Wat zijn de voor- en nadelen van verschillende overland voertuigen (auto, buscamper of vrachtauto)?

Rijden langs kliffen, zoutmeren, over eindeloze steppes en hoge bergpassen. Stel, je droomt van een reis ver buiten Europa en naar de meest afgelegen plekken. Welk voertuig kies je dan? Kies je voor een camper, SUV of toch een vrachtauto? En wat zijn de voor- en nadelen van verschillende wagens?

Terreinwagen 4×4

Wie graag een capabele 4×4 wil, maar niet zoveel waarde hecht aan het wooncomfort kan kiezen voor een auto met bijvoorbeeld een daktent. Denk aan een Landrover Defender met hefdak of bijvoorbeeld een Toyota Landcruiser met losse tent op het dak gemonteerd.

Landrover Defender met poptop van Arne en Sanne in Mongolië (@appa_overland)

Voordelen:

– Maximale mogelijkheden om uitdagende routes te rijden
– Compacte setup, dus ook goedkoper op tolwegen of om te verschepen
– Veel grip en rijcomfort op ruw terrein en los zand

Nadelen:

– Kleine leefruimte
– Weinig wooncomfort
– Minder ruimte voor bagage


Toyota Landcruiser met daktent van Milan en Lotte in Mongolië (@our.overland.adventures)

Camper(bus) met tweewielaandrijving

Voor de reiziger die graag meer wooncomfort wil, kan kijken naar een camper(bus) met tweewielaandrijving. Dit is een relatief betaalbare optie, zowel in aanschaf als in het onderhoud. Een 2WD camper rijdt comfortabel op verharde wegen, maar heeft beperkte offroadcapaciteiten.


Mercedes 208D van Bobby en Jessica in Georgië (@busleven)

Voordelen:

– Relatief betaalbaar in aanschaf en onderhoud
– Lager brandstofverbruik
– Veel leefruimte en wooncomfort

Nadelen:

– Beperkte offroadcapaciteit
– Minder robuust
– Minder rijcomfort buiten verharde wegen

4×4 camper

Deze optie combineert het beste van twee werelden. Het geeft je de flexibiliteit om uitdagende offroadroutes te rijden, maar biedt tegelijkertijd ook veel wooncomfort. Je hebt grip en controle in gladde omstandigheden, maar verbruikt doorgaans meer brandstof dan een ‘gewone’ camper.

Hymer Grand Canyon S van Greg en Egle in Montenegro (@the4x4SpaceShip)

Voordelen:

– Betere controle bij gladde omstandigheden (modder, water, ijs)
– Meer grip en rijcomfort op ruw terrein en los zand
– Combineert offroadcapaciteiten met wooncomfort

Nadelen:

– Hogere aanschaf- en onderhoudskosten
– Hogere brandstofkosten dan een 2WD
– Bevat vaker specifieke onderdelen die niet overal verkrijgbaar zijn

Vrachtwagen / expeditievoertuig

Voor de reiziger die langdurig buiten de gebaande paden reist is een vrachtwagen een goede optie. Geheel in te delen naar eigen smaak en voorkeuren. Denk aan grote tanks voor water en brandstof, zodat je lange tijd zelfvoorzienend kan reizen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Ook is deze wagen minder geschikt om door kleine en smalle straatjes te rijden.


Mercedes Zetros van Marja en Henk in Saudi-Arabië (@wolo_owol)

Voordelen:

– Robuust gebouwd voor extreme omstandigheden
– Grote laadruimte en leefruimtes
– Zelfvoorzienend, met ruimte voor grote water- en brandstoftanks

Nadelen:

– Hogere aanschaf- en onderhoudskosten
– Lastiger te manoeuvreren in stedelijk gebied en op smalle paden
– Hogere kosten voor tolwegen en verschepen

Het ‘ideale reisvoertuig’ hangt dus sterk af van je budget, reisdoel en hoeveel comfort je wil. Reis je graag over smalle bergwegen en stel je weinig eisen aan comfort, dan is een 4×4 met daktent misschien wel iets voor jou. Reis je liever twee weken zelfvoorzienend door een uitgestrekte woestijn, kijk dan eens naar een vrachtauto.

Alternatieven voor een 4WD

Het klinkt misschien alsof een 4×4 onmisbaar is voor een verre reis, maar dat is zeker niet het geval. Tegenwoordig zijn veel wegen wereldwijd gewoon geasfalteerd. En met de onderstaande aanpassingen kun je ook een heel eind komen in ruw terrein als je een auto, bus of vrachtauto met tweewielaandrijving hebt.

– Verruil standaard wegbanden voor All-Terrain of Mud-Terrain banden
– Het ophogen van de camper zorgt voor meer bodemvrijheid
– Neem een compressor mee om bandenspanning aan te passen aan het terrein
– Neem zandladders mee voor als je toch vast komt te zitten
– Met een kinetisch touw kan je in noodgevallen uit modder of zand worden gesleept
– Bevestig een lier op de voorkant van je wagen om jezelf uit een benarde situatie te bevrijden
– Met extra brandstoftanks verhoog je je bereik

Wie geen offroadervaring heeft kan overwegen een offroad-cursus te volgen. Op Youtube vind je veel video’s over offroad rijden en wat je moet doen als je vast zit in modder of zand. Door routes goed te plannen en te lezen over het traject, kun je vooraf al een goed beeld krijgen van wat je kunt verwachten onderweg.

Meer informatie en inspiratie over lange reizen met de camper? Check Busleven op Instagram.

Geschreven door: Jessica Buijs
Deel artikel