Camperrijvaardigheidstraining loont

Het volgen van een camperrijvaardigheidstraining loont. Dat blijkt uit een onderzoek van de NKC, Europa’s grootste camperclub. Wie zo’n training heeft gevolgd, meldt tot vier keer minder schade en ongelukken met zijn camper.

Paaltje Om

Schot in de roos

Sinds voorjaar 2017 biedt de NKC de rijvaardigheidstraining voor camperaars aan. “Dat blijkt een schot in de roos”, vertelt NKC-directeur Stan Stolwerk. Uit gesprekken met leden was ons duidelijk geworden dat veel leden best onzeker zijn achter het stuur van zo’n groot voertuig. Op de snelweg is het niet zo’n probleem, maar zodra ze moeten manoeuvreren of bijzondere verrichtingen moeten doen, slaat de onzekerheid toe. De cijfers van onze camperverzekering bevestigden dit beeld. We kregen en krijgen veel claims binnen die erop duiden dat de rijvaardigheid soms te wensen overlaat.”

Fijne reis

Belangrijke focus van de NKC is om camperaars een fijne reis te bezorgen en hun veiligheid te borgen. Daarom heeft de club nu in samenwerking met de Bovag de rijvaardigheidstraining speciaal voor camperaars ontwikkeld. De trainingen staan open voor iedereen, dus ook voor niet-leden, want we hechten eraan dat alle camperaars veilig op pad gaan”, aldus Stolwerk. Uit een eerste analyse onder NKC-verzekerden blijkt dat degenen die hebben deelgenomen tot vier keer minder schade melden. “Zo’n training loont dus”, durft Stolwerk te stellen. “In de eerste plaats voor de deelnemers zelf, die zo minder vervelende ervaringen hebben en zekerder achter het stuur zitten. En in de tweede plaats voor hun camperverzekering. Een camperrijvaardigheidsbewijs levert bij ons een forse korting op de verzekeringspremie op.”

Omgereden paaltje en aangetikte muurtjes

Rudie en Jan Eijkhoudt hebben de eendaagse training inmiddels gevolgd. Ze vinden het belangrijk dat ze allebei goed met de camper overweg kunnen. Want een ongeluk zit in en klein hoekje; met een verstuikte enkel kun al niet meer goed rijden. Dan is het fijn als de ander het stuur kan overnemen. “We hebben oefeningen gedaan, waarvan we dachten dat we ze nooit zouden kunnen, zoals achteruit slalommen. We zijn ook wezen rijden in de stad, echt een eyeopener. Ik ontdekte dat ik veel beter moet kijken, anders dan in de personenauto”, bekent Jan Eijkhoudt. “En je leert beter samenwerken bij bijvoorbeeld achteruit inparkeren. Dat scheelt veel omgereden paaltjes en aangetikte muurtjes”, lacht zijn echtgenote.

De NKC blijft het effect van de rijvaardigheidstrainingen monitoren. “Tot nu toe heeft natuurlijk nog maar een beperkte groep van de verzekerden deelgenomen aan de trainingen. Toch herkennen we al duidelijk een positief effect”, stelt Stolwerk. Als we enkele jaren verder zijn en nog veel meer camperaars hebben meegedaan, kunnen we exactere conclusies trekken. Wellicht stemmen we de trainingen daar dan weer op af, met als doel de camperaar goed toegerust op pad te kunnen laten gaan”, besluit Stolwerk.