Ford Custom als Cap Land

De Franse camperbouwer Campérêve, onderdeel van de Rapido-groep, valt op door zijn compacte buscampers. De meeste modellen zijn gebouwd op basis van een Renault Traffic, maar nu is er ook een Ford Custom in camperuitvoering, onder de naam Cap Land. Basis is de Custom met een iets langere wielbasis, de L2 met een lengte van 5,34 meter.
Camper 14 1
Camper 14 1


Hoewel in ons land nog niet te koop, is de nieuwste telg in de busfamilie het bekijken waard. Hij wijkt namelijk af van veel soortgenoten door een afwijkende indeling. Daardoor én door gebruik te maken van de Custom met iets langere wielbasis, is er ruimtewinst. Deze extra ruimte is gebruikt voor het plaatsen van een toilet en een douche. Ze hebben een plek gekregen achter de bank, tegenover het keukentje, helemaal achterin, meteen achter de achterklep. Als ze niet in gebruik zijn, zie je er niks van. Het porta-potti-toilet is netjes weggewerkt onder een bankje en de douchebak in de bodem gaat schuil onder een los vloerdeel.

Ondanks zijn lengte van slechts 5,34 meter heeft de Capland een lekker ruime zithoek en vier slaapplaatsen aan boord. Twee daarvan bevinden zich in het hefdak. Met dit dak is de Cap Land net twee meter hoog. Gebruik van een wasstraat of parkeergarage is daarmee geen probleem. Gezien de lengte past de wagen ook in een gewoon parkeervak. De Custom heeft vier goedgekeurde zitplaatsen met gordel, heeft 125 pk onder de kap en een maximaal gewicht van 3.100 kilogram. De standaard van een dieselverwarming voorziene Cap Land kost in Duitsland rond de 44.000 euro. Een Cap Land met dezelfde indeling met de nieuwe Renault Traffic als basis staat ook in de planning.

Camper 2 14 1