Stroomvoorziening - 230V en veiligheid


Inhoudsopgave - Stroomvoorziening


230V en veiligheid

Inleiding

Het elektrisch circuit van de kampeerauto bestaat uit twee groepen: 12 Volt en 230 Volt. Beide circuits zijn strikt van elkaar gescheiden.

Met een goed berekende energiebalans is het mogelijk onafhankelijk van 230 Volt te kunnen camperen. Dat vraagt veelal ook om een extra investering in de vorm van een aggregaat, zonnepanelen, brandstofcel of desnoods extra rijden om de accu op peil te houden.

De standaard elektriciteitsvoorziening in de kampeerauto is in principe goed berekend op het normaal gebruik. Het wordt anders wanneer de kampeerauto achteraf wordt uitgerust met extra verbruikers.

Veel camperaars sluiten hun kampeerauto dan ook aan op de stroompalen waar ze 230 Volt kunnen betrekken. op die manier is het mogelijk de accu op peil te houden en de 230 Volt apparatuur te kunnen gebruiken.

230 Volt

De elektriciteitsvoorziening op de camping is gelijk aan die van thuis. Het enige verschil is dat je niet zo veel hebt.

Op de camping wordt een bepaald aantal ampere aangeboden. Een eenvoudig rekensommetje zegt:

Amp x Volt = Watt
4 amp x 230 Volt = 920 Watt
6 amp x 230 Volt = 1380 Watt
10 amp x 230 Volt = 2300 Watt

 

Kijken we bijvoorbeeld naar de koelkast Dometic RM 4230 L dan zien we dat deze een vermogen heeft van 125 Watt bij 230 Volt. Dat komt overeen met ruim 0,5 ampère.

CEE-stekkeraansluiting

Voor het aansluiten op de stroompaal wordt standaard de blauwe CEE-stekker gebruikt. Het Comité Européen Elektrotechnique (CEE) streeft er naar alle Europese campings met de blauwe aansluitingen uit te rusten.

In landen als Engeland, Zwitserland en Frankrijk is dat niet altijd het geval. Een verloopsnoer is dan nodig voor het zogenaamde Europees gebruik.

Verlengsnoer

Goedgekeurde verlengsnoeren en haspels hebben het opschrift HO7 RNF. De kabel is van neopreen. De diameter van de bedrading is (3x) 1,5 mm⊃2; en is geschikt voor maximaal 15 ampère (3450 Watt).

Bij het gebruik van de haspel moet deze geheel uitgerold zijn. Hiermee wordt warmteontwikkeling in de kabel voorkomen en daarmee verlies aan energie. In het gebruik is het handig twee haspels te nemen: een van 10 meter en een van 20 meter.

Aardlekschakelaar

Er is discussie over het nut van een aardlekschakelaar in de kampeerauto. Sommigen zeggen dat een aardlekschakelaar niet nodig is omdat het 230 Volt-circuit van de camping voorzien is van een aardlekschakelaar.

Er zijn echter nog campings in Europa die deze voorziening niet in hun stroomcircuit hebben opgenomen. In praktische zin is het dan nuttig wel een aardlekschakelaar aan boord te hebben.

Deze schakelaar vergelijkt voortdurend de hoeveelheid stroom die de kampeerauto in gaat, en wat er weer uit gaat. Veroorzaakt een lek van meer dan 30 mA (0,03 A) verschil tussen wat er in komt en wat er uit gaat dan sluit de aardlekschakelaar de stroomtoevoer binnen 0,02 seconde af. Deze stroom/tijdwaarde is de grens die een gezond mens kan weerstaan zonder letsel op te lopen.

De aardlekschakelaar schakelt de spanning uit wanneer er sprake is van een foute stroom. Dit is een stroom die niet via de normale bedrading loopt, maar via de aardleiding of via het menselijk lichaam.

Let op! De aardlekschakelaar schakelt niet uit bij te grote stromen ontstaan door overbelasting of kortsluiting. Die wordt beveiligd door automaten.

Omdat de schakelaar soms lange tijd niet in werking treedt, bestaat het risico dat de werking achteruit gaat. Vandaar dat een tweejaarlijkse controle nuttig is om de werking te controleren. De aardlekschakelaar is voorzien van een testknop. Door deze te bedienen, moet de schakelaar direct uitschakelen.