Droomhuis als camper

Door Nico van der Maat (tekst en foto's)

In Amerika is alles groot. Ook de campers. Bij toeval stuiten we op een van de flinkste exemplaren. Als we zeggen dat we van de NKC zijn, de grootste camperclub van Europa, mogen we een ritje meerijden. We vallen van de ene verbazing in de andere.

We treffen de enorme camper in het Canadese merengebied Karawatha Lakes, ten noorden van Toronto. De wagen is 22 meter lang, met een aangekoppelde truck erachter zelfs 27 meter. Hij is drie meter breed, staat op tien reusachtige wielen en rijdt een op zes. De dieselmotor produceert met 41 automatische versnellingen 525 paardenkrachten. Gewicht: 58 duizend pounds, oftewel ruim 26 duizend kilogram. Prijs: 1,6 miljoen Amerikaanse dollar, dus ongeveer 1,5 miljoen euro.

Droomhuis Als Camper 7

Interieur van de camper

Als we aan de voorkant binnenstappen, vallen direct twee enorme leren stoelen op. Ze zijn voorzien van verwarming, in alle standen te verstellen en zelfs tot ligbed om te toveren. Het logo RL in de rugleuning verraadt dat de beroemde Canadese modeontwerper Ralph Lauren de hand in het interieur heeft gehad. Al het houtwerk van kasten, plafonds en lambrisering is in kersenhout uitgevoerd, met daarachter een flinke laag isolatie tegen de winterkou.

Het keukenblad is van zwaar graniet. Een groot fornuis met oven is verzonken weggewerkt, met een flinke magnetron erboven. 

Twee spoelbakken maken het afwassen gemakkelijker: voor een afwasmachine was helaas geen plaats. Wel voor een grote huishoudwasmachine met daarop een droger en voor een koel- annex vrieskast met twee ruime deuren en een ijsblokjesmachine. Alsof het een bedrijfskantine is.

Super koel- en vrieskast met ijsblokmachine.

Op de vloer liggen chique natuurstenen tegels. Naast een ruime etenstafel met stoelen staat een grote leren bank. Vandaar is de flatscreentelevisie van 120 centimeter goed te zien. Het is een van de drie televisieschermen in dit rijdende paleisje.

Flatscreen van 120 centimeter breed in de zithoek.

Ook boven de cabine is nog een scherm aangebracht en in de slaapkamer. Allemaal verbonden met de satellietschotel op dak en met een dvd-speler en opnameapparatuur. In alle vertrekken zijn aansluitingen op het centrale stofzuigersysteem. De gehele wagen is voorzien van vloerverwarming.

Multimiljonair

De eigenaar toont het ons alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is. Maar echt verbaasd zijn we pas als hij zijn naam noemt: Fletcher Fletcher. Voor- en achternaam hetzelfde? Glunderend zegt hij: “Echt waar hoor, m’n vader was dronken toen hij m’n naam bedacht, vandaar.” We mogen hem net als z’n vrienden Fletch noemen. Als leeftijd geeft hij 65 jaar op en hij voegt eraan toe een staatspensioen van slechts 525 Canadese dollars te hebben...

Eigenaar Fletcher achter het stuur in de imposante cabine.

Met verdere gegevens wil hij uit privacyoverwegingen niet in de publiciteit. Als we later z’n kapitale villa in een miljonairswijk van Bobcaygeon zien, begrijpen we nog beter waarom. Vrienden en bekenden zeggen dat hij multimiljonair is en eigenaar van diverse grote bouwbedrijven in de States en Canada. Als projectontwikkelaar bezit hij bovendien talrijke woon- en kantoorcomplexen. Aan z’n sobere uiterlijk en rommelige kleding is dit absoluut niet te zien.

BE-rijbewijs

Voor zijn bouwbedrijven is hij grote klant van Caterpillar, het Amerikaanse bedrijf dat de grootste bouwmachines en grondverzetwerktuigen ter wereld bouwt. Dat bouwde speciaal voor hem het zware onderstel met de sterke Caterpillarmotor C-15, die het geheel voortbeweegt. Tijdens het rijden is van het geluid daarvan weinig te merken, omdat die zich helemaal aan de achterkant bevindt. Fletch hoeft het gaspedaal maar even aan te raken en het voertuig spuit vooruit. De dieseltank heeft een inhoud van vierhonderd liter.
De bestuurdersstoel staat in een soort cockpit, van waaruit bijna alles te regelen is. Met een groot gps-scherm en een scherm waarop de beelden van de zes camera’s te zien zijn die rond de camper zijn aangebracht. Als de richtingaanwijzer naar rechts wordt uitgezet, schakelt vanzelf de camera in die de rechterkant zichtbaar maakt. Zo kan de bestuurder de situatie tijdens het nemen van de bocht goed overzien.
In dit land is voor deze wagen geen speciaal rijbewijs nodig, dus wij mogen met ons Nederlandse BE-rijbewijs van hem ook best een stukje rijden. Wat angstig bedanken we ervoor.

Zonnecollectoren

Is de wagen eenmaal geparkeerd, dan kunnen de woonkamer en de slaapkamer flink worden vergroot met zes uitschuifbare delen. Een stabilisator zorgt automatisch voor een perfecte horizontale stand. Drie airco’s veraangenamen desgewenst het klimaat. Met één druk op de knop kunnen kleine zonneschermen boven de ramen worden neergelaten. Per stuk of allemaal tegelijk. Dat geldt ook voor de vier grote terrasschermen die aan weerszijden daarboven zitten. En voor de lamellen voor de ramen, de horren of de speciale gordijnschermen, waar je niet door naar binnen kan kijken, maar wel vanuit de camper naar buiten.

Bedieningspanelen met dikke trossen weggewerkte leidingen en kabels bevinden zich op diverse bijna onzichtbare plaatsen. De elektriciteit wordt verzorgd door vier grote accu’s en twee aparte om de motor te starten. Als de magnetron, airco of wasmachine wordt aangezet, start gelijk bijna onhoorbaar een generator. De zonnecollectoren van 4.000 watt op dak doen nog aanvullend werk.

Ruime doucheruimte

In de camper zijn twee toiletten. Naast de woonkamer voor gasten en de andere in de ruime doucheruimte bij de slaapkamer.

De delen zijn met een houten schuifdeur van elkaar te scheiden. Het bed bestaat uit twee eenpersoonsdelen, die elektrisch in allerlei standen zijn te zetten. De klerenkast lijkt meer op een klein kamertje. Het zicht op het televisiescherm is gemakkelijk. Op een ander scherm verschijnen om beurten de beelden van de zes beveiligingscamera’s rondom. Bovendien is de hele camper binnen en buiten voorzien van een beveiliging met een aanraak- en bewegingsalarm. Als dat aanslaat, klinkt er een luid jengelend geluid. 

Buiten de camper zijn tal van luiken en deurtjes. Grote laden schuiven gemakkelijk uit om stoelen, tafel en parasols in op te bergen. De flinke warmwaterboiler is daardoor gemakkelijk te bereiken, evenals de waterslangen en afvoerpijpen. Ze zijn verbonden met een tank van zeshonderd liter, dezelfde hoeveelheid als voor het afval- en toiletwater.

Comfort als thuis

We komen ogen en oren tekort om alle technische snufjes en mogelijkheden tot ons te nemen. Op de vraag waarom hij deze camper liet bouwen, zegt Fletch: “Ik wilde de grootste motorcoach hebben die bestaat, met net zoveel comfort als thuis.”


Twee jaar geleden werd de wagen gebouwd. De bouw duurde zestien maanden en Fletch hield er vele weken persoonlijk toezicht op. Met financiële details is hij niet geheimzinnig. “In de USA moest ik 7 procent omzetbelasting betalen en de import in Canada kostte me nog eens 8 procent aan belasting. Flinke bedragen, hè?”, zegt hij met een vragend gezicht. Als we hem vertellen hoe die tarieven in Nederland liggen, kijkt hij ons ongelovig aan. Net als wij hem weer verbaasd aankijken als hij vertelt dat de assurantiepremie maar 792 Canadese dollars per jaar bedraagt, ongeveer 600 euro. Hij legt uit: “De premie is gebaseerd op het feit dat je met zo’n wagen maar enkele weken per jaar rijdt.” En wegenbelasting? Die kent hij niet. Als we hem vertellen dat dit nodig is om in Europa te mogen rijden, zegt hij opgelucht: “Oh, dat zit bij ons al in de brandstofprijs.” Als we antwoorden dat dit in Nederland ook het geval is en zelfs met een veel hoger tarief, blijft hij ons lang vol ongeloof aankijken.

Schonere motor

Met de camper bezoekt hij soms z’n bedrijven voor enkele dagen. In de wintermaanden gaat hij ermee naar het dan warmere Florida. Maar hij maakte ook al lange reizen naar Alaska en Mexico. Als we na twee uren afscheid nemen zegt hij plots: ”Je kunt hem kopen hoor.” Wil hij hem kwijt? “Nee, ik wil een andere, een modernere. Met glazen koepel, ledverlichting en een zuinigere en schonere motor. Vanwege het milieu. En met de nieuwste snufjes op gebied van communicatie. Die moet dan bovendien acht feeth korter worden. Dan kan ik gemakkelijker bochten nemen en parkeren. Het ontwerp staat al op papier. De fabriek kan hem bouwen”, zegt hij glunderend. Op onze aarzelende vraag wat dit dan wel moet kosten, geeft hij een globale schatting: “Tussen de drie en vier miljoen Amerikaanse dollars. Het zal een van de grootste van de wereld worden”, voegt hij er nog aan toe.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 5 2015