Dit kan je helpen

FAQ

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over het lidmaatschap. Vind je geen passend antwoord op je vraag of staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

west
Terug

Lidmaatschap en extra’s

Wat zijn de voordelen van het NKC-lidmaatschap?

Jouw steun als lid helpt ons om de campercommunity te blijven inspireren en informeren. Als dank ontvang je:

  • Exclusieve toegang tot inspirerende reisverhalen en campertips in Kampeerauto magazine.
  • Keuze uit 50.000 campinglocaties om te overnachten met het Campercontact PRO+ abonnement.
  • Onze inzet als belangenbehartiger voor alle camperliefhebbers, we staan altijd voor je klaar.
  • Speciale kortingen op de mooiste camperroutes, overnachtingsplekken en inspiratiegidsen.
  • Én aantrekkelijke kortingen op diverse camperproducten en fietsen.

Waar kan ik mijn lidmaatschapsnummer vinden?

Het lidmaatschapsnummer is terug te vinden:

  • In Mijn NKC
  • In NKC Pocket
  • Op elke factuur

Hoe kan ik mijn lidmaatschap en extra’s wijzigen?

Log via de website in bij Mijn NKC.  Klik op ‘Lidmaatschappen en Extra’s’. Onder het kopje extra’s staan alle extra mogelijkheden.

Of ga naar de app NKC Pocket. Onder het tabblad Profiel kun je Extra’s annuleren (op het groene vinkje klikken) of Toevoegen (op het oranje kruisje klikken.

Extra toevoegen
Mocht je een extra willen toevoegen, kijk dan wat erachter staat. Staat er ’toevoegen’ dan klik je op toevoegen. Staat er ‘annuleren’ dan is deze extra al toegevoegd aan jouw lidmaatschap en hoef je nergens op te klikken.

Extra annuleren
Mocht je een extra willen annuleren, kijk dan wat erachter staat. Staat er ’toevoegen’ dan hoef je nergens op te klikken, de extra is dan niet toegevoegd aan jouw lidmaatschap. Staat er ‘annuleren’, klik dan op annuleren.

Let op! Je ontvangt geen bevestiging per mail van een wijziging in Mijn NKC, deze wordt direct verwerkt. Het is daarom belangrijk dat je zeker bent van je keuze als je een wijziging aanbrengt.

Hoe pas ik mijn voorkeur voor Kampeerauto magazine aan?

In Mijn NKC kan je je lidmaatschap gedurende het jaar wijzigen. Klik in Mijn NKC bovenin op het kopje ‘Lidmaatschappen en extra’s’.

Papieren versie niet meer ontvangen
Annuleer onderin ‘Kampeerauto magazine (papieren versie)’. Doe je dit gedurende het jaar dan krijg je geen geld terug. De verzending van Kampeerauto wordt hiermee wel stop gezet voor het lopende jaar. Voor het volgende lidmaatschapsjaar blijft deze voorkeur opgeslagen.

Wil je in 2025 de papieren versie niet meer ontvangen? Annuleer deze extra dan voor 1 november in Mijn NKC.

Papieren versie toevoegen
Klik onderin op ‘Toevoegen’ naast de extra ‘Kampeerauto magazine (papieren versie)’. Nadat je deze extra betaald hebt, zal je de eerstvolgende editie thuis op de mat ontvangen.

Moet ik bij het toevoegen van een extra direct afrekenen?

Ja, wanneer je in Mijn NKC een extra toevoegt betaal je deze meteen.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Mocht je jouw wachtwoord niet meer weten dan vragen wij je de volgende stappen te ondernemen:

  1. Klik op wachtwoord vergeten.
  2. Je ontvangt een link in jouw mail. Let op: deze kan in de spambox terechtkomen.
  3. Klik op de link. Mocht het zijn dat je niet op de link kunt klikken, kopieer dan de link en plak deze in de zoekbalk van de webbrowser

Hoe kopiëren en plakken? Bekijk dan: https://www.youtube.com/watch?v=xrWhsKc4NYQ

  1. Kies en vul jouw nieuwe wachtwoord in. Let op: het wachtwoord moet een minimale lengte van 8 karakters hebben. Waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken.
  2. Bevestig het wachtwoord en je kunt weer inloggen met het nieuwe wachtwoord.

Het is belangrijk dat je deze stappen zelf uitvoert. Wij kunnen vanuit de helpdesk geen wachtwoorden voor jou wijzigen.

In het verleden waren de inloggegevens van Mijn NKC en Campercontact hetzelfde. Dat zal nu niet meer zo zijn. Je zult na het wijzigen van jouw wachtwoord in Mijn NKC twee verschillende inloggegevens hebben.

Hoe betaal ik de jaarlijkse bijdrage voor het lidmaatschap?

NKC biedt diverse betaalmogelijkheden;  iDeal, automatisch incasso of handmatig overmaken. In december ontvang je per e-mail de factuur voor het volgende jaar.

  • Heb je via iDeal het lidmaatschap afgesloten? Dan ontvang je jaarlijks per e-mail een iDeal-link voor de betaling van het volgende jaar.
  • Heb je akkoord gegeven voor automatisch incasso? Dan zal de jaarlijkse bijdrage automatisch afgeschreven worden van het bij ons bekende rekeningnummer.
  • Wil je geen gebruik maken van iDeal of ontvang je de factuur per post? Dan kan je de jaarlijkse bijdrage handmatig overmaken. Vermeld hierbij altijd je factuur- en lidnummer. Onze betaaltermijn is 30 dagen. Het IBAN-rekeningnummer van de NKC is NL27INGB0003704837. De BIC-code is INGBNL2A (enkel voor buitenlandse betalingen).

Je betaalgegevens wijzigen of controleren kan via Mijn NKC.

Hoe kan ik zien of ik het lidmaatschap heb betaald?

Ga via de website of NKC Pocket naar Mijn NKC en klik bovenin op het kopje ‘Facturen’. Hier kun je zien of er nog een openstaand bedrag is. Heb je de factuur betaald via een iDeal-link? Dan kun je die link nogmaals aanklikken om te zien of de betaling is voltooid. De link blijft namelijk alleen geldig zolang de betaling nog niet is gelukt.

Kan ik lid worden van de NKC als ik woonachtig ben in het buitenland?

Ook wanneer je in het buitenland woont, kan je lid worden van NKC.

Kan ik een lidmaatschap cadeau geven?

Dat is zeker mogelijk! Je kan een NKC lidmaatschap op elk moment in het jaar cadeau geven, een uniek cadeau voor elke camperliefhebber! Omdat een lidmaatschap per kalenderjaar loopt, wordt de lidmaatschapsbijdrage naar rato berekend. Na het kalenderjaar wordt het cadeaulidmaatschap automatisch beëindigd.

Hier kan je het cadeaulidmaatschap aanvragen

Wat betekent lid maakt lid?

Heeft een bestaand lid je enthousiast gemaakt over NKC? Dan kun je dit melden op dit formulier. Deze persoon krijgt dan als bedankje van ons een mooi cadeau! Dit cadeau is uniek en alleen verkrijgbaar via deze actie.

Moet ik lid worden als ik een NKC verzekering afsluit?

Het kunnen afsluiten van een NKC verzekering is één van de vele ledenvoordelen. Je moet dus lid zijn om een verzekering te kunnen afsluiten.

Als ik mijn NKC verzekering opzeg, wordt het lidmaatschap dan ook automatisch stopgezet?

De NKC verzekering en het lidmaatschap moeten apart worden opgezegd. Je kunt namelijk je verzekering opzeggen en tóch lid blijven van NKC. Zo blijf je profiteren van alle voordelen van het lidmaatschap.

Waarom ontvang ik geen NKC/CCI-pas meer?

Om ervoor te zorgen dat we minder papier/plastic verbruiken en zo een bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving, wordt de pas niet meer gedrukt. Daarnaast hebben wij ook geen samenwerking meer met CCI.

Jouw persoonlijke NKC gegevens kan je terugvinden in Mijn NKC, via de website of NKC Pocket. Het is niet mogelijk om een fysieke NKC pas te ontvangen.

Wil je nog wel een CCI pas ontvangen? Kijk op de website van CCI voor meer informatie en verkooppunten van de CCI-pas.

Wat kan ik gebruiken ter identificatie op een camping of camperplaats?

Op sommige campings of camperplaatsen is het nodig om een identiteitsbewijs achter te laten. Als je hiervoor de NKC/CCI-pas gebruikte adviseren wij om voortaan een kopie van je identiteitsbewijs te maken voor je op reis gaat en deze in te leveren. Het is belangrijk om een veilige kopie te maken van je identiteitsbewijs. Op de website van de Rijksoverheid staat uitgelegd hoe je dit moet doen.

Waarom ontvang ik geen Camperplaatsengids meer?

Om papier te besparen en zo een bijdrage te leveren aan een duurzamere samenleving, zijn we gestopt met de uitgave van de camperplaatsengids. Maar wist je dat je als lid alsnog toegang hebt tot 50.000 overnachtingslocaties met de Campercontact PRO+ app? Daar heb je als lid een abonnement op. Deze app kan je dus gebruiken als vervanging van de Camperplaatsengids.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Het opzeggen van je lidmaatschap kan in Mijn NKC onder het kopje ‘Lidmaatschap en extra’s’. Hierna krijg je per e-mail een bevestiging van je opzegging. Het lidmaatschap loopt van 1 januari t/m 31 december. Omdat het lidmaatschap per kalenderjaar loopt zal er bij tussentijdse opzegging geen restitutie worden verleend. Opzeggingen dienen binnen te zijn vóór 1 november.

Hoe kan ik een overlijden melden?

Het overlijden van een dierbare kan je doorgeven via het telefoonnummer 033 – 467 70 70 of via een mail naar [email protected].

Toeslag verzending buitenland

Kan ik mijn abonnement wijzigen naar een digitale versie om verzendkosten te vermijden?

Ja, als de NKC een digitale versie aanbiedt, dan kun je de papieren versie uitzetten in MijnNKC via tabblad ‘Lidmaatschap en extra’s’.

In Mijn NKC kan je je lidmaatschap gedurende het jaar wijzigen.

Magazine Kampeerauto
Annuleer onderin ‘Kampeerauto magazine (papieren versie)’. Doe je dit gedurende het jaar dan krijg je geen geld terug. De verzending van Kampeerauto wordt hiermee wel stop gezet voor het lopende jaar. Voor het volgende lidmaatschapsjaar blijft deze voorkeur opgeslagen.

ACSI-gidsen
Dit geldt ook voor de papieren ACSI-gidsen. Als digitaal alternatief kun je als extra bij je NKC-lidmaatschap de ACSI CampingCard-app, inclusief digitale kortingskaart toevoegen.

Wil je in 2025 een papieren versie niet meer ontvangen? Annuleer deze extra dan voor 8 november in Mijn NKC.

Wat gebeurt er als ik geen wijzigingen doorvoer voor 8 november?

Als je geen actie onderneemt, dan wordt deze toeslag toegevoegd aan de jaarlijkse contributie.

Blijft de verzendtoeslag elk jaar hetzelfde, of kan deze in de toekomst opnieuw stijgen?

De huidige toeslag geldt alleen voor 2025.

Geldt de toeslag per product voor alle ACSI-gidsen of alleen bepaalde exemplaren?

De toeslag geldt voor elke ACSI-gids die je op papier ontvangt. Als je meerdere ACSI-gidsen ontvangt, wordt de toeslag per stuk berekend.

Zijn er alternatieven voor de ACSI-gids in print zoals bijvoorbeeld een app?

Ja, je kunt als extra bij je NKC-lidmaatschap de ACSI CampingCard-app, inclusief digitale kortingskaart, toevoegen. Dit kun je wijzigen in MijnNKC.

Waarom betaal ik een toeslag op de papieren versie van Kampeerauto?

Vanwege de stijgende verzend- en portokosten naar het buitenland zijn we genoodzaakt een verzendtoeslag te heffen. Die zijn 2 euro per papieren exemplaar van magazine Kampeerauto. In 2025 verschijnt Kampeerauto acht keer op papier en een keer digitaal.

ACSI

Waarom ontvang ik als NKC lid korting op ACSI producten?

NKC en ACSI werken al jaren goed samen. Als NKC nemen wij collectief de producten af bij ACSI. Vandaar dat wij deze producten voor een gereduceerde prijs kunnen aanbieden in combinatie met het lidmaatschap.

Wanneer kan ik de ACSI gids(en) verwachten?

Heb je een ACSI gids voor het volgende jaar voor 1 november toegevoegd aan je lidmaatschap? Dan ontvang je de gids midden december. ACSI gidsen die na 1 november zijn besteld worden in januari verstuurd.

De ACSI gidsen worden vanaf het nieuwe jaar weer wekelijks verstuurd. Na het toevoegen van een ACSI gids aan je lidmaatschap kan het 3-5 werkdagen duren voor je de ACSI gids in huis hebt.

Ik heb de ACSI CampingCard app, maar ik wil toch graag een ACSI gids bestellen. Wat moet ik doen?

Het is altijd mogelijk om een ACSI gids toe te voegen aan je lidmaatschap. Log in bij Mijn NKC en ga in het tabblad ‘Lidmaatschap en Extra’s’, naar de ‘Extra’s’. Hier kan je voor een meerprijs de ACSI CampingCard gids of de ACSI Klein & Fijn gids toevoegen aan je lidmaatschap.

Als je de ACSI CampingCard app in 2025 niet meer gaat gebruiken, kan je deze extra voor 1 november 2024 annuleren in Mijn NKC.

Kan ik gedurende het lidmaatschapsjaar nog wisselen van ACSI gids?

Het wijzigen van je lidmaatschap en daarbij ook het wijzigen van de ACSI gids voor het nieuwe jaar kan tot 1 november. Daarna is het niet meer mogelijk om een ACSI gids te wisselen.

Je kunt gedurende het jaar een ACSI gids of app voor een meerprijs toevoegen aan je lidmaatschap via Mijn NKC.

Per wanneer kan ik gebruik maken van de ACSI kortingskaart?

Als je een ACSI app of gids hebt bij je lidmaatschap dan zit hierin ook de ACSI kortingskaart. Deze kaart is een heel kalenderjaar geldig en geeft je korting in het laagseizoen.

Kortingskaart in de ACSI CampingCard app
Heb je de ACSI CampingCard app toegevoegd aan je lidmaatschap? Dan ontvang je vanuit ACSI een e-mail met instructies hoe je de kortingskaart moet activeren.

Heb je de ACSI CampingCard app al in je huidige lidmaatschap? Dan zal per 1 januari de kortingskaart voor het nieuwe jaar zichtbaar zijn in de app.

Waar kan ik terecht met een vraag over een ACSI product?

Voor vragen over de ACSI gids en ondersteuning bij het gebruik van de ACSI app kan je contact opnemen met de Klantenservice van ACSI. Dit kan telefonisch via +31 (0) 488 47 14 34 of via [email protected]. Bekijk ook de veelgestelde vragen van ACSI of hier wellicht je antwoord tussen staat.