Stichting Blij dat ik Rij introduceert nieuwe pechservice

De pechdiensten ANWB en Route Mobiel krijgen er een concurrent bij in Nederland. Stichting Blij dat ik Rij is een pechservice begonnen, waarbij automobilisten alleen moeten betalen als ze gebruikmaken van de pechhulp. Dat heeft de organisatie onlangs bekend gemaakt.
Blij Dat Ik Rij 10Okt1

Wie getroffen wordt door pech onderweg, belt een alarmnummer. De stichting belooft dat er vervolgens binnen maximaal drie kwartier assistentie ter plekke is. Alleen wie bij de stichting is aangesloten, kan gebruikmaken van de pechservice. Registreren kan gratis op de website. De hulp wordt verzorgd door een van de 450 aangesloten auto- en pechhulpbedrijven. Ook in Europa verleent Blij dat ik Rij pechhulp.

Pechservice overdag kost € 99,50 en bij pech in de avond of in het weekend wordt € 139,50 in rekening gebracht. Kampeerautobezitters kunnen ook gebruikmaken van de pechhulp. Voor camperaars met een kampeerauto niet zwaarder dan 3.500 geldt hetzelfde tarief. Bezitters van kampeerauto’s met een gewicht tussen de 3.500 en 5.000 kilogram betalen een toeslag van 50 procent en voor kampeerauto’s met een gewicht tussen de 5.000 en 7.500 kilogram wordt een toeslag van 100 procent berekend.

Stichting Blij dat ik Rij heeft als doelstelling blijer rijden mogelijk te maken en onnodige kosten te vermijden. “Dat betekent dat je alle kosten en ongemakken serieus tegen het licht houdt”, vertelt Benno Nekeman, directeur van stichting Blij dat ik Rij. “Uit onderzoek dat we hebben laten uitvoeren, bleek dat 44 procent van de automobilisten niet eerder met pech heeft gestaan en 22 procent maar één keer. Dit terwijl ze al jaren een pechhulpabonnement hebben. Daarom hebben we het omgedraaid. Alleen diegene met autopech betaalt voor zijn eigen pechhulp. Wij zorgen ervoor dat de tarieven vaststaan, zodat er geen misbruik kan ontstaan.” Hiermee onderscheidt de pechhulp van Blij dat ik Rij zich van die van de ANWB en Route Mobiel, waarbij leden een vast tarief per jaar betalen, ongeacht het aantal pechgevallen. De stichting heeft overigens niets te maken met de gelijknamige campagne van de autobranche uit de jaren ’70, om het autorijden te promoten.