Flowcamper komt met e-camper Frieda Volt op VW

De Duitse camperbouwer Flowcamper heeft aangekondigd zijn eerste elektrische camper te gaan produceren: de Frieda Volt, de elektrische variant van de bestaande Flowcamper Frieda op basis van de VW T6.

1

Het bedrijf, dat kampeerbussen bouwt op basis van de Mercedes Vito en de Volkswagen T6, is hiertoe een samenwerking aangegaan met het bedrijf NAEXT, dat gespecialiseerd is in het plaatsen van elektromotoren in bedrijfsauto’s en multivans met een verbrandingsmotor. Flowcamper wil niet wachten tot naar verwachting in 2025 de elektrische variant van de Volkswagen T6 op de markt komt.

De Flowcamper Frieda krijgt een elektromotor en een accu van 70 kWh. Vooralsnog heeft de Frieda Volt een bescheiden actieradius van ongeveer 300 kilometer. De kampeerbus opladen kan op de camping onder meer met een CEE-stekker. De aansluiting is te vinden achter het VW-embleem voor op de bus.

Kampeerbus met hefdak
Veel is er nog niet bekend over de gloednieuwe Frieda Volt, ook niet wanneer deze e-campervan in productie gaat. De originele Frieda heeft vijf zitplaatsen en door een extra bank te plaatsen, kunnen er zelfs acht mensen meereizen. Dit is dan ook typisch een bus die zowel in het dagelijks leven als voor weekendjes en vakanties is te gebruiken. De Flowcamper Frieda heeft binnen houten betimmering, een keukenblok met compressorkoelbox, een wasbak en jerrycans. Een buitendouche behoort tot de standaarduitrusting, net als een flexibel te gebruiken tafel. De bank is om te bouwen tot bed. Het hefdak is aan de voorzijde in z’n geheel open te ritsen. Dat brengt buiten naar binnen en zorgt voor een panorama-uitzicht.

Wat de e-camper gaat kosten is ook nog niet bekend.