Het verhaal achter de kluscamper
Eind 2020 kocht de NKC een Fendt uit het bouwjaar 1990. Met als doel om instructies te maken voor de camperaar die zelf wil klussen aan zijn camper.
De zoektocht
Het was een wat bijzondere zoektocht: wie een gebruikte camper op de kop wil tikken, gaat met een vastgesteld budget op pad, om daar een zo fraai mogelijk exemplaar mee aan te schaffen. Technisch oké, niet te oud en graag zonder mankementen. Maar voor de NKC telde in dit geval uitsluitend de eerste eis. Sterker: hoe meer er rammelt, gescheurd en defect is, hoe beter het is. Er moet namelijk wel werk aan de winkel zijn. Menig camperverkoper – gewend om de koopwaar op te hemelen – krabde zich bij deze vreemde vraag wat achter de oren. De NKC slaagde er uiteindelijk bij Taekema Campers in om een exemplaar te vinden dat aan de voorwaarden voldoet: een Fendt-alkoof van 1990, met apk, rijdend als de brandweer, nog best netjes, maar met een forse overdaad aan gebruikssporen. Van de categorie die het bedrijf niet meer met garantie in de showroom durft te zetten. “Normaal zou ik ‘m aan een opkoper meegeven”, aldus Taeke Taekema.
De NKC gebruikt de camper om in rubrieken in Kampeerauto en met video’s te laten zien hoe je klussen kunt aanpakken. Te beginnen aan de buitenkant: zoals de reparatie van een polyester bumper, het vervangen van een gebarsten rooster en de aanpak van roest bij een raam. Later komt ook de binnenkant aan bod.
Naar de keurmeester
Voordat het team begon met klussen is de Fendt naar keurmeester Ron Smits gebracht. Om maar met de deur in huis te vallen: de keurmeester achtte het opknappen van de camper tot een bruikbaar exemplaar kansloos. “Ik ben heel veel ellende tegengekomen, maar zo slecht als deze heb ik het nog nooit gezien.” Er valt gelukkig dus heel wat van te leren.
Eindoordeel
De wagen kreeg een 3 omdat er nog bruikbare onderdelen aan zitten. “Zoals de motor. Die is geld waard omdat er maar weinig van deze blokken zijn en er wel vraag naar is."
Start met klussen
Ondanks het stevige rapport van Ron Smits stroopt het team de mouwen op en begon ze aan de eerste klus.
Hugo van Binsbergen: "De eerste klus was voor ons allemaal nog even wennen. We stonden in een grote loods in Schalkwijk zonder verwarming en dat terwijl het buiten vroor. Dus ik herinner me vooral dat het koud was. We moesten ons best doen om het polyster en de kit op (kamer)temperatuur te krijgen omdat het ander te dik was om aan te brengen."
Gelukkig liet de zomer niet heel lang op zich wachten. In maart 2021 nam het klusteam de eerste grote klus onder handen: de alkoof. Want als je die kapot rijdt kun je die dan nog zelf maken? En is het überhaupt wel een doe-het-zelf klus? Het team nam de proef op de som:
En eerlijk is eerlijk: het was meer werk dan dat het team had gedacht. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat stond het team te klussen. Klusser Erik de Jong: "Zeker het bekleden van de alkoof viel echt flink tegen. We hebben heel wat geëxperimenteerd met verschillende soorten lijm voordat er eentje wilde blijven plakken."
In totaal pakt het team rond de zestig klussen aan. Het interieur is flink opgeknapt met onder andere nieuwe hoezen om de kussens en Erik en Dorien hebben de camper van binnen ook helemaal geschilderd.
Maar ook de badkamer en de keuken werden flink onder handen genomen. Altijd al willen weten hoe je een nieuwe kraan kan instaleren? Je ziet het hier. Maar ook omvangrijkere klussen zoals het plaatsen van een zonnepaneel, een nieuw dakluik of het repareren van de koelkast heeft het team aangepakt.
Na 1,5 jaar is het tijd om het eindresultaat te tonen want inmiddels zijn er staan er rond de zestig instructievideo's met handleidingen online.