Asbelasting - Trekhaak - Wettelijke eisen koppeling


Inhoudsopgave - Asbelasting


Wettelijke eisen koppeling

Inleiding

Kampeerauto's trekken veelal een middenasaanhangwagen en zijn daartoe uitgerust met een kogelkoppeling. Voor deze groep een samenvatting van enkele gebruikseisen.

Eisen kogelkoppeling

Wanneer een koppelingskogel met een kogel met een nominale diameter van 50 mm aanwezig is moet:

  • de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen
  • moet de sluit- en borginrichting van een afneembare kogel goed functioneren en
  • moet de bevestiging van het kogelgedeelte nagenoeg spelingvrij zijn

Hulpkoppeling

Middenasaanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer is dan 1.500 kg en die geen losbreekreminrichting hebben, moeten een hulpkoppeling hebben.

De hulpkoppeling werkt niet als rem. Het is een dikke staalkabel in de vorm van een lus. De naam zegt het al, het is een "hulp"-koppeling.

Hulpkoppeling De kabel neemt de koppeling van het trekkend voertuig over als de trekhaak afbreekt. De kabel moet worden bevestigd om twee "haken" die vlak boven elkaar zitten naast de trekhaak. De kabel moet tussen deze twee haken worden gelegd.


Als de aanhangwagen los komt van de trekhaak zorgt de kabel van de hulpkoppeling er voor dat de aanhangwagen achter de auto blijft hangen. De lengte van de kabel is zodanig dat de dissel van de aanhangwagen de grond niet kan raken. Liefst de kabel zo kort mogelijk, zodat de neus van de dissel niet met het wegdek in aanraking kan komen. Bij een te lange kabel bestaat de kans dat de dissel van de aanhangwagen met de weg in aanraking komt en eventueel over de kop slaat.

Losbreekreminrichting

Aanhangwagens met een totale massa van maximaal 750 kg hoeven geen reminrichting te hebben, als deze totale massa niet hoger is dan de helft van de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig.

Bij samenstellen van voertuigen, waarvan de aanhangwagen een reminrichting heeft, moet de reminrichting van de aanhangwagen gaan werken bij het intrappen van het rempedaal van het trekkend voertuig.

Losbreekreminrichting Wanneer de aanhangwagen een losbreekreminrichting heeft, moet deze met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak zijn verbonden. De inrichting gaat pas werken na het losraken (breuk) van de aanhangwagenkoppeling.

Koppelingsdruk

Bij middenasaanhangwagens mag de last onder de koppeling:

  • alleen in neerwaartse richting zijn gericht
  • niet meer bedragen dan de door de fabrikant van de aanhangwagen opgegeven toegestane maximum last onder de koppeling
  • niet meer bedragen dan 10,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg
  • niet minder bedragen dan 1,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg

Overbelading

Kampeerauto's kunnen ook met overbelading te maken krijgen, bijvoorbeeld als je 's zomers een veel te zware aanhangwagen achter de kampeerauto haakt. Bij kampeerauto's die een laadvermogen en maximum toegestane asbelastingen op het kentekenbewijs hebben staan wordt bovendien ook met deze waarden rekening gehouden.

De positieve koppelingdruk kan te hoog zijn waardoor er een flinke toename van de achterbelasting is. Bij privé gebruik riskeer je een boete. Ook overschrijding van de kogeldruk wordt beboet. Dit kun je voorkomen door het gewicht van je bagage in de gaten te houden. Schaf een speciale kogeldrukmeter aan en weeg altijd de kogeldruk voor je op weg gaat.

Voor middenassige aanhangwagens met een maximummassa van minder dan 750 kilo geldt een maximale neerwaartse kogeldruk van 50 kg. Voor middenassige aanhangers met een maximummassa van meer dan 750 kilo geldt, dat de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger moet zijn, maar dat deze niet meer hoeft te zijn dan 50 kg. Meer dan 50 kg mag altijd.

Bron: Openbaar Ministerie