekocht, ga dan eerst eens even langs een weegbrug en schrik dan niet te erg als je ziet dat je bijna geen ruimte meer hebt om bij te laden, aangezien je er zelf en evt. je partner nog meegewogen moeten worden. Opwaarderen van het max. gewicht is dan een optie, maar daar hangt een flink prijskaartje aan, natuurlijk moet je dan ook nog tenminste een C1 rijbewijs hebben.

Barbara, dat klopt helemaal, veel mensen gaan uit van het ledig gewicht op het kentekenbewijs en denken dan dat ze nog best veel kunnen bijladen, maar als je de camper hebt gekocht, ga dan eerst eens even langs een weegbrug en schrik dan niet te erg als je ziet dat je bijna geen ruimte meer hebt om bij te laden, aangezien je er zelf en evt. je partner nog meegewogen moeten worden. Opwaarderen van het max. gewicht is dan een optie, maar daar hangt een flink prijskaartje aan, natuurlijk moet je dan ook nog tenminste een C1 rijbewijs hebben.

Log in om te reageren.