Bürstner aan de slag met bobbelvloeren

Eigenaren van Bürstner-campers met een opbollende vloer kunnen zich melden bij de NKC, waarna de Erwin Hymer Group in Nederland de kwestie aankaart bij Bürstner. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst bij de NKC deze week van een aantal Bürstner-eigenaren met een probleemvloer en een delegatie van de Erwin Hymer Group (EHG) in Nederland.

Salesmanager Raymond Lesage van EHG, die onder meer Bürstner in zijn portefeuille heeft, gaat de dossiers bestuderen en legt de kwesties vervolgens voor aan de Bürstner-fabriek in Duitsland. Een ongebruikelijke stap, want voor garantiekwesties is de dealer het aanspreekpunt en in zijn functie heeft Lesage geen rol in de richting van consumenten. “Wij zijn eigenlijk geen partij in dit verhaal”, benadrukt hij. “Maar we willen dit wel op ons nemen.”

Stroomversnelling
De bijeenkomst vond plaats omdat een groeiend aantal Bürstner-eigenaren zich bij de NKC heeft gemeld met klachten over het opbollen van de vloer van hun camper. De zaak kwam in een stroomversnelling toen NKC-lid Ineke Renses de kwestie aankaartte in de Facebookgroep van Bürstner-bezitters. In korte tijd kreeg ze meer dan tachtig reacties van mensen die hetzelfde probleem hebben. “Eerst denk je dan dat het zeil opnieuw geplakt moet worden, maar zo simpel is het niet”, vertelt ze. Het probleem zit letterlijk dieper: de kunststof vloer die Bürstner vanaf 2014 heeft toegepast, als alternatief voor hout, heeft een andere uitzettingscoëfficiënt dan het omliggende materiaal, waardoor er barsten ontstaan. Het euvel doet zich voor bij campers van de bouwjaren 2014 tot en met 2018. De oplossing is het vervangen van de vloer.

Mallen
En dat is een forse ingreep, weet Theo de Jong van Mobildrôme in Oud Gastel, een van de weinige dealers in Nederland die de klus aankan. Hij is in de fabriek in Duitsland geweest om te zien hoe dit moet. “Er moet eerst een mal komen, voor elke indeling een andere. Inmiddels hebben we er heel wat, maar het komt nog voor dat we er een moeten maken”, vertelt hij. De isolatie wordt hersteld, de verwijderde delen worden vervangen en er komt een toplaag van vier millimeter multiplex op, afgedekt met zeil. Kosten zijn 2.500 tot 3.000 euro. “En dan zie je er niks meer van.”

Coulance
Voor eigenaren is de grote vraag wie dat gaat betalen. Standaard is de garantie twee jaar en tot vijf jaar geldt er een coulanceregeling, maar de klachten doen zich veelal later voor. En daar zit ‘m voor veel gedupeerden de pijn. “Bürstner gaat er heel verschillend mee om”, zegt Renses. “Soms wordt er wat betaald, maar meestal niet. Maar je mag toch verwachten dat een vloer langer meegaat dan vijf jaar?” Haar wensen zijn helder: erkenning dat het een fabricagefout is, verlenging van de garantietermijn en vergoeding van kosten die gedupeerden al hebben gemaakt.

Non-conformiteit
Die toezegging kon Lesage op de bijeenkomst uiteraard niet geven. “Nogmaals: daar ga ik ook helemaal niet over.” Wel zegde hij toe de door de NKC verzamelde dossiers te bestuderen en de zaak aan te kaarten bij de fabriek. Afhankelijk van het antwoord uit Duitsland kunnen gedupeerden zich beraden of er nadere stappen nodig zijn. “En we kunnen de antwoorden ook laten toetsen door een jurist”, stelde NKC-directeur Stan Stolwerk, die de bijeenkomst leidde. “Er bestaat tenslotte ook zoiets als non-conformiteit.”
Bürstner-eigenaren met een probleemvloer kunnen zich bij de NKC melden via [email protected].