Veelgestelde andere vragen over mogelijke emissiefraude

Kan mijn auto in Nederland op basis van de uitstoot van de weg gehaald worden? 

Op dit moment worden alleen roetmetingen uitgevoerd. Een NOx-meting langs de weg of bij de apk is momenteel niet mogelijk. Voor deze meting is ook een uitvoerige testrit noodzakelijk met speciale apparatuur. Daarom zal een camper vanwege een te hoge NOx-uitstoot op dit moment niet van de weg worden gehaald. 
Hoe dat over een aantal jaren is, is nu niet in te schatten. 

Krijg ik problemen met de apk? 

Nee. De betreffende Fiats worden al enkele jaren apk-gekeurd. Er zijn geen aanwijzingen dat ze bij de emissiemeting tijdens de apk werden of worden afgekeurd. Volgend jaar wordt tijdens de apk de deeltjesteller ingevoerd. Deze meet zeer nauwkeurig de uitstoot van roet. Dat is iets anders dan de uitstoot van NOx. Er zijn ook dan dus geen problemen te verwachten.  

Loop ik straks het risico dat in het buitenland mijn camper niet meer mag rijden? 

Zo lang de typegoedkeuring van kracht is, is dat risico niet aan de orde. Die typegoedkeuring voor Europa heeft het Italiaanse ministerie voor Infrastructuur en Transport (MIT) afgegeven. Dat heeft diverse Fiat-motoren recent opnieuw getest en concludeerde wederom dat ze volledig aan alle eisen voldoen. 

Zijn er ook verdenkingen voor Peugeot Boxer en Citroën Jumper? 

De Peugeot Boxer en Citroën Jumper komen uit dezelfde fabriek als de Fiat Ducato, in het Italiaanse Atessa. Er zijn echter geen berichten dat deze modellen zijn voorzien van sjoemelsoftware. Ook zijn er geen aanklachten ingediend tegen Peugeot of Citroën.   

Hoe zit het met andere merken basisvoertuig voor campers? 

Het is mogelijk dat soortgelijke problemen ook bij andere merken spelen, maar daar is nu nog weinig informatie over. De Iveco Daily wordt soms genoemd als die met een van de betroffen motoren is uitgerust.