Bezig met laden

Een oudere camper kopen - een aantal vragen

11264 keer bekeken
  • Delen

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen volgend jaar (rond maart 2017) voor een jaar tot anderhalf jaar met de camper door Europa trekken. Wij zijn echter totale beginners wat betreft campers. Ik heb zelf een aantal jaar geleden wel met een kampeerbus in Australië en een busje in Nieuw-Zeeland gereisd, maar heb zelf nauwelijks ervaring met campers.

Wij willen tussen nu en 4 maanden een camper kopen. Wij zaten zelf te denken aan een tweedehands alkoof camper tussen de €3.000 - €7.000. In de tussentijd willen wij de camper lichtjes opknappen, maar het liefst niet teveel, omdat wij hier ook niet veel ervaring mee hebben.

Sommige mensen raden ons af om binnen deze prijsklasse een camper te kopen en menen dat een tweedehands camper van een beetje kwaliteit pas vanaf €20.000 euro te koop is.

Wij willen met een goedkopere camper de reis maken en eventueel later (als de reis echt goed bevalt) een nieuwe(re) camper kopen.

Nu zien wij op marktplaats veel campers die goed ogen, die bij betrouwbare bedrijven staan en voldoen aan onze eisen qua indeling, APK, kilometerstand en onderdelen die vervangen zijn.

Onze vragen zijn:

1.       Als wij gaan kijken naar een camper bij een bedrijf, is het dan verstandig om iemand mee te nemen met veel kennis.

2.       Als wij de camper willen kopen en deze staat bij een bedrijf, moeten we deze nog laten keuren door ANWB of ander servicebedrijf.

3.       Als we bij een particulier een camper kopen, moet deze dan altijd worden gekeurd voordat we hem kopen?

4.       Is de prijsklasse van €3.000 - €7.000 goed voor ons doel? (anderhalf jaar op rustig tempo door Europa heen)

5.       Hebben jullie nog meer tips?

Heel erg bedankt voor de hulp alvast,

 

Edwin


Hoi Edwin,

jullie geven aan dat je met een goedkope camper een rondreis door Europa te maken. Ik zou zeggen gewoon doen. Ik zag laatst een MB camper van 40 jaar oud op een camperplaats staan. Navraag leerde dat de 2 dames er nog steeds zeer veel plezier aan beleven.

Ik zou er wel voor zorgen dat de onderhoudstechnische staat (motor, aandrijflijn, remmen en remleidingen) van de camper goed is en deze door een onafhankelijke partij te laten controleren, zodat je weet waar je aan toe bent en wat op korte termijn de te verwachten onderhoudskosten zijn. Je zal maar net in een ander land staan en de distributieriem moet (nog even) worden vervangen. Als een camper 175.000 km op de teller heeft staan en hij is in goede staat dan kan er ook nog wel 25.000km bij voor een relaxte rondrit door Europa, lijkt mij.

Verder duik in alle hoeken en gaatjes (kastjes) om te kijken en te voelen of er vochtproblemen zijn (geweest). Ook kan je met eigen ogen beoordelen of camperexterieur en -interieur in een goede of slechte staat is. Ziet het er niet uit dan zou ik zeggen wegwezen.

Een aankoopkeuring kun je altijd laten doen bij een onafhankelijke partij.

De APK keuring is verplicht voor alle campers ouder dan 8 jaar. Gezien de te verwachten aankoopwaarde zal de camper hieraan mogelijk voldoen. Ook daar staan zaken in die van belang zijn en waar je rekening mee moet houden.

De camperverzekeraar zal wellicht ook nog een mogelijkheid bieden om een keuringsrapport op te gaan maken.

Bij een particulier krijg je geen garantie.

Koop je bij een garage dan zit de garantie in de verkoopprijs verrekend. Ga je nog een paar maanden aan het klussen, dan zou ik niet voor de garantie gaan. De camper staat in de klusperiode meer stil dan hij rijdt. Wat kan er dan stuk gaan als de camper stilstaat en welke discussie voer je met de garage als er iets stuk gaat. Zelf gedaan, eigen schuld dikke bult. Dus wat van de prijs af zien te krijgen. Kun je dan vervolgens stoppen in het noodzakelijk onderhoud, wat je toch zult krijgen als je een jaar of langer met de camper onderweg bent.

Het lijkt mij dat er wel degelijk iets te vinden is tussen de 3.000 en de 7.000 euro, echter zal het allemaal wat meer spartaans zijn, als bij een jonge en dus duurdere camper.

Je geeft aan dat je meer dan een jaar door Europa wilt gaan trekken. Ik zou dan wel zorgen voor een camper waarmee je de (voorjaar en winter) kou kan trotseren. Ook in zuidelijke landen kan het 's nachts best koud zijn. Ook 's avonds kan het koud zijn door koude stroming door de ramen. In ieder geval wat extra voorzieningen treffen, zoals raamisolatie, een vloerverwarmingsmat, en vloerbekleding (zitgedeelte, bestuurder- en passagierzijde). 

Daarnaast zou ik voor voldoende motorvermogen gaan als je door de bergen gaat, echter dit is wel afhankelijk van soort en grootte van de camper. Ik las ergens als de camper 120 km/u op de snelweg haalt, dan kan je er wel de bergen mee in. Als ie slechts 105 km/u haalt, lukt het ook nog wel. Echter zal het dan langzaam gaan bij de wat steilere hellingen. Blijft de snelheid beneden de 100 km/u in de hoogste versnelling laat dan maar staan. Langzame voertuigen inhalen gaat dan zeker niet gemakkelijk,  zeker niet in de bergen.

Have fun.

Grtz.

Gert

 

Waar je je camper ook koopt, zorg voor een onafhankelijke camperkeuring!! Een APK zegt weinig tot niets. Die keurt alleen de veiligheid, maar de camper kan zo lek als een mandje zijn.

Let op waar je hem koopt. Ook in de bekende camperhandel zit veel kaf onder het koren. Ik kocht enkele jaren geleden een camper bij Schäfer in Soesterberg. Daar heb ik van geleerd. Er mankeerde van alles aan, maar service ..., vergeet het maar.

Succes, en veel plezier!

 

Waar je je camper ook koopt, zorg voor een onafhankelijke camperkeuring!! Een APK zegt weinig tot niets. Die keurt alleen de veiligheid, maar de camper kan zo lek als een mandje zijn.

Let op waar je hem koopt. Ook in de bekende camperhandel zit veel kaf onder het koren. Ik kocht enkele jaren geleden een camper bij Schäfer in Soesterberg. Daar heb ik van geleerd. Er mankeerde van alles aan, maar service ..., vergeet het maar.

Succes, en veel plezier!

Beste,

Ik werk zelf in een Camperbedrijf in Belgie, graag geef ik dan ook tips waar je moet opletten.

Waterinloop is het allerbelangrijkste bij oude campers, dit controleer je het best met een vochtigheidsmeter.

Bezit je deze niet, vraag aan de verkoper om deze test te laten uitvoeren zorg dat je bij deze test aanwezig bent.

Verder hebben oude campers een verrotte vloer veel camperbedrijven en ook het bedrijf waar ik werk leggen geen nieuwe vloer,

maar enkel een vloerbekleding hierover.

Meestal in de garage waar wij ook een nieuwe vloer over de oude leggen.

Verder ruikt de camper goed, vergeet het dan maar, wij gebruiken een ozon maschine zodanig dat je de vochtgeur niet meer ruikt.

Nu ik ben eenmaal niet akkoord met de werkwijze van mijn baas, maar hij blijft mijn baas.

Daarom ben ik zelf een webshop gestart, en later wil ik mijn eigen bedrijf starten.

Bekijk ook eens mijn webshop op campershopping graag geef ik ook vrijblijvend advies.

Mocht je nog vragen hebben beantwoord ik deze graag met plezier.

vriendelijke groeten

Campershopping

Waar je misschien niet aan denkt.. je reisverzekering. Bij sommige maatschappijen mag je niet langer dan 60 dagen aaneengesloten in het buitenland vertoeven! Een jaarverzekering is dan aan te raden, maar wel duurder. Veel plezier.

Laat hem eerst keuren. Ik zou een camperboer bellen B.V. Smits in Ede met de vraag wat zijn de slechtste campers van die prijs . Elke camper komt er 300 tot 5000,-euro bij dat je gerust op weg kan . Veel veilige km in europa.

Laat hem eerst keuren. Ik zou een camperboer bellen B.V. Smits in Ede met de vraag wat zijn de slechtste campers van die prijs . Elke camper komt er 300 tot 5000,-euro bij dat je gerust op weg kan . Veel veilige km in europa.

Laat hem eerst keuren. Ik zou een camperboer bellen B.V. Smits in Ede met de vraag wat zijn de slechtste campers van die prijs . Elke camper komt er 300 tot 5000,-euro bij dat je gerust op weg kan . Veel veilige km in europa.

Laat hem eerst keuren. Ik zou een camperboer bellen B.V. Smits in Ede met de vraag wat zijn de slechtste campers van die prijs . Elke camper komt er 300 tot 5000,-euro bij dat je gerust op weg kan . Veel veilige km in europa.

Laat hem eerst keuren. Ik zou een camperboer bellen B.V. Smits in Ede met de vraag wat zijn de slechtste campers van die prijs . Elke camper komt er 300 tot 5000,-euro bij dat je gerust op weg kan . Veel veilige km in europa.

Log in om te reageren.