Trekhaak voor campers

Met een trekhaak kan een camper een aanhangwagen of een lichte personenauto trekken. Een trekhaak is ook handig voor het monteren van een fietsendrager.

Voor ieder camperchassis is een trekhaak verkrijgbaar. Naast de maatvoering van het chassis bepaalt de lengte van de achteroverbouw van de camper welk type trekhaak geschikt is. De lengte van de achteroverbouw kan per type en campermodel verschillen. Bepalend is onder meer de lengte van de opbouw. Uiteraard is iedere trekhaak passend te maken. Daarbij is het soms nodig aan de onderzijde van de achterwand (minder fraaie) aanpassingen te doen.

Geschikte trekhaak kiezen

Het is van belang een trekhaak te kiezen die de mechanische belasting aankan van een rijdende camper met een gekoppelde aanhangwagen. Verder moet er rekening worden gehouden met de totale massa van de camper (vakantieklaar!) en van de te trekken aanhangwagen of personenauto.

Voordat je een trekhaak laat monteren, is het dus verstandig vooraf goed te informeren.

 

D-waarde

Het typeplaatje op de trekhaak geeft aan dat de trekhaak type gekeurd is. Dit plaatje vermeldt de verticale kogeldruk en de D-Waarde. De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde, hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de camper en van de massa van de aanhangwagen.

In de praktijk kan het voorkomen dat de D-waarde van de trekhaak niet toereikend is. Oftewel: de trekhaak is niet sterk genoeg. Dit gebeurt vaak bij overbelading van het trekkende voertuig en/of van de aanhangwagen.

Let op! Bij het analyseren van een verkeersongeval als gevolg van een gebroken trekhaak, zal bij het onderzoek worden onderzocht of de D-waarde in overeenstemming is met de combinatie.

Kentekenbewijs

Doorgaans staat op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig welk aanhangwagengewicht het maximaal mag trekken. Er zijn verschillen. Een bepaald motorvermogen van de camper en de aanwezigheid van accessoires kunnen ertoe leiden dat de fabrikant of de RDW een lager aanhangwagengewicht bepaalt. Wanneer op de trekhaak of het aanvullingsblad een lagere waarde staat, moet uiteraard deze waarde worden aangehouden.



Kogeldruk

De kogeldruk is de verticale druk die de dissel van de aanhangwagen via de kogelkap op de trekhaakkogel uitoefent. De maximale kogeldruk staat op het typeplaatje van de trekhaak. Deze waarde ligt meestal tussen de 50 en 75 kg. Bij het ontbreken van het typeplaatje geldt er een maximale verticale last van 50 kg. In dat geval mag de aanhangwagen niet meer dan 750 kg wegen of, indien dit lager is, het ledige gewicht van het trekkend voertuig.

Het belang van een juiste kogeldruk wordt vaak onderschat. Een te hoge kogeldruk oefent onder bepaalde omstandigheden enorme krachten uit op de trekhaak en heeft een flinke toename van de achterasbelasting van het trekkend voertuig. Bij stevig afremmen of slingeren van de combinatie is het krachtenspel vele malen groter. Een te lichte kogeldruk heeft een 'zweverig' en instabiel rijgedrag tot gevolg. Het is dan ook raadzaam voor het vertrek de kogeldruk te meten. Hiervoor zijn verschillende kogeldrukmeters te koop.

Let op! Bij het ontbreken van het typeplaatje op de trekhaak moet deze opnieuw worden gekeurd. Neem hiervoor contact op met de fabrikant van de trekhaak. Na goedkeuring ontvang je een nieuw typeplaatje.

Wettelijke eisen koppeling

Kogelkoppeling

Wanneer een koppelingskogel met een kogel met een nominale diameter van 50 mm aanwezig is, moet:

  • De diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen.
  • De sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed functioneren.
  • De bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn.

Hulpkoppeling

Middenasaanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer is dan 1.500 kg en die geen losbreekreminrichting hebben, moeten een hulpkoppeling hebben.

Let op! De hulpkoppeling werkt niet als rem. Het is een dikke staalkabel in de vorm van een lus. De kabel neemt de koppeling van het trekkend voertuig over als de trekhaak afbreekt. De kabel moet worden bevestigd om twee ‘haken’ die vlak boven elkaar zitten naast de trekhaak. De kabel moet tussen deze twee haken worden gelegd.

Als de aanhangwagen los komt van de trekhaak, zorgt de kabel van de hulpkoppeling er voor dat de aanhangwagen achter de auto blijft hangen. De lengte van de kabel is zodanig dat de dissel van de aanhangwagen de grond niet kan raken. Liefst de kabel zo kort mogelijk, zodat de neus van de dissel niet met het wegdek in aanraking kan komen. Bij een te lange kabel bestaat de kans dat de dissel van de aanhangwagen met de weg in aanraking komt en eventueel over de kop slaat.

Losbreekreminrichting

Aanhangwagens met een totale massa van maximaal 750 kg hoeven geen reminrichting te hebben, als deze totale massa niet hoger is dan de helft van de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig.

Bij samenstellen van voertuigen, waarvan de aanhangwagen een reminrichting heeft, moet de reminrichting van de aanhangwagen gaan werken bij het intrappen van het rempedaal van het trekkend voertuig.

Wanneer de aanhangwagen een losbreekreminrichting heeft, moet deze met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden. De inrichting gaat pas werken na het losraken (breuk) van de aanhangwagenkoppeling.

Koppelingsdruk

Bij middenasaanhangwagens mag de last onder de koppeling:

  • Alleen in neerwaartse richting zijn gericht.
  • Niet meer bedragen dan de door de fabrikant van de aanhangwagen opgegeven toegestane maximum last onder de koppeling.
  • Niet meer bedragen dan 10,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg.
  • Niet minder bedragen dan 1,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.

Verzekering

Als de camper casco is verzekerd en er is op een later moment een trekhaak gemonteerd, dan is het noodzakelijk dit aan de verzekeraar te melden. Anders is de trekhaak niet meeverzekerd.

Is een trekhaak met een afschroefbare kogel gemonteerd, dan is het gebruik van een stabilisator niet mogelijk. De kans bestaat dat de stabilisator de kogel losdraait.