Gasinstallatie - Gasgebruik tijdens het rijden


Inhoudsopgave - Gasinstallatie


Gasgebruik tijdens het rijden

Inleiding

Bij flinke kou is de verwarming van de basisauto niet in staat de woonruimte van de kampeerauto tijdens het rijden goed te verwarmen. Het is dan handig bij te kunnen verwarmen met de kachel die in de woonruimte staat.

Om de kachel tijdens het rijden veilig te kunnen laten branden moet de gasinstallatie wel geschikt zijn. De kampeerauto's die vanaf 01-2007 een goedkeuring hebben gekregen, hebben de mogelijkheid tijdens het rijden met de woonkachel bij te verwarmen. Deze kampeerauto's voldoen aan de voorschriften van de EG-richtlijn 2001/56/EG met de aanvullingen van de richtlijnen 2004/78/EG en 2006/119/EG.

Volgens deze Europese richtlijnen is een veiligheidsinrichting nodig die bij het afbreken van een gasleiding, als gevolg van een ongeval, verhindert dat ongewild gas kan wegstromen.

Kampeerauto's die zijn uitgerust met:

  • een Duo- of MonoControl CS met crashsensor, of
  • de SecuMotion, allen van Truma of
  • de Crash Protection van Topron

voldoen aan de norm, onder voorwaarde van vakkundige installatie. Het is dan mogelijk dat de gasinstallatie in heel Europa tijdens het rijden mag worden gebruikt. Voor voertuigen van vóór bouwjaar 01-2007 bestaan er geen beperkingen voor de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden.

Let op! In Frankrijk is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden alleen toegestaan in voertuigen met een typekeuring die voor het eerst geregistreerd zijn vanaf 01-01-2007. Bij oudere voertuigen is de werking van de gasinstallatie tijdens het rijden ook in combinatie met een veiligheidsafsluitinrichting in Frankrijk niet toegestaan.

Uitstroombeveiliging

Voor het veilig gebruik van gas in de kampeerauto bouwen fabrikanten van kampeerauto’s veilige gasinstallaties in die aan de geldende normen voldoen. Vanaf 01-2007 rusten fabrikanten hun kampeerauto’s uit met een verwarmingssysteem op gas, dat tijdens het rijden kan worden gebruikt.

De toegepaste systemen moeten aan veiligheidsvoorschriften voldoen, die in Europese richtlijnen staan. Zo schrijft de richtlijn voor dat de gastoevoer automatisch moet afsluiten wanneer de gasleiding door bijvoorbeeld een aanrijding lekt. De Europese richtlijn eist passende maatregelen om te voorkomen dat er in een situatie van een ongeval ongecontroleerd gas kan ontsnappen.

De firma Truma heeft de SecuMotion ontwikkeld die vanaf 01-2007 in nieuwe kampeerauto’s wordt toegepast. Daarnaast heeft Truma de Duo- en de MonoControl CS ontwikkeld. De Duo- en MonoControl zijn geschikt voor achteraf inbouw in kampeerauto's van voor 01-2007.

De SecuMotion is niet geschikt voor achteraf inbouw, omdat het oude leidingensysteem niet is afgestemd op de correcte en veilige werking van de SecuMotion. Zo zullen de oude leidingen moeten worden vervangen en de nieuwe leidingen op basis van de voorschriften van de SecuMotion worden aangelegd. De Crash Protection van Toptron is geschikt voor inbouw achteraf.

De SecuMotion De Duocontrol CS De MonoControl De Crash Protection
SecuMotion Duocontrol Monocontrol Crash Protection

 

Hierna volgt in het kort de principewerking van de verschillende systemen.

De secumotion

Deze veiligheidsinstallatie zorgt voor een gelijkmatige uitgangsdruk van 30 mbar bij een ingangsdruk van 0,3 – 16 bar. Het regelt en bewaakt het verbruik van gas.

De werking
Wanneer het nominale verbruik wordt overschreden of wanneer de druk bij de uitgang van de SecuMotion daalt beneden 27 mbar, bijvoorbeeld door een breuk van een gasleiding, dan schakelt de gasstromingsbewaking de gasstroom uit.

Na vervanging van de lekke gasslang is de SecuMotion weer in bedrijf te stellen door enkele resethandelingen uit te voeren.

De DuoControl CS

Dit is een veiligheidsgasdrukregelinstallatie met automatische omschakeling voor de aansluiting aan twee gasflessen.

De gasdrukregelinstallatie heeft een gelijkmatige uitgangsdruk van 30 mbar of 50 mbar, afhankelijk van de uitvoering. De ingangsdruk ligt tussen de 0,6 – 16 bar.

De werking
Bij een ongeval met een direct op het ontkoppelingselement inwerkende vertraging van 3,5 g ± 0,5 g onderbreekt de crashsensor van de DuoControl de gasstroom. De vertraging komt bij een gemiddeld voertuiggewicht overeen met een botssnelheid van ca. 15 – 20 km/u op een vaste hindernis.

Doorsnede DuoControl
Doorsnede DuControl CS

De blauwe kogel ligt bij normaal gebruik op zijn ligplaats. Deze ligplaats heeft een hellingshoek die er voor zorgt dat de kogel bij normaal gebruik keurig op zijn plaats blijft liggen. De geel gekleurde klep rust met de onderste pin op de kogel. In deze toestand is er een onbelemmerde gastoevoer naar de verbruikers (A).

Wanneer door de aanrijdingskracht een vertraging van de 3,5 g ± 0,5 g optreedt, rolt de kogel, tegen de weerstand van de hellingshoek in, van zijn ligplaats tegen de binnenzijde van de behuizing. Bij deze verplaatsing van de kogel zakt de gele pin met afdichtingsklep, onder invloed van een veer, direct naar beneden, waardoor de gastoevoer naar de verbruikers wordt afgesloten. De gele pin houdt de kogel opgesloten tegen de binnenzijde van de behuizing. (B).

Met de groene resetknop wordt de gele afdichtingsklep naar boven geduwd en de kogel rolt via de helling weer terug in zijn uitgangspositie. De pin van de gele klep rust nu op de kogel waardoor de onbelemmerde gastoevoer naar de verbruikers weer is hersteld.

De MonoControl CS

Dit is een veiligheidsinstallatie die een gelijkmatige uitgangsdruk heeft van 30 mbar of 50 mbar, afhankelijk van de uitvoering. De toelaatbare ingangsdruk is 0,3 – 16 bar. De MonoControl is geschikt voor één gasfles.

Er is ook een MonoControl voor de gastank die direct op de afnamekraan van de tank wordt aangesloten. Zie de afbeelding hieronder. Het is dan ook mogelijk de kampeerauto's die een dampgastank hebben uit te rusten met een veiligheidssysteem dat bij een breuk van een gasleiding voorkomt dat er gas kan uitstromen.

MonoControl gastank

De werking
Bij een ongeval met een direct op het ontkoppelingselement inwerkende vertraging van 3,5 g ± 0,5 g onderbreekt de crashsensor van de DuoControl de gasstroom. De vertraging komt bij een gemiddeld voertuiggewicht overeen met een botssnelheid van ca. 15 – 20 km/u op een vaste hindernis.

Crash Protection

Ook dit apparaat sluit de gastoevoer in noodsituaties automatisch af. De Crash Protection bestaat uit een magneetventiel, een elektronische stuureenheid en een bedieningspaneel. Het magneetventiel is in de leiding opgenomen en sluit deze mechanisch af wanneer de spanning op de spoel wegvalt en opent deze weer wanneer de spoel weer onder spanning staat.

Deze elektronische stuureenheid heeft twee sensoren. Eén reageert bij een harde klap als gevolg van een botsing en de andere reageert bij het overhellen van de kampeerauto boven een hellingshoek van 57°.

Er hoeft dus niet altijd sprake te zijn van een botsing. Ook bij een ongewenste helling van de kampeerauto, bijvoorbeeld op een dijkweggetje moeten uitwijken en vervolgens via de helling van de dijk stijl naar beneden “rijden”. Voordat de onderkant van de dijk is bereikt, is de gastoevoer al afgesloten en brandt het verwarmingssysteem op gas niet meer.

Opmerking. De SecuMotion en de DuoControl sluiten bij een sterk overhellende kampeerauto niet af. Het systeem werkt op 12 Volt en de stroomafname tijdens het openen van het magneetventiel bedraagt 1 A en tijdens het verdere bedrijf 30 mA. Op het bedieningspaneel kan worden afgelezen wanneer de gastoevoer is afgesloten en welke sensor dat heeft veroorzaakt en geeft een indicatie van de mogelijke storingen.

Voor de inbouw gelden inbouweisen en deze zijn strikt noodzakelijk voor een goed en trefzeker functioneren van het systeem. Vandaar ook dat een vakman aan de hand van de installatievoorschriften van de fabrikant de Crash Protection behoort te installeren.

De Crash Protection kan ook achteraf in bestaande kampeerauto's worden ingebouwd. Het systeem is dan ook een zinvolle aanvulling op het veilig gebruik van de kachel tijdens het rijden.

Oude Truma Gasinstallatie

Bepaalde oudere kampeerauto’s die zijn uitgerust met een verwarmingssysteem van Truma kunnen ook tijdens het rijden de kachel gebruiken. De voorwaarde is wel dat Truma die mogelijkheid aangeeft. Zie daarvoor de gebruikershandleiding van de kampeerauto. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale opzetstukken nodig voor de schoorsteen.

De gasinstallatie is mogelijk niet beveiligd tegen het wegstromen van gas bij een breuk van een gasslang of -leiding. Met de toepassing van de achteraf ingebouwde Duocontrol CS van Truma of de Crash Protection van Toptron wordt de gastoevoer bij breuk van een gasslang of -leiding wel afgesloten.